Radiolyd på det nye bakkenettet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Radiolyd på det nye bakkenettet

Jeg har anskaffet og testet en Grundig DTR-8720 "grundig", og synes lyden er fabelaktig bra via de to analoge stereo-utgangene. Ikke aktuelt for meg med noen separat converter - den gjengir det NRK Klassisk og andre kanaler har av kvalitet på sende-siden, har også sammenlignet med FM-båndet på en topp-klasses Pioneer TX-1000 tuner fra 70-tallet. Nær samme lyd.

Så endelig en erstatning for de gamle tunerne.
    Dette nye HE-AAC systemet må være enormt mye bedre enn DAB og lignende.

Tviler ikke på at 64 kbps er for lavt til å gi absolutt topp kvalitet, men jeg hører her tydelig forskjell på f.eks. P2 og NRK Klassisk, når begge sender samme musikk-program. Klassisk er bedre oppløst. Det hører jeg tydeligere på Grundig'en enn andre digitale tunere - kun den analoge Pioneer'en klarer å få frem den forskjellen tydelig - men nå er jo NRK Klassisk slutt på FM-båndet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at du syns at det høres bra ut.
    HE-AAC var et bra alternativ til MEG1 lydlag II (som er standard på satellitt, IPTV og DAB), siden den tar mye mindre plass. HE-AAC har likevel noen begrensninger i denne bitrate med feks klapping og lydpanorering, slik ferske EBU-rapporter har vist. Sveriges radio hevder at man må opp til 160kbps for å få like bra resultat på alle områder som MPEG1 lydlag II. Vi syns likevel at det er et bra valg for bakkenettet.
    På digital radio i Norge i dag brukes MPEG1 l. II med 192kbps for det mest følsomme lydinnhold (feks. Klassisk). Norge er et lite land og et lite radiomarked. Det finns nok plass i DAB-nettet til å tilby kanaler i god nok kvalitet. Å gå over til en ny standard i dag (DAB+, dvs. HE-AAC) vil innebære at folk som har mottakere i dag må vrake det, hvilket anses unødvendig i dag for hva man får. Derfor er DAB et naturlig valg for Norge i en god tid framover, samtidig som det må jobbes med en plan for framtidige formater lengre fram i tid (kanskje noe annet enn HE-AAC for den slags skyld).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for verdifull informasjon - dette er viktig og lærerikt.

Jeg synes ellers det er kjempeinteressant at Apple iPod og iTunes benytter AAC lyd og ikke mp3. Alt jeg har hørt av mp3 har vært elendige greier. HE-AAC er jo en videreutvikling av AAC lydsystemet der man prioriterer rel. lave bitrater. Og ifølge mine ører har man lykkes.

Klapping og andre bivirkninger: Jeg merker at HE-AAC gir en svak fremheving av dynamisk kontrast i mellomtone-området, litt på linje med en gammel rør-radio, stemmer blir veldig tydelige, men det kan ha bivirkninger. Skal eksperimentere med noen svake filtre o.lign. for å prøve å utjevne dette - det er mulig litt EQ + visse typer kondensatorer kan gjøre lyden mer perfekt. Finner jeg ut noe blir det publisert på forumet.

Men det er i småting-avdelingen - så langt er dette det beste jeg har hørt av moderne radio-lyd. Og Grundig bakkenett-dekoderen matcher lydmessig fint også klassiske forsterkere som f.eks. Pioneer SA-900, den jeg selv benytter som preamp i mine hifi-anlegg.

Mht digital radio ellers så er min erfaring bl.a. basert på NRK's nettradio via en moderne Dell laptop - lyden kan virke en smule mer utstrakt og findetaljert, men jeg foretrekker likevel klarheten, den musikalske gjengivelsen og fremfor alt dynamikken fra det nye bakkenettet (HE-AAC).

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På satellitt og kabel så benyttes som det skrives MPEG1 Layer II lyd men med bitrater som faktisk gir bra kvalitet.

NRK P1 : MPEG1 Layer II stereo 256kbps
    NRK P2 : MPEG1 Layer II stereo 256kbps
    NRK P3 : MPEG1 Layer II stereo 256kbps
    NRK Klassisk : MPEG1 Layer II stereo 256kbps
    NRK Sami Radio : MPEG1 Layer II stereo 192kbps
    NRK Stortinget : MPEG1 Layer II mono 96kbps
    NRK Mp3 : MPEG1 Layer II stereo 192kbps
    NRK Alltid Nyheter : MPEG1 Layer II mono 96kbps
    NRK Alltid folkemusikk : MPEG1 Layer II stereo 192kbps
    NRK Været til sjøs : MPEG1 Layer II mono 96kbps
    NRK Super : MPEG1 Layer II stereo 192kbps
    NRK Gull: MPEG1 Layer II stereo 192kbps
    P4 : MPEG1 Layer II stereo 256kbps
    Radio Norge : MPEG1 Layer II stereo 256kbps

De fleste TV kanalene på satellitt og kabel (CD) benytter
    256kbps for lyd. Lavere bitrater gir mye fasestøy i lyden (noe man lett kan høre dersom man har koblet opp en surround receiver som dekoder Dolby Prologic).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for interessant info.

Men det hjelper ikke, til tross for gode tekniske spesifikasjoner i det digitale domene blir lyden helt elendig når jeg kobler en Canal Digital (eller en Viasat) satellitt-tuner opp mot stereo-anlegget. Det er den typiske moderne "PC-lyden" - fjern mellomtone, skjærende diskant, NRK Klassisk høres ut som en maskin som skjærer i metall for å overdrive litt.

Så som før erfart -analog FM er best, men det krever FM-tunere av aller ypperste kvalitet - de ble laget på 70-tallet og må være i topp stand.
    Nærmest kommer så det nye digitale bakkenettet (Riks-TV) med HE-AAC lyd - det har en grunnleggende "analog" klang, dvs. akustikk formidles flott, fiolinenes overtoner er omtrent som live på konsert -lyden er rett og slett naturlig.

Så blir det et langt skritt nedover på stigen - WMA-lyd via PC nettradio er såpass bra at man kan nyte musikk, om enn helst via en god rørforsterker.

Og dårligst er satellitt-lyd - minner meg om noen helt mislykkede japanske CD-spillere rundt 1990 (de var dyre).

Min hypotese er at de siste kompresjonssystemene for audio er designet ut fra grundige lytteforsøk, der man jo kan fjerne de unoter som er hørbare og ender opp med et vellykket resultat. Apple's iPod (AAC lyd) er jo også et godt eksempel - ved lytting himmelvidt bedre enn det man får fra en gjengs mp3-spiller - jeg gjorde noen akustiske innspillinger på en sånn - minnet meg faktisk om min gamle Tandberg 6000X båndopptaker fra 1970 (= topp-modellen).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et poeng til:
    Man ønsker ofte å lytte på radio i et annet rom enn der satellitt-systemet er koblet opp. Så er bakkenett-dekoderen et godt alternativ - lett å plassere og mye enklere å benytte - den fungerer straks den er slått på og man får omgående siste kanal den stod på tidligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som er litt artig er at trunken/feeden til FM senderne rundt om i landet faktisk er MPEG 1 Audio Layer II med bitrate på 192-384 kbit/s. Så i teorien så skal ikke lyden bli så veldig mye rikere med FM enn det man får med DAB eller via DVB-X.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja nettopp.
    Og satellitt-senderne kjører med 256 kbps, hvilket er mer enn DAB-nettet, og mye mer enn bakkenettet med sine 64 kbps.

Så da må problemene skyldes noe annet enn bitraten. Det virker som om forskjeller i bitrater er uvedkommende, bortsett fra at DAB og mp3 har dårligere lyd og noe som høres som støypulser i diskanten ved lavere bitrater enn 192 kbps.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype dette med at FM-mottakerne var bedre på 70 tallet? teknologien går nå vel engang framover og ikke bakover?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    teknologien går nå vel engang framover og ikke bakover?

Hmm, tror du det ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Kan du utdype dette med at FM-mottakerne var bedre på 70 tallet? teknologien går nå vel engang framover og ikke bakover?
    Vil tro det har med personens subjektive oppfattning av lydbildet. Men en radio fra 60-70 tallet som virkelig hadde en fantastisk god lyd var Radionette Kurer 1001 . Ellers så var det vel på 70 tallet som i dag, mye dårlig og noe bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig foretrekker jeg nettradio-streaming fra NRK og P4 framfor bakkenettet. På mitt annlegg låter dette langt bedre. Bruker Squeezebox som avspiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av earphonic
    Personlig foretrekker jeg nettradio-streaming fra NRK og P4 framfor bakkenettet. På mitt annlegg låter dette langt bedre. Bruker Squeezebox som avspiller.

Interessant. Jeg er klar over Squeezebox'ens kvaliteter, men har ikke prøvd den selv. Hva slags bakkenett-dekoder benyttet du ? Kunne du si noe om de hørbare manglene ved bakkenett-lyden.

Jeg går ut fra at begge systemer ble testet på samme anlegg - og i mitt tilfelle snakker vi om vanlig 2-kanal stereo.

Jeg kan kanskje også nevne at jeg har testet DAB-lyd via den lille Grundig PR 6502 -det var også en stor skuffelse. Bruker delvis hodetelefoner i alle disse testene, ellers kobling opp til det store anlegget i stuen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Interessant. Jeg er klar over Squeezebox'ens kvaliteter, men har ikke prøvd den selv. Hva slags bakkenett-dekoder benyttet du ? Kunne du si noe om de hørbare manglene ved bakkenett-lyden.

Jeg går ut fra at begge systemer ble testet på samme anlegg - og i mitt tilfelle snakker vi om vanlig 2-kanal stereo.

Jeg har Grundig PVR koblet til via S/PDIF og Squeezebox koblet til samme DAC via S/PDIF, så det skulle vel være greit sammenligningsgrunnlag. Stereo her også. Jeg synes rett og slett at lyden via bakkenettet er flat og kjedelig i forhold til streaming-lyden, så det har vel noe med dynamikk å gjøre(?).

Pass på å bruke direktelenkene til NRK (Lyd - NRK) og P4 (P4 Lyttesenter) og ikke de som ligger inne i Radio-menyen på Squeezebox Server. Jeg bruker WMA i høyeste kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av earphonic
    Jeg har Grundig PVR koblet til via S/PDIF og Squeezebox koblet til samme DAC via S/PDIF, så det skulle vel være greit sammenligningsgrunnlag. Stereo her også. Jeg synes rett og slett at lyden via bakkenettet er flat og kjedelig i forhold til streaming-lyden, så det har vel noe med dynamikk å gjøre(?).

Pass på å bruke direktelenkene til NRK (Lyd - NRK) og P4 (P4 Lyttesenter) og ikke de som ligger inne i Radio-menyen på Squeezebox Server. Jeg bruker WMA i høyeste kvalitet.

Ja veldig interessant med disse sammenligningene.

En kommentar: Om det er en grei måte å sammenligne på skal ikke jeg si - da kommer vi inn på DAC'er og deres oppførsel ovenfor forskjellige typer signaler. Ikke mitt område. Men ville kanskje tro et så data-redusert signal som HE-AAC stiller visse spesielle krav ? Eller vil det være det samme ?

Jeg har selv utelukkende anvendt de analoge utgangene på det utstyr jeg har tilgjengelig og finner på en måte det motsatte - god dynamikk fra Grundig DTR-8720 (bakkenettet) og mere flate saker fra de andre kildene.

Uansett, så er hovedpoenget mitt å finne en god og enkel løsning for å lytte på radio uten å involvere spesielle datamaskiner eller satellitt-tunere - altså kun en boks som er driftssikker, rask å bruke og kan kobles til stereo-anlegget. Men samtidig er det interessant å finne ut hvor gode de forskjellige moderne løsningene er mht radio-lyd - så dette skulle gjerne også være et tema for denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Om det er en grei måte å sammenligne på skal ikke jeg si - da kommer vi inn på DAC'er og deres oppførsel ovenfor forskjellige typer signaler. Ikke mitt område. Men ville kanskje tro et så data-redusert signal som HE-AAC stiller visse krav ?

Jeg har selv utelukkende anvendt de analoge utgangene på det utstyr jeg har tilgjengelig og finner det motsatte - god dynamikk fra Grundig DTR-8720 (bakkenettet) og mere flate saker fra de andre kildene.

Vel, DAC-en mottar LPCM i begge tilfeller da Grundigen står for dekoding av HE-AAC og Squeezeboxen for dekoding av WMA.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar. Skulle gjerne vite om denne dekodingen til LPCM og deretter DAC er eksakt de samme trinnene som skjer internt i bakkenett-dekoderen. Desssuten - husker fra gamle hifi-diskusjoner at optiske utganger (som i Grundig) gir subjektivt et tap av dynamikk i lytte-tester sammenlignet med coax-utganger.

Skulle gjerne også hørt noen erfaringer fra å benytte Grundig'en med de analoge utgangene, altså IKKE koble til ekstern DAC. Jeg har jo kun testet en slik dekoder - den Grundig'en jeg selv har anskaffet, og det er modell DTR-8720.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En annen entusiast testet Grundig bakkenett-dekoder (DTR-8720) på et Audio Note high-end anlegg og var riktig fornøyd med lydkvaliteten:

forum.hjemmekino.no • Se emne - Rikstv -bra bilder og lyd

Tror noe av poenget er at man benytter de analoge utgangene (stereo) for å få full uttelling.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ecberg
    En ting som er litt artig er at trunken/feeden til FM senderne rundt om i landet faktisk er MPEG 1 Audio Layer II med bitrate på 192-384 kbit/s. Så i teorien så skal ikke lyden bli så veldig mye rikere med FM enn det man får med DAB eller via DVB-X.
    For NRK sin del er "trunken/feeden" til P1, P2, P3 på FM basert på APT-X codec med høy bitrate (http://en.wikipedia.org/wiki/Apt-X).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NRKmann
    For NRK sin del er "trunken/feeden" til P1, P2, P3 på FM basert på APT-X codec med høy bitrate (http://en.wikipedia.org/wiki/Apt-X).
    Veldig bra at vi får slik info rett fra kilden. Jeg trodde også at dere brukte "mp2" i infrastrukturen.

Vet du om det er forskjeller på dynamikk-prosessering/EQ mellom de forskjellige leverings-måtene? Veldig mange vet ikke at alle (?) radio-kanaler bruker utstyr tilsvarende det under som endrer signalet på måter som på mange måter er betydelig større enn det lossy audio-codecer gjør:

Orban Products ~ Radio

Could you use more punch? More sizzle? More overall loudness to grab and hold dial surfers? A cleaner, purer signal for a discriminating classical audience? Or just extended geographic reach?

Whatever signal characteristics you require, OPTIMOD processing gives you the most powerful tools available for crafting a compelling signature sound. All OPTIMOD processors are built for decades of reliable service and are backed by Orban's unmatched worldwide service and technical support.

Orban offers OPTIMOD processors specifically matched to the needs of FM, AM, HF/shortwave and DAB/Webcasting applications.
    Jeg har forøvrig gjort blindtester på "mp2" og HE-AAC v2 ved forskjellige bitrater. Den testen gjorde meg litt avslappet i forhold til de som mener at digital-radio har "ødelagt" for mobil lyd.

-k

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •