kombinere CD og RiksTV i en TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kombinere CD og RiksTV i en TV?

Jeg har en CD kabel med analog grunnpakke inkludert i husleien og nå har jeg kjøpt en TV med DVB-T og en antenne - så jeg kan se på NRK digitalt.
    Jeg ser at det digitale bildet er mye bedre, men samtidig ville jeg ha de andre kanaler jeg får fra CD (selv om de er analog).

Da lurer jeg på om det er mulig å kombinere signal fra disse to kildene slik at jeg kan bruke begge samtidig, så jeg kunne få det beste av de to?

Jeg kan se minst én løsning: kjøpe en hann-hunn-hunn kabel-forgrening, koble de to signalkabler (fra CD og fra antenna) til utgangene og sette inngang til TV'en. Vil det funke? Kan det være farlig?
    Hvor stor er fare for frekvens-kollisjon? Og kan jeg på denne måten ødelegge signalet i hele huset?

Fins den en bedre måte (som helst ikke koster kjorta)?

Tusen takk for hjelpen

Newcomer sif sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis TVen din er blant disse:
    https://www.canaldigital.no/TV/kabel...ente-modeller/

Så kan du stikke på nærmeste Elkjøp/Expert/Lefdal og kjøpe deg en CAM til en snau tusenlapp og få alle kanalene digitalt via kabel-TV.

Mer info her:
    https://www.canaldigital.no/TV/kabel...der/IDTV/IDTV/

og her:
    http://avforum.no/forum/digitalt-bak...t-dekoder.html

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han ønsker nok ikke å betale for noe av det digitale, siden han vil se NRK digitalt via RiksTV, og så ha analoge pakka fra CD i tillegg.

Uten at jeg har prøvd det, vil jeg tro at det skal gå greit med en y-splitter for å koble opp begge dela, i grunn bare å prøve!

Men jeg ville nå heller fått digitalt fra Canal Digital, dette koster knapt noe ekstra (om noe som helst?) i måneden kontra analog grunnpakke!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han må kjøpe dekoderen, og årsavgift for dekoderkort, men selve månedsabonnementet koster det samme for analog og digital grunnpakke.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan få store problemer ved å kombinere kabel signalet og signalet fra bakkenett antenna. Årsaken er at det kan oppstå "interference". Dvs. frekvensene i bakkenettet kan også være i bruk i kabelnettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Man kan få store problemer ved å kombinere kabel signalet og signalet fra bakkenett antenna. Årsaken er at det kan oppstå "interference". Dvs. frekvensene i bakkenettet kan også være i bruk i kabelnettet.
    Det er vel mulig å bruke et filter for å fjerne frekvensene som NRK bruker i bakkenettet fra kabelnettet, og deretter slå signalene sammen?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Det er vel mulig å bruke et filter for å fjerne frekvensene som NRK bruker i bakkenettet fra kabelnettet, og deretter slå signalene sammen?
    Ja det er det sannsynligvis. Det man da skal benytte er et filter som fjerner UHF båndet fra kabelnett signalet. Man bør da også ha et filter som kun slipper gjennom UHF båndet fra bakkenett antenna. DAB osv. fra bakkesendere kan potensielt forstyrre analoge kanaler i kabelnettet.
    Antar at de analoge kanalene i kabelnettet ikke ligger i UHF båndet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sif
    Hvis TVen din er blant disse:
    https://www.canaldigital.no/TV/kabel...ente-modeller/

Så kan du stikke på nærmeste Elkjøp/Expert/Lefdal og kjøpe deg en CAM til en snau tusenlapp og få alle kanalene digitalt via kabel-TV.
    Jeg har faktisk en TV med DVB-C, men det er to problemer her:
    1. min TV er ikke støttet enda (LG 42PQ3500).
    2. jeg skal flytte om et halvt år og det er ikke sikkert om det blir CD i den nye plassen - så jeg er ikke særlig begeistret for idéen om å kjøpte CAM for en tusenlapp og betale 300 per år, bare for seks måneder..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Ja det er det sannsynligvis. Det man da skal benytte er et filter som fjerner UHF båndet fra kabelnett signalet. Man bør da også ha et filter som kun slipper gjennom UHF båndet fra bakkenett antenna. DAB osv. fra bakkesendere kan potensielt forstyrre analoge kanaler i kabelnettet.
    Antar at de analoge kanalene i kabelnettet ikke ligger i UHF båndet.
    Takk for hjelpen - men hvor kjøper man sånne ting? Er det noe spesielt jeg skal spørre etter?

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du vil slite med en "Y løsning"...

Har du en videspiller du kan ta kabel signalet inn i, og via scart inn i TV'n?

Da må du bruke videspilleren for å bytte kanaler fra kabel, mens du bruker TV-fjernkontrollen til å skifte mellom NRK-NTV.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superman

Da må du bruke videspilleren for å bytte kanaler fra kabel, mens du bruker TV-fjernkontrollen til å skifte mellom NRK-NTV.
    Man sier jo at det enkleste ofte er det beste, og dette er i høyeste grad en veldig enkel løsning som fungerer utmerket godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superman
    Tror du vil slite med en "Y løsning"...

Hei,
    takk for hjelpen - det var godt tenkt. Jeg regner med at jeg trenger en videorecorder, ikke bare en videospiller, ikke sant?

Problemet er bare at jeg ikke har en - og de selges nesten ikke mer. Trodde folk vil kvitte seg med sine i disse digitale dager, men fant bare to på finn.no..

Samtidig er det da sånn at jeg ikke bryr meg om VHS, så det jeg trenger er en ting med analog tv-tuner, video utgang (SCART/S-video/VGA) og fjernkontroll. Jeg kan tenke på videorecordere og TV-kort til PC-er - men fins det noe annet?

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se eller hør med Stereobutikken der de bor, om de har mottatt noen brukte kasserte VHS spillere. På store Elkjøp / Expert butikker, ligger det gjerne et lager av kasserte spillere på baksiden av butikken. Her må du dog regne med å sloss mot albanere og Gahnesere for å få tak i godbitene.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mkaut
    Hei,
    takk for hjelpen - det var godt tenkt. Jeg regner med at jeg trenger en videorecorder, ikke bare en videospiller, ikke sant?

Problemet er bare at jeg ikke har en - og de selges nesten ikke mer. Trodde folk vil kvitte seg med sine i disse digitale dager, men fant bare to på finn.no..

Samtidig er det da sånn at jeg ikke bryr meg om VHS, så det jeg trenger er en ting med analog tv-tuner, video utgang (SCART/S-video/VGA) og fjernkontroll. Jeg kan tenke på videorecordere og TV-kort til PC-er - men fins det noe annet?
    JA kjøp deg en DVD Video recorder/opptager, koster fra ca 1200 uten HardDisc
    f.eks
    http://www.netonnet.no/art/tv-og-bil...89(115034,3139)

Vet Philips også hadde en uten HD i ca samme prisklasse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •