Valg av DIY-høyttaler, ganske forvirret etter Eltek besøk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av DIY-høyttaler, ganske forvirret etter Eltek besøk

Var en tur innom Eltek for et års tid siden og lyttet litt på Dynabel S12 - ble ikke rare lyttingenda jeg hadde med noen mindre fornøyde barn, men jeg husket den som åpen og fin. Leste mye på nettet om S12 og ble veldig klar for å bygge meg et par etter hvert.

Tidligere i uka var jeg og kona i Oslo uten barn og vi fikk lagt turen innom Eltek igjen.

Var mest interessert i å høre forskjellen mellom S12 og Nut. Jeg ble veldig skuffet over S12 - virket som om den ikke åpnet seg noe særlig, og bassresponsen var dårlig. (Vet at rommet har en del å si her - men var ikke særlig fornøyd). Nut låt litt friskere, men rotet det til med litt mer kompleks musikk, dessuten føltes det som om lyden fra både S12 og Nut var litt "ullen" - manglet noe i diskanten.

Tilfeldigvis hørte jeg litt på de andre budsjetthøyttalerene der også, og fikk en skikkelig a-ha opplevelse med Njord (SEAS konstruksjon).
    Den var åpen og luftig, med et godt fundament. (1" diskant, 8" mellomtone/bass). Den reduserte S12 og Nut til "grå mus".

Dette gjorde meg ganske forvirret. Har hørt mye bra om både S12 og Nut, og på noe materiale låt det bra, mens de ikke "skinte" på andre låter. Njord var totalt sett best mente vi (Prisklasse 2-3000) - men jeg får ikke helt ro på meg med dette resultatet.

Hvor mye ødela egentlig lytteromet til Eltek for S12, og er Njord en bra høyttaler utenfor lytterommet? (Njord har frontmontert bassport , så den er kanskje ikke så følsom for bakveggen som S12)

Etter en ganske forvirrende lyttesesjon på Eltek tok vi turen innom HIFI-klubben i Marcus Thranes gt for å sjekke ut tilbudet de kjører med Cambridge Audio A/D 500 til ca 3700,-. En god venn med hifi dilla tipset oss om dette etter å ha testet det i Sarpsborg.

Den "vennlige" fyren i vår butikk bare mumlet noe om at de kostet ca så og så mye, og kanskje 15% rabatt... men hør på dette anlegget. Vips stod vi ved et NAD anlegg (BEE versjon av forsterker og cd-spiller) koblet mot B&W 601 S3. Visst låt det bra, men dette var ca 1500,- dyrere enn hva vi hadde planlagt (stramt busjett), og han hadde ikke spurt oss om hva vi var ute etter eller noen ting - og var definitivt ikke interessert i å selge oss Cambridge systemet som jeg ikke en gang fikk høre på :roll:

Totalt sett en ganske forvirrende dag.

Oppsummert - hva lurer jeg på?
    Hvordan påvirker lytterommet på Eltek høyttalerene i forhold til en vanlig stue.
    Har noen hørt på S12, Nut og Njord og kan komme med deres kommentarer?

Anlegget skal stå i en stue på ca 35 kvadratmeter, men vi har ingen ambisjoner om å ha et realistisk lydnivå (rekkehus med tynne vegger til naboen). Hører på veldig mye forskjellig musikk bortsett fra klassisk, Hip-Hop og techno.

Biten om HiFi-klubben var bare for å lufte litt frustrasjon over håpløs kundebehandling - skal besøke de i Sarpsborg til uka, fått mye god hjelp der før. Evt tips om forsterker/cd kan tas på PM for å ikke kludre til tråden.

På forhånd takk for gode innspill.

Edit:
    Musikken vi hørte på var forholdsvis variert:
    • Ab und Zu - At the carnival (flott låt med mye smådetaljer, og en kontrabass som fort røper resonanser i bassen)
      Bendik Hofset - åpning fra colours (Rolig, dataljer på flere nivåer)
      Big Bang - Girl in Oslo (live) (Stresser høyttaleren litt ekstra)
      Kari Bremnes - Bar i Tanger (Dynamikk og stemmegjengiving)
      Sting - Saint Agustin in hell (FET! - bør groove bra)
      Sting - Seven Days (Fordi jeg fortjener det...)
      Diana Krall - Just the way you are (live) (Jepp, Diana Krall)
      D'sound - Breahte in..breate out (Litt groovy disco sak)
      D'sound - Good man, good girl (Morsom og frisk; med litt lyst lydbilde)
      Liquid Tension Experiment - Åpningssporet fra Vol 1. (Prog. rock sak med vanvittig tempo)

Oppdatert
    For de som ikke kjenner Njord kommer noen kjappe fakta.
    - 2 veis system
    - 1" tekstildome, SEAS 25TFFC
    - 8" Bass/mellomtone, SEAS CA21REX
    - 40 liter bassreflekskabinett
    - Enkelt delefilter (6dB/oktav) pga gode elementer

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Valg av DIY-høyttaler, ganske forvirret etter Eltek bes

Sitat Opprinnelig postet av Freeload
    Musikken vi hørte på var forholdsvis variert:
    ....
    Var dette musikk du hadde med deg (og kjenner godt), eller var det selgerens utvalgte?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikken var medbragt, og noe jeg har hørt mye på tidligere. Besøkte en kamerat med litt hifi-dilla dagen før for å høre hvordan det låt på et anlegg godt over vår prisklasse.

Newcomer jonpet55 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er virkelig Njord noe særlig? Hva kommer det av at Eltek sier så lite om dem, og så få vet om dem? De er liksom så satt i skyggen, og det burde være en grunn til det... Hvis du går inn på Eltek sin hjemmeside, må du rote deg langt inn i webshoppen for å finne de i det heletatt...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt S12 og Nut tidligere og hadde det ikke vært for Bel-prosjektet, så hadde jeg nok vært i gang med et sett Nut nå. Jeg ser hva du beskriver om Nut og S12 og det er ikke så langt unna det jeg hørte selv. Men til prisen synes jeg både S12 og Nut spilte ganske så bra.

Njord hørte jeg ikke på da jeg var der. Dette er jo en Seas-konstruksjon og det er vel derfor Eltek ikke gir dem samme "spalteplass" som sine egne dynaBel-konstruksjoner. Men det kan jo godt være en god høyttaler for det! Jeg er nok litt skeptisk til hvor god 8-tommeren er opp til 2500 Hz, men det samme kan jo gjerne sies om måledataene til Sammi-bassene som benyttes i Nut.

Seas har en god del egenkonstruksjoner som kan finnes hvis man leter litt. Av dem er det vel Thor som er mest kjent, siden det er en transmisjonslinje, noe mange finner ganske eksotisk. :wink:

Spørsmålet er vel kanskje litt hva man liker også? Ut fra elementene å dømme har sikkert Njord mye å gi både i bass og diskant. At disse områdene kanskje er mer fremtredende enn i S12 og Nut, gjør nok at disse oppleves som gråere. Litt av spørsmålet er vel også hva som er mest nøytralt. Til syvende og sist er det snakk om smak.

En ting er ihvertfall sikkert. Neste gang jeg er hos Eltek skal jeg passe på å få hørt litt på Njord. Takk for tipset.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke å rote deg frem til de, de ligger i kategorien Hifi-byggesett. Grunnen til at de ligger der er at de er en SEAS konstruksjon, slik at den ikke er under "DynaBel" merket.

Er som sagt ganske usikker på høyttaleren, men den virket så mye mer åpen (ikke skarp) i diskanten enn Nut og S12 - slitt metafor, men det var som om noen fjernet et slør fra øyne...eh...ørene :-)

Er litt usikker på frekvensgangen til høyttaleren, det er en heving på ca 2dB mellom 1000-1500 Hz som stammer fra basselementet, men den hørtes ganske bra ut - så det er en ting som forvirrer meg.

Har det forresten mye å si på lyden om jeg har bassporten forran eller bak? (har planer om å endre litt på kabinettet for å gjøre den litt høyere og bedre dempet - selvsagt beholde volum og slikt) - dessuten slipper jeg stativ til den.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil du endre på den? Det er vanskelig å gjøre den noe særlig smalere, siden vi snakker om et 8-tommers element. Du bør ikke flytte diskanten og bassmellomtonen lenger fra hverandre, siden det kan føre til store spredningsvariasjoner i lydbildet, spesielt ved delefrekvensen. Jeg er også skeptisk til å redusere dybden på høyttaleren mye på grunn av refleksjonene inni kassa.

Når det gjelder bassporten vil den nok bli mer "kresen" på avstanden til veggen bak hvis bassporten flyttes fra front til bakside.

Uansett blir det spennende å høre hva du får til.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill roffe!
    Hadde egentlig tenkt å ha bakveggen litt på skrå slik at kabinettet ble grunnest ved diskanten, og dypest i bunnen. Høyttalerene trenger stativer på 20-30 cm for å komme i riktig høyde, så jeg tenkte jeg kunne lage høyttalerene litt grunnere for å få riktig høyde. Selvsagt måtte jeg fremdeles sperret av nederste delen (og fylt den med sand) for å ikke komme over volumet på 40l.

Bassporten kan nok få fortsette å stå forran

Men er det noen her som har hørt den? Er bare så usikker, for jeg har hørt mye pent om S12, men i forhold til Njord skulle en tro noen hadde lagt frakken over høyttaleren.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Freeload
    Hadde egentlig tenkt å ha bakveggen litt på skrå slik at kabinettet ble grunnest ved diskanten, og dypest i bunnen. Høyttalerene trenger stativer på 20-30 cm for å komme i riktig høyde, så jeg tenkte jeg kunne lage høyttalerene litt grunnere for å få riktig høyde. Selvsagt måtte jeg fremdeles sperret av nederste delen (og fylt den med sand) for å ikke komme over volumet på 40l.
    Det er nok mindre kritisk å redusere dybden hvis du samtidig skrår bakveggen noe. Hvis du i tillegg demper veggen rett bak basselementet, så vil det oppstå færre problemer på grunn av dette (ikke det at dette er superkritisk, men man vil jo gjerne ha maksimalt ut av høyttaleren, ikke sant?

Det å sandfylle nederst vil sikkert være lurt og gir en stabil konstruksjon. Hvis du ser på tipsene her på forumet om steinhelle og liggeunderlag for å dempe overgangen av vibrasjoner mellom høyttaler og gulv, så er man halvveis i mål med sandfyllingen. Med en bit liggeunderlag under høyttaleren i tillegg, så trenger man kanskje ikke spisse spikes eller separat steinhelle...

Til slutt vil jeg si: Stol på dine egne ører og egen smak! Det kan godt hende at dette nettopp er høyttaleren for deg. Uansett er ikke 2500 mye penger, og det er sikkert ikke vanskelig å få solgt den heller hvis du gjør en god jobb med finishen.
    Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar igjen.

Tenkte jeg skulle legge godt med jobb ned i høyttaleren for å få den litt penere og mer "død" (dempet, avstivet og få parallelle flater). Det eneste som forvirrer meg egentlig er hvor forskjellig den vil låte hjemme kontra lytterommet til Eltek. Siden bassporten er frontmontert tror jeg ikke rommet hadde fult så mye å si, blir uansett spennende.

(Har laget noen grove skisser til det "nye" kabinettet - men det tar jeg i en ny tråd når tiden er moden.)

Tenker å huke den opp mot cambridge A500/D500 - De var mye hyggeligere i Sarpsborg ;-) (Kunne både få oppgitt prisen, prøvelytte og kjøpe)

PS: Kona var også enig etter lyttetesten, så det blir ikke bråk på hjemmebane hverken med høyttaleren eller resten av anlegget :-)

Oppdatert:
    Forsterker og CD-spiller er nå på plass, og jeg er sikker på valget av høyttaler. Kommer snart en ny tråd på den modifiserte Njord.

Takk for hjelpen så langt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •