Rikstv og Minusgrader ute - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer joiki sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    -7 nå. å kanaler tok sin tid. Må få seg parabol før neste istid kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alxby
    Ikke nødvendigvis kulda som er hele årsaken.
    Kan det skyldes "ducting" eller falsk ekko?
    NRK Østfold hadde store problemer i oktober 2007:
    Værfenomen slo ut radio og TV - Østfold - NRK Nyheter
    En av de påståtte fordelende ved DVB-T er større robusthet mot refleksjoner.

Dersom ducting gjør at man mottar interfererende signaler på samme frekvens så kan det nok gjøre ting verre, men signifikant ducting ved store avstander på 470-790 MHz er vel et ganske marginalt fenomen?

-k

Norges Televisjon - Wikipedia

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    En av de påståtte fordelende ved DVB-T er større robusthet mot refleksjoner.

Dersom ducting gjør at man mottar interfererende signaler på samme frekvens så kan det nok gjøre ting verre, men signifikant ducting ved store avstander på 470-790 MHz er vel et ganske marginalt fenomen?

-k

Norges Televisjon - Wikipedia
    Det er vel neppe interferens som er årsaken til signalbortfall men heller slik:
    "- Svært kald luft samler seg nær bakken og bøyer vekk radiosignaler, sier Smits." (sitat fra NRK)

Kan det tenkes at deler av signalet reflekteres bort slik at det ikke blir tilstrekkelig mottak under slike forhold?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå vært igjennom en 10 dagers periode med konstant temperatur på under -20. Og har enda ikke merket problemer med Riks TV av noe slag. Ute på veggen henger den største antennen jeg fant hos Biltema for 3-4 år siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alxby
    Det er vel neppe interferens som er årsaken til signalbortfall men heller slik:
    "- Svært kald luft samler seg nær bakken og bøyer vekk radiosignaler, sier Smits." (sitat fra NRK)

Kan det tenkes at deler av signalet reflekteres bort slik at det ikke blir tilstrekkelig mottak under slike forhold?
    Det kan tenkes men jeg fant ingen referanser til at det faktisk er slik.

Very high frequency - Wikipedia, the free encyclopedia
    Ultra high frequency - Wikipedia, the free encyclopedia
    The point to point transmission and reception of TV and radio signals is affected by many variables. Atmospheric moisture, solar wind, physical obstructions such as mountains and buildings, and time of day will all have an effect on the signal transmission and degradation of signal reception. All radio waves are partially absorbed by atmospheric moisture. Atmospheric absorption reduces, or attenuates, the strength of radio signals over long distances. The effects of attenuation degradation increases when switching from VHF TV signals to UHF TV signals. UHF TV signals are generally more degraded by moisture than lower bands such as VHF TV signals. The layer of the Earth's atmosphere called the ionosphere is filled with charged particles that can reflect some radio waves. This helps transmit a VHF TV signal over long distances, as the wave repeatedly bounces from the sky to the ground, but UHF TV signals do not benefit from such reflection. UHF transmission and reception will be enhanced or degraded by tropospheric ducting as the atmosphere warms and cools throughout the day
    -k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det kan tenkes men jeg fant ingen referanser til at det faktisk er slik.

Very high frequency - Wikipedia, the free encyclopedia
    Ultra high frequency - Wikipedia, the free encyclopedia

-k
    Det er mulig at det her ikke dreier seg om ducting eller falsk ekko som nevnt i NRK-artikkelen, men om noe lignende rent fysisk.
    I stedet for at signalene reflekteres i atmosfæren og bøyer signalene nedover, under horisonten, og dermed rekker lengere, tildels mye lengere, enn normalt, tror jeg at vi nå får refleksjoner i luftlag nær bakken som bøyer signalene oppover slik at signalene ikke når fram til mottakeren. Det kan muligens oppstå i lavereliggende områder med kald stillestående luft, hvor det er et markert skille til andre luftlag over. Topografiske forhold vil sansynligvis være avgjørende for om fenomenet oppstår. (som det også er med forurensning/giftskyer i noen av byene våre nå om dagen)

Selv bor jeg på et høydedrag og har ikke merket noe til signalbortfall tross beskjeden antenne og sterk kulde.

Disse tankene er mest spekulasjon fra min side, men værforholdene har jo ikke vært helt normale i det siste. En så lang sammenhengende kuldeperode og stille vær har jeg ikke opplevd på så lang tid jeg kan huske.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heller ikke merket noe endringer ved kulde. Er vanskelig å si hva årsaken er siden det kan være så mangt. Det enkleste er vel å forsøke å bytte antenne.

Videre er jeg enig i at kundeservicen til Rikstv stinker. Virkelig dårlig og de aner ikke hva de snakker om i de fleste tilfeller. De tar heller ikke noe ansvar for produktene/tunerene de selv har godkjent. Tenker da på serieopptak/pausefunksjonene på tunerene osv.

Har selv rikstv og er fornøyd men vurderer parabol neste gang pga pris.

Kvalitetsmessig aner jeg ikke om rikstv gir bedre bildekvalitet enn parabol.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeast
    Videre er jeg enig i at kundeservicen til Rikstv stinker. Virkelig dårlig og de aner ikke hva de snakker om i de fleste tilfeller. De tar heller ikke noe ansvar for produktene/tunerene de selv har godkjent. Tenker da på serieopptak/pausefunksjonene på tunerene osv.
    Det er klart at når lønna for å jobbe med kundeservice (ikke bare hos RiksTV), ikke er spesielt høy, så blir kompetansen deretter. De med kunnskap/kompetanse får tilbud om bedre betalte stillinger andre steder.
    Sånn er det bare....

Deck

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeast
    Har selv rikstv og er fornøyd men vurderer parabol neste gang pga pris.

Kvalitetsmessig aner jeg ikke om rikstv gir bedre bildekvalitet enn parabol.
    Hvis du skal få samme kvalitet fra parabol på en litt større skjerm trenger du en HD mottaker og den koster mange ganger mer enn en mottaker for Riks-TV.
    Alle Riks-TV mottakerne er jo som kjent HD kompatible.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •