GET og NRK/TV2 i HD? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er overrasket over at bilde på NRK HD er såpass mye bedre på IKKE HD sendinger også.....bilde er mye mere rent og fri for "støy og forstyrrelser"
    Håper NRK HD forblir åpen i GET systemet og at Nrk2 og 3 kommer etter :neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener vi bør presse på for å få i det minste NRK kanalene ukodet på kabel-TV. Tilsvarende slik det er på bakkenettet, hvor NRK sendes åpent.

Som lisensbetaler og betaler til grunnpakke hos kabel-Tv, bør man kunne forlange NRK uten fordyrende dekoderleie (og ulempen med enda en "ekstra boks").

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei helt enig, hvis alle sender epost til get kundeservice, ja så kanskje de gir etter. Nrk er jo "gratis"

morten

Sendte epost til get og fikk dette svaret, som vanlig Get svada. Jeg får bare håpe at vi 1 gang i fremtiden kan velge kabeloperatør selv slik som ved telefon, da hadde jeg byttet til Canal digital på dagen.

Viser til mottatt e-post.

TV lisensen dekker selve kanalene og leveranse over Riks TV (som er delvis
    eid av NRK), men ikke leveranse via private aktører som Get. Alle TV
    leverandørene er pålagt til å levere NRK til sine kunder, men ikke til å
    levere det gratis da infrastruktur kostnadene skal dekkes. NRK kanalene er
    derfor kryptert så kundene skal betale for selve leveransen av kanalene.

Bruk av tv-apparater med egen digitaldekoder/CA-Modul (CAM) støttes ikke i
    Gets kabelnett på det nåværende tidspunktet, og vi har dessverre ingen
    konkret informasjon om og evt. når dette vil bli støttet.

PS det er da ikke gratis jeg ber om, men gratis på digital platform. Jeg betaler jo for digital grunnpakke, med 1 stk søple dekoder. Hvorfor klarer Canal digital å levere Cam?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mest mulig HD? Enkelt - Canal Digital

Canal digital har mest HD enten det er Kalbel-tv eller parabol. Jojo - så er GET HD-PVR boksen bedre, men Canal Digital sin funker jo helt greit for meg i alle fall - både på kabel og parabol.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til simen02, jeg håper du sender ny mail til Get. De har altså trodd at du krever gratis kabel-TV uten å måtte betale noe? -det virker for dumt å misforstå slik.

Jeg står på at vi bør kunne forlange NRK sine sendinger digitalt ukryptert i basispakken til Get kabel-TV, uten å måtte være påtvinget ekstra utgifter utover grunnpakke (dekoderleie, kort m.m. for å få NRK digitalt pga. Get sin egen kryptering av signalet).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GameOver
    Er overrasket over at bilde på NRK HD er såpass mye bedre på IKKE HD sendinger også.....bilde er mye mere rent og fri for "støy og forstyrrelser"
    Håper NRK HD forblir åpen i GET systemet og at Nrk2 og 3 kommer etter :neutral:
    NRK sin oppgraderte hovedkontroll oppskalerer nå alle studiosendinger og nyheter til 720p. Kjører bildet (RiksTV 720p) på 720p projektor på 92" lerret og kan bekrefte at dette er oppskalering med høy kvalitet.
    Endel skandinaviske serier og egenproduksjon sendes jo i ekte 720p HD også, med fantastisk kvalitet.
    Vi får håpe lyden kommer med full 5.1 også etterhvert.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plankeby
    Til simen02, jeg håper du sender ny mail til Get. De har altså trodd at du krever gratis kabel-TV uten å måtte betale noe? -det virker for dumt å misforstå slik.

Jeg står på at vi bør kunne forlange NRK sine sendinger digitalt ukryptert i basispakken til Get kabel-TV, uten å måtte være påtvinget ekstra utgifter utover grunnpakke (dekoderleie, kort m.m. for å få NRK digitalt pga. Get sin egen kryptering av signalet).
    Hei jeg sendte ny epost til Get og da fikk jeg dette svaret:Hei!

Jeg har da aldri bedt om å få NRK gratis fra dere, betaler jo for digital
    grunnpakke. Det jeg spør om er om dere kan sende nrk 1,2,3 åpen digitalt
    slik at en ikke trenger kort. synes det blir veldig dyrt hvis jeg må leie 2
    ekstra dekodere bare for å få digitale kanalene på alle tv'ene. De analoge
    signalene deres er så dårlig at de egner seg ikke på flat tv'er i 42-50".
    Canal Digital klarer å levere Cam, hvorfor klarer ikke dere?
    Eller er det slik at dere skal bare suge mest mulig penger ut av kunden?

mvh

Morten

Din henvendelse er notert, og endringer i vårt tilbud er stadig under
    vurdering.

Som tidligere beskrevet er støttes ikke bruk av tv-apparater med egen
    digitaldekoder/CA-Modul (CAM) i Gets kabelnett på det nåværende
    tidspunktet, og vi har dessverre ingen konkret informasjon om og evt. når
    dette vil bli støttet.

Med vennlig hilsen

Eirik
    Kundebehandler
    Get® Support

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av simen02
    Hei jeg sendte ny epost til Get og da fikk jeg dette svaret:Hei!

Jeg har da aldri bedt om å få NRK gratis fra dere, betaler jo for digital
    grunnpakke. Det jeg spør om er om dere kan sende nrk 1,2,3 åpen digitalt
    slik at en ikke trenger kort. synes det blir veldig dyrt hvis jeg må leie 2
    ekstra dekodere bare for å få digitale kanalene på alle tv'ene. De analoge
    signalene deres er så dårlig at de egner seg ikke på flat tv'er i 42-50".
    Canal Digital klarer å levere Cam, hvorfor klarer ikke dere?
    Eller er det slik at dere skal bare suge mest mulig penger ut av kunden?

mvh

Morten

Din henvendelse er notert, og endringer i vårt tilbud er stadig under
    vurdering.

Som tidligere beskrevet er støttes ikke bruk av tv-apparater med egen
    digitaldekoder/CA-Modul (CAM) i Gets kabelnett på det nåværende
    tidspunktet, og vi har dessverre ingen konkret informasjon om og evt. når
    dette vil bli støttet.

Med vennlig hilsen

Eirik
    Kundebehandler
    Get® Support
    Men RiksTv sender jo NRK 1 2 3 gratis gjennom luften...og har du en flatskjerm med DVB-T tuner(MPEG4) så får du det inn med en dertil egnet antenne...og skal du ha inn program med CAM, så er det nok veldig stor sannsynlighet for at flatskjermen har en DVB-T tuner(MPEG4) i tillegg til en DVB-C tuner...men så er det det med en ekstra antenne da :-)
    Og både GET og Canal Digital er basert på at man skal tjene penger på å distribuere TV signaler...og noen leverandører er flinkere til noen ting enn andre: Get har en bedre boks, Canal Digital har flere HD kanaler og driver også med ditribusjon via satelitt, hos Get leier du boksen, hos Canal Digital må du kjøpe den...osv osv... :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Men RiksTv sender jo NRK 1 2 3 gratis gjennom luften...
    Med fare for å flisespikke :
    Det er ikke RiksTV som sender NRK kanalene gratis gjennom luften. Det kan sikkert virke litt forvirrende men alle RiksTV kanalene er kryptert/scramblet siden det er et rent betaltv selskap. NRK er en egen operatør i bakkenettet på lik linje med RiksTV men har valgt eller blitt pålagt å sende sine kanaler ukodet. Logikken er nok at NRK distribusjonen i bakkenettet er 100% finansiert av lisensmidler og derfor skal man ikke betale ekstra for å kunne se NRK i bakkenettet.

Både RiksTV og NRK leier bakkenettkapasitet av NTV.

RiksTV er egentlig litt heldig i forhold til andre distributører siden de slipper kostnader ved å levere NRK til sine betaltv kunder.
    Digitalt bakkenett - Wikipedia

Men du har uansett helt rett ang. DVB-T. Har man en TV som støtter det Norske DVB-T nettet og egen UHF antenne så kan man trolig få inn "gratis" ukodet NRK også i GET land ;-)
    (noen steder kan det fungere med innendørsantenne er man heldig)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjentar kanskje meg selv litt nå, men...

Er det egentlig så ekstra kostnadskrvende for Get å sende NRK sine kanaler ukodet i sitt digitale nett? En betaler jo noen tusen i året til Get for grunnpakke.
    Antenne på taket er en god løsning for mange, men mer problematisk i blokker og større sameier.
    Det er synd at Get ikke støtter CA-moduler også, som nevnt i tråden.

Dette med deokder til hvert TV syntes jeg hører mer hjemme på 90-tallet enn i dag.
    Vi er hverken avhengig av ekstern dekoder eller å bli bundet til leie av kabel-Tv eid dekoder i dag. Teknologien har utviklet seg mye siden 90-tallet, da en ekstern dekoder var TV-fremtiden.
    Drømmen er NRK digitalt åpent (gjerne hele grunnpakken) og CA-moduler med kort til TV/opptakere.
    I forhold til support så er det selvsagt greiest for Get med egeneide dekodere til utleie.

Jeg avventer svar fra kulturdepartementet om NRK og åpne digitale sendinger i kabelnett. Da det er kulturdep. som gir føringer om slike pålegg vedrørende NRK kringkasting.

Newcomer Dorfmaster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant i helgen ut at dersom du har en rimelig ny TV fra Panasonic, så har denne mulighet for å finne de digitale TV- og radiokanalene på Get sitt kabelnett. De fleste TV-kanalene er selvfølgelig kodet, men Get Infokanal, NRK1 HD, NRK1 <lokalstasjon> og NRK Tegnspråk ligger åpent. Fant også ut at, dersom man har en rimelig ny TV fra Samsung, så må man endre land til Finland for å finne det samme som Panasonic.
    Jeg fant forøvrig all teknisk informasjon om alle kanalene på Samsungen og la det inn i et Excel-ark (Get Kanaloversikt.zip). Denne listen gjelder i hvert fall for Get Østafjells (i og med at NRK Østafjells er åpent for meg).
    Prøvde å sette land tilbake til Norge for så å søke oppe de åpne kanalene manuelt, men det funket ikke. Tar gjerne imot forslag.
    En ting som jeg har hatt glede av en stund, er at jeg kan se andres filmleier i området. Ved å søke etter kanaler på SMATV-dekoder (Wikipedia: Collective dishes, shared by several dwellings: satellite master antenna television (SMATV) or communal antenna broadcast distribution (CABD)) har jeg funnet disse "filmleiekanalene". Dersom den som leier filmen, pauser, så pauses den hos meg også. Jeg kan velge språket på tekstingen også.
    SMATV er kun mulig å velge når land er satt til Norge. Har foreløpig ikke funnet tilbake filmleiekanalene etter at jeg satte land til Finland. Man vil jo gjerne ha i både pose og sekk, så derfor er det litt interessant om man får tak i NRK1 HD og filmleiekanalene samtidig.
    Litt tilbake til Excel-arket: Hvis noen der ute kan gjøre noe kreativt med den, som for eksempel å gå forbi krypteringen til Get, så tror jeg alle her inne ville jublet. Det er vel heller lite trolig at det skjer med det første. Det som kanskje kan være lettere, er å finne en måte man kan benytte CAM, programkortet og frekvensene sammen og slippe Get-dekoderen.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •