Dårlig bildekvalitet på TV via HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig bildekvalitet på TV via HTPC

Nå har jeg testet ut litt her, men foreløig er resultatet nedslående. Bildekvaliteten på TV bildene som går gjennom PC'n er hakkete/kantete, grøtete og ikke noe å skrive hjem om. HD bildene er bedre enn SD bildene, men fortsatt for dårlig.

Min SD PVR hos Canal Digital leverer mye bedre bilder (selv om den er tilkoblet med Scart kabel...) enn via min PC som er koblet med HDMI.

Jeg har en helt ny (selvbygget) HTPC med Gigabyte 785 kort (med ATI HD4200), AMD Phenom X3 og 4GB RAM med Windows 7 på toppen. TV Kortet er et TerraTec Cinerci PCI HD CI med godkjent Canal Digital CAM og kort.

Har forsøkt TerraTec Home Cinema og DBViewer men begge gir samme mangel på bildekvalitet. Har forsøkt å justere litt på codec'er og rendere, har sett at det er forskjeller på disse, men har ikke funnet noen som løser problemet.

Kan noen bekrefte at vi faktisk skal få bedre bilder med mitt oppsett enn med en Canal Digital dekoder (som jo er teorien her)?

Noen tips til oppsett/konfigurasjon/annet som kan hjelpe?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BingoBonzo
    Nå har jeg testet ut litt her, men foreløig er resultatet nedslående. Bildekvaliteten på TV bildene som går gjennom PC'n er hakkete/kantete, grøtete og ikke noe å skrive hjem om. HD bildene er bedre enn SD bildene, men fortsatt for dårlig.

Min SD PVR hos Canal Digital leverer mye bedre bilder (selv om den er tilkoblet med Scart kabel...) enn via min PC som er koblet med HDMI.

Jeg har en helt ny (selvbygget) HTPC med Gigabyte 785 kort (med ATI HD4200), AMD Phenom X3 og 4GB RAM med Windows 7 på toppen. TV Kortet er et TerraTec Cinerci PCI HD CI med godkjent Canal Digital CAM og kort.

Har forsøkt TerraTec Home Cinema og DBViewer men begge gir samme mangel på bildekvalitet. Har forsøkt å justere litt på codec'er og rendere, har sett at det er forskjeller på disse, men har ikke funnet noen som løser problemet.

Kan noen bekrefte at vi faktisk skal få bedre bilder med mitt oppsett enn med en Canal Digital dekoder (som jo er teorien her)?

Noen tips til oppsett/konfigurasjon/annet som kan hjelpe?
    Har ikke noe erfaring med HTPC men det høres ut som du har trøbbel med de-interlacing og refresh rate.

Sender du video/audio fra HTPC videre til en TV eller benytter du en PC skjerm ? Grunnen til at jeg spør er at mange PC skjermer ikke klarer å kjører en refreshrate egnet for TV ( dvs. 100Hz). Med 59Hz og 60Hz refresh rate som ikke er uvanllig for PC skjermer så vil panoreringer osv. få "motion judder".

Hvis du sender video til en HDTV via HDMI så bør du sikkert velge et HDMI output format som passer for video. Dvs. 720x576i50Hz, 1280x720p50Hz eller 1920x1080i50Hz.

I DVBViewer tror jeg det er mulig å velge mellom forskjellige de-interlace metoder. Det er hvertfall mulig i VLC som du trolig også kan teste med.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Har ikke noe erfaring med HTPC men det høres ut som du har trøbbel med de-interlacing og refresh rate.

Sender du video/audio fra HTPC videre til en TV eller benytter du en PC skjerm ? Grunnen til at jeg spør er at mange PC skjermer ikke klarer å kjører en refreshrate egnet for TV ( dvs. 100Hz). Med 59Hz og 60Hz refresh rate som ikke er uvanllig for PC skjermer så vil panoreringer osv. få "motion judder".

Hvis du sender video til en HDTV via HDMI så bør du sikkert velge et HDMI output format som passer for video. Dvs. 720x576i50Hz, 1280x720p50Hz eller 1920x1080i50Hz.

I DVBViewer tror jeg det er mulig å velge mellom forskjellige de-interlace metoder. Det er hvertfall mulig i VLC som du trolig også kan teste med.
    Hei og takk for lynrask respons!

Jeg har 1 stk. Touch screen + 1 stk. Sony 55" bakprojeksjon (som kjører filmene). Disse er satt opp i extended mode slik at jeg kan styre systemet fra touch screene og se filmene på Sony'en. Sony'en er satt opp med 1920x1080p50Hz i Control Panelet, vil det si at det er dette som kan være problemet?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg så er det stooor forskjell på de forskjellige innstillingene på PC og TV når det kommer til bildekvalitet. Du må bare prøve litt forskjellig så skal du se at det blir til slutt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg fant en rekke de-interlace metoder med ikke fullt så intuitive navn, skal forsøke de om en straks.

Forsøkte VLC, men her fikk jeg ikke frem TV bilde i det hele tatt, den påstod at den hadde funnet en kanal men ikke bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hos meg så er det stooor forskjell på de forskjellige innstillingene på PC og TV når det kommer til bildekvalitet. Du må bare prøve litt forskjellig så skal du se at det blir til slutt.
    Jepp, her prøves det på harde livet.

Forsøkte nå å spille av en vanlig DVD via SplashLite, men det er fortsatt langt fra bra. Så p.t. spiller det dårlig på alt av bildemateriale enten DVD eller TV.

Lastet også inn siste versjon av ATI Catalyst for å teste, men det ga ikke noe bedre resultat.

Kan vi da muligens fastlå at feilen kanskje ligger i (en eller flere):
    1. TV/Monitor oppsett
    -> Her har jeg forsøkt med forskjellige frekvenser i control panel uten effekt
    2. Codec
    -> Her ser jeg forskjeller, p.t. er det vel ffdshow som fungerer best
    3. Renderer
    -> Her tror jeg det var mindre forskjeller nbår jeg forsøkte det i TerraTec home cinema.

Hvis du har et bra oppsett Gurba så tar jeg gjerne imot dine innstillinger som jeg da kan forsøke/tilpasse min rigg!

Mvh,

Geir

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et ATI HD5850 skjermkort og et Terratec H7 USB DVB-C tv kort. Bruker en Conax Cam med CD programkort.

Mine innstillinger i Terratec Home Cinema er:
    Video Renderer: EVR (Enhanced Video Renderer) (må skifte til VMR9 hvis du skal ha tekst på foreks Canal+ kanaler)
    Audio Renderer: Default
    Video Decoder: Cyberlink Video/SP Decoder (Terratec) - Satt til "Use DXVA"
    Audio Decoder: Cyberlink Audio Decoder (Terratec) - Satt til "Use SPDIF"
    H.264 Decoder: Cyberlink H.264/AVC Decoder (Terratec) - Satt til "Use DXVA"

Overscan satt til 0% for å få full skjerm på min tv.

Jeg har meget bra bilde, og svært nært opptil det å sette Conax cam'en rett i tv'en. (som er en Sony KDL-52X3500.)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Jeg har et ATI HD5850 skjermkort og et Terratec H7 USB DVB-C tv kort. Bruker en Conax Cam med CD programkort.

Mine innstillinger i Terratec Home Cinema er:
    Video Renderer: EVR (Enhanced Video Renderer) (må skifte til VMR9 hvis du skal ha tekst på foreks Canal+ kanaler)
    Audio Renderer: Default
    Video Decoder: Cyberlink Video/SP Decoder (Terratec) - Satt til "Use DXVA"
    Audio Decoder: Cyberlink Audio Decoder (Terratec) - Satt til "Use SPDIF"
    H.264 Decoder: Cyberlink H.264/AVC Decoder (Terratec) - Satt til "Use DXVA"

Overscan satt til 0% for å få full skjerm på min tv.

Jeg har meget bra bilde, og svært nært opptil det å sette Conax cam'en rett i tv'en. (som er en Sony KDL-52X3500.)
    Hei og takk for svar!

Beklager at det har tatt litt tid å komme tilbake, men Noro virus++ gjør sitt til at man får begrenset tid til å få disse viktige tingene på plass...

Jeg har nå endelig fått SSD disken min og lagt inn ting på nytt. Jeg satte opp TerraTec Cinergy slik som du beskrev BigZ og fikk en klar forbedring fra forrige gang. Men hos meg er det fortsatt ikke bra. Bilde hakker og går ujevnt, det kan nesten se ut som en film fra 30-tallet hvor filmen går alt for fort. Selve kvaliteten på bildet, spesielt på HD-kanalene, er relativt bra, men det hjelper ikke når skuespillerne ser ut som Charlie Chaplin...

Veldig merkelig dette her; alt skal ligge til rette for at det skal bli knallbra, men dengang ei.

Veldig glad for nye tips for å få dette på plass!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fortsatt ikke i mål, faktisk ganske langt unna og har vel nesten lagt TV via min HTPC på hyllen for øyeblikket. Det ble en del bedre etter siste driveroppdatering fra ATI (version 10.2) men det er dessverre ikke bra nok.

Foruten TV sendinger kunne jeg også tenkt meg å se på Blu-Ray filmer, men er usikker på om det er noe poeng i å kjøpe PowerDVD hvis dette også gir like dårlig kvalitet...?

Etter hva jeg skjønner skal HW være bra nok i mitt oppsett, men alikevel, Canal Digital sin dekoder spiller fletta av løsingen min...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •