Gigawork DAC - Erfaringer og modifikasjoner - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har prøvd to ganger nå med en ukes mellomrom. Så dette blir tredje gang. Får vel bare krysser fringrene. Third times the charm

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kiskogl : Så du trengte ikke spør om å få OPA627 oppgradering montert, det ble gjort automatisk? I så fall tror jeg bare jeg bestiller.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manenzza
    Har prøvd to ganger nå med en ukes mellomrom. Så dette blir tredje gang. Får vel bare krysser fingrene. Third times the charm

Edit: kiskogl : Så du trengte ikke spør om å få OPA627 oppgradering montert, det ble gjort automatisk? I så fall tror jeg bare jeg bestiller.
    Det gjorde han automatisk i mitt tilfelle ja. Uansett er dette det enkleste du kan skifte. Er bare å dra ut eksisterende op-amps, og så sette inn de nye slik.

Så det er bare å bestille

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Det gjorde han automatisk i mitt tilfelle ja. Uansett er dette det enkleste du kan skifte. Er bare å dra ut eksisterende op-amps, og så sette inn de nye slik.

Så det er bare å bestille
    Takker!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Testet du med ringkjernetrafoen eller med den "nyere" R-typen? R-Typen skal jo ytterligere redusere støy.

Støyfilter på 220V... type slik? ... eller slik? ... eller noe ferittkjernegreier?

Jeg så og på bildet av kretskortet over at når det bestilles "ferdig i chassis" så er kretskortet gjordet. ... Det har ikke jeg gjort, men regner med det er fornuftig...
    Jeg brukte en standard 250V tilkopling med filter( som jeg hadde liggende)
    Typisk en slik : SCHURTER|5120.2303.0|Shielded Power Entry w/M5 Medical | Farnell Norge

Jeg har montert trafo og kretskort med vibrasjons dempende foringer .Med elektrisk kontakt til chassi, men vurderer å la kortet "flyte" på prinsipp.

Og ja jeg har utgaven med R kjerne utgaven.. For de som lurer litt på R-kjerne sjekk denne Products - Custom Magnetics, Inc.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regulatorene er de TO-220 chipene med kjøleelementer på seg. De store grønne elektrolyttene som står etter disse virker for meg altfor store. Prøv noe ala 33uF. Pass på polaritet og spenningstoleranse. 25V rating er sikkert fint.

I tillegg ser jeg en liten grønn polypropylen cap der. Tipper at det er en bypasskondensator. Er ikke så fan av disse, så jeg ville sløyfet de. Du kan isteden lage en snubber i form av en 0,1 ohms motstand i serie med en 22uF kondensator til jord (kondensatoren nærmest jord).

Regulatorene er sannsynligvis av typen LM337/317 til analogtrinnet og 78xx til dac + upsampler. Disse kan du med fordel bytte ut. Det finnes plenty av diskrete drop-in replacements til disse, blant annet fra Burson Audio, Tentlabs og NewClassD. Koster riktignok noen hundrelapper.

Når det gjelder avkobling av strømforsyninga til op ampene legger jeg ved et forslag til hvordan det kan gjøres. Plasser kondensatorene oppå dip-adapteren, så nært pinene på op ampen som mulig. Dette erstatter sannsynligvis de to blå elektrolyttene som står nærmest op ampene fra før. Litt vanskelig å se hvor disse står i kretsen ut ifra bildet.

Også lurer jeg litt på de fire sølvglimmerkondensatorene. Hvilken funksjon har disse i kretsen, og hvilken verdi er de?

Når det gjelder avkobling for dacen gjelder samme prinsipp som for op ampene. Flytt kondensatorene fra nede på kretskortet og oppå dac-kortet, så nærme chipen som mulig. Som et utgangspunkt kan 47 uF være en grei verdi her.

Hvis det er riktig at koblingskondensatorene på analogutgangen er de blå elektrolyttene rett før phonokontaktene så kan disse med fordel byttes til noe bedre. Størrelse kan være 2,2-4,7uF. Polypropylen eller noe lignende. Men litt avhengig av DC offset på utgangen kan du kanskje klare deg helt uten disse.

Må legge til at det er utrolig vanskelig å gi råd på denne måten bare ved å se på et bilde. Skal vurdere å kjøpe en av disse dacene selv. Fristende. Det er brukt svindyre komponenter her, som sikkert ville kostet mer enn hva hele dacen koster.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om blir jo hele feedbackloopen i denne kretsen håpløst lang. Feedbackmotstanden kan med fordel også loddes rett over chipen. Jeg aner ikke hvordan dette analogtrinnet er designet, men en veldig enkel og bra løsning er å lage det som et inverterende trinn med båndbreddebegrensning. Se eksempel i bildet under. Da kan hehe analogtrinnet faktisk loddes oppå den dip-adapteren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dac og tube buffer

Hej jeg har samme dac. Prøvede at gå direkte fra dac chip til Gigawork tube buffer. Lyder god, men lidt støj nå jeg skruer helt op, når jeg kobler den gennem poten i min passive pre. Får kun støj når jeg kobler direkte til effekt forstærker. Har jeg for lidt gain, eller mangler jeg nogen filtering når jeg forbigår opampene på denne måde? Mvh kjartan

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @flexxo: Interessant! Jeg skal "konsultere" en kompis av meg (født med loddebolt i ræ.... ehh... hånda), samt ta ytterligere makrobilder av ting som kanskje kan avsløre mer og "guide" oss på riktig vei. Setter pris på dette!

@Kjartanb: Jeg vet ikke om du mangler noe... Tror ikke det ihvertfall, ettersom jeg har sett folk har bypasset op-ampene på andre måter også (f.eks trafo). Interessant mod; har du et bilde av hvordan det ser ut, og hvordan det er koblet?

Jeg har forbedret litt på min kasse;
    DAC'en har skjermet strømkabel, og har nå fått seg EMI filter på strømkontakten (som PureFlare foreslo). Handlet en liten sikringsholder utenom ettersom det ikke var sikkringsholder i den nye kontakten. Samtidig fikk jeg jordet kretskortet og chassiset. Sikkringen er på 2A forresten.
    Jeg har ikke koblet på noen flere dioder, ettersom det er mer stress enn hva som er "forsvarlig" for å få litt ekstra lys (jeg er en av de som liker lys).

Jeg skal få lagt ut et bilde eller to siden.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjartanb
    Hej jeg har samme dac. Prøvede at gå direkte fra dac chip til Gigawork tube buffer. Lyder god, men lidt støj nå jeg skruer helt op, når jeg kobler den gennem poten i min passive pre. Får kun støj når jeg kobler direkte til effekt forstærker. Har jeg for lidt gain, eller mangler jeg nogen filtering når jeg forbigår opampene på denne måde? Mvh kjartan
    Analog-trinnet i Dac'en skal ha et lowpass filter for å fjerne "uønskede artifakter" over 20KHz.

Jeg har et passivt low-pass filter fulgt av en JFet buffer på en lignende dac og her er ikke noen merkbar støy. Normalt kjører jeg DAC'en via pre-amp, men har også forsøkt å kjøre den direkte inn i det aktive delefilteret. DAC'ens originale analoge utgangstrinn med op-amper, kondensatorer og hele fyttepakken er koblet fra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dac og buffer

kiskogl, her er billede. Tager L og R + og - fra ben 19,20 og 23,24 hvis jeg husker ret.

yggdrasill, hvilken komponenværdier bruger du i low pass filteret. Jeg har nu 1.1Kohm i serie paa buffer inputtet. Men har læst andre steder at jeg burde beholde kopbligskapasior paa c.a. .47uf i stedet.
    Lapizator siger paa sine sider at man kan med fordel bruge rcr paa udgang dvs 1kohm parallelt med c.a. 500pf i jord og 1kohm i serie igen.
    Har ikke .47uf, men venter nogle .47uf PIO russere (40Y) til min pse 2a3 forstærker og vil pröve baade at bruge koblingskap og bruge den foreslaaede rcr lösning.
    mvh
    Kjartan

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både en rørbuffer og en trafo vil ha begrenset båndbredde og på den måten fungere litt som et lavpassfilter i seg selv. Også er det ikke alle dacer som produserer så mye støy. Jeg kjører WM8741 rett i effektforsterker med 32 dB forsterkning, høyttalere med 100 dB følsomhet, uten støyproblem. Enkelte dacer har også innebyggede analogfiltre. Et passivt analogt filter som mr. Lampizator beskriver utgjør en betydelig last og vil derfor kunne virke hemmende på dynamikk og liv. 500 pF høres litt mye ut. Eksperimenter med noe lavere verdier. Kanskje 220 pF.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører 4 slike.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B1 er heftig. Har brukt den en god stund selv. Har du eksperimentert med å fjerne det ene rc-leddet av filteret? Bare kjøre 1. ordens. Denne lasten er helt på kanten av hva dacen tåler. Kanskje du heller burde plassere det på utgangen av bufferen isteden? De fleste dacer sliter litt med kapasitive laster.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    B1 er heftig. Har brukt den en god stund selv. Har du eksperimentert med å fjerne det ene rc-leddet av filteret? Bare kjøre 1. ordens. Denne lasten er helt på kanten av hva dacen tåler. Kanskje du heller burde plassere det på utgangen av bufferen isteden? De fleste dacer sliter litt med kapasitive laster.
    Har ikke prøvd å fjerne det ene rc-leddet. Det er en idé jeg skal ta med meg!

Det er selvfølgelig også mulig å kle inn rc-leddet med en buffer foran og en bak.

Kjørte noen målinger på DAC'en, og det så meget bra ut. Har grafene på verkstedet....

Regner med å kjøre flere iterasjoner på dette når jeg er ferdig med oppgradering av høyttalerne. Planen er å bytte den aktive 2SK170 med en ZVN3310A. Denne har ca 2V mellom gate og source. Dermed kan jeg ta ut koblingskondensatoren på inngangen.

Vet du hvordan det er med Wolfson DAC'en - har den DC offset på utgangene?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om sånne analoge filtre ofte måler "korrekt" så har jeg erfaring med at de gjør en del med lyden. Derfor liker jeg å bruke prøve-og-feile-metoden for å lytte meg fram til det beste kompromisset mellom opplevd støy og opplevd lydkvalitet. Min egen preferanse er enkle filtere med høy knekkfrekvens, som gir noe mer støy enn det som er vanlig industristandard.

Heftig å kjøre DC-koblet zero feedback hele veien fra dac til effekt. Wolfson har DC offset på utgangen, så jeg bruker koblingskondensatorer. Er ikke offseten typisk 1/2 ganger analog forsyningsspenning?

WM8741 er veldig lasttolerant, så jeg erfarte at det var like greit å sløyfe hele bufferen. Den driver laster inntil 1 nF, 1 kOhm. Korte signalkabler og lettdrevet effektforsterker gjør det hele mulig. Denne løsningen vil ikke fungere med Gigaworks dacen. Her kommer du ikke unna en buffer av et slag.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i at man skal fjerne så mye som over hodet mulig fra signal veien slik at kretsene blir enklere. Kommer definitivt til å prøve ut både 1. ordens og uten filter i det store og hele.

Nå hører jeg likevel ingenting over 17K så det må forsåvidt gjerne støye noe der....

DC-kobling eller ikke, det er jo et stort spørsmål. Egenetlig er jeg ikke DC koblings fantast, men jeg innser at det er stor forskjell på kondensatorer. Har to forskjellige sorter Vishay og en sort Wima liggende for uttesting og sammenligning, men igjen er det så masse å utforske og så innmari lite tid. Er rimelig godt fornøyd med Solen som jeg har benyttet i DAC'en i dag, selv om den er noe bløt i bassen. Har laget en annen DAC, men den gikk ut døra før jeg fikk inn de nye kondensatorene. Den har noen merkeløse film-kondensatorer. Disse er imponerende fast og hard i bassen, men mangler oppløsning oppover....

Når du hevder denne dac'en ikke kommer unna uten en buffer av et slag vil ikke dette også gjelde 1:1 transformator uten ekstra buffer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjartanb
    ...... nogle .47uf PIO russere (40Y) til min pse 2a3 forstærker og vil pröve baade at bruge koblingskap og bruge den foreslaaede rcr lösning.
    mvh
    Kjartan
    Hej fand nogle 2.2 uf Obbligato, i mit flytterod, som jeg satte paa bufferudgangen .... og satte en billig stepped attenuator (Gigawork 10k) i den passive pre. Nu spiller det godt Havde en 50k Noble i preampen för.
    mvh
    Kjartan

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alle moddet DAC´n sin langt ut på de evige jittermarkene? Det er veldig stille her :???:

Er godt i gang med min, og begynner å skjønne at dette kan ta tid. Er man først i gang, så må det meste prøves.

Foreløpig nøyer jeg meg med 2stk single OPA627 med bypass av opamp nr 2, men jeg venter på svar ang. deler til å lage en B1 clone.

Planen er å bruke en Alps bryter og en stepped attenuator. Bryteren for å velge mellom OS og NOS. Har stag til denne, slik at jeg mest sannsynlig kan lodde den rett på kortet.

Noen som har testet å montere/demontere oversampling-kortet i fart?
    Jeg har ennå ikke drept noe med hot-swap, men det har blitt en del krasj. Som regel bare servere, så ikke noe å bry seg om :P

Er også veldig i tvil om jeg skal satse på filter før trafo. Jeg prøvde med et standard EMI filter. Sølvkladd med en ekstra smørbukk. 0.22uF tror jeg. Men da virket som som om vokalområdet ble veldig dempet. Prøvde med å uten flere ganger senere, men får ikke helt bestemt meg.

Jeg ser flere som fraråder å bruke EMI-filter på CD-spillere og DAC´er men jeg aner ikke hva jeg skal tro. For min egen del er jeg ute og pløyer ny mark, så jeg skjønner ikke bæret av halvparten.

Neste skritt på listen tror jeg blir å flytte strømforsyningen til egne kretskort på andre siden av skilleveggen. Om ikke annet får jeg tilrettelagt strømforsyning slik at den er modulbasert. Kjekt når suget har meldt seg og man plutselig finner super regs eller salas shunt reg i postkassen.

Ja, det ser helt bombet ut, men venter til jeg er ferdig før jeg jåler den opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min ga opp...
    Skal få en kompis til å feilsøke litt til, må bare ha en COAX kilde tilgjengelig.
    (Alt lyser som det skal, men det kommer ingen lyd igjennom)

Har bare byttet opamp, så det er ikke noen halsbrekkende modder som har tatt den heller... *sukk*

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •