Forskjell på Altibox og Canal Digital?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på Altibox og Canal Digital?

Jeg er tilbudt AltiBox fra BKK i Bergen. Jeg har allerede Canal Digital, som nå også tilbyr internett via kabel.
    Hva er egentlig forskjellen og hva bør jeg velge?
    Kan jeg ha begge og er det noen vits?

Jeg har Pioneer 50'' HD tv om det betyr noe.

Mvh
    Ikke tekniker

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Cd via satellitt og har også vurdert Altibox. Det som pr nå gjør Altibox uaktuelt for meg er mangelen på TV kanalene TVN HD, C+ Sport HD og ESPN America. Disse kanalene vil jeg veldig gjerne ha så da fortsetter jeg med CD.
    CD har fått mye pepper for sin HW. Jeg vet ikke hvordan kvaliteten på Altibox sine mottakere er. Men jeg har fått med meg at det ikke bare er velstand med Altibox heller.. Ei heller vet jeg om det er forskjell på signalkvaliteten de to i mellom.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv akkurat fått meg Altibox, og jeg er av den mening at fiber er fremtiden. CD leverer vel sitt via kobberkabelen enda såvidt meg bekjent, men mulig de har noe nytt på gang.

Kvaliteten på Altibox er helt ok for min del. Det hakker aldri, ikke henger det seg eller noenting. Fungerer strålende sånn sett. Og internett er stabilt og bra.

Selve boksen og bildekvaliteten er jeg dog ikke helt imponert av. Boksen ser "billig" ut og er en Motorola boks. Ei heller leverer den helt strålende bilder, men det kommer kanskje etterhvert. Hvem vet?

Bruker HDMI på den, men som sagt så kunne jeg godt teke meg bedre kvalitet på bildene. Utover det så er jeg veldig fornøyd. Har ingen HD kanaler enda, og ikke vet jeg om jeg skal ha det heller. Det som var viktig for meg var å få Premier League og det leverer Altibox helt greit.
    Jeg fikke ikke lenger ha parabolen på veggen der jeg bor, og måtte gjøre noe. Da passet det greit at Fibernettet ble gravd ned i gata utenfor og det var bare å henge seg på.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Har selv akkurat fått meg Altibox, og jeg er av den mening at fiber er fremtiden.
    Jeg er helt enig i at fiber nok er fremtiden når det gjelder kabel.
    Selve boksen og bildekvaliteten er jeg dog ikke helt imponert av. Boksen ser "billig" ut og er en Motorola boks. Ei heller leverer den helt strålende bilder, men det kommer kanskje etterhvert. Hvem vet?
    Hmm.. Dette hørtes jo ikke bra ut.. Dårlig billedkvalitet gjør det bare enda mer uaktuelt for meg.. Men vi får håpe og tro dette kan forbedres i framtida.
    Bruker HDMI på den, men som sagt så kunne jeg godt teke meg bedre kvalitet på bildene. Utover det så er jeg veldig fornøyd. Har ingen HD kanaler enda, og ikke vet jeg om jeg skal ha det heller. Det som var viktig for meg var å få Premier League og det leverer Altibox helt greit.
    Vel, jeg må bare si at PL i HD på C+Sport HD er bare helt fantastisk. Det blir nesten slik at jeg kvier meg for å se fotball i SD når jeg vet hvor utrolig bra det er i HD :-)

Nevnte kanaler og god billedkvalitet er et krav før jeg evt går over til Altibox. Jeg er godt fornøyd med CD i dag. Men jeg kunne godt tenke meg internett-forbindelsen Altibox kan gi.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Canal Digital og har sett Altibox en gang hos en kammerat. Han har en helt ny pioneer 50" i høy prisklasse. Etter min mening er kvaliteten tydelig dårligere på SD-kanalene hos Altibox. HD-hadde han ikke tilgang til. Problenet synes jeg var at komprimeringen var mye tydeligere. Kanskje pga kraftigere komprimering eller at de har kodet om et signal fra en annen leverandør (to ganger komprimering). Forskjellen var så tydelig at jeg holder meg til CD, uten tvil.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erik65
    Jeg har selv Canal Digital og har sett Altibox en gang hos en kammerat. Han har en helt ny pioneer 50" i høy prisklasse. Etter min mening er kvaliteten tydelig dårligere på SD-kanalene hos Altibox. HD-hadde han ikke tilgang til. Problenet synes jeg var at komprimeringen var mye tydeligere. Kanskje pga kraftigere komprimering eller at de har kodet om et signal fra en annen leverandør (to ganger komprimering). Forskjellen var så tydelig at jeg holder meg til CD, uten tvil.
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ingen forskjell på tv strømmen om du har enten canal digital parabol eller om du har altibox. begge bruker signalet som sendes fra nitedal ut ut på thor satelittene MPEG2-TS på SD kanalene og mpeg4 TS på HD kanalene. Altibox har en headend som står og tar imot signalene for så å sende de ut i nettet sitt pakket inn i IP-pakker som multicastes. de gjør ingen form for transkoding,transrating eller shaping av strømmen for å spare båndbredde.

En annen ting er faktisk hva settop boksene gjør med signalet før de spytter bildet ut på tven. Hvor god er foreksempel deinterlacingen og scaling av signalet basert på hva man har satt output til?. Husk å bruke HDMI på stbene om man har det på tven og sett oppløsning i menyen så nær tvens oppløsning som mulig, det har ihvertfall jeg erfart at kan hjelpe en hel del på bildekvaliteten.

enda en ting som kan være verdt å nevne er at om man kjører bilde på en lcd skjerm kontra plasma så vil man se mer macroblokking(komprimeringsartifakter) da lcd ikke skjuler "feil" i bildet like godt som plasma gjør. Det kan man bare ta seg en tur på nærmeste elkjøp eller expert og sjekke ut selv.

En fordel med altibox framfor CD er at man har en toveis komunikasjon der man f.eks kan leie filmer direkte uten å gå i videobutikken og se diverse serier om man har abbonement på tv2 sumo(som man forøvrig også kan gjøre på internett).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

just det.

Sitat Opprinnelig postet av tor
    det er ingen forskjell på tv strømmen om du har enten canal digital parabol eller om du har altibox. begge bruker signalet som sendes fra nitedal ut ut på thor satelittene MPEG2-TS på SD kanalene og mpeg4 TS på HD kanalene. Altibox har en headend som står og tar imot signalene for så å sende de ut i nettet sitt pakket inn i IP-pakker som multicastes. de gjør ingen form for transkoding,transrating eller shaping av strømmen for å spare båndbredde.

En annen ting er faktisk hva settop boksene gjør med signalet før de spytter bildet ut på tven. Hvor god er foreksempel deinterlacingen og scaling av signalet basert på hva man har satt output til?. Husk å bruke HDMI på stbene om man har det på tven og sett oppløsning i menyen så nær tvens oppløsning som mulig, det har ihvertfall jeg erfart at kan hjelpe en hel del på bildekvaliteten.
    .
    Det tror jeg nok kan være grunnen til de fleste "Altibox har dårlig signal" postene her inne.
    Jeg har hatt produktet i et par år nå og synes det er veldig gode bilder på TV'en . Nå har jeg en rimelig ålreit tv da, og har sett andre tv'er som ikke håndterer bildet fra disse dekoderene like godt (ef.eks en LCD Sharp 46" - husker desverre ikke modellen)
    Men then again, jeg har aldri hatt parabol og det kan godt hende disse dekoderene som CD selger har et fantastisk brikkesett?

mvh
    Moella

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •