Makslengde på antennekabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Makslengde på antennekabel

Get har nylig kablet borettslaget mitt for digital-TV, og antenneuttaket er nå ca. 6.5 meter unna TV-en. Finner ikke kabler mellom 5 og 10 meter, så jeg må altså ha en 10 meters kabel.

Planen er å kjøpe en dobbeltskjermet Clicktronic-kabel fra ELFA (art.nr. 42-608-65), men installasjonsinstruksjonene som fulgte med dekoderen til Get sier at ved "lange" kabler (hva nå det betyr), så anbefales signalforsterker. Er 10 meter langt nok til at dette blir et problem?

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoltar
    Get har nylig kablet borettslaget mitt for digital-TV, og antenneuttaket er nå ca. 6.5 meter unna TV-en. Finner ikke kabler mellom 5 og 10 meter, så jeg må altså ha en 10 meters kabel.

Planen er å kjøpe en dobbeltskjermet Clicktronic-kabel fra ELFA (art.nr. 42-608-65), men installasjonsinstruksjonene som fulgte med dekoderen til Get sier at ved "lange" kabler (hva nå det betyr), så anbefales signalforsterker. Er 10 meter langt nok til at dette blir et problem?
    er bare å klippe en 10meter til rett lengde å sette på en ny plugg

jobber du på kontor eller? :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes

Da er det da mye bedre og rimeligere å kjøpe kabel fra trommel og to plugger ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri satt plugger på antennekabel tidligere, men fra erfaring med andre kabler frister det lite å knote med dette, spesielt med tanke på den lurvete skjermen som jeg helt sikkert kommer til å ødelegge.

Jeg fikk forresten ikke svar på spørsmålet - er 10 meter med dobbeltskjermet kabel langt nok til å påføre betydelig signaltap? Hvis det ikke betyr noe, hvorfor skulle jeg da kaste bort tid på lage min egen kabel?

Hvem gjør ikke det?

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ja .. nei det blir ikke nevneverdig tap i en 10meter coax

vanlig standard antenne-kabel har ca en demping på 0,2 Db pr meter
    så du kan fint ha 50meter om du vil :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ja .. nei det blir ikke nevneverdig tap i en 10meter coax

vanlig standard antenne-kabel har ca en demping på 0,2 Db pr meter
    så du kan fint ha 50meter om du vil :-D
    Takk, det var det jeg ville høre. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg og kjøpe kabelen direkte fra Get. De selger 10 meter trippelskjærmet coax til 75kroner. Antar den er både billigere og bedre en kabelen du har sett på-

Jeg vil ikke anbefale deg og korte ned kabelen selv. kutter du av kabelen og monterer en vanlig antenneplugg på den bryter du skjærmingen til kabelen som gjør det mulig for diverse støykilder og ødelegge for signalene dine.

Jeg ville også tatt det som skrives om mulig lengde med en klype salt. det skal gå fint med en 10 meter coax, men lange kabler kan fort skape problemer. Med 50 meter vil jeg se det som ganske sannsynlig at ting ikke virker som det skal.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Angelou
    Jeg anbefaler deg og kjøpe kabelen direkte fra Get. De selger 10 meter trippelskjærmet coax til 75kroner. Antar den er både billigere og bedre en kabelen du har sett på-
    Takk for tipset - kabelen jeg vurderte koster kr 131 + MVA, så Get er i alle fall billigere. Antar jeg kan få denne kabelen fra Gets senter for varelevering i Maridalsveien?

Jeg vil ikke anbefale deg og korte ned kabelen selv. kutter du av kabelen og monterer en vanlig antenneplugg på den bryter du skjærmingen til kabelen som gjør det mulig for diverse støykilder og ødelegge for signalene dine.
    Det var akkurat det jeg var redd for: Har prøvd å mekke på andre typer skjermede kabler tidligere, og hadde ingen stor suksess med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

coax

Når det snakkes om coax kabel så ikkje kjøp søppel på biltema den med påsatte plugger i praksis ikkje skjermet folien går ikkje rundt og flettingen berre latterlig kan gjerne vere billig ja,eg fikk store problem når den låg i lag med diverse andre kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset - kabelen jeg vurderte koster kr 131 + MVA, så Get er i alle fall billigere. Antar jeg kan få denne kabelen fra Gets senter for varelevering i Maridalsveien?

Det var akkurat det jeg var redd for: Har prøvd å mekke på andre typer skjermede kabler tidligere, og hadde ingen stor suksess med det.
    De har helt sikkert kabel hos hovekontoret i maridalsveien 323

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har denne 10m kabelen fra Clicktronic selv. Den har meget god skjerming, ferritkjerner i begge ender, og gode endekontakter. Selv når den lå i en stor kveil blandt masse strømledninger, så var det mindre støy i det analoge kabelsignalet enn når man brukte en hvit, kort dobbeltskjermet coaxkabel av standard type... Så denne kabelen er et trygt kjøp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •