Prissjokk for TV2 hos RiksTV - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 66
    Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er værtfall mye som tyder på at å ha lave månedspriser på kanalpakkene og holde kortavgifter, årsavgifter osv osv utenom har lønt seg for bransjen.

Det er sant at det har gått opp litt, men totalsummen for året er omtrent det samme nå som før.

Det ser mye dyrere ut når man betaler litt mer pr måned, men da er det altså inkl. kortavgift osv så blir det omtrent samme likevel.

Mange her som har blitt "lurt" av lave månedspriser og DYRE kortavgifter osv.

Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abonnement, 12 mnd.* kr. 189 2268
    Kortavgift, halvårlig (2x360) 720
    Total pris per år 2988 frem til 02.02.2009

Abonnement, 12 mnd.* kr. 199 2388
    Kortavgift, halvårlig (2x399) 798
    Total pris per år 3186 frem til 02.11.2009

Abonnement, 12 mnd.* 160 kr. 1920
    Grunnpris 12 mnd * 120 kr. 1440
    Total pris per år 3360 fra 02.11.2009

Det vil si at på under ett år så har prisene steget med 372 kroner/år. Om man ser i forhold til dagens priser, så stiger kostnadene med 174 kroner/år. Ikke at dette er store summer, men når jeg ser det i forhold til f. eks. Viasat, Get og Canal Digital så er tempoet på prisøkningen hos Riks-TV ganske stor.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ecberg
    Abonnement, 12 mnd.* kr. 189 2268
    Kortavgift, halvårlig (2x360) 720
    Total pris per år 2988 frem til 02.02.2009

Abonnement, 12 mnd.* kr. 199 2388
    Kortavgift, halvårlig (2x399) 798
    Total pris per år 3186 frem til 02.11.2009

Abonnement, 12 mnd.* 160 kr. 1920
    Grunnpris 12 mnd * 120 kr. 1440
    Total pris per år 3360 fra 02.11.2009

Det vil si at på under ett år så har prisene steget med 372 kroner/år. Om man ser i forhold til dagens priser, så stiger kostnadene med 174 kroner/år. Ikke at dette er store summer, men når jeg ser det i forhold til f. eks. Viasat, Get og Canal Digital så er tempoet på prisøkningen hos Riks-TV ganske stor.

Dette er vel bare begynnelsen! Tror de skal slite stort med å få med alle "gratispassasjerene”.
    Og da blir vel dekningsbidraget enda høyere.

Vil ikke forundre meg at vi også her i landet får en konk i bakkenettet.

Og fritt kanalvalg har jeg ikke troen på, alt for kostbart. Kanskje på IPTV, der alt er automatisert, vil dette fungere, som vi har via Homebase i dag. Her kan vi aktivere/deaktivere kanaler selv, over min.homebase.no.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IP-TV er definitivt veien å gå.
    Har selv NextTV Plenty til 259,- mnd og får 37kanaler som jeg er ganske fornøyd med.
    Fikk nylig en ny dekoder i posten og info om nytt system som var på vei, er spent på hva dette blir

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jnsn
    IP-TV er definitivt veien å gå.
    Har selv NextTV Plenty til 259,- mnd og får 37kanaler som jeg er ganske fornøyd med.
    Fikk nylig en ny dekoder i posten og info om nytt system som var på vei, er spent på hva dette blir

Har ikke ”gamle Ivisjon” (Nexttv) byttet komprimeringssystem ennå?

Dette har de vel i pratet om i minst to år nå…

Hadde Ivisjon i et par år, før Homebase, helt ok og stabilt, men tjenesten er ikke lenger bildemessig på høyde med konkurrentene. Brukervennligheten er også betydelig dårligere. Jeg kjørte begge portalene, en tid, parallelt over 2 stk M1910 side om side, Ivisjon/Nexttv var da skremmende dårlig. De har heller ingen HD-kanaler.

Prismessig, hadde du hatt fiber, kunne du hatt 4 stk dekodere i bruk samtidig i husstanden for samme mnd-pris! Nexttv klarer vel ikke mer enn 1 på dsl? De får vel heller ikke til serverbasert PVR?

Men nå har jo iptv- tilbyderne et litt annet utgangspunkt enn Riks tv og satellitt, med tanke på å stoppe ulovelig bruk. MAC-adressene og ip-oppsettet gjør det ikke så lett å plassere boksene hvor som helst, som med sat/bakkenett-bokser. De har heller ingen card/homesharing problemer.

Og hadde du i tillegg vært så heldig å hatt en leverandør som selger bokser og ikke leier ut boksene, hadde de årlige kostnadene vært enda gunstigere!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av max7
    Har ikke ”gamle Ivisjon” (Nexttv) byttet komprimeringssystem ennå?

Dette har de vel i pratet om i minst to år nå…

Hadde Ivisjon i et par år, før Homebase, helt ok og stabilt, men tjenesten er ikke lenger bildemessig på høyde med konkurrentene. Brukervennligheten er også betydelig dårligere. Jeg kjørte begge portalene, en tid, parallelt over 2 stk M1910 side om side, Ivisjon/Nexttv var da skremmende dårlig. De har heller ingen HD-kanaler.

Prismessig, hadde du hatt fiber, kunne du hatt 4 stk dekodere i bruk samtidig i husstanden for samme mnd-pris! Nexttv klarer vel ikke mer enn 1 på dsl? De får vel heller ikke til serverbasert PVR?

Men nå har jo iptv- tilbyderne et litt annet utgangspunkt enn Riks tv og satellitt, med tanke på å stoppe ulovelig bruk. MAC-adressene og ip-oppsettet gjør det ikke så lett å plassere boksene hvor som helst, som med sat/bakkenett-bokser. De har heller ingen card/homesharing problemer.

Og hadde du i tillegg vært så heldig å hatt en leverandør som selger bokser og ikke leier ut boksene, hadde de årlige kostnadene vært enda gunstigere!

Twitter.com/max7max7
    De hengern nok litt etter slik sett, det stemmer nok det. Er vel snakk om at de skulle bytte hele platformet etter det jeg forstod... regner nok det har noe i TeliaSonera regi å gjøre.
    Står at HD kanaler kommer med det nye systemet på det arket jeg fikk med og det er en 1910 set-top boks jeg bruker i dag.
    Kan sette TV`en hvor jeg vil i leiligheten, signalet går via homeplugs som man får med... slik sett så står jeg like fritt i plasering. Når det gjelder homesharing/cardsharing så er jo dette strengtatt noe som er ulovlig, meg bekjent.

Alternativene jeg har i dag så er dette det beste for min del, CD leverer elendige tjenester i mitt borrettslag og det fungerer rett å slett særs dårlig.
    Riks-TV er en ikke sak, rett å slett en for dyr tjeneste, samt for dårlig utvalg.

Er spent på det nye systemet jeg får, håper det kommer raskt

Edit: Mener og tror at de fleste kanalene jeg får i dag er i Mpeg4, men vet at problemet ligger hos en del tilbydere som ikke har villet endre komprimeringsmetoden enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jnsn
    Kan sette TV`en hvor jeg vil i leiligheten, signalet går via homeplugs som man får med... slik sett så står jeg like fritt i plasering. Når det gjelder homesharing/cardsharing så er jo dette strengtatt noe som er ulovlig, meg bekjent.

Alternativene jeg har i dag så er dette det beste for min del, CD leverer elendige tjenester i mitt borrettslag og det fungerer rett å slett særs dårlig.
    Riks-TV er en ikke sak, rett å slett en for dyr tjeneste, samt for dårlig utvalg.

Er spent på det nye systemet jeg får, håper det kommer raskt

Edit: Mener og tror at de fleste kanalene jeg får i dag er i Mpeg4, men vet at problemet ligger hos en del tilbydere som ikke har villet endre komprimeringsmetoden enda.

Tenkte ikke fri plassering inne i husstanden, der er det jo bare å kable.
    Mer med tanke på prising av tjenesten, sat/bakkenett bokser kan lett plasseres hvor som helst, iptv forblir vel i de fleste tilfeller innen husstanden, selv om også her er muligheter. Da er det lettere å tilby 4 bokser inkl. i abo-prisen=god pris.

Selvsagt er card/homesharing strengt forbudt, men dessverre holder mange på med dette ennå. Og de ødelegger for alle oss andre, og fører kostnadene over på oss.

Fungerer Homeplug fint uten hakking?

Så får vi bare håpe at de snart oppgraderer for din del, men jeg synest dessverre det har vært mye prat og lite handling fra Ivisjon/Nexttv. Dette var noe av grunnen til at jeg byttet til Homebase. Og nå har Nextgentel meldt seg inn i Bynettforeningen og sagt klart i fra at de vil levere i åpne nett, så det er håp! IPTV er uansett fremtiden, 100% 2-veis tv.

Og så blir det spennende å se hvordan det går med Rikstv og det frie kanalvalg! Gunstig er det uansett ikke...

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av max7

Selvsagt er card/homesharing strengt forbudt, men dessverre holder mange på med dette ennå. Og de ødelegger for alle oss andre, og fører kostnadene over på oss.
    Er cardsharing forbudt å bruke? Vet det er forbudt å markedsføre og selge i Norge, men tror ikke det er noen lov som forbyr oss å bruke dette.

Slik jeg ser det, er cardsharing det samme som å abonnere på Aftenposten og la Mor få lese første del i stuen, mens Far på samme tid leser siste del på kjøkkenet. Selvfølgelig burde de ha kjøpt hver sin avis, og fører akostnadene over på oss som abonnerer på flere aviser av samme utgave. Denne praksisen greier dog ikke Aftenposten å gjennomføre fordi folk da hadde valgt en annen avis. CD derimot, har monopol, og vi finner oss i hvasomhelst...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superman
    CD derimot, har monopol, og vi finner oss i hvasomhelst...
    Hva er det du mener CD har monopol på?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er cardsharing forbudt å bruke? Vet det er forbudt å markedsføre og selge i Norge, men tror ikke det er noen lov som forbyr oss å bruke dette.

Slik jeg ser det, er cardsharing det samme som å abonnere på Aftenposten og la Mor få lese første del i stuen, mens Far på samme tid leser siste del på kjøkkenet. Selvfølgelig burde de ha kjøpt hver sin avis, og fører akostnadene over på oss som abonnerer på flere aviser av samme utgave. Denne praksisen greier dog ikke Aftenposten å gjennomføre fordi folk da hadde valgt en annen avis. CD derimot, har monopol, og vi finner oss i hvasomhelst...

Om ulovelig bruk er hjemlet paragrafer i norsk lovgiving eller i en brukeravtale, spiller mindre rolle, slik jeg ser det. Ulovelig bruk er ulovelig bruk!

Har vel sett mer intellektuelle argumenter, enn avisargumentet ditt!

Monopol? Viasat leverer faktisk også sat.tv. Nexttv leverer over dsl. så noe monopol har vi ikke i Norge.Og flere og flere får etterhvert tilbud om IPTV,som som undertegnede har hatt i flere år nå over fiber.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monopol har du når du ikke har valgfrihet. Kabel-TV`n inn i stua er det CD som leverer. Hverken Get, Lyse eller NGT kan ikke levere noe TV signal der jeg bor. Jeg er stuck med CD, som boligsameiet har avtale med.

Det er en kjempeforskjell å bryte en lov, vedtatt i et demokratisk samfunn, kontra å bryte en "brukeravtale".

Et annet ekspempel: Vi har DVD og TV-skjermer til barna i bilen. Desverre kan vi ikke vise filmer fra SF (mange barnefilmer), fordi det i rettighets-teksten som kommer før filmen starter står at filmen bare må brukes i private hjem, og at det er ulovlig å vise filmen i transportmidler. Er jeg en lovbryter hvis jeg bryter denne "brukeravtalen" o glar barna se på Pippi, eller synes du det plutselig er greit?

Jeg betaler for CD gjennom felleskostnader, og betaler i tillegg årsavgift for å digitale signaler. Ikke kall meg en lovbryter hvis husstanden ser på 2 digitale kanaler samtidig, i stedet for å se på en digital kanal og en analog kanal samtidig!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monopol har du når du ikke har valgfrihet. Kabel-TV`n inn i stua er det CD som leverer. Hverken Get, Lyse eller NGT kan ikke levere noe TV signal der jeg bor. Jeg er stuck med CD, som boligsameiet har avtale med.

Det er en kjempeforskjell å bryte en lov, vedtatt i et demokratisk samfunn, kontra å bryte en "brukeravtale".

Et annet ekspempel: Vi har DVD og TV-skjermer til barna i bilen. Desverre kan vi ikke vise filmer fra SF (mange barnefilmer), fordi det i rettighets-teksten som kommer før filmen starter står at filmen bare må brukes i private hjem, og at det er ulovlig å vise filmen i transportmidler. Er jeg en lovbryter hvis jeg bryter denne "brukeravtalen" o glar barna se på Pippi, eller synes du det plutselig er greit?

Jeg betaler for CD gjennom felleskostnader, og betaler i tillegg årsavgift for å digitale signaler. Ikke kall meg en lovbryter hvis husstanden ser på 2 digitale kanaler samtidig, i stedet for å se på en digital kanal og en analog kanal samtidig!

Hvis du er så misfornøyd med CD, hadde jeg heller brukt energien på å få med resten av sameiet på et leverandørbytte. Erfaringsmessig er sameier svært interessante for fiberleverandørene. Jeg hadde fortrinnsvis gått for et åpent nett. Avtalen med CD er vel ikke evigvarende?

Om det er mer eller mindre alvorlig å bryte er demokratisk vedtatt lov eller bryte brukeravtale/abonnementsvilkår til en tjenestetilbyder, kommer vel an på hvilke øyne som ser.

Problemstillingen omkring å ta ut/med opptak, bli nok enda mer aktuell nå som leverandørene stenger for dette. For egen del opplever jeg nå, det som jeg ble forespeilet for 2 år siden, i en samtale med teknisk sjef i Telekom, systemet blir mer og mer lukket etter krav fra innholdsleverandørene. Flere og flere kanaler har nå fått kopisperre hos min leverandør. Kan ta opp så mye jeg vil, men kan ikke ta ut opptakene. Om vi liker det eller ei, dette er nok bare starten!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er bare for dumt. Å kalle dette for monopol blir bare komisk. Du mister all troverdighet med slik argumentasjon...

Newcomer Thrawn sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Dette er bare for dumt. Å kalle dette for monopol blir bare komisk. Du mister all troverdighet med slik argumentasjon...
    Hva er dumt og komisk OleM?

"Et monopol (fra gresk monos, en + polein, å selge) er en markedsform hvor det kun er én tilbyder (selger) av et produkt eller en tjeneste. I dagligtalen betyr det en bedrift som ikke har noen konkurrenter i sin industri. Monopoler er karakterisert av fraværet av økonomisk konkurranse for godet eller tjenesten som tilbys og en mangel på levedyktige substitutter."

Så vidt jeg kan se, så oppfyller Canal Digital "kravet" til hva som kan kalles monopol for Supermans bosted.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thrawn

"Et monopol (fra gresk monos, en + polein, å selge) er en markedsform hvor det kun er én tilbyder (selger) av et produkt eller en tjeneste. I dagligtalen betyr det en bedrift som ikke har noen konkurrenter i sin industri. Monopoler er karakterisert av fraværet av økonomisk konkurranse for godet eller tjenesten som tilbys og en mangel på levedyktige substitutter."

Så vidt jeg kan se, så oppfyller Canal Digital "kravet" til hva som kan kalles monopol for Supermans bosted.
    Dette blir jo bare verre og verre.. Når "Supermans" boligsameie har gjort en avtale med en tilbyder, som "Superman" selv skriver, så blir det jo bare fjas å kalle dette for et monopol...

Newcomer Thrawn sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Dette blir jo bare verre og verre.. Når "Supermans" boligsameie har gjort en avtale med en tilbyder, som "Superman" selv skriver, så blir det jo bare fjas å kalle dette for et monopol...
    Å værre skal det bli :wink:

Slik jeg leser "Supermann", så er CD den eneste tilbyderen som kan levere i dette området.
    Hverken Get, Lyse eller NGT kan ikke levere noe TV signal der jeg bor.
    Blir det da ikke rett å si at CD har monopol?
    Hvis ikke, vennligst forklar hvorfor.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her har nok styret inngått en frivillig avtale. Å prate om monopol da blir håpløst.

Egentlig lei av å høre på all klaginga på CD. Folk kjøper stort sett dette produktet frivillig. Og styrene i sameier/borettslag rundt forbi, skal ha alt så billig. Man får stort sett det man betaler for. Har hørt at de er nede i så lavt som rundt hundrelappen for familiepakken, pr. husstand, da må vel dette få noen konsekvenser.

Løsningen er å gå for en fiberleverandør med åpent nett, så kan alle velge hva de vil fylle kabelen med uavhengig av naboen!

Eller vente på at myndighetene tvangsåpner nettene. Dette er vel under utredning.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg leser "Supermann", så er CD den eneste tilbyderen som kan levere i dette området.

RiksTV er det første jeg tenker på i hvert fall. Det kommer selvfølgelig an på hvor sterkt signalet er der han bor, men med litt flaks klarer han seg med inneantenne.

Parabol er et annet alternativ, men det er ikke uvanlig at boligsameier har regler mot montering av utendørs parabolantenner, så det er ikke sikkert at dette er et reelt alternativ.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om CD har et 100%monopol er et de facto monopol, eller om vi kan kalle det et duopol, spiller ingen rolle for det jeg argumenterte for, nemmlig at card sharing ikke er forbudt ved lov å bruke, så lenge jeg som forbruker allerede har betalt for abonnementet.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å værre skal det bli :wink:

Saken er at det finnes flere andre leverandører men de vil sannsynligvis ikke levere (eller de er for dyre).

Det er jo egentlig ikke CD's feil at det blir billigere for sameiet å fortsette med CD enn å bytte leverandør. Dersom GET og fiberselskapene ikke vil tilby sameiet oppkobling så tyder det bare på at de ikke kan levere uten at det blir betydelig dyrere for sameiet. Det vil også alltid være et problem i et sameie/borettslag siden de tar fra den enkelte friheten til å selv velge leverandør.

Det er nå forsåvidt litt merkelig at ikke andre leverandører kan levere når man f.eks. vet hvor hissige fiberselskapene er på å bygge ut men det kan selvfølgelig bli dyrere å bytte enn å fortsette med samme leverandør. Dersom ingen andre leverandører kan levere så tyder det på at det ville blitt for kostbart for sameiet. Jeg tror neppe man kan forvente at et leverandør bytte skal bli noe særlig billigere. De leverer de samme TV kanalene som skal ha nogenlunde den samme månedsprisen.

Uansett så er bakkenettet et alternativ og dermed er det minst to muligheter.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •