Altibox - oppskalering/nedskalering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Altibox - oppskalering/nedskalering

Beklager om dette er her fra før, men finner ikke noe.

Har fått innstallert fibernett her, og har Altibox (1910).

Spør meg selv hva den bør settes på for å få best mulig bilde. Noen som vet eller vil anbefale?

Tror installetøren satte den på 1080i nemlig.

Bør den stå på 720p isteden?

Har Altibox, Yamaha RXV3900, LG 60PS 8000 full HD.

Er ikke superimponert over bildet så langt, vil bare sjekke om jeg har gjort ting rett.
    Kanskje bør jeg sende 720p og la RXV3900 gjøre resten?

Bruker HDMI kabelen som fulgte med Altibox.

Til slutt, hvis jeg skal endre oppløsning i Altibox, hva gjør jeg da?

Taker for alle svar.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 1080i fra boksen til min full HD lcd tv men det er ikke stor forskjell fra 720p. Du må nesten prøve deg frem, det er jo en del forskjell på hvordan ulike tv håndterer forskjellige oppløsninger.

For å bytte oppløsning i Altibox 1910 ol. restarter du boksen og holder inn meny knappen på fjernkontrollen, da skal du komme inn i en meny.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker, da prøver vi litt!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke bildekvaliteten på altibox generelt ganske "dårlig" da? Dårlig er relativt - men i forhold til parabol. Det er ihvertfall hva jeg har hørt.

Har hørt noen si at det altibox kaller HD, er omtrent på nivå med TV2 SD-sendinger på satelitt (TV2 sender med god kvalitet).

Stemmer dette? Som sagt - ikke sett dette selv, men har hørt det. Sikkert noen her som vet mer om dette enn meg.

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baggin
    Er ikke bildekvaliteten på altibox generelt ganske "dårlig" da? Dårlig er relativt - men i forhold til parabol. Det er ihvertfall hva jeg har hørt.

Har hørt noen si at det altibox kaller HD, er omtrent på nivå med TV2 SD-sendinger på satelitt (TV2 sender med god kvalitet).

Stemmer dette? Som sagt - ikke sett dette selv, men har hørt det. Sikkert noen her som vet mer om dette enn meg.
    Er generelt fornøyd med bildekvaliteten fra Altibox, kvaliteten på SD kanalene varierer, men nrk / tv2 /svt er veldig god. HD kanalene tåler sammenligning med blu-ray på min 37" 1080P tv (bluray er litt bedre).

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Er generelt fornøyd med bildekvaliteten fra Altibox, kvaliteten på SD kanalene varierer, men nrk / tv2 /svt er veldig god. HD kanalene tåler sammenligning med blu-ray på min 37" 1080P tv (bluray er litt bedre).
    Du har da hvilken Altibox?

Jeg har 1910 utgaven uten PVR og HD. Er det stor forskjell?
    Er ikke superfornøyd med bildet på den jeg har nemlig. Er ingen revolusjon for å si det sånn!

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Du har da hvilken Altibox?

Jeg har 1910 utgaven uten PVR og HD. Er det stor forskjell?
    Er ikke superfornøyd med bildet på den jeg har nemlig. Er ingen revolusjon for å si det sånn!
    Har 1960, tv er Toshiba 37Z3030DG. Kan ikke huske at billedkvaliteten i SD ble mye bedre med 1960 enn 1910, men det er lenge siden jeg byttet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Har 1960, tv er Toshiba 37Z3030DG. Kan ikke huske at billedkvaliteten i SD ble mye bedre med 1960 enn 1910, men det er lenge siden jeg byttet.
    Ok. Mulig det er TVen som gjør det da. Har hørt at min LG60 PS8000 ikke er allverden på SD sendinger og DVD generelt.
    Er nemlig fornøyd med bildet på BD og HD DVD, men ikke helt toppers på tv sendinger og den biten. Eller kanskje det er meg som har altfor høye forventninger. Uansett kvantesprang fremover fra analogt kabel-tv som vi hadde inntil Torsdag!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Mulig det er TVen som gjør det da. Har hørt at min LG60 PS8000 ikke er allverden på SD sendinger og DVD generelt.
    Er nemlig fornøyd med bildet på BD og HD DVD, men ikke helt toppers på tv sendinger og den biten. Eller kanskje det er meg som har altfor høye forventninger. Uansett kvantesprang fremover fra analogt kabel-tv som vi hadde inntil Torsdag!
    Hei. Har også Altibox fra Lier Fibernett og er godt fornøyd. Det er ikke forskjell på dekoder m/u harddisk mht. billedkvalitet etter det jeg kan se. Kjører 1080i ut på begge. Har testet 720 og men ser ikke forskjell. Mulig det er best å la en god oppskalerer som den som sitter i min KRP500M gjøre jobben på rene SD signaler, men da mister jeg HD kanalene, og dermed velger jeg 1080i....

Hadde parabol før og kan ikke si der er forskjell i kvalitet. Der det er forskjell er kanalene imellom. Godt de har lagt ned Sporten for den var av de mest elendige på kvalitet i SD. NRK er vel av de beste på SD. Ellers er det intet som slår HD. Frydet meg i sommer både på Tour de France og VM i fridrett.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må tydeligvis få tak en PVR med HD her skjønner jeg.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må tydeligvis få tak en PVR med HD her skjønner jeg.
    ...trenger ikke PVR for å få HD, så det er sagt hvis du har Motorola 1910. Dessuten kan du ikke ta opp HD.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ...trenger ikke PVR for å få HD, så det er sagt hvis du har Motorola 1910. Dessuten kan du ikke ta opp HD.
    Ok. Trodde det jeg.

Men det er bare å bestille HD kanaler da, hvis jeg forstår deg rett?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....Dessuten kan du ikke ta opp HD.
    Det er feil. Det som oppdatering i sommer som gjør det mulig med PVR og ta opp HD sendinger. Funker som bare det hos meg.

/Øystein

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Det er feil. Det som oppdatering i sommer som gjør det mulig med PVR og ta opp HD sendinger. Funker som bare det hos meg.

/Øystein
    Ok, har ikke prøvd på en stund da det ikke gikk tidligere.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Trodde det jeg.

Men det er bare å bestille HD kanaler da, hvis jeg forstår deg rett?
    Jepp, bare husk å bruke HDMI kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fort gjort å bli forvirret over råd man får her og der :-?. Jeg fikk for ikke lenge siden fibernett/altibox i hus, men har bare tatt i bruk internett. Jeg har hatt parabol på tv i mange år. Har ikke tatt sjansen på å gå over til altibox tv, da jeg har fått inntrykk av at dette ikke er så mye å skryte av rent bildekvalitetsmessig. Har fått råd fra 3/4 forskjellige personer jeg har forhørt meg med (2 forskjellige selgere Elkjøp, en parabolmontør jeg kjenner ganske godt, samt selger av generelt av-utstyr). Disse sier alle at jeg absolutt bør beholde parabolen jeg har, og at dette ikke er noe å lure på engang.

Man kan kanskje si at disse over i tråd av sine jobber muligens ikke er objektive, men på den annen side så tjener de ikke noe på meg allikevel, uansett hva de sier. Han parabolmontøren jeg kjenner litt stoler jeg også på at sier det han mener.

Husker ikke akkurat hva alle ankepunktene mot altibox har vært, men ting som blassere bilde (mindre informasjon i hver pixel?) og mer bildestøy er ihvertfall noe av det jeg har hørt. Har også hørt at altibox HD ikke er noe bedre enn gode SD sendinger på parabol, fra en som sier han har sammenliknet side om side....

Kilden til altibox er jo paraboler som står borte i Stavanger, såvidt jeg har skjønt. For meg så høres det ikke helt usannsynlig ut at det kan forekomme en forringelse underveis, når det skal gjennom servere etc før det er hos meg som kunde (at det skjer en komprimering eller en annen form for forringelse - selv om leverandør selvfølgelig vil benekte dette).

Uansett: Det logiske er jo at bildet på altibox aldri kan bli bedre enn originalen, som jo er en parabol noen få meter utenfor veggen av stua mi her.

PS! Jeg har ingen bindinger til hverken eller, og er egentlig nysgjerrig på altibox, da Canal Digital har irritert meg i mange år pga en del ting de driver med. Jeg har heller aldri sett altibox tv selv, så har ikke fått sammeliknet og sett på dette med egne øyne.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baggin
    Er fort gjort å bli forvirret over råd man får her og der :-?. Jeg fikk for ikke lenge siden fibernett/altibox i hus, men har bare tatt i bruk internett. Jeg har hatt parabol på tv i mange år. Har ikke tatt sjansen på å gå over til altibox tv, da jeg har fått inntrykk av at dette ikke er så mye å skryte av rent bildekvalitetsmessig. Har fått råd fra 3/4 forskjellige personer jeg har forhørt meg med (2 forskjellige selgere Elkjøp, en parabolmontør jeg kjenner ganske godt, samt selger av generelt av-utstyr). Disse sier alle at jeg absolutt bør beholde parabolen jeg har, og at dette ikke er noe å lure på engang.

Man kan kanskje si at disse over i tråd av sine jobber muligens ikke er objektive, men på den annen side så tjener de ikke noe på meg allikevel, uansett hva de sier. Han parabolmontøren jeg kjenner litt stoler jeg også på at sier det han mener.

Husker ikke akkurat hva alle ankepunktene mot altibox har vært, men ting som blassere bilde (mindre informasjon i hver pixel?) og mer bildestøy er ihvertfall noe av det jeg har hørt. Har også hørt at altibox HD ikke er noe bedre enn gode SD sendinger på parabol, fra en som sier han har sammenliknet side om side....

Kilden til altibox er jo paraboler som står borte i Stavanger, såvidt jeg har skjønt. For meg så høres det ikke helt usannsynlig ut at det kan forekomme en forringelse underveis, når det skal gjennom servere etc før det er hos meg som kunde (at det skjer en komprimering eller en annen form for forringelse - selv om leverandør selvfølgelig vil benekte dette).

Uansett: Det logiske er jo at bildet på altibox aldri kan bli bedre enn originalen, som jo er en parabol noen få meter utenfor veggen av stua mi her.

PS! Jeg har ingen bindinger til hverken eller, og er egentlig nysgjerrig på altibox, da Canal Digital har irritert meg i mange år pga en del ting de driver med. Jeg har heller aldri sett altibox tv selv, så har ikke fått sammeliknet og sett på dette med egne øyne.
    En digital overføring skal vel ikke forringe signalet ? Det går vel heller på hvilken bit-rate de velger på signalet. Videre har vel Alibox litt større paraboler en folk flest så utgangspunktet er vel litt bedre.

Hovedgrunnen til at jeg skiftet var at det er så mye letter med flere TV i huset enn å trekke tykke kabler rundt i huset, og er ikke blitt skuffet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En digital overføring skal vel ikke forringe signalet ? Det går vel heller på hvilken bit-rate de velger på signalet. Videre har vel Alibox litt større paraboler en folk flest så utgangspunktet er vel litt bedre.

Hovedgrunnen til at jeg skiftet var at det er så mye letter med flere TV i huset enn å trekke tykke kabler rundt i huset, og er ikke blitt skuffet.
    Ordet "forringe" var kanskje ikke det riktige nei. Det var i mangel av et bedre ord i går kveld . Det rent tekniske rundt dette har jeg ikke så mye greie på, derfor kan terminilogien bli litt "off". Essensen i det var at jeg har hørt at altibox har dårligere kvalitet på bildet.

Da har det som du antyder kanskje med at altibox sender med lavere bitrate, som da såvidt jeg skjønner gir mindre informasjon i bildet (enn parabol). Jo lavere bitrate, jo mer komprimering.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg har også Altiboks fra Lier Fibernett. Den var satt opp til 576p. Jeg prøvde å sette opp oppløsningen via HDMI i går til 1080i. Tok reboot og trykket meny tasten. Fikk opp valgene og valgte 1080i, deretter save and reboot.

Likevel viste prosjektoren at bildet fortsatt var 576p. ??? Hvordan kan det ha seg?

J.

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Altibox selv,men det skal hvist bygges ut her i området det neste året.Kjører med parabol 1,4m her DM 8000 og den skalerer korrekt med 576i på SD -kanaler og 1080i på HD.Jeg mener at bilde blir betraktelig dårligere når tuneren ikke kan skalere korrekt.Det er auto på tuneren så den skifter selv over mellom SD og HD.Til sist er jeg temmelig sikker på at parabol gir et bedre bilde en Altibox.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •