Graving i forbindelse med kabel fra CD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Graving i forbindelse med kabel fra CD?

Noen som har noen erfaring med sluttsum for å få kabeltv fra CD når det viser seg at de må grave kanskje 50 meter og over naboens tomt for å komme til tomten min før jeg kan få kabeltv?

Montøren så for seg en totalkostnad på 15-20 lapper for gravingen, men at CD tok noe av denne kostnaden. Stemmer dette? Isåfall, hvor mye?

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ikke da være enklere/billigere å kjøpe parabol, og heller vente med kabel til:
    a) Du kan få fiber samtidig.
    b) Du skal grave i en annen anledning (strøm, telefon, vann etc)

Evt. få med naboen på et spleiselag.

Lars

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parabol har jeg fra før. skal over på kabel pga. internettmulighetene og at det er en del vind her om vinteren, det forstyrrer parabolsignalet og skaper mYe irritasjon :twisted:

Fiber er det kun det lokale kraftselskapet som driver med og der skjer det ikke noe som helst. Ikke nok interresenter. Bygger kun ut på bygdene for der graver bøndene selv. De har prøvd, men det forsvarer seg ikke når folk ikke skjønner at det er fremtida. Koster jo også tross alt 10 sauer i tilknytning :twisted:

Graving i forbindelse med strøm eller slikt blir heller ikke aktuelt. For dette blir i en helt annen retning pga. nærmeste boks står på motsatt side av naboen, sideveis i gata jeg bor i...

naboen har forøvrig kabel fra før så han vil neppe spleise :grin:

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Graving kan vel være 2 ting

1 Kabelselskap har innleieavtaler med eget selvstendig graveselskap som utfører jobb for dem

2 Du bør kunne grave selv / leie inn hvem du selv ønsker (enten legge trekkerør eller de kommer å legger ut kabel når grøft er åpen)

Grunnforhold , jord , fjell , sand , leire
    Beliggenhet , frakt , reise
    Omfanget av gravingen , fremkommelighet under graving , hvordan gravingen utføres (må man rive ting og sette opp , gjennom murer osv)
    Årstid , er bakken frosset så man må pigge , er det løst å grave osv

Jeg graver selv (mest høyspent , lavspent , vann , avløp , tomter osv)

Kabeltv / internett kan du vel få lagt på 30 cm dybde

Normalt vil jeg se dette som en dagsjobb (nå er da dagsjobb for en som graver ofte litt lengere en kontortider da)

Er det mulig så innhent priser selv / utfør hele eller deler av jobben selv/
    utfører du selv må litt pappirarbeid gjøres

Et firma har ofte meterspris men ser de på jobben å den ikke er krevende kan prisen bli betydelig mindre

Du kan jo ta spade selv ? husk da kabepåvisning (gratis)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hørte med montøren hvordan de gjorde det. De (montørene) hadde egne firmaer de brukte for å få gjort jobben, men de måtte hente inn priser hver gang. Jobben er ikke krevende. Det er kun jord det er snakk om (kommunalt og privat). Kabelen legges som du sier 30 cm under torva. Jeg må selvfølgelig søke om å få grave å jeg må levere gravemelding samtidig som at jeg må påvise eventuelle kabler som ligger der fra før, så jeg mener jeg kunne få gjort dette selv, men det virket ikke som det var like enkelt på montøren :roll:

Vi får se når pristilbudet kommer. Tenkte bare om noen her har vært i samme situasjon og kanskje visst noenlunde hva man måtte ut med for en slik jobb...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Geomatikk - Internett - Hovedmeny - Tjenester - Gravemelding og kabelpåvisning er gratis

Standard installasjon - Canal Digital NO

Hva jeg trodde var vanlig måte er at kabelselskapet graver fra skapet (og til din nabo i dette tilfelle) og setter fra seg oppmålte kabel meter i en kveil ved gjerdet)

så gjør du resten selv
    (selvsagt kan man få noen til å gjøre det men er jo ingen dyp kabel og er jo ikke rare grøfta som skal til)

Gravemelding trenger du neppe for å grave på din egen tomt
    Gravemelding trenger du neppe for å grave over naboens tomt såfremt du har fått lov av nabo

Gravemelding behøves på kommunal og offentlig grunn men er det cd ansvar å bringe kabel fra offentlig grunn til dele privat grunn så er det jo bare en god økt med spaden så kan det bli gratis graveutgifter
    (du må ha påvisning (geomatikk) ja men den er gratis)
    Hvorfor påvisning er å merke andre kabeltv , tlf , strøm kabler

Jeg har ikke cd men når jeg kjøpte hus og ønsket kabeltv/bredbånd strakk de ledning oppå bakken fra koplingsbox - over nabotomt - over min tomt-så tok jeg spaden å laget en liten flenge i gresset og la kabelen oppi.
    3 cm dypt (er vel eget ansvar på egen eiendom....aldri i livet at noen skulle pålagt meg å bruke fast innleid gravefirma til 1000,- vis av kroner)

(stort sett slik er det i hele Oslo også langs gjerdekant kommunale , offentlige veier og i private hager.
    (hvorfor jeg vet det er fordi jeg finner dem på 0-15 cm dybde , man må ikke grave dem over nei men derfor er geomatikk og deres merking avgjørende for at de er hele)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal mye til før du får lov til å grave på annet enn egen tomt. det har en del med dokumentasjon og at de vil ha det etter sine forskrifter. gravinga går på meterpris. så hørtes ut som om den prisen kan stemme. men du får et tilbud ikke så mange dager etter at et er sendt inn. før det blir gjort no må også montørene få inn skriftelige tillatelser fra nabo eventuellt kommune.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du kan ikke bare legge deg 30 cm. under torva, du må nok jupere enn som så ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her i kommunen skal man visstnok sende inn gravemelding om man skal grave på egen tomt ifølge forskriftene :roll: , men de er ikke så prikete på det i praksis etter det jeg har forstått...

Men så er det ikke på min egen tom problemet ligger. Det er mitt ansvar uansett. CD legger bare kabeln i bakken frem til min tomt, derfra gjør jeg som jeg vil.

Men jeg må over både kommunal og privat (naboen) område. Og det eksisterer ikke noen ledning fra boksen som er tiltenkt mitt hus. Den er inntegnet på kartet slik at man ser hva som er tiltenkt mitt hus, men i realiteten er det ingen kabel tilkoblet der.

Og 30 cm er faktisk vanlig praksis...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KnutLeo
    Og 30 cm er faktisk vanlig praksis...
    Praksis og forskrifter er 2 forskjellige ting.
    Hvis en maskinfører graver av en kabel som bare ligger 30 cm. under bakken, så slipper han å betale, selv om kabelen er påvist.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    30 cm er vanlig ja
    he he så fremt du ikke har tungbiltransport gjennom hagen (vogntog å slikt)

Hvilken kommune bor du i

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Praksis og forskrifter er 2 forskjellige ting.
    Hvis en maskinfører graver av en kabel som bare ligger 30 cm. under bakken, så slipper han å betale, selv om kabelen er påvist.

Det er det vel ingen regel for

En seriøs maskinfører har altid kabelpåvisning før man graver
    Det som er regel er at er en kabel påvist skal det håndgraves nærmere en 1 meter fra påvisningspunkt (samme hvor dypt den ligger)

De som er hobbygravere tenker skjelden slik men graver de over noe er de erstattningspliktig

(er derfor derfor kabelpåvisning er viktig samme hvor dypt de ligger)

på 30 cm kan du faktisk finne tykke strømførende kabler helt lovelig lagt så med den 30cm holdningen med å slippe å betale er det ikke rart kabler graves over ofte

Det du graver over som ikke kommer frem ved en påvisning er man ikke erstattningspliktig for

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært meg, skal jeg være så ærlig å si at jeg hadde lagt kablen selv. Motorsag! Skjær deg gjennom plenen med motorsag og stapp kablen så langt ned som du klarer. Du kommer aldri til å få noe problemer. Graver noen over kablen, skjøt den!

Dette rådet kommer mange til å rope høyt over, men vet om flere som har gjort det med suksess!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var faktisk inne på tanken! 8) Så det er flere som har prøvd d?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Det er det vel ingen regel for

En seriøs maskinfører har altid kabelpåvisning før man graver
    Det som er regel er at er en kabel påvist skal det håndgraves nærmere en 1 meter fra påvisningspunkt (samme hvor dypt den ligger)

De som er hobbygravere tenker skjelden slik men graver de over noe er de erstattningspliktig

(er derfor derfor kabelpåvisning er viktig samme hvor dypt de ligger)

på 30 cm kan du faktisk finne tykke strømførende kabler helt lovelig lagt så med den 30cm holdningen med å slippe å betale er det ikke rart kabler graves over ofte

Det du graver over som ikke kommer frem ved en påvisning er man ikke erstattningspliktig for

Jeg jobber med å skjøte avgravde kabler for Telenor, så hva vet vel jeg.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KnutLeo
    var faktisk inne på tanken! 8) Så det er flere som har prøvd d?
    Jeg skal fortelle deg ei liten morsom historie der. En liten små gal type som er "kompis av kompisen" (meget troverdig kilde), fikk forespørsel om en slik jobb i Bærum (mener det var der, uten at det er 100 % sikkert). Han møtte opp med lastebil og en liten graver på hengeren. Ga en meget god pris på jobben og tilbudet ble godtatt. "Da gjør vi det med en gang" sa han.

Gikk bak på planet på lastebilen, fant frem motorsaga og dro den i gang. Skjærte der kablen skulle ned og trykket den ned i jorda. Kunden hadde visst nok store øyne, men var fornøyd med pris og jobb.

Fordelen er at det blir lite etterarbeider. Og om den kablen kun ligger i jorda vil du ikke merke noe til. I hvertfall ikke på mange, mange år.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ante1
    Da vet du sikkert at en inntakskabel strøm ikke trenger dypere en 30 cm

Hva et firma har som praksis der deres kabler blir skadet er vel ingen regel men noe de har bestemt seg for å praktisere.(nødvendigvis ikke landsdekkende men lokalt)

Slik du fremstiller det er det bare å grave helt uten å tenke om man bare skal ned 30cm
    Har du noen gang lest en gravemelding eller tegningene du får fra Geomatik så står det klart skrevet ansvar (også for telenors kabler fra 30 og opp)

Som gravemaskinfører hovedsakelig i Oslo har jeg gravd over endel kabler men har aldri fått erstattningskrav
    Sålenge man har gravemelding i orden har det gått greit
    Føler vel de som i hovedsak blir erstattningspliktige ofte er de som ikke har gravetillatelse/påvisning i orden.
    Tlf kabel har jeg bare funnet på 60cm i gater (aldri inntaksledninger )

cd kabler skjøter jeg med biltemasett fordi som ikke bosatt i Oslo er det ikke mulig å melde fra om skade siden man ikke har adresse Oslo eller abonent nr til cd
    (cd kablene flyter rundt hovedsakelig rett under torva)
    Get kabler flyter over allt og Hafslund fiber (skal et under til om man finner de så dypt som 30 cm)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis du graver over en inntakskabel til telenor som ligger på 30 cm, så betaler du gladelig for skaden?
    Jeg håper ikke du graver ned kabler for noen firma.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gravd i Oslo for Hafslund i årevis
    Det vil si mange mange mil med kabler.
    Jeg har gravd killometervis med fordelingskabler mellom skap og inntakskabler for Telenor
    Jeg har sikkert påvisninger på ca 1000 ulike plasser i året
    Jeg graver kabler til riktig dybde ut fra type kabler
    Jeg har aldri gravd over en inntakskabel til telenor
    (faktisk aldri sett en etter å ha snudd opp ned på jorda i halve Oslo)
    men

Det du skriver gjelder sikkert bare telenor eller lokalt der du bor (bygderegel)

Du kan legge strømkabler tykkere en håndleddet ditt (grønne 240 kabelen) på 30 cm , eller inntakstrøm til ditt hus på 30cm

Med gravemelding
    Når man fyrer opp gravemaskina kan man ikke grave villt og uhemmet ned til 30 cm for fordi det er fritaksregel til Telenor for ansvar , da er det mulig graveskuffen er sveiset bort når man tar strømkabelen som kan ligge på 30 cm.
    Vil elverket betale ny gravearm + skuff fordi strømkabel bare lå på 30cm
    Vil du slippe erstattning av kabel og de problemer abbonenter kan ha fått ved elektrisk utstyr

At Telenor tar på seg den store spanderbuksa når en syltynn 5 par går føyken i en privathage skal jeg ikke motsi deg men deres (telenor) regel ved kabeldybde er ikke generell så man gjør hva man vil fra 0 og ned til 30

Selvfølgelig gjør de fleste hva de vil fra 0 og ned til 30 cm i hager for det man normalt treffer (om man er uheldig) er kabeltv eller tlf eller hjemmenedlagt lampettledning til uthuslampa eller pyntestæsj i hagan
    Men dette er jo bare å herke i sammen så fungerer det flott

Telenor er faktisk ikke eneste firma som har kabler i bakken så derfor kan du ikke skrive at man har fritak for skadeerstattning på kabler 0-30 cm ned

Jævligste kabelbråk jeg har vært borti er da jeg gravde over en GET kabeltv kabel i Ullernåsen i Oslo som lå 2-3 cm ned i jorda inne i en liten skog
    De krevde erstattning så det holdt (ble det utbetalt noe tror jeg kanskje Hafslund betalte)

Dette blir for dumt

Mest fornuftige blir motorsag som Msport nevnte

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal du bare grave, og jeg kjenner reglene godt.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •