Teknisk forskjell på parabol og bakkenett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Teknisk forskjell på parabol og bakkenett?

Det virker som de fleste mener at canal digital og parabol gir bedre bilde enn rikstv. Hva er det som egentlig er forskjellen som gjør at det blir bedre med parabol? Er det mottakerustyret sammen med kvalitet på originaldata som gjør at det blir dårligere med f.eks rikstv? Eller er parabol en bedre teknisk "platform"?

Med canal digital parabol og rikstv så får du inn et digitalt signal, skjønner ikke helt hvorfor det skal gi bedre resultat hos den ene enn den andre hvis da ikke kvaliteten på originaldataene er dårligere..

Hva har signal kvalitet å si når signalet er digitalt? Er det ikke slik da at om du har 50% signal så får du fortsatt inn hele signalet..enten har du hele signalet eller så har du det ikke? Og hvis du har det så har du det i fullkvalitet, så bra som de velger å sende det..?

Sender CD i bedre originalkvalitet eller er det teknologiene her som gjør forskjellen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg har noen tall å vise til, vil jeg tro at bitraten er en god del høyre via parabol enn bakkenettet. Det vil i enkelhet si at bilde fra parabol er mindre komprimert og har dermed et bedre bilde.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av technofranki
    Uten at jeg har noen tall å vise til, vil jeg tro at bitraten er en god del høyre via parabol enn bakkenettet. Det vil i enkelhet si at bilde fra parabol er mindre komprimert og har dermed et bedre bilde.
    Helt riktig, har begge deler og det er lett å se forskjell....men tror vel kanskje at NTV/RiksTV kommer til å øke bitraten etter at det analoge bakkenettet er slukket....
    Interessant er det at NRK 1 på sine lokalsendinger på satelitt bruker lavere bitrate enn på de normale sendingene...ser tydelig forskjell ved begynnelse og slutt...ser man lokal sending på RiksTv, så er det ingen forskjell.....
    Hvordan det er med bitrate i kabelnett og fiber vet jeg ikke, men tror nok at satelitt vil gi det beste bildet i mange år fremover, med tanke på den nye satelitten Thor6 som nettopp er skutt opp..

Konklusjon: dess større bitrate dess bedre bilde og bedre bilde tar mer plass...
    Akkurat som CD vs div MP3 bitrates....
    PS: TV2HD er stort sett veldig bra....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sendes SD kanalene på CanalDigital i MPEG-2, og SD kanalene på NTV/Riks-TV i MPEG-4 (hardere, men mer effektiv pakking). Det går dermed ikke ann å sammenlikne eplene til CD med bananene til bakkenettet. Men det er helt klart at kvaliteten på bildet er mye bedre hos CD enn via bakkenettet.

På HD har Riks-TV strupet signalet ganske mye, så her ville det trolig ha vært enda større forskjell, hvis vi kunne ha sammenliknet. (Både Riks-TV og CD sender HD i MPEG4)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under testsendingene som gikk åpne fra tryvann før rikstv satt i gang så kunne man se at det fleste SD kanelene ikke hadde full SD oppløsning heller.
    Noe som 500*576 har de og ikke 720*576 som er full SD.
    Ikke rart det blir dårligere.
    De har så dårlig båndbredde at de er nødt til gå ned i oppløsningen også.
    Så ingen forskjell på bildekvaliteten under testsendingene som gikk åpen og etterpå, så de har nok denne oppløsningen enda også.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Under testsendingene som gikk åpne fra tryvann før rikstv satt i gang så kunne man se at det fleste SD kanelene ikke hadde full SD oppløsning heller.
    Noe som 500*576 har de og ikke 720*576 som er full SD.
    Ikke rart det blir dårligere.
    De har så dårlig båndbredde at de er nødt til gå ned i oppløsningen også.
    Så ingen forskjell på bildekvaliteten under testsendingene som gikk åpen og etterpå, så de har nok denne oppløsningen enda også.
    Kode:
    Dette var situasjonen 1 Mars 2008 når alle kanalene ble sendt ukryptert.
    NRK1		        720x576  full SD.		        2.42Mbps
    NRK2		        720x576  full SD.		        3.4Mbps
    NRK3/SUPER	720x576  full SD.		        3.37Mbps
    NRK1 TEGNSP.	720x576  full SD.		        0.8Mbps
    *CANAL+SPORT 1	544x576  75% av full SD.	2.31Mbps
    CANAL+FIRST    	720x576  full SD.		        1.66Mbps
    *FEM 		544x576  75% av full SD.	2.27Mbps
    *SPORT N		544x576  75% av full SD.	3.51Mbps	
    TV NORGE	        720x576  full SD.		        2.08Mbps
    *NAT. GEOG.	544x576  75% av full SD.	1.61Mbps
    *VIASAT4		544x576  75% av full SD.	2.15Mbps
    *DISNEY CH. 	544x576  75% av full SD.	1.73Mbos
    TV3		        720x576  full SD.		        2.53Mbps
    *TV2		        544x576  75% av full SD.	3.24Mbps
    *TV2 NYHETSK.	544x576  75% av full SD.	1.92Mbps
    *TV2 ZEBRA	544x576  75% av full SD.	3.62Mbps
    *TV2 FILMK.	544x576  75% av full SD.	3.26Mbps
    *BBC WORLD	544x576  75% av full SD.	1.75Mbps
    *THE VOICE	544x576  75% av full SD.	2.10Mbps
    *ANIMAL PL.	544x576  75% av full SD.	3.25Mbps
    *DISCOVERY	544x576  75% av full SD.	2.55Mbps

*sendte ikke full SD 1 Mars 2008.

Bitraten er gjennomsnitts videobitrate målt over 20 Minutter.
    Status den gang var at 14 av 21 kanaler (67%) ble sendt med en oppløsning lavere enn vanlig SD kvalitet. En oppløsning på 544x576 vil sannsynligvis fortsatt inneholde mer detaljer enn analogsendt tv men selvfølgelig ikke like mye detaljer som digitalsendt 720x576. TV2 har siden den gangen gått over til 1920x1080i for TV2's hovedkanal så den kanalen er ikke lengre på "gal" liste ;-)
    Mange av de andre kanalene ser fortsatt ut som benytter redusert SD oppløsning men skal man sjekke det så må man ha en RiksTV godkjent Technicrypt CAM og RiksTV kort og f.eks. et USB DVB-T kort.

http://avforum.no/forum/digitalt-bak...ryptering.html

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt skeptisk til denne tabellen. NRKs tjenester går i statmux så bitraten får variere fritt avhengig av kompleksiteten av biledinnhold. Gjennomsnittsmåling sier lite dersom man ikke tar hensyn hva har blitt sendt i tidsperioden. Kanskje maksbitrate vil kunne si litt mer, i tillegg til informasjon om hva slags innhold ble sendt i måleperioden. Uansett har alle 3 kanalene samme "prioritet" i tildeling av kapasitet og dermed skal kunne gi samme bitratemønster for et gitt innhold.
    Men at NRK sender i full SD oppløsning er riktig, unntatt i DK-sending på satellitt (kl 18.40) der vi går ned til 704 i horisontaloppløsning (fra 720), grunnet mangel på plass (11 forskjellige NRK1 skal sendes på samme transponder i stedet for 1st).

Ellers er det viktig å huske at det skjer ting hele tiden på enkodingsfronten. Algoritmene blir bedre og HW-plattformene kraftigere. Men enkodingseffektivitet øker ikke noe særlig på MPEG-2 lenger (har liksom nådd en teknisk grense), mens MPEG-4 har forsatt utviklingspotensiale.

Newcomer Whacko sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kapasitet

En ting som er helt sikkert er at kapasiteten i rikstv nettet er veldig begrenset og spesielt når de skal begynne å sende HD-kanaler. Her har parabol og kabel kvantesprang å gå på. Eksempelvis reklamerer CD med at de i sine kabel nett kan sende 365 HD-kanaler. Dersom Rikstv klarer å sende 10 HD-kanaler vil jeg tro det er lite plass igjen til andre ting....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av zeast
    Før hadde jeg både viasat og canal digital med vanlig dekoder (ikke hd, men standard dekoder). Gikk så over til bakkenett og mener å huske det ble bedre men først når jeg jeg koblet til bakkenettmottakeren med hdmi-kabel at kvaliteten virkelig ble bedre. Så min erfaring er at rikstv/bakkenett gir best bilde.

Jeg har også canal digital i dag men denne kjører jeg kun med scart-kabel og kvaliteten er veldig mye dårligere enn bakkenett. Men gpa. kabelen så er det vel ikke direkte sammenlignbart.
    Helt riktig: HDMI kabelen overfører digitalt til Tv apparatet ditt, men gamle gode scart er veldig analog...kan overhodet ikke sammenlignes...
    Og CD&Viasat gir bedre bilde enn RiksTV...så får vi se etterhvert om NTV kommer til å øke bitraten i bakkenettet, slik at forskjellen utjevnes..:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Helt riktig: HDMI kabelen overfører digitalt til Tv apparatet ditt, men gamle gode scart er veldig analog...kan overhodet ikke sammenlignes...
    Og CD&Viasat gir bedre bilde enn RiksTV...så får vi se etterhvert om NTV kommer til å øke bitraten i bakkenettet, slik at forskjellen utjevnes..:-)
    Tok faktisk en liten test nå på bbc, siden det kun er denne kanalen jeg har som både cd og bakkenettet har.

Resultet ble overraskende nok at bildet på bbc ble skarpere med den gamle mottakeren og scartkabel fra cd kontra bakkenett med hdmi-kabel. Dette var litt i strid med mine tidligere meninger..... hmm

Dette kan ha noe med at jeg har byttet tv fra tidligere og ikke testet på den nye tv'n før nå. Min gamle plasma måtte ha hdmi får å få bra bilder mens den nye plasmaen ikke ser ut til å være vesentlig forskjell på om jeg bruker scart eller hdmi-kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Finnes sikkert en tråd for dette men spør allikevel nå siden jeg er i gang;
    Gir Viasat eller CD best bilde, eller er det ingen vesentlig forskjell på disse?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av zeast
    Finnes sikkert en tråd for dette men spør allikevel nå siden jeg er i gang;
    Gir Viasat eller CD best bilde, eller er det ingen vesentlig forskjell på disse?
    I følge det jeg har lest av de som har utstyr som kan måle (og rykter) så skal visstnok Canal Digital være bedre....etter å ha levd med begge i mer enn 18 mnd så ser jeg ingen forskjell...synes Viasat har høy kvalitet på alle sine tv 3 kanaler...og i løpet av 2010 så kommer det så klart en eller flere TV 3 kanaler i HD....Viasat har også Champions league i HD...MTV og Tv2 og NRK1...mens
    Canal Digital har bl a. TVNorge....
    Har nettopp fått den nyeste HDPVR fra Viasat med 250 GB harddisk, mye mindre enn den forrige, og er stille når den er slått av...samt mye mindre varm...og en DRØM bruke med serieopptak osv...og de har hatt VOD service i et godt halvår...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •