Max kabelavstand mellom vegguttak og tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Max kabelavstand mellom vegguttak og tv?

Hei folkens. Jeg har forsøkt å søke på tema, men fant intet.

Frågan er om noen vet hvor lang coax-kabelen mellom uttaket i veggen og digital tuner kan være, og evt HDMI-kabel mellom tuner og TV? Jeg antar at signalet mellom uttak og tuner påvirkes av motstanden i lange kabler da dette er et analogt signal (eller...???), men snakker vi 5 m eller 50 m før signalet svekkes? Og hva med det digitale signalet i HDMI-kabelen, er det tap av signalkvalitet her?

Grunnen til spørsmålet er at vi har kjøpt "nytt" hus hvor vi planlegger å legge inn CDs kabel som pr i dag ligger inntil yttervegg. Det vi ennå ikke vet er plassering av TV og tilhørende stash, men ønsker dog å ha på plass kabel-tv-uttak på innervegg.

Alle tips mottas med takk!

Mvh Terje R

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Canal Digital sier at coax-kabelen skal være maks 5 meter, men her har det nå fungert bra med en 10m ledning, selv etter at vi splitta signalet til 3 uttak. Det kommer vel helt an på signalstyrken du får inn til huset.

Når det gjelder HDMI-kabelen er det vel en grense der også, men jeg mener å tro at 10m skal være uproblematisk ifølge de fleste spesifikasjoner.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vil ikke få så lang kabel at dette blir et tema uansett, tviler sterkt på at du ser forskjell om du har 1 eller 30 meter kabel. det eneste er om du har kjøter på kabelen, så tilsvarer det ca 50meter i kvalitetstap,

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forbedra signalet mitt litt ved å kjøpe en ny veggboks, og så forlenge fra den gamle veggboksen til den nye. Da er det viktig å ta ut termineringsmotstanden som sitter i den gamle boksen, og å bruke en høykvalitets kabel med riktig impedans mellom dem.

Selv om det var kort avstand det var snakk om var det nok til at jeg forbedret signalet på TV nr 3 i rekken

1 Vegg -> Tkobling -> Internettmodem/DVD-opptaker
    2 DVD-opptaker -> Tkobling -> TV1/Satelitt
    3 Satelitt -> Tkobling -> TV2/TV3

TV3 var da i kjelleren, og hadde ganske lite signal/støyforhold å å jobbe med, men hadde klar forbedring av det jeg gjorde med å forlenge vegguttaket.

Selvsagt er det best å få en montør til å komme og gjøre det slik at du får skrudd opp gain i sentralen i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel type RG6 har ca. 4,5 db demping ved 400 MHz over 30 meter.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI kabler har en maks lengde på 15 meter, men der kan man bruke boostere eller konvertere signalet og kjøre det over UTP kabel, en 150-200 meter er ikke noe stort problem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •