Prissjokk for TV2 hos RiksTV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prissjokk for TV2 hos RiksTV

Fra nyttår vil det koste kr 140,- pr. mnd for TV2 hos RiksTV, prisen øker til kr 160,- etter ett år:

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=584505

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja. Ikke at jeg er den som normalt forsvarer leverandører. Men hvis man leser teksten litt nøyere:
    Som første TV-distributør går nå RiksTV ut og tilbyr fritt kanalvalg til sine kunder. Alle kanalene som ligger i Rikspakken, kan heretter kjøpes enkeltvis. Prisene ligger på fra 20 til 40 kroner pr. kanal. TV2 er dyrest, mens TV3 og TVNorge koster for eksempel 30 kroner hver pr. måned.
    I tillegg kommer en grunnpris på 120 kroner pr måned. Dermed må du ut med 160 kroner i måneden for fortsatt bare å kunne se TV2 etter at kampanjeperioden er over.
    Så det vi snakker om er at grunnpris for å det hele tatt få noen (krypterte) kanaler over RiksTV er 140,- pr måned. Og så kan man velge hvilke man ønsker etter det. Så ja, det blir 160,- hvis man bare vil ha TV2 i tillegg til NRK kanalene. Men selve kanalen i seg selv koster 40,-.

Men jeg er enig. Det er en STIV pris for de som faktisk bare ønsker TV2 i tillegg til NRK kanaler.

Derimot er det veldig positivt at RiksTV faktisk begynner med 'fritt' kanalvalg. Selvom grunnprisen på 140,- gir en smule bismak. Men det skal fortsatt være mulig å kjøpe 'pakke':
    Han legger ikke skjul på at selskapet ser det som en stor fordel at kundene nå må velge hva de skal gjøre: Kjøpe enkeltkanaler eller heller gå for RiksTV-pakken med 17 kanaler som koster 280 kroner i måneden.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av sveinan
    Nåja. Ikke at jeg er den som normalt forsvarer leverandører. Men hvis man leser teksten litt nøyere:Så det vi snakker om er at grunnpris for å det hele tatt få noen (krypterte) kanaler over RiksTV er 140,- pr måned. Og så kan man velge hvilke man ønsker etter det. Så ja, det blir 160,- hvis man bare vil ha TV2 i tillegg til NRK kanalene. Men selve kanalen i seg selv koster 40,-.

Men jeg er enig. Det er en STIV pris for de som faktisk bare ønsker TV2 i tillegg til NRK kanaler.

Derimot er det veldig positivt at RiksTV faktisk begynner med 'fritt' kanalvalg. Selvom grunnprisen på 140,- gir en smule bismak. Men det skal fortsatt være mulig å kjøpe 'pakke':
    There is no such thing as a free lunch....:-) Ikke glem at de tre gratis kanalene til NRK kommer på ca 194.- pr mnd....=NRK lisensen......:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratis å ha bare NRK. (Til nå har TV2 vært inkludert der).
    Riks-pakken vil nok forsette å koste det samme.

MEN, om man bare skal ha TV2 og NRK, så vil det koste 160 kr.
    Vil man bare ha NRK og TV3, så vil det koste 150 kr.

120 kr + kanalens kostnad om man vil ha enkelt kanaler.

Med andre ord lønner det seg å kjøpe rikspakken istedet for enkelt-kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rikspakken vil vel ikke koste det samme.
    Den koster jo nå kr 199 pr måned, mens det står at den vil koste kr 280.
    Blir jo en grei økning det også...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel ikke andre leverandører annonsert at det blir noen økning pga TV2 ikke blir gratis lenger,- men blir nok ikke overasket om disse også "ser sitt snitt" til å legge på prisene noe de også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bicks
    Nå har vel ikke andre leverandører annonsert at det blir noen økning pga TV2 ikke blir gratis lenger,- men blir nok ikke overasket om disse også "ser sitt snitt" til å legge på prisene noe de også.
    De andre leverandørene tar allerede litt betalt for tv2, så de skal i utgangspunktet ikke øke prisene, men kan jo hende de gjør det likevel.
    Vil ikke kundene også måtte betale for programkort/kortleie når de skal ha tv2 nå?

Newcomer spiderworm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oleta
    Rikspakken vil vel ikke koste det samme.
    Den koster jo nå kr 199 pr måned, mens det står at den vil koste kr 280.
    Blir jo en grei økning det også...
    Tror ikke Rikspakken vil gå opp, er vel bare at de har regnet med kortgebyret og etablering for første år i den prisen. (199.-kr per måned, etablering 200.-kr, kortgebyr 2x399 per år) blir ca 282.-kr per måned.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spiderworm
    Tror ikke Rikspakken vil gå opp, er vel bare at de har regnet med kortgebyret og etablering for første år i den prisen. (199.-kr per måned, etablering 200.-kr, kortgebyr 2x399 per år) blir ca 282.-kr per måned.
    Forbrukerombudet (eller noe slikt) har anbefalt at operatørene priser kanalene pr. måned med kortavgift inkludert. Dvs. kortavgift begrepet avskaffes og dette beløpet legges inn i månedsprisen. Da blir prisen på RiksPakka 280kr. / måned. Det er det samme som betales i dag for RiksPakka.

Canal Digital har også endret prisene på satellitt slik at månedsprisen som vises inkluderer kortavgift. Da blir det mye enklere å sammenlikne priser for kundene.
    Canal Digitals Norgespakke på satellitt kostet tidligere ca. 99kr. måned men siden kortavgiften kom utenom så var prisen reelt sett ca. kr.200. Nå prises Norgespakken til kr. 199/måned i stedet for. Det samme som TV2 , TV3 og TVNorge vil koste på RiksTV hvis infoen stemmer. Da antar jeg at alle TV2 kanalene bortsett fra TV2 Sport inngår....?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Da antar jeg at alle TV2 kanalene bortsett fra TV2 Sport inngår....?
    Tv2HD = 40 kr/mnd
    TV2 Zebra = 30 kr/mnd
    TV2 Filmkanalen = 20 kr/mnd
    TV2 Nyhetskanalen = 30 kr/mnd

Så alle TV2 kanalene + grunnpris blir da 240 kr/mnd (339 kr/mnd med TV2 Sport)

Priser for de øvrige kanaler om noen lurer:

Kanaler til 30 kr/mnd

TVN
    TV3
    Discovery
    Disney
    Viasat 4
    Euro Sport

Kanaler til 20 kr/mnd

FEM
    NGC
    Animal
    BBC World
    The Voice

Om jeg har forstått det rett så betaler man kun en grunnavgift uansett hvor mange dekodere man har nå, før betalte man en kortavgift pr. kort. De nye prisene på Riks-pakken inkluderer grunnavgiften (tdl. kortavgift). Så man kan faktisk spare noen kroner her om man har Riks-pakken og flere dekodere.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bare håpe på at rikstv får flere kanaler på plass snart...

Savner resten av discovery kanalene og MTV Bl.a.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som noen gang har forstått hva kortavgiften skal dekke? Jeg har Homebase og de kaller det "digital årsavgift", jeg har jo ikke kort. Lurer på hvor høy "analog årsavgift" de hadde.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Er det noen som noen gang har forstått hva kortavgiften skal dekke? Jeg har Homebase og de kaller det "digital årsavgift", jeg har jo ikke kort. Lurer på hvor høy "analog årsavgift" de hadde.
    Kortavgiften brukes vel til å dekke lisenskonstnaden som tilbyderen (RiksTV/CD) betaler for bruk av krypteringsløsningen Conax. Tror ikke kortavgiften fantes i starten, (i såfall var den lav), men den har økt betydelig de siste årene. Grunnet "nye krav" har det vært behov for oppgradering av Conax-løsningen (feks Pairing), dvs nye kort, og nytt utstyr på sendersiden (scramblere, ECM/EMM injectors osv). Dessuten har kortene blitt skiftet ut flere ganger grunnet frykt for pirat-kort.
    Et tomt smartkort slik som Conax benytter koster vel mellom 50 og 100 kr pr stk. Legg til prisen det koster for å legge inn Conax programvare, samt administrasjon osv, så kommer nok kostnaden pr kort opp i noen hundrelapper. Selve Conax-systemet kan driftes av TV-tilbyderen selv (RiksTV/CD), men i begge tilfellene er det Conax sentralt som drifter systemet for tilbyderne. Folk skal administrere utsendelse av kort, vedlikehold og administrasjon av software for kortstyring (hvem har tilgang til hvilke kanaler osv). Slikt koster penger dessverre. Hadde vært mye billigere om de hadde sendt alle kanalene ukryptert

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geust4321
    Et tomt smartkort slik som Conax benytter koster vel mellom 50 og 100 kr pr stk.
    Mye fornuftig i det du skriver, men det som står over må være bull.
    Det blir litt som å fylle bensin og så får man beskjed om at det er håndteringskostnader osv. for å drive en bensinstasjon så det blir 50 ekstra for hver betaling/tanking.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ofte dukker denne kortavgiften opp? Jeg har et rikstv abonement som bestemora mi bruker (jeg tegnet det av rent praktisk årsaker på meg - hun måtte nemlig møte opp i butikken med legitimasjon, noe som ikke er så lett...). Etter 1 1/2 år har jeg ikke sett ei eneste regning, annet enn at dem ringer meg og spør om jeg ikke vil ha flere kanaler...

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt tåpelig å kalle det fritt kanalvalg når du bare kan velge noe sånnt som 4-6 kanaler før du må betale mer enn for hele pakken. Alt jeg kan si er at jeg gleder meg til vi får fiber.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel fortsatt slik at NRK 1-2-3 er gratis uten behov for CAM. Det som er ille er at flere forhandlere jeg vet om som selger TV med innebygget MPEG-4-dekoder forteller kunden at de må ha CAM og kort for å få inn noe som helst (egentlig bare TV2 ut året). Både søster og far ble lurt, begge skulle bare ha NRK 1-2-3 på hytta. De nappet ut CAM-delen og fikk selvsagt fortsatt inn NRK 1-2-3 akkurat som jeg gjør med en USB-pinne på min MacBook Pro.

De klaget og fikk igjen pengene. Lureri. De hadde spesifikt sagt at de bare skulle ha NRK.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Mye fornuftig i det du skriver, men det som står over må være bull.
    Det blir litt som å fylle bensin og så får man beskjed om at det er håndteringskostnader osv. for å drive en bensinstasjon så det blir 50 ekstra for hver betaling/tanking.
    Mulig jeg ordla meg feil, men sikre mikrocontrollere m/RSA som brukes i Conax koster faktisk penger, tilogmed når de ikke inneholder programvare.

Men jeg skjønner bensin-analogien din: det er dessverre sånn. Kortkostnadene fordeles ut på årlige avgifter. Dette dekker bl.a kostnaden med å skifte ut kortene hvert 3.år, og bytte av kort dersom ditt kort plutselig slutter å fungere. Se på det som en avgift for "leie" av kort. (kortene eies faktisk av RiksTV/CD, og ikke deg som sluttbruker).

TV-tilbyderne ønsker å separere kostnadene. Dermed kan de fortsette å tilby "familiepakken" til 199,-, selv om kostnadene til Conax øker hvert år (de bare øker kortavgiften). Hvilken pris er det de reklamerer med, jo prisen på familipakken, ikke kortavgiften. Fryktelig irriterende, men de får tydeligvis lov til å holde på slik

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alt i verden er vel egentligt slik....
    i dagligvarebutikker og...
    er billigere å kjøpe en stor pakke av en mat ting enn to små... f.eks cola, en 4pk 1,5L koster 39,90 og en 1,5 liter koster alene 17,90... er halv pris det. å slik er alt annet og..
    slapp av folkens god bisniss er kvanta. det gjør en god deal.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zicoz
    Alt jeg kan si er at jeg gleder meg til vi får fiber.
    Tja, vil det hjelpe da? Jeg kan velge noen i tillegg til grunnpakka. Hos meg har de kalt "kortavgiften" noe annet, nemlig "digital årsavgift".

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •