Graving i forbindelse med kabel fra CD? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    cd kabler skjøter jeg med biltemasett fordi som ikke bosatt i Oslo er det ikke mulig å melde fra om skade siden man ikke har adresse Oslo eller abonent nr til cd
    Jeg kan ingen verdens ting om graving men akkurat det der er tøv.
    Har du gravd over en CD-kabel ringer du 06090 og sier hvor du har gravd over kabelen. Du oppgir bare nærmeste adresse og det sendes folk, som oftest samme dag innen få timer.
    Du trenger overhodet ikke kundenummer eller ha gravd over på en spesifikk adresse, men som oftest vet du hvilken gate du er i og hvor i landet du er.
    Vet du de to tingene sendes det en ordre til entrepenør direkte fra kundesenteret.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Da skal du bare grave, og jeg kjenner reglene godt.
    Da vet du også at etter Geomatik har sprayet med maling der kabler går så..
    Kabler lokaliseres ved håndgraving før maskingraving igangsettes!
    Kabler avdekkes for hånd
    Minste tillatte avstand for maskingraving er 1 meter fra påvist trasèyttergrense

Det vil si at man ikke har lov til å grave med maskin innefor disse grensene men man gjør selvsagt det i mange jobbsammenheng

Nå er de fleste kabeleiere greie og utfører skaderepperasjon om uhell er ute men enkelte bruker nettopp Geomatiks varsel tekst og også påvisere gir muntlig varsel .
    Noen kabeleiere hyler brudd på gravetillatelse og erstatningsansvar

Er nesten like ille som en venn av meg som ødela en telefonkabel som lå 180 cm ned i bakken i et boligfelt (100 000 kostet det ham å Telenor sin argumentasjon var at selv om kabel normalt skulle ligge på 60 cm må man selvsagt grave for hånd ned til nesten 2 meter eller lengere ned om det er så fordi kabelpåvisning krever det)
    Har man en påvisning i en gate over 4 ulike kabeltyper og flere fra samme leverandør kan man da ikke forvente en enslig pappirkabel på 180 cm dybde. (men ifølge telenor skal man forvente hva som helst når det er merket)

Sitat Opprinnelig postet av Greblok
    Jeg kan ingen verdens ting om graving men akkurat det der er tøv.
    Har du gravd over en CD-kabel ringer du 06090 og sier hvor du har gravd over kabelen. Du oppgir bare nærmeste adresse og det sendes folk, som oftest samme dag innen få timer.
    Du trenger overhodet ikke kundenummer eller ha gravd over på en spesifikk adresse, men som oftest vet du hvilken gate du er i og hvor i landet du er.
    Vet du de to tingene sendes det en ordre til entrepenør direkte fra kundesenteret.
    Er vel ca 2 -3 år siden sist cd kabel gikk
    Den gang var det ingen nr å ringe nei ..bare kundetelefon (adresse + kunde nr)
    Geomatik hadde ingen nr å gi til feilmelding
    Geomatik var påviser for cd men cd hadde ingen kontaktinfo til feks de som graver om problem oppsto)
    (du skjønner på pappiret fra Geomatik står det alle kontaktelefon nr om feil , problem oppstår til alle eiere av påvist kabel)
    Telenor hadde ingen nr til cd feilmelding
    Hafslund hadde ingen nr til cd feilmelding
    Feilmelding var det hos cd men bare for kunder
    Man kunne selvsagt tastet inn noe tull men det var det.
    (de har vel endret seg da så man faktisk kan få et menneske i andre enden når man ringer å ikke en maskin)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er lov å legge kabel på 30 cm. er det det du sier, og det du gjør?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er lov å legge kabel på 30 cm. er det det du sier, og det du gjør?
    Har vel ment det hele tiden ja
    Hva jeg gjør er ut fra de som eier kabel og deres ønsker , deres spesifikasjoner for legging (ren forskrifter)
    (alle som driver elverk osv har klare forskrifter på gravedybde i forhold til kabeltype)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel ment det hele tiden ja
    Hva jeg gjør er ut fra de som eier kabel og deres ønsker , deres spesifikasjoner for legging (ren forskrifter)
    (alle som driver elverk osv har klare forskrifter på gravedybde i forhold til kabeltype)

Link til forskrifter med div. mål.

Se fra side 15 og utover.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forleggingsmåte:
    På privat grunn, campingplasser, marinaer og lignende der en ikke kan holde
    forskriftsmessig forlegningsdybde på grunn av terrengforholdene, kan overdekning reduseres
    til 0.2 meter.
    Tilfellet gjelder kun lavspenningskabel.

Er jo noe som heter rør , dekkbord osv også

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du skriver selv:

"På privat grunn, campingplasser, marinaer og lignende der en IKKE kan holde FORSKRIFTSMESSIG forlegningsdybde på grunn av terrengforholdene, kan overdekning reduseres
    til 0.2 meter."

Og som du selv så, minimums dybden er 50 cm. og faktisk ned på 1 m. på dyrket mark.

Graver du enda ned 240`n på 30 cm :shock:

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du skriver selv:

På privat grunn, campingplasser, marinaer og lignende der en IKKE kan holde FORSKRIFTSMESSIG forlegningsdybde på grunn av terrengforholdene, kan overdekning reduseres
    til 0.2 meter.

Graver du enda ned 240`n på 30 cm :shock:
    Selvsagt
    Når man jobber innleid hos feks Hafslund å de godkjenner det og ønsker det som løsning så er det da minste problem
    Det er de som selv godkjenner det (selvsagt ikke ofte men det hender)(i rør selvsagt)

Har skiftet flere tusen el stolper i Oslo
    240 kabelen som går opp i stolpen ligger ikke ofte dypere en 40 cm ned de første 2 meterene ut (hjelper ikke å si jammen den lå ikke langt nåkk ned)
    Nå har ikke jeg gravd de av men vet da flere som har gjort det (må ofte betale selv om det er påvist ja)
    håndgraving sier de da

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du kjenner jo ikke regelverket når du skriver så bastant feil som du gjør.

Det er også skremmende hvis det stemmer som du sier, at du har gravd ned mange km. med telekabel på feil dybde.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Telekabel 5 par er gravd flere km ja med dekkbord over . med Telenor tilstede og 100% godkjent anlegg.
    (30 koplingskap med (husker ikke men 20 par ?) med gravedybde 60 (da ligger kabel på ca 50) fordelt ut fra skapene til 320 abbonenter (1 5 par til hver abbonent )

FORSKRIFTSMESSIG forlegningsdybde
    Vel jeg tror mange tyner dette til grensen av elverk , telenor eller andre for å spare ubyggingsutgifter der det er minimal risiko for videre anleggsdrift.
    Den som graver gjør selvsagt det man får beskjed om , det er kontrolører ofte på større prosjekt + de måler jo dybde etter ferdigstillelse

Om du graver inntaksledning strøm eller tlf til hus vil få huseiere få beskjed om annet en 30cm i rør eller med dekkbord fra de som eier nettet , 60 cm når det bare sandes å legges merkebånd (gravedybde)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du graver inntaksledning strøm eller tlf til hus vil få huseiere få beskjed om annet en 30cm i rør eller med dekkbord fra de som eier nettet , 60 cm når det bare sandes å legges merkebånd (gravedybde)
    Hva mener du med dette?

En ting kan jeg love deg, Telenor firer ikke på kravene i det hele tatt, de har sine forskrifter som skal følges av entrepenørene.
    Entrepenøren ber om en gravejobb fra en underentrepenør, og den skal selvfølgelig være på riktig dybde. Det er ingen som tør og satse firmaets penger på slurv og dårlig jobb.

For å være helt ærlig , så tror jeg ikke du vet helt hva du snakker om når det gjelder forskrifter.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forholder meg til gitte gravedybder enten det er fra Telenor , Eltel , Agder energi , Ringerikskraft (jobber stort sett for slike firmaer og da sammen med dem på arbeidplass og legger kabel sammen med dem og fyller igjen sammen med dem)

Hva telenor står for som eksemplarisk er bare å gå seg en tur i Østmarka innenfor Bøler der de bare har strekt 5 par rundt om i skogen kilometervis uten å lagt et løvblad over.
    Tror ingen gravefirma står for jobben da telenor sikkert har vært å koplet dette selv til diverse hytter og en hoppbakke

Telenor kan ha ødelagt kulturminner

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Telenor har ingen montører som springer og strekker eller skjøter telekabel.

Ikke belær meg yrket mitt!!

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere ikke bare utveksle telefonnummer? Tror ikke dere hjelper trådstarter ved å krangle om dette.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel bare å beklage at det skled ut.

For trådstartes del er et tips å få klarhet i hvor mye man kan gjøre selv (siden han var interesert i det)

Setter CD krav om deres innleide firma må gjøre minimum så så mye for at de skal godkjenne de så er det vel lite å få gjort anderledes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, det ble litt varmt en stund

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAHA!

Fikk brev fra kanal digital i dag.

De presterte å gi meg et "tilbud" på 26500,- for tilknytning :lol:

Kan jo installere fiber mange ganger for den prisen! Når det en gang kommer hit.....

Det står at det må graves i veg halve vegen fram til kunden og videre over naboeiendommer. Dette er bull da boksen står på andre siden av naboen og sett at jeg får grave over einendommen til naboen så er det kun jord det må graves i. Boksen står heller ikke mange meterne utom naboens tomt om den i det hele tatt gjør det. Så hva dette er hvet jeg ikke.

Er det noen mulighet at jeg kan gjøre dette selv tror dere? fra CD side altså...

Har mest lyst til å boikotte CD, men de har det eneste brukbare tilbudet her hos meg.

Det står også: Fra 1. april 2010 er gjeldende pris på ditt kabeltv-abbonement kr 274,- per måned.

Da det står 249,- lenger opp i brevet så går jeg utifra at de har tenkt å justere opp prisen fra 1. april :???:

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, trodde en stund jeg hadde kommet til mef.no. Uten å forsette diskusjonen kan jeg konstantere at fra Konsberg til Oslo ligger ihvertfall Get på dybde 2 cm til 50 cm. De er verdensmestere i å gjøre dårlig arbeid.
    Til trådstarter. Slike oppdrag løser du enklest med 2-3 kamerater, 3 spader / hakker, 2 kasser øl og mye lapsskaus. Det blir 10 - 15 meter på hver i jordgrøft. Dette løses fint en varm sommerdag og dugnad med liten arbeidsmengde er ikke jobb, men sosialt. Jeg prater av erfaring her.
    Hvis du har spadevegring tror jeg det enkleste og billigste å få tak i et firma som skjærer / freser / spyler kabelen ned i bakken. Da er det fort gjort, lite oppussing og billigere enn tilbudet du har fått.

Tilslutt får du det beste rådet jeg kan gi deg: Hold deg langt unna Get :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, er jo ikke noe problem å utføre jobben, saken er om jeg får lov å gjøre det selv av CD. Og det at det er tele i bakken nå så jeg mest sannsynlig må vente til utpå våren :sad:

Kan jo ta det motorsagtrikset kanskje om jeg allierer meg med felleskjøpet som motorsagkjede-sponsor...

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KnutLeo
    ja, er jo ikke noe problem å utføre jobben, saken er om jeg får lov å gjøre det selv av CD. Og det at det er tele i bakken nå så jeg mest sannsynlig må vente til utpå våren :sad:

Kan jo ta det motorsagtrikset kanskje om jeg allierer meg med felleskjøpet som motorsagkjede-sponsor...
    Tror ikke du behøver å bekymre deg for at CD ikke lar deg grave selv. De tjener pengene på månedsavgiften og ingenting på graving. De har sikkert en intensjonsavtale med en entreprenør på gravejobben. Kabelen fra fordeler til hus er din eiendom og ikke noe de bekymrer seg for. Ringer du dem tenker de gladelig leverer kabel gratis for å få en ny kunde de kan flå med dårlig tilbud og høye priser.
    Telen i veier i Drammen er nå inntil 1,1o meter så du får nok slappe av i 2 måneder til :-)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •