Hei!
Jeg har trålet dette og andre forum noen ganger nå uten å finne svar på det jeg lurer på. Det er mange som lurer på noen av de samme tingene, men i de fleste tilfeller er det noen ting som gjør situasjonen annerledes enn for meg. Starter derfor denne tråden for å se om noen kan gi meg noen tips til min kabel-TV situasjon.

Jeg bor på Bislett i Oslo og får kabel-TV-signalet mitt fra GET. Ledningen kommer inn fra oppgangen og inn i gangen i leiligheten. Her er den tydelig skjøtet (bilde) med en ny ledning som går inn i stuen og inn i et vegguttak, ca 10 m fra skjøt til uttak.

Vedlegg 58077

I stuen har jeg en GET-dekoder og et modem som deler på signalet gjennom en splitter. Etterhvert fikk jeg meg en TV og en ekstra GET-dekoder på soverommet, som gjorde at jeg måtte splitte signalet enda en gang. Ettersom soverommet ligger på motsatt side av skjøten i gangen og med samme avstand, er kabelen fra stuen og inn på soverommet 15 m lang, liggende løst på gulvet. Her er jeg usikker på om det er splittingen av signalet i tre, kvaliteten- eller lengden på ledningen fra stue til soverom som gjør at mange av kanalene på soveromsdekoderen hakker eller ikke fungerer. Derfor må jeg altså finne en annen løsning, og henvender meg derfor her.

For å gjøre det ekstra komplisert så ønsker jeg meg også mulighet for TV-signaler på kjøkkenet, men ikke nødvendigvis med en digital dekoder. Her kan jeg godt ha analoge kanaler.

Så hva er beste løsning i min situasjon?

1a. Legge opp en 3-veis splitter etter skjøten i gangen. Kan splitteren i linken under brukes til det eller er disse beregnet til å splitte signalet ETTER et vegguttak/boks? Hvis ikke, hva skal jeg bruke for å splitte signalet?

elhandel.no - Splitter 3 Veis

Deretter koble skjøteledningen som nå går inn til vegguttaket i stua på den ene "grenen". Legge opp en ny ledning fra splittens andre "gren" og inn på soverommet til et nytt vegguttak. Og så legge en ny ledning fra den tredje grenen, inn på kjøkkenet og koble på en antenneplugg på enden av ledningen (eller må man ha et vegguttak før kabelen kan plugges inn i antennekontakten på TVen?).

1b. Hvis ikke jeg kan få analogt signal direkte fra splitterens tredje gren og til kjøkken-TVen, er da eneste løsning å trekke kabel fra en av de andre dekodernes analoge utgang og inn på kjøkkenet? I så fal trenger jeg vel bare en 2-veis splitter?

2. Trenger jeg signalforsterker noe sted og i så fall hvor? Før splitter, før vegguttak eller er det det samme hvor? Kan den erstatte ekstra vegguttak?

3. Hva slags ledninger skal jeg bruke? Holder ledninger fra Clas Ohlson eller Biltema mål til dette eller bør jeg kjøpe hos f.eks. elhandel.no? Holder det med dobbelskjermet eller bør jeg bruke trippelskjermet koaxial? Hvilken type? Noen som har gode linker?

4. Hvilken type vegguttak skal jeg bruke? Jeg ser at Clas Ohlson opererer med flere forskjellige, både med 2 og 3 utganger. Den som sitter på veggen i stua fra før har to, men vet ikke hvilken type det er ift. Clas Ohlson sine.

Oppsummert trenger jeg altså å vite:
- Hvordan splitte signalet i tre, type splitter og hvor skal den sitte?
- Trenger jeg signalforsterker? Kan den erstatte ekstra vegguttak?
- Type ledninger og leverandør av disse? (gjerne linker)
- Type vegguttak?

Jeg blir gæren av å ikke få brukt dekoderen på soverommet som jeg har betalt for og TVen på kjøkkenet har liten funksjon uten signal. Dessuten er det ikke særlig pent med en lang hvit kabel liggende å slenge fra stuen til soveromet, når løsningen ikke fungerer engang.

Vær så snill, hjelp meg!