Homebase IPTV, dårlig bildekvalitet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Homebase IPTV, dårlig bildekvalitet?

Nå som hele HD-diskusjonen og temaet ser ut til å skalert noe voldsomt da NRK skal sende samtlige OL-sendinger i 720P, så har jeg tenkt til å ta opp et tema som har irritert meg veldig lenge!

Nede i kjelleren, koblet til min herlige Yamaha RX-V3900 AV-receiver og min kalibrerte Pioneer LX5090H Full-HD Plasma-TV har jeg nemlig en IPTV (fiber-TV, eller hva du vil kalle det) løsning fra Pronea i samarbeid med Homebase som da leverer selve TV-biten.

Hele prinspipet er jo veldig enkelt, de leverer digital-TV over fibernettet vi er knyttet til, så det er en egen fibernett linje inn til huset, meg sitt eget nett med IP-adresser, sitt eget subnet osv.. Som gir TV-signaler rundt til de forskjellige HD-dekoderne vi har stasjonært rundt om i huset.

Så i utgangspunktet burde jo dette kunne fungerer meget bra, med tanke på at responstiden over fibernettet er lynrask og båndbredden nærmest ubegrenset, så ikke noen kjedelige kobber begrensinger som med coax eller ADSL-bredbånd osv..

Så i teorien burde det være lekende lett å pumpe full-HD film i ren Blu-Ray kvalitet, med oppløsninger på 1080P, Dolby Digital TrueHD lossless lydspor og hele pakke, for til tross for at det fort har en bitrate på over 20mbps så skulle jo det i utgangspunktet være null sak for et fibernett, eller?

Det som jeg finner utrolig merkelig, er at når vi ser på la oss si TV2 satt til 720P på denne fine (*host host*) Motorola VIP1910 HD-dekoderen som da går via HDMI til Yamaha RX-V3900 som oppskalerer fra 720P til 1080P så er bildekvaliteten hvert fall ikke noe bedre enn hva vi får igjennom parabol løsningen til Canal Digital, til tross for at vi ikke har HD-dekoder og kjører bilde over scart fra Canal Digital tuneren?

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor bildekvaliten skal føles mer "blurry" om vi skal kalle det det, med Homebase sin IPTV løsning kontra Canal Digital sin parabol løsning? Greit at begge kanalene sender SD (480i?) og ikke nødvendigvis tar seg så bra ut på en 50" TV, men at vi med scart og parabol skal få merkbart bedre resultat enn med digital fra Homebase sin IPTV-løsning er for meg en gåte?

Det som irriterer meg enda mer er kvaliteten på disse så kalte "HD-kanalene", kan jo ikke akkurat si at jeg blir overbegeistret når jeg ser en film på Canal+ Film HD eller TV1000 HD levert fra Homebase, det står at det sendes i 720P, men bildekvaliteten ser knapt bedre ut enn hva vi får levert over tilsvarende kanal som sender SD via parabol?

Det varierer riktignok litt, noen sendinger er dårligere enn andre osv.. Men overall så finner jeg HD-kvaliteten levert fra Homebase veldig skuffende, jeg kan tidvis hoppe fra samme kanalen i HD på Homebase dekoderen over til SD på parabol og knapt se noen merkbar forskjell i bildekvaliteten?

Og om vi skal begynne å sammenligne med å se på Blu-Ray film, om jeg så velger at avspiller skal sende 720P og ikke 1080P så er jo forskjellene enorme? Det hender jo at TV1000 HD sender en film jeg har Blu-Ray samlingen, og om jeg kjører en raskt sammenligning så kan jo TV1000 HD tidvis føles som en eneste stor vits?

Kontakt Homebase direkte og spurte om dette, og at jeg ikke føler jeg får stort igjen for de flere hundre kronene jeg legger ut i måneden for å få disse HD-kanalene, men de skylte bare på at det må være noe med utstyret jeg har som forutsaker problemene.

Ikke at jeg helt kan se hvordan det skulle stemme? Parabol og IPTV er koblet opp til samme utstyr, forskjellen ligger jo i at Homebase kjører en Motorola VIP1910 HD-dekoder, mens Canal Digital kjører sin "ikke-HD" tuner, hvor den ene kobles opp via scart til receiver og den andre med Profigold HDMI kabler?

Skal ikke være noe å utsette på nettverket heller, vi kjører CAT7 kabler i alle ledd, og koblet til HP ProCurve gigabit switch osv.. Skal ikke være noen begrensende faktor på vår side slik jeg kan se det hvert fall?

Kan ikke si jeg er imponert over denne Motorola dekoderen heller, alt fra navigering mellom TV-kanaler osv.. går jo utrolig langsomt til tider, og ting henger seg fra tid til annen, samt det ikke er noen harddisk men opptak som lagrer seg på Homebase sine egne servere som gir oss maksimalt totalt 3timer med opptak før vi må betale Homebase for mer?

Til sammenligning har kjæresten fibernett og IPTV fra Altibox / Lyse hvor de får en storebror modell av vår Motorola dekoder, som jeg enda har til gode å se henge seg opp og hvor de har en egen harddisk som de kan lagre og slette og styre så mye de selv vil.

Kan ikke si meg noe annet enn utrolig misfornøyd med hva Homebase her klarer å levere, rent teoretisk burde jo IPTV ha et fanatisk utgangspunkt og potensiale? Hvorfor blir da kvaliteten og resultatet så tilsynelatende skuffende og dårlig?

Er det noen innstillinger jeg kan gjøre på dekoder og receiver for å bedre tingene en smule? Hvilken oppløsning osv burde jeg sette i dekoder? 480i, 480P, 720P, 1080i? Kjøre null oppskalering overhode? Hva med receiver, er det ikke lønnsomt å kjøre 1080P oppskalering fra dekoderen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Synd at du opplever så dårlig kvalitet som du beskriver, selv har jeg identisk TV boks fra en annen leverandør (NextTV fra Nextgentel) da på en kobberbasert VDSL2 linje.
    Har absolutt ingen problemer å på krystallklare HD kanaler her og tv boksen har fortsatt til gode å henge seg opp eller gi andre problemer, EPG og menysystemet etter oppdateringene er også suverene, dog savner jeg PVR boks (hørt at denne skal komme om ikke alt for lenge).
    Så da kan jeg tenke meg følgende ting du kan se på:

1. Homebase leverer rett å slett dårlige signaler?
    2. Oppskaleringen du kjører fra 720p til 1080p, dog dette skal ikke ha noe å si.
    3. Programvaren til Homebase er ikke optimalisert.
    4. Test TV boksen på en annen tv? (hvem vet :P)

Selv kjører jeg kun 720p direkte mot TV, alle kanalene blir da oppskalerte og gir en suveren kvalitet på bildet.
    Hadde Canal Digital på kabel før, og kan si at dette nye systemet er bedre på bilde kvalitet og ikke mer stabilt. Så er spent på hva IP-TV verdenen kommer til å gi i løpet av årene som kommer.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med inntrykket at det er noe dårlig med Homebase sine signaler ja, spesielt når parabol fungerer såpass til sammenligning, og hvert fall etter å se hvordan det er hos kjæresten som får fra Altiboks.

Og jeg tror grunnen til at jeg er skuffet over navigeringen og opplevelsen av dekoderen ligger i Homebase sin programvare, den ser ut til å rett og slett fungere svært dårlig..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant info for en som kommer til å hive seg på når fiberfolka starter graving i området vårt

Kan det være at Homebase kjører mye oppskalert SD materiale på "HD-kanelene" sine ? Har hørt at det er endel av det hos GET også.

Selv kjører jeg veggantenne og billigste Riks-TV boks med kun NRK gratiskanaler. Bildet er mye bedre enn jeg hadde turt å håpe på før jeg startet riggingen av antenne.
    For oss som ser relativt lite på TV utenom litt NRK ble GET sitt digitaltilbud håpløst dyrt. Det var deilig å klippe kabelen

Har rigget en ekstra boks i kjellerstua, koblet til 720 projektoren. Gleder meg stort til OL i HD

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Interessant info for en som kommer til å hive seg på når fiberfolka starter graving i området vårt

Kan det være at Homebase kjører mye oppskalert SD materiale på "HD-kanelene" sine ? Har hørt at det er endel av det hos GET også.

Selv kjører jeg veggantenne og billigste Riks-TV boks med kun NRK gratiskanaler. Bildet er mye bedre enn jeg hadde turt å håpe på før jeg startet riggingen av antenne.
    For oss som ser relativt lite på TV utenom litt NRK ble GET sitt digitaltilbud håpløst dyrt. Det var deilig å klippe kabelen

Har rigget en ekstra boks i kjellerstua, koblet til 720 projektoren. Gleder meg stort til OL i HD
    Innholdet i kanalene er det vel kanalene selv som bestemmer, så tror ikke dette ligger i at "homebase" sender oppskalerte SD sendinger.

RiksTV er noe jeg har prøvd og aldri kommer til å prøve igjen... Værre opplegg finner man knapt :P

Har også testet Altibox hos min bror, virker som en ok løsning men noe ustabil EPG og menysystem...

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, tror nok helt klar de kan ha noe med kildekvaliteten å gjøre hvert fall, for meg virker det som Homebase struper ting for at dte skal kreve mindre båndbredde..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jnsn
    Innholdet i kanalene er det vel kanalene selv som bestemmer, så tror ikke dette ligger i at "homebase" sender oppskalerte SD sendinger.

RiksTV er noe jeg har prøvd og aldri kommer til å prøve igjen... Værre opplegg finner man knapt :P

Har også testet Altibox hos min bror, virker som en ok løsning men noe ustabil EPG og menysystem...
    Ja, det er mulig du har rett, her baserer jeg meg kun på hva jeg ser GETs HD kunder har skrevet her på forumet.

Tilfredshet med Riks-TV kommer vel litt an på om man skal ha full pakke, eller bare NRK. Det skal jo litt til å slå mottaker og antenne til under 1k og 0,- månedsavgift eller innmelding for toppkvalitets bilder og etterhvert endel HD. Det passer oss ekstra godt i og med at vi ønsket oss kun NRK

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er mulig du har rett, her baserer jeg meg kun på hva jeg ser GETs HD kunder har skrevet her på forumet.

Tilfredshet med Riks-TV kommer vel litt an på om man skal ha full pakke, eller bare NRK. Det skal jo litt til å slå mottaker og antenne til under 1k og 0,- månedsavgift eller innmelding for toppkvalitets bilder og etterhvert endel HD. Det passer oss ekstra godt i og med at vi ønsket oss kun NRK
    Hadde jeg kun ville hatt NRK så hadde jeg fortsatt valgt NextTV løsningen jeg har i dag.
    Dekoderleie på 39,- og NRK kanaler (Også NRK HD) til 0,- mnd.
    I tillegg så har jeg da tilgang til filmleie (over 3000 filmer, deriblant et utvalg av HD filmer).

Men nå ligger ikke behovet for kun NRK hos meg da jeg elsker fotball så må jeg ha en del fotballkanaler

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jnsn
    Hadde jeg kun ville hatt NRK så hadde jeg fortsatt valgt NextTV løsningen jeg har i dag.
    Dekoderleie på 39,- og NRK kanaler (Også NRK HD) til 0,- mnd.
    I tillegg så har jeg da tilgang til filmleie (over 3000 filmer, deriblant et utvalg av HD filmer).

Men nå ligger ikke behovet for kun NRK hos meg da jeg elsker fotball så må jeg ha en del fotballkanaler
    Filmleie er definitivt et pluss. Har de full 5.1 lyd, og HD oppløsning ?

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at Homebase kjører ut HD i 720p?
    De fleste tilgjengelige HD kanaler i dag sender i 1080i og når du da setter Mororola boksen til 720p så får du mye omskaleringer før bildet når TVn din. Først fra 1080i til 720p i Motorola boksen som sikkert ikke har verdens beste scaler, deretter fra 720p til 1080p i receiver eller TV. Del fleste gangene jeg har testet vil også 1080i gi bedre bilde ut fra Motorola boksen enn 720p.

Kan ikke se at det skal være noe forskjell fra PVRen 1960 til 1910 på bildekvalitet, eneste forskjellen der er harddisken og det at 1960 har strømforsyningen iuntegrert i boksen i stedet for ekstern omformer.

Men hvis Homebase struper signalet er det jo ikke så mye å hente. Shit IN = Shit OUT

C

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at de fleste kanaler sender 1080i, men NRK HD sender 720P.
    Jeg har selv samme boks og det lille jeg så på NRK HD i går kveld så meget bra ut!
    Først og fremst ville jeg skrudd av oppskaleringen i receiveren, da tven gjør denne jobben mye bedre selv.
    Så er det viktig at HD-kanalen man ser på faktisk sender HD-materiell og ikke et gammelt opptak fra OL-94 (typisk EuroSport HD). Da jeg hadde Canal+ så var i hvert fall fotball i HD enormt mye bedre enn SD (på Get).

Ellers så er det jo viktig å skjønne at selv med super-duper-fibernett, så blir signalet komprimert mye mer enn bluray som du sammenligner med.
    Synes hastigheten på boksen på kanalskifte og i menyer er det største problemet, men bruker den heldigvis ikke så mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmleie er definitivt et pluss. Har de full 5.1 lyd, og HD oppløsning ?
    5.1 lyd er det her, HD oppløsningen er på 720p så er godt fornøyd med løsningen.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser problematikken med omskalering, men det er jo ingen måte å stille dekoder til å bare sende signalet rent igjennom heller?

Enten må jeg jo velge 576P, 720P eller 1080i, og da vil jo dekoderen gjøre en dårligere jobb med oppskalering av de signalene som faktisk er lavere enn 1080i, enn hva min RX-V3900 ville ha gjort, men samtidig om det blir skalert ned fra 1080i til 720P for så opp igjen til 1080P så er jo ikke det på noen måte optimalt heller..

Beste hadde jo bare vært å få signalet rett igjennom uten noe dilldall fra dekoderen sin side!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RamGuy
    Jeg ser problematikken med omskalering, men det er jo ingen måte å stille dekoder til å bare sende signalet rent igjennom heller?

Enten må jeg jo velge 576P, 720P eller 1080i, og da vil jo dekoderen gjøre en dårligere jobb med oppskalering av de signalene som faktisk er lavere enn 1080i, enn hva min RX-V3900 ville ha gjort, men samtidig om det blir skalert ned fra 1080i til 720P for så opp igjen til 1080P så er jo ikke det på noen måte optimalt heller..

Beste hadde jo bare vært å få signalet rett igjennom uten noe dilldall fra dekoderen sin side!
    Har du testet dette?
    Min 1910 dekoder oppskalerer alle kanaler til 720p, og kvaliteten på kanalene generelt sett er bedre enn det jeg hadde tidligere gjennom Canal Digital.

Edit: Nå skal det også sies at de fleste HD kanalene sendes ut i 720p og ikke høyere, uansett så merker man ikke stort forskjell på 720 og 1080 på vanlig TV, kun på film (blueray)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •