Canal Digital med CAM i stedet for dekoder - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 214
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde plutselig tilgang på noen ekstra kanaler iste. Tv2sport og Tv2sport2 hvertfall, tenkte meg ikke om så sjekket ikke om flere var tilgjengelig..

så kanskje jeg kan får inn flere kanaler likevel?

Sitat Opprinnelig postet av paaland
    Canal Digital har vel gjort det slik at alle nye abonnement/kort i utgangspunktet har alle kanalene åpne i noen dager før de blir omprogrammert og du ender opp med kun de kanalene du skal ha.

Var også slik for meg når jeg kjøpte dekoder m. kort fra CD. Er nok to grunner til at de har gjort det slik:
    1. Kunden får prøve ut alle kanalene og forhåpentligvis kommer kunden til å ønske seg ekstra kanaler etter at prøveperioden er over.
    2. Det er viktig at kanalene kunden betaler for virker fra første minutt. Om alt i utgangspunktet skulle vært stengt inntill kortet ble omprogrammert ville de bli nedringt av kunder som ikke fikk kanalene sine når de slo på tv'n for første gang.

Nå som kortet ditt har blitt omprogrammert er det ikke noe søk du kan gjøre for å finne dem igjen. De er fortsatt der, men kortet ditt har ikke lenger kodene som trengs for å dekode dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av superman
    Her har du gått i baret...

Støtter den ikke DVB-C, så gjør den ikke det, uansett hva du hadde håpet på. Har du noe angrefrist / bytterett på TV`n ?

Ellers vil jeg anbefale Logitch Harmony sine programerbare fjernkontroller hvis du nå skal ha en dekoder og TV, og styre alt med samme fjernkontroll...
    Takk for innspill, og takk for angrefristen til Expert. Fikk byttet til en annen TV med DVB-C, og saken avklart.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Problemer med bildekvaliteten ved bruk av CD CAM...

Er det andre enn meg som opplever at bildekvaliteten ved bruk av CD-godkjent CI-modul og tilhørende kanalkort fra CD?

Jeg opplever to ting;
    1) HD-kanaler hakker/brytes både i lyd og bilde
    2) SD-kanaler vises forsåvidt fint, men fremstår mer grovkornet enn ved bruk av CDs standard HD-dekoder (med tilhørende kort)

Er det andre enn meg som har hatt tilsvarende opplevelse? Har dere fått løst det, og i så fall; hva gjorde dere / hvordan gikk dere frem?

(Både HD- og SD-kanaler ser strøkne ut ved bruk av CDs standard HD-dekoder (med tilhørende kort)

Ellers; CAM'en ble kjøpt på Expert, type SMIT Strong og skal passe til min Samsung UE46B6050.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg er kvaliteten mye bedre enn CD's standard HD dekoder. Ingen hakking eller brudd i lyd/bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av trondah
    Hos meg er kvaliteten mye bedre enn CD's standard HD dekoder. Ingen hakking eller brudd i lyd/bilde.
    ...gjorde du noen spesielle tilpasninger i oppsett, etc., eller var det bare "plug'n'play" med CAM og Cd-kort? Ellers; måtte du foreta deg noe ift. 'pairing' av disse? (Jeg fikk ingen guiding når jeg plugget inn CAM++, og har har heller ikke gjort noe aktivt (oppsett, etc.) ift. dette...

Noen som har tips og/eller innspill?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har CD-godkjent Technisat CAM, og denne fungerer flott i min aldrende Sony 40D3000 (med unntak av HD-kanaler, har ikke mpeg4 dekoder). Minst like bra bilde som fra HD-dekoderen til CD. Har også knall bilde med samme CAM i en HTPC / MythTV. Plug'n'play ja, har ikke gjort noe annet enn å mate inn frekvens og symbolrate for kanalsøk.

Jeg vet ikke i hvilken grad CAMen kan påvirke bildekvalitet, men jeg ville bli overrasket om bildet kunne bli mindre grovkornet ved bruk av annen CAM. Dog, har du mulighet til å prøve noe annet enn SMIT modulen din, så er det jo fort gjort.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CAM og MPEG

Sitat Opprinnelig postet av Zorbitz
    Jeg har CD-godkjent Technisat CAM, og denne fungerer flott i min aldrende Sony 40D3000 (med unntak av HD-kanaler, har ikke mpeg4 dekoder). Minst like bra bilde som fra HD-dekoderen til CD. Har også knall bilde med samme CAM i en HTPC / MythTV. Plug'n'play ja, har ikke gjort noe annet enn å mate inn frekvens og symbolrate for kanalsøk.

Jeg vet ikke i hvilken grad CAMen kan påvirke bildekvalitet, men jeg ville bli overrasket om bildet kunne bli mindre grovkornet ved bruk av annen CAM. Dog, har du mulighet til å prøve noe annet enn SMIT modulen din, så er det jo fort gjort.
    Jeg har en Panasonic GA11 (Expert-modellen av G10E) som ikke er godkjent av Canal Digital for bruk med CAM på kabel-tv, og en Techinat CONAX CAM som bare skal takle MPEG2. Det fungerer utmerket på SD-sendinger på kabel-tv her i bygda. Og NRK 1 HD kom susende inn den 12. februar. Det er HD, ingen tvil om det.

Kabeleieren sier at de ikke har gjort noe spesielt i forbindelse med NRK sin HD-overgang. De mener at NRK har selv gjort noe i den datastrømmen de disponerer. Nettet her eies av Nornett, men Canal Digital står for signalene (fra satelitt) og utstyr på sentralen. Så langt er ikke noen andre kanaler i HD her, men de jobber med saken. Men jeg skal vel ikke kunne dekode HD med en CAM som ikke takler MPEG4? Hva sier ekspertene her?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjo
    Jeg har en Panasonic GA11 (Expert-modellen av G10E) som ikke er godkjent av Canal Digital for bruk med CAM på kabel-tv, og en Techinat CONAX CAM som bare skal takle MPEG2. Det fungerer utmerket på SD-sendinger på kabel-tv her i bygda. Og NRK 1 HD kom susende inn den 12. februar. Det er HD, ingen tvil om det.

Kabeleieren sier at de ikke har gjort noe spesielt i forbindelse med NRK sin HD-overgang. De mener at NRK har selv gjort noe i den datastrømmen de disponerer. Nettet her eies av Nornett, men Canal Digital står for signalene (fra satelitt) og utstyr på sentralen. Så langt er ikke noen andre kanaler i HD her, men de jobber med saken. Men jeg skal vel ikke kunne dekode HD med en CAM som ikke takler MPEG4? Hva sier ekspertene her?
    Jeg er slett ingen ekspert, men jeg forstår ikke at en CAM kan støtte eller ikke støtte mpeg4. CAM'en dekrypterer bare signalet, dekodingen foregår i TV'en. Så lenge CAM'en støtter det systemet kabelleverandøren bruker for dette (altså CONAX), så burde det virke. Og det er vel også det du opplever.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cristobal
    ...gjorde du noen spesielle tilpasninger i oppsett, etc., eller var det bare "plug'n'play" med CAM og Cd-kort? Ellers; måtte du foreta deg noe ift. 'pairing' av disse? (Jeg fikk ingen guiding når jeg plugget inn CAM++, og har har heller ikke gjort noe aktivt (oppsett, etc.) ift. dette...

Jaja, fant i går ut at jeg skulle gjøre et par forsøk til for å se om jeg kunne få dette IDTV-opplegget til å funke litt bedre... (dvs. -før- jeg evt. byttet CAM og i verste fall returnerte CAM/CDkort =)

Jeg gjorde et par forsøk der endret (varierte) rekkefølgen på innsetting av CAM og deretter CD-kort, samt med strøm av og på (helt av, dvs. ledningen ut av stikkontakten) og lot deretter TVen stå på en god stund (1-2 timer) uten at jeg foretok meg noe. Deretter gjennomførte jeg et automagisk kanalsøk, og vips! ...der var alle kanalene (SD/HD) på plass, i samme rekkefølge som på CDs standard HD-dekoder og i (om mulig) -enda- bedre kvalitet! 8) Juhu!

Case closed. (Da er det bare å trashe den ekstra boksen under TVen.) :twisted:

Uansett; takk for innspill og tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsv
    Jeg er slett ingen ekspert, men jeg forstår ikke at en CAM kan støtte eller ikke støtte mpeg4. CAM'en dekrypterer bare signalet, dekodingen foregår i TV'en. Så lenge CAM'en støtter det systemet kabelleverandøren bruker for dette (altså CONAX), så burde det virke. Og det er vel også det du opplever.
    Jeg mener bare å ha lest ett eller annet sted at ikke alle CAM-er støtter MPEG 4 siden datahastigheten på det som skal dekodes er større enn ved MPEG 2. Men det er mulig at jeg tar feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener bare å ha lest ett eller annet sted at ikke alle CAM-er støtter MPEG 4 siden datahastigheten på det som skal dekodes er større enn ved MPEG 2. Men det er mulig at jeg tar feil.
    Det høres helt feil ut. MPEG4 (i praksis h264) krever vesentlig lavere båndbredde enn MPEG2 for å gi samme kvalitet på samme materiale.

Det høres egentlig ut som en slags forenkling eller misforståelse. Mange land sender SD-kanaler i MPEG2 og HD-kanaler i MPEG4 (og så vidt jeg vet gjør både Get og Canal Digital dette også). HD-sendinger i MPEG4 vil normalt kreve større datahastighet enn SD-sendinger i MPEG2, så jeg synes det vil være mer naturlig å si at det er HD-sendinger som krever for høy bitrate for disse CAMene. Det at disse sendes i MPEG4 er irrelevant, og de ville nok fungert like dårlig med HD sendinger i MPEG2.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke spiller noen rolle hvilken hastighet en CAM støtter, hvorfor oppgir da enkelte leverandører at en CAM støtter både MPEG2 og MPEG4, slik som denne:

Conax Technisat MPEG2/4 Modul - NOK*800*.- : X-SAT.NO, AB IPbox, Ab Ipbox 9000HD, Dreambox, HYRO 9000 HD Combo, Opticum 7700 CICX HDTV, Stab DiSEqC Motor, Parabol, Lnb,CI-Moduler,Parabol og Motor

Jeg har også sett andre leverandører gi slike opplysninger. Jeg mener også å huske at det sto "MPEG2" på eksken til CAM-en min. Hvis datahastigheten er større for MPEG4 enn for MPEG2, så skulle man vel tro at CAM-en (og programkortet) må kunne dekode tilsvarende fortere?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke spiller noen rolle hvilken hastighet en CAM støtter, hvorfor oppgir da enkelte leverandører at en CAM støtter både MPEG2 og MPEG4, slik som denne:

Conax Technisat MPEG2/4 Modul - NOK*800*.- : X-SAT.NO, AB IPbox, Ab Ipbox 9000HD, Dreambox, HYRO 9000 HD Combo, Opticum 7700 CICX HDTV, Stab DiSEqC Motor, Parabol, Lnb,CI-Moduler,Parabol og Motor

Jeg har også sett andre leverandører gi slike opplysninger. Jeg mener også å huske at det sto "MPEG2" på eksken til CAM-en min. Hvis datahastigheten er større for MPEG4 enn for MPEG2, så skulle man vel tro at CAM-en (og programkortet) må kunne dekode tilsvarende fortere?
    Går ut fra at det høres litt fint ut med MPEG4 Enkelte leverandører reklamerer for HD klare LNB'er også...

Enkelte CAM'er forsøker muligens ikke å descramble "ukjente" streamtypes. En gammel CAM kan derfor muligens være begrenset til de streamtypes som typisk er brukt for MPEG2 sendinger. Det er bare en teori ...
    Det kan også være at CAM'n vil slite mer med 20Mbps MPEG4
    enn 10Mbps MPEG2.

Det vanligste problemet med CAM'er er at de ikke støtter de høye mux bitratene på satellitt men for kabel er dette antagelig ikke noe problem. Dette problemet er enda mindre via bakkenettet. Via DVB-S2 satellitt er muxbitratene opp til 10Mbps høyere enn hva som er maks for common interface CAM standarden (også boksen CAM'en sitter i kan slite med bitrater høyere enn CI spec). Det samme er ikke tilfellet via kabel-tv.

Det finnes også et Fransk firma NEOTION - www.neotion.com som lagde CAM'er som kan transkode MPEG4 til MPEG2. Problemet med disse var at de ikke støttet de nye lydformatene i MPEG4 og Neotion stoppet også utvikling av slik støtte. Modulene ville sannsynligvis også kostet mer enn hva en MPEG4 dekoder koster og utviklet varme nok til å smelte smartkortene

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cristobal

Ingenting, det eneste var at jeg måtte angi søkeinnstillinger (les tidligere i tråden), da min TV er en gråimport.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Går ut fra at det høres litt fint ut med MPEG4 Enkelte leverandører reklamerer for HD klare LNB'er også...

Enkelte CAM'er forsøker muligens ikke å descramble "ukjente" streamtypes. En gammel CAM kan derfor muligens være begrenset til de streamtypes som typisk er brukt for MPEG2 sendinger. Det er bare en teori ...
    Det kan også være at CAM'n vil slite mer med 20Mbps MPEG4
    enn 10Mbps MPEG2.

Det vanligste problemet med CAM'er er at de ikke støtter de høye mux bitratene på satellitt men for kabel er dette antagelig ikke noe problem. Dette problemet er enda mindre via bakkenettet. Via DVB-S2 satellitt er muxbitratene opp til 10Mbps høyere enn hva som er maks for common interface CAM standarden (også boksen CAM'en sitter i kan slite med bitrater høyere enn CI spec). Det samme er ikke tilfellet via kabel-tv.

Det finnes også et Fransk firma NEOTION - www.neotion.com som lagde CAM'er som kan transkode MPEG4 til MPEG2. Problemet med disse var at de ikke støttet de nye lydformatene i MPEG4 og Neotion stoppet også utvikling av slik støtte. Modulene ville sannsynligvis også kostet mer enn hva en MPEG4 dekoder koster og utviklet varme nok til å smelte smartkortene
    Denne leverandøren "reklamerer" i så fall for MPEG2, og ikke MPEG4. Det er jo litt underlig. Jeg har så langt oppfattet dette dithen at CAM-en IKKE støtter MPEG4. Det er snakk om en Technidrypt CAM av typen CX, dvs. en som ikke støtter pairing. Den var billigere enn en CXV (som støtter pairing) På baksiden av CAM-en står det følgende:

"Dieses Modul schaltet zusammen mit einer gültligen CONAX-Smartcard verschüsselte CONAX-programme frei. Eine Omprogrammierung ist nicht gestattet."

Og videre på engelsk:

"This module together with a valid CONAX smartcard provided by the respective program-provider gived acess to the subscribed encrypted DVB/MPEG2 services. Reprogramming is prohibited"

På begge språk slås det altså fast at CAM-en støtter MPEG2, og det sies ikke noe om MGEG4. Likevel virker det med NRK1 HD på kabel. Det er kanskje noe spesielt med NRK sine HD-signaler?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne leverandøren "reklamerer" i så fall for MPEG2, og ikke MPEG4. Det er jo litt underlig. Jeg har så langt oppfattet dette dithen at CAM-en IKKE støtter MPEG4. Det er snakk om en Technidrypt CAM av typen CX, dvs. en som ikke støtter pairing. Den var billigere enn en CXV (som støtter pairing) På baksiden av CAM-en står det følgende:

"Dieses Modul schaltet zusammen mit einer gültligen CONAX-Smartcard verschüsselte CONAX-programme frei. Eine Omprogrammierung ist nicht gestattet."

Og videre på engelsk:

"This module together with a valid CONAX smartcard provided by the respective program-provider gived acess to the subscribed encrypted DVB/MPEG2 services. Reprogramming is prohibited"

På begge språk slås det altså fast at CAM-en støtter MPEG2, og det sies ikke noe om MGEG4. Likevel virker det med NRK1 HD på kabel. Det er kanskje noe spesielt med NRK sine HD-signaler?
    Jeg tror CAM'en sikkert fungerer helt fint med Conax & MPEG4 forutsatt at det ikke benyttes RiksTV type pairing. NRK1 HD sender i MPEG4 og det er ikke noe unormalt med den kanalen.

Pga. pairing så er det nok mest fornuftig å skaffe en av de to CD godkjente modulene for kabel-tv så er man sikker på å ikke sitte med sjegget i postkassa senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg tror CAM'en sikkert fungerer helt fint med Conax & MPEG4 forutsatt at det ikke benyttes RiksTV type pairing. NRK1 HD sender i MPEG4 og det er ikke noe unormalt med den kanalen.

Pga. pairing så er det nok mest fornuftig å skaffe en av de to CD godkjente modulene for kabel-tv så er man sikker på å ikke sitte med sjegget i postkassa senere.
    Har planer om å skaffe godkjent CAM, ja. Om ikke annet, så for å kunne ta opp på PVR og likevel ha et kort i TV-en. Så langt bruker jeg kortet fra en noe eldre PVR-boks i den omtalte CAM-en, og verken kortet eller CAM-en har uttrykt noe behov for pairing for å virke. Men det blir vel problemer med å skaffe en godkjent CAM når TV-en ikke er godkjent av CD...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Har planer om å skaffe godkjent CAM, ja. Om ikke annet, så for å kunne ta opp på PVR og likevel ha et kort i TV-en. Så langt bruker jeg kortet fra en noe eldre PVR-boks i den omtalte CAM-en, og verken kortet eller CAM-en har uttrykt noe behov for pairing for å virke. Men det blir vel problemer med å skaffe en godkjent CAM når TV-en ikke er godkjent av CD...
    Hei, jeg har en Canal Digital "C1201 CX" dekoder-boks som brukes på en vanlig widescreen Philips TV sammen med en CD kabel-TV grunnpakke.

Nå ønsker jeg å anskaffe en HD flatskjerm fra som har HD tuner innebygget..

Den modellen jeg vurderer har benevnelsen Philips 37" LCD-TV 37PFL5604H, og denne støtter både DVB-bakke og kabelsignaler for MPEG-2- og MPEG-4- formatet.

Denne TVèn har også innebygget en common interface pluss (CI+) som gjør at man kan se de frie digitale kanalene uten bruk av en CAM tilgangsmodul.

Hva jeg lurer på er om det er mulig å ta ut CAM-modulen i denne C1201 CX boksen og sette den inn i TVèns slot for CAM.. og så kunne bruke det gamle digitale programkortet som allerede er oppe å går, man da ikke for HD siden den gamle boksen ikke har den kapasitet ?

På forhånd takk om noen her vet..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Narada
    Hva jeg lurer på er om det er mulig å ta ut CAM-modulen i denne C1201 CX boksen og sette den inn i TVèns slot for CAM.
    Nei, det går ikke.
    Boksen har ikke en CAM modul.
    Boksen har kun en kortleser, resten sitter på hovedkortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Nei, det går ikke.
    Boksen har ikke en CAM modul.
    Boksen har kun en kortleser, resten sitter på hovedkortet.
    Takker Dennis, ..
    Jeg må altså anskaffe en CAM modul for denne Philips TVèn..
    Det er vel da sikrest å skaffe en som CD har godkjent for den modellen av 5000 serien som jeg vurderer.

Jeg undere på om det finnes noen som selger disse CAMène rimeligere enn de kr 995,- som Expert forlanger ?

Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •