Bygger hus, parabol eller altibox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygger hus, parabol eller altibox

Er i gang med husbygging. Har Altibox der jeg bor nå og kan få det der jeg bygger. Jeg planlegger 3 tv'er (kanskje 4) i huset. Kan jo dra både coax og cat5 for å være på den sikre siden.
    Har ikke erfaring med parabol. Har vært sånn passe fornøyd med Altibox, men synes ikke HD-tilbudet deres er noe å skryte av. Hva synes dere når det gjelder valuta for pengene, kvalitet/stabilitet og kanalpakker?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjodnes
    Er i gang med husbygging. Har Altibox der jeg bor nå og kan få det der jeg bygger. Jeg planlegger 3 tv'er (kanskje 4) i huset. Kan jo dra både coax og cat5 for å være på den sikre siden.
    Har ikke erfaring med parabol. Har vært sånn passe fornøyd med Altibox, men synes ikke HD-tilbudet deres er noe å skryte av. Hva synes dere når det gjelder valuta for pengene, kvalitet/stabilitet og kanalpakker?
    Gratulerer med ny bolig på vei opp!

Vanskelig valg, men jeg hadde tatt Altibox, med tanke på hva fremtiden kan by på med fiber. Men det er meg.

Har selv fått Altibox i høst, veldig fornøyd så langt.

Uansett, fyll opp veggene med trekkerør så er du forspent for fremtiden!

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kjøpte jeg fiber men ikke altibox. Det var fordi parabolen gir meg større valg til å ha en skikkelig tuner. Har ikke prøvd altibox selv. Men hører den er relativt treg. Men om alternativet er en orginal box fra canal digital eller viasatt så blir det vel ett fett.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parabol har igrunn ikke bedre utvalg enda når det kommer til slikt...
    Og tunerne man får tilbud om, er direkte søppel.

Så, om du har planer om å bruke den tuneren som *følger med*, så velg altibox.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trakk 2 rør til alle rom, som skal inneholde enten 2x cat6 eller 1x cat6 + 1x coax. Vi valgte parabol, men siden dette signalet ikke lar seg splitte og vi ikke har lagt opp en mengde rør fra parabolen og inn, bytter vi nå over til RiksTV (dette signalet kan splittes).

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Parabol har igrunn ikke bedre utvalg enda når det kommer til slikt...
    Og tunerne man får tilbud om, er direkte søppel.

Så, om du har planer om å bruke den tuneren som *følger med*, så velg altibox.
    Jeg mener dette er feil. Du får ikke Canal+ Sport HD eller ESPN America med Altibox. Som PL og NHL interessert er dette dealbrakere for meg..

Motorolaboksen til Altibox har fått mye pepper den også.

På toppen av det hele er det blitt hevdet at billedkvaliteten via Altibox ikke er like god som CD via parabol.

Jeg ville valgt CD parabol til TV OG fiber til internett :-)

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må du tenke langsiktig. At altibox kommer med TV2 HD noen måneder før satelitt etc. må du ikke tenke på nå.

Hvordan er situasjonen om 5 år, 10år eller 15år?

Får du lagt fiber inn i huset, er du klar for fremtiden. Sørg for å legge det opp slik at kabler kan byttes, dvs ha trekk-rør i veggene.

Hvis du angrer etter at bindingstiden er over hos Altibox, kan du vurdere å gå over til satelitt. Da har du en valgmulighet.

Velger du satelitt nå, kan det bli vanskelig å kople seg opp til fiber senere...
    Det er bare et tidsspørsmål før fiber er det eneste farbare til internett, og da også filmleie, etc.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superman
    Her må du tenke langsiktig. At altibox kommer med TV2 HD noen måneder før satelitt etc. må du ikke tenke på nå.

Hvordan er situasjonen om 5 år, 10år eller 15år?

Får du lagt fiber inn i huset, er du klar for fremtiden. Sørg for å legge det opp slik at kabler kan byttes, dvs ha trekk-rør i veggene.

Hvis du angrer etter at bindingstiden er over hos Altibox, kan du vurdere å gå over til satelitt. Da har du en valgmulighet.

Velger du satelitt nå, kan det bli vanskelig å kople seg opp til fiber senere...
    Det er bare et tidsspørsmål før fiber er det eneste farbare til internett, og da også filmleie, etc.
    Dette er jeg helt enig i. Legg inn fiber fra begynnelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at han bør velge fiber med engang. Men det har ikke noe med tven å gjøre. Man trenger ikke ha altibox for å få inn fiberen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både parabol og altibox og jeg er ikke i tvil på at jeg ville ha gått for fiber og altibox. Med tanke på dens funskjoner og hvor fremtidensrettet den er så er nok den det klare valg hos meg, potensiale er mye høyere der. Men HD-tilbudet er forløpig dårlig, der er nok parabol isolert sett bedre, men jeg antar at etterhvert vil HD-kanaler bli standard. Du kan leie HD-film på altiboxen, har prøved dette to ganger og det fungerer rimelig bra.

Det jeg syne er litt minus med altiboxen er at dem skal "melke kundene" for penger, mulig andre leverandører ikke er noe bedre. Enkelte funksjoner og valg som burde vært innbakt i prisen, jeg føler ikke at altiboxen er billig alternativ, men dog heller ikke dyrt. Er man som entusiast spesielt ute etter enkelte funksjoner, dekodere/tunere, kanaler eller HD så kan man like godt velge en annen leverandør.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode innspill. Ser folk har vært oppe i det samme tankesettet jeg har hatt. Fiberen skal inn og trekke-rør må på plass. Føler dog at slik Altibox er pr dato at kanaltilbudet er noe magert på de kanalene jeg ønsker. Fotaball på Canal digital JA, men i HD... Nei. Resten av HD tilbudet er og under pari. Synes de tar seg godt betalt for en del av tilleggspakkene + at de skal ha månedsleie for PVR-funksjonen + at du ikke kan kjøpe opptakeren eller dekoderen + (ble mange +++'er nå) at de setter aldri ned prisen på internett slik andre nettleverandører gjør,- de bare åpner kranen ytterligere fra 10 til 15 til 20 mb osv.... mens vi som kunder har nådd taket allerede når det gjelder nytteverdien av disse mb-ene. MEN-- kanskje er Altibox mest framtidsrettet allerede nå selvom jeg misliker en del av den kneblingen av kundene jeg føler de driver på med

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser forøverig nå at Altibox øker fra 10/10mb linje til 15/15mb linje på dem som har full pakke, altså internett, tv og iptelefoni......

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode innspill. Ser folk har vært oppe i det samme tankesettet jeg har hatt. Fiberen skal inn og trekke-rør må på plass. Føler dog at slik Altibox er pr dato at kanaltilbudet er noe magert på de kanalene jeg ønsker. Fotaball på Canal digital JA, men i HD... Nei. Resten av HD tilbudet er og under pari. Synes de tar seg godt betalt for en del av tilleggspakkene + at de skal ha månedsleie for PVR-funksjonen + at du ikke kan kjøpe opptakeren eller dekoderen + (ble mange +++'er nå) at de setter aldri ned prisen på internett slik andre nettleverandører gjør,- de bare åpner kranen ytterligere fra 10 til 15 til 20 mb osv.... mens vi som kunder har nådd taket allerede når det gjelder nytteverdien av disse mb-ene. MEN-- kanskje er Altibox mest framtidsrettet allerede nå selvom jeg misliker en del av den kneblingen av kundene jeg føler de driver på med
    Er lett for å bli kravstor når man først har hatt fiber en stund. Men det er kun få år tilbake at 10 Mbit var en drøm for de fleste. Jeg syns egentlig prisen er helt greit den. For 1000 kroner / mnd får man masse TV-kanaler, gratis telefon til fastlinjeabonnementer og meget hurtig internett.
    Jeg er enig i at altibox sin TV-tjeneste og dekoder langt fra er perfekt. Blant annet er det ikke mulig å forprogrammere opptak av en serie slik at denne tas opp automatisk så lenge man ønsker det. Dette må gjøres manuelt for hver enkel sending. Tungvint. Jeg syns det er helt greit at dekoderen er på leiebasis. Det betyr at når altibox sin tilbyder skifter dekodertype får du en ny tilsendt. PVR-funksjonen er også relativt billig.
    Men det er litt rart at altibox ønsker mer penger for HD-sendinger. HD vil snart presse seg fram som standard TV-format. Hvorfor ikke være mer proaktiv og tilby HD-sendinger fra alle kanaler som har dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Men det er litt rart at altibox ønsker mer penger for HD-sendinger. HD vil snart presse seg fram som standard TV-format. Hvorfor ikke være mer proaktiv og tilby HD-sendinger fra alle kanaler som har dette.
    Fordi enkelte tilbydere har kjøpt enerett på HD-versonen av en kanal i XX antall mnd. Så det er vell gjerne de andre tilbyderne som ødelegger, og ikke Altibox som ikke er proaktiv nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ser forøverig nå at Altibox øker fra 10/10mb linje til 15/15mb linje på dem som har full pakke, altså internett, tv og iptelefoni......
    Hvem som øker hastigheten?
    Og til dere som nevner pris så er det vel kansje vesentlig for tråden hvilken isp som er leverandør?

Synest no forresten ikke det er så veldig rart at man tar ekstra for en hd kanal, det koster mere å levere et slikt produkt og tilbudet begynner å bli atraktivt for flere å flere. Har man ett produkt som er etterspurt i markedet så er som regel prisen der. Helt normalt på lik linje med andre produkter.

Selv valgte jeg parabol. Men jeg har fiber og hjemmesentralen til bkk.
    jeg betaler 450/mnd for 10/10 mb. Vet at mange har rimeligere for høyere hastighet. Det er heller ikke alle som leverer synkront internet. Jeg synest det er greit da jeg ser på meg som en relativt avansert bruker. Men synst godt de kunne speedet opp litt til den prisen. Spesielt når man kan få 20 mb adsl for mye mindre.
    Men det koster vel litt å legge fiberen. Så jeg får vel heller betale prisen om jeg skal være klar for framtiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Hvem som øker hastigheten?
    Jeg antar og tror at det gjelder for alle leverandører med Altibox, gratis oppgradering fra 10/10 til 15/15 for dem som har full pakke (TV, TLF, WWW). For meg så gjelder det hos Skagerak Energi i Telemark, men siden jeg har kun TV og internett så gjelder det ikke for meg bortsett hvis jeg skaffer meg fasttelefon til 140kr i mnd.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt Altibox fra Lyse så og si siden det ble lansert , nå er jeg lei og går til anskaffelse av en dreambox heller , dråpen er at de ikke har planer om å tilby Canal Pluss sport HD i 'overskuelig fremtid'...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bkk. De har ikke noe oppgradering av nettet i pakken.
    Jeg vet og at det er noen som har 15mb linjer som minste pakke.
    Det er heller ikke alle som leverer samme hastighet ut som inn.
    Så er litt forskjeller ute. :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halvnakke
    Har selv hatt Altibox fra Lyse så og si siden det ble lansert , nå er jeg lei og går til anskaffelse av en dreambox heller , dråpen er at de ikke har planer om å tilby Canal Pluss sport HD i 'overskuelig fremtid'...
    Ja, det er "alti" grønnere på den andre siden av gjerdet Det er ikke uten tvil at det er forskjeller mellom alle leverandører, man må bare velg den som passer best. Så hvis det er CD Sport i HD som er viktigest for deg så har du jo ikke noe valg....

Jeg har hatt Altibox bare en liten stund og er kjempe fornøyd, det er ting som kan bli bedre, men sånn er det hos alle leverandører. Jeg begynner å bli lei av å ha den skåla hengende på taket.... og jeg tror det også er mange som har problemer med at parabolene ikke er justert ordentlig inn. Hvor vind, snø, regn og defekt hoder setter en stopper for en hyggelig TV-kveld. Jeg har hørt om flere som har fått satt opp parabolene sine av profesionelle, men alikevel så er dem dårlig justert inn.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    og jeg tror det også er mange som har problemer med at parabolene ikke er justert ordentlig inn. Hvor vind, snø, regn og defekt hoder setter en stopper for en hyggelig TV-kveld. Jeg har hørt om flere som har fått satt opp parabolene sine av profesionelle, men alikevel så er dem dårlig justert inn.
    Hvor ofte skjer dette da? Jeg har en 80cm antenne med "LNB paraply". Jeg har aldri opplevd å miste signal pga vær. Jeg har riktignok opplevd å måtte finjustere antennas posisjon. Men det må være minst 5 år siden jeg var på taket nå....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •