Støy fra el-gjerde på Riks Tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy fra el-gjerde på Riks Tv

Hei

Har hatt fine signaler på de tre kanalene rikstv sender på her.(41,48,52)
    Ligger på 80-85% styrke og 100% kavlitet. Men har hatt en slags hakking i bildet som fulgte en puls på ca 1 puls i sekundet. Har tullet med dette i 2 mnd nå og prøvd 3 forskjellige tunere, to antenner, og diverse forsterkere. Har nå en Funke antenne med 81 elementer og 25 db forsterker. Igår kveld gikk jeg i tenkeboksen for å finne utav hva i allverden dette kunne være. Og kom omsider på at hestegjerdet som er på jordet på nedsida her har en puls. Var ned å nippet ut pluggen, og vips så var bildet strøkent. Prøvde å finne feil på gjerdet, evt jording etc, men alt var som det skulle. Har heller ikke mulighet for å flytte antenna noe særlig, for det er veldig begrenset med hvor det er dekning her i det hele tatt. Det som er spm mitt da er.. Finnes det f.eks noe slags støyfilter som tar bort denne type støy. Eller har andre vært borti dette, og funnet en løsning.??

Mvh
    Daydreamer

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å flytte antennen lengre unna?

Du kan jo ta en prat med eieren av gjerdet, det kan hende han har stillt det inn på å gi fra seg kraftigere impulser enn han egentlig trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei takk for svar. Syter litt med å flytte antenna. Har skrudd den fast med ekspansjonsbolter, en 4meter mast og barduner pluss jordspyd med lynavledere.
    Og er nesten 50 meter med kabel inn til huset allerede. Har snakket med eieren av gjerdet men er ikke noe justering på dette. Men han ville kutte ut sløyfa som går nærmest oss, men synes dette er for gale bare for tvsignaler. Ihvertfall hvis det går an å filtrere bort denne støyen.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal veldig lite strøm til på gjerder til hester.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får antenner med innebygget støyfilter. se på den øverste her: Mediatron AS - Forsiden

Ellers så ser det ut som Post og teletilsynet har vert borti problemet, det står noe om det i årsrapporten fra 2003. http://www.npt.no/pt_internet/venstr...html/3_03.html

Kanskje de kan være behjelpelige med tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet med hakking på de svake svenske kanalene. Årsaken var elektrisk støy slik som hos deg. Jeg fant aldri ut hva som forårsaket dette. Det som hjelper er:

Kraftigere antenne, evt bruke to eller fire stk og et stacking filter for sammenkobling. Triax har dette. Dette vil gi deg bedre forhold mellom signal og støy dvs bedre signal og omtrent samme støy. Jeg tror ikke dette vil løse problemet helt. Det vil nok hjelpe noe.

Plassere antennen slik at noe kommer i mellom antennen og støyen. Jeg plasserte antennene lengst nord på et stort tak. Støyen kom syd for huset og antakelig lavere enn huset. Dermed kom taket og det meste av huset i mellom. Lav plassering var da bedre enn høy. Det hjelp veldig.

Forsterker i selve huset i antennen(e). Alcad har antenner og forsterker for antennen. Dette vil forsterke både støy og signal så der et ikke sikkert det hjelper.

Hva som ikke hjelper:
    Støyfilter. Jeg tror ikke det finnes noe som hjelper for dette.

Jeg kjenner ikke elektriske gjerder, men regner med at det er et slags rele som kobler inn pulsen. Dette kan være slitt og gi støy ved tilkobling.

Jeg oppdaget at jeg hadde noen motorer i eget hus som også gav elektrisk støy ved innkobling. Jeg monterte en komponent på hver motor som tok bort all støy. Det står RC-unit på dem og de er kjøpt på Elfa. Hvis du ønsker kan du få nøyaktig betegnelse fra meg. Jeg ser ikke bort fra at en slik komponent på gjerdet vil hjelpe, men dette må du i så fall sjekke med en elektrikker først.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rikstv er grusomt dårlig på forhold og lignende, nå skal de sies at jeg ikke har den beste antennen eller dekning på signal eller kvalitet men tven hakker om varmeovnen min slår seg av eller på, om noen går i nærheten av antennen, om vinden blåser litt krafig og mye annet... Har hørt mange kjenninger klager på det samme. Var nesten bedre med analogt nett da falt ikke tven ut for den minste ting, ble bare litt forstyrrelser.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er felles jording problemet?

Hvordan fungerer slike strømgjerder? Er det ikke en høyspent puls mellom løpestreng og jord? Kan det tenkes at denne pulsen forplanter seg til antennes jording (jordspydet)? Hadde vært interessant å få greie på om pulsen når tuneren når antennen ikke er jordet (lynavledet).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan dannes et magnetisk felt

En høyspent puls i en tråd lager et magnetisk felt rundt tråden ( Magnetic field around a wire - Wikipedia, the free encyclopedia Magnetic field - Wikipedia, the free encyclopedia. Siden det dreier seg om en "puls" blir frekvensresponsen svært bredbåndig (liksom frekvensrespons til en Diracpuls). Jo kortere pulsen, jo høyere frekvenser.

Dersom elgjerdet blir for nærme antenne (og i samme retning som sendestasjonen) vil feltstyrken til det forstyrrende signalet fra elgjerdet være for stor i forhold til fletstyrken til det digitale TV-signalet. Det forstyrrende signalet vil forårsake bitfeil som vil være synlig på skjermen.
    Dette er egentlig ikke et nytt problem. I analoge verden ble det bare synlig på en annen måte, som igjenkommende støykorn i bildet, men som likevel kanskje var mindre forstyrrende enn frysninger i bildet... Hvis man har en gammel bil med dårlig skjerming fra tennepluggene kan man slå på AM/mellombølge å høre på hvordan impulsstøy høres ut.

Har selv sett at strømgjerder har skapt hodebry på enkelte plasser. Det har i stort sett gått greit med å ta TV-signaler fra annen retning via refleksjoner. Det er dessverre ikke alltid mulig og derfor er jeg interessert i å få tilbakemelding om bruk av feks støyfilter. Har selv kun testet støyfilter som fjernet alt ovenfor 900Mhz, dvs. GSM. Akkurat det filtret vil nok ikke hjelpe mot forstyrrelse fra lavere frekvenser. Har dog ikke testet impulsfilter.

Jording og ikke-jording av antenne har uansett lite å si. En antenne er skapt for å få inn et magnetisk felt og omdanne det til en spenning i en kabel. Om magnetfeltet kommer fra en sendestasjon eller fra tenningen til en gressklipper eller en elgjerdet har lite å si.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suverent NRKmann. Takk for interessant lesning!

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NRKmann
    Har selv kun testet støyfilter som fjernet alt ovenfor 900Mhz, dvs. GSM. Akkurat det filtret vil nok ikke hjelpe mot forstyrrelse fra lavere frekvenser.
    Hvor kjøper man et slikt filter?
    Jeg sliter med at bla. mobiltelefoner slår ut signalet fra riks-tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan sjekke om det er gress / planter borti gjerdet. evt. også om gjerdet e i kontakt med trær ol.

kontakt med disse vil skape gnistgap som igjen sender ut bredbåndig støy som kan forstyrre

-perulme

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forstyrrelser fra trådløs værstasjon

Jeg er også intereessert i info angående eventuelle filter. Jeg hadde problemer med mottak av signaler på den muxen som sender NRK.Signalstyrken varierte i pulser fra 0-100%. På de andre muxene var signalet helt stabilt. Jeg prøvde å skifte antenne og kjøpte forsterker uten at dette hjalp. Forsterkeren gikk forresten tilbake til forhandler da den forverret signalet. Jeg slo meg til ro med at jeg muligens lå i grenseland for dekning fra bakkenettet. Dvs, det var helt til jeg fjernet den trådløse værstasjonen ,som sender på 433MZ, i forbindelse med takskifte på hytta! Da ble signal mottaket 100% stabilt. Så nå er det å velge mellom NRK eller vindstyrke og temperatur. Kunne vært greit å ha begge deler.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel