Altibox - oppskalering/nedskalering - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De signalene som Lyse tar ned i Stavanger er i utgangspunktet MPEG-2 signaler i 576i oppløsning og pakket inn i en DVB-S pakke (standard over satelitt).

Boksene hos Lyse pakker ut MPEG-2 datastrømmen og sender denne rått videre i IP format.

Det skal med andre ord ikke være noen form for konvertering. Et bilde fra satelittmottaker og en Lyse boks skal være identisk ved 575i (forutsetter HDMI tilkobling mot TV).

Men å kommer kvaliteten på mottakeren inn. Det er mottaker som foretar konvertering fra 576i til 576p, 720p eller 1080i. Og er her det nok forskjeller mellom både Lyse og CD/Viasat. Lyse har en type boks, mens CD/Viasat i alle fall har flere å velge i.

Når Lyse tar mot et HD signal, enten i 720p eller 1080i, så er det fortsatt ingen konvertering. MPEG-2/MPEG-2 pakkes ut fra DVB-S og sendes over IP til deg som mottaker. Så hvis din mottaker står på 1080i, skal Canal+HD komme frem i korrekt format til deg uten konvertering.

Det som er spørsmålet er om Lyse (eller CD/Viasat) sine bokser er bedre til å konvertere til 1080i enn din TV ? Hvis du ikke har noen HD kanaler i din pakke anbefaler jeg at du lar Lyse boksen stå på 576i og la TV'en gjøre jobben. Hvis du har HD kanaler anbefaler jeg 1080i. Da vil Lyse boksen konvertere 576i til 1080i, men det gir bedre resultat enn 720p (i mine øyne i alle fall).

Regelen om minst mulig konvertering gjelder her som i alle andre medier.

/Øystein

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Hei,

jeg har også Altiboks fra Lier Fibernett. Den var satt opp til 576p. Jeg prøvde å sette opp oppløsningen via HDMI i går til 1080i. Tok reboot og trykket meny tasten. Fikk opp valgene og valgte 1080i, deretter save and reboot.

Likevel viste prosjektoren at bildet fortsatt var 576p. ??? Hvordan kan det ha seg?

J.
    Viste den 576p hele tiden ? Hos meg så står den på 576i under oppstart og når den starter med å loade portalen går den over til 1080i.

Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et meget interessant spørsmål, som jeg har stilt meg selv endel ganger.

Har en Pioneer Kuro LX5090H kombinert med en Yamaha RX-V3900, og vi har da IPTV fra Homebase som også bruker disse stygge Motorola HD-dekoderne, slik som Altibox gjør.

Spørsmålet er jo da.. Siden jeg aldri er innom de to HD-kanalene vi har tilgjengelig fra Homebase, burde jeg da la RX-V3900 ta seg av oppskaleringen, la Motorola HD-dekoderen ta seg av den, eller la LX5090H ta seg av den?

Har jo hørt mye positivt om oppskaleringen til Pioneer Kuro, men Yamaha RX-V3900 skal jo ha en veldig god oppskalering den også? Som da kan oppskalere både digitale og analog signaler.

Per dags dato har jeg satt RX-V3900 til å oppskalere alt som går innom den til 1080P, er likså greit tenkte jeg ettersom det optimale for TV-en er 1080P?

Motorola dekoderen står satt til 720P, da jeg tenkte progressivt er best da jeg ser mye på sport, og jeg tenkte at RX-V3900 gjør en bedre jobb ved oppskalering enn dekoderen?

TV-en foretar seg null niks, ingenting.. Den tar bare imot signalet slik som den får det mottatt fra min RX-V3900.

Etter hva jeg leser her så er det kanskje best å bare sette 576i på dekoderen, slik at RX-V3900 står for all prosesseringen? Med dekoderen på 720P og RX-V3900 på 1080P så går signalet igjennom to oppskalering prosesser og det er kanskje ikke helt ideelt?

Selv må jeg også innrømme at oppe i stua, hvor vi har Canal Digital Satellitt og Homebase IPTV, så ser bilde fra satellitten bedre ut enn hva vi får igjennom IPTV, ingen tvil engang og det til tross for at vi har en HD dekoder med HDMI på IPTV løsningen og bare benytter scart på Canal Digital Tuneren?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ikke at jeg kunne sette Motorolaen i 576i jeg, kun 576p, 720p og 1080i.

Fant vel heller ikke at jeg kunne "velge" HDMI, den gikk til det selv?

Kjørte restart på den, trykte MENY under oppstart og kom inn på valgmulighetene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RamGuy
    Selv må jeg også innrømme at oppe i stua, hvor vi har Canal Digital Satellitt og Homebase IPTV, så ser bilde fra satellitten bedre ut enn hva vi får igjennom IPTV, ingen tvil engang og det til tross for at vi har en HD dekoder med HDMI på IPTV løsningen og bare benytter scart på Canal Digital Tuneren?
    På hvilken måte synes du bildet ser mye bedre ut på satelitt vs. homebase?

Homebase baserer seg jo også på fiber og vel er nokså sammenlignbart med altibox?

Da har jo du også (i tillegg til andre jeg jeg har hørt si det) sammenlignet dette direkte og sier det samme. Det må vel da ligge noe i dette at iptv (altibox etc) gir merkbart dårligere bilde enn satelitt?

Finnes det ingen "uavhengige" tester av dette noe sted. Burde jo være ganske lett for et bransjeblad eller noe å "bevise" dette gjennom noen direkte sammenligningstester....

Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så virker det som det er mye mer forstyrrelse i bilde når jeg bruker IPTV sammenlignet med Satellitt? Ser du etter er nyanser osv mye mer "kornete", virker ikke lav oppløst eller noe, bare mer kornete rett og slett. Om det gir noen mening?

Nyansene og detaljene er kornete, satellitt virker for meg synlig bedre også kommer selvfølgelig BluRay filmer og topper det hele.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RamGuy
    For meg så virker det som det er mye mer forstyrrelse i bilde når jeg bruker IPTV sammenlignet med Satellitt? Ser du etter er nyanser osv mye mer "kornete", virker ikke lav oppløst eller noe, bare mer kornete rett og slett. Om det gir noen mening?

Nyansene og detaljene er kornete, satellitt virker for meg synlig bedre også kommer selvfølgelig BluRay filmer og topper det hele.
    Nesten så jeg får lyst til å aktivere parabolen og CD dekoderen i skapet og kjøre en sammenlikning gitt. Mener bestemt at jeg testet begge en periode (angrerett på fiber) og konkluderte at Fiber var minst like bra. Men da hadde jeg en 37" Viewpia og ikke KRP 500M 8).

Kanskje jeg skulle bestille en HD film og sammenliken mot tilsvarende Blu-ray i BD spilleren. Kan imidlertid ikke si at skikkelig HD på fiber er plagsomt å se på...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Nesten så jeg får lyst til å aktivere parabolen og CD dekoderen i skapet og kjøre en sammenlikning gitt. Mener bestemt at jeg testet begge en periode (angrerett på fiber) og konkluderte at Fiber var minst like bra. Men da hadde jeg en 37" Viewpia og ikke KRP 500M 8).

Kanskje jeg skulle bestille en HD film og sammenliken mot tilsvarende Blu-ray i BD spilleren. Kan imidlertid ikke si at skikkelig HD på fiber er plagsomt å se på...
    Plagsomt å se på er det sannsynligvis ikke....hehe.

Men har nå hørt flere som sier at det er synlig forskjell ved direkte sammenligning, side om side. Så kjør gjerne en test du også . En test på en 50" vil jo også avsløre forskjeller mer enn på en 37" ja.

Jeg har samme tv som deg (A ikke M), samt mulighet til altibox, men tviholder foreløpig på parabolen, nettopp pga slike ting jeg har hørt som diskutert i denne tråden.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •