Frigjorte tv-frekvenser skal brukes til bredbånd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er riktig senterfrekvens var ikke presist nok sagt.

Om MUX6, bør vi se bort fra historiebøkene og ta hensyn til den replanleggingen som pågår nå etter beslutningen fra samferdsel. Målet er 95% av faste husstander for MUX6 (med håp om at det kan bli oppnådd) og ingen MUX7.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mer bakgrunn informasjon om lignende arbeid i Sverige om å replanlegge MUX6, se EBU tech review Q4-2008 fra side 46:
    http://tech.ebu.ch/webdav/site/tech/...ev_2008-Q4.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av NRKmann
    Tilsvarende problemer vil en telekomoperatør ha: dersom det ikke finnes lønnsomhet til å tilby bredbånd i grisgrente strøk så tilbys det ikke.
    Men 800 MHz nettet - og 'refarmed' GSM900 frekvenser - skal i første række give areal dækning overalt - ikke for at en operatør kan forrente en investering - men
    • fordi staten, banken og alle andre skal kunne sende alle en E-mail - og spare det daglige postbud -
    • fordi min læge skal kunne aflæse min pacemaker, mit blodtryk eller min sukkersyge - uden jeg skal køre 50-100km -
    • fordi vore børn skal kunne søge information til skolearbejdet,
    • fordi man skal kunne arbejde hjemmefra,
    • helt enkelt fordi de små samfund ikke må tabes i den digital verden.

Det kan muligvis ikke 'betale sig' for en 'telekomoperatør', men det vil være så vigtigt for samfundsudvikling, at det må og skal gennemtvinges af staten.
    Det kan så ske ved påbud eller mod direkte betaling eller på anden måde, men det skal ske.

Lars

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av ANM
    Ca 70MHz i UHF båndet blir vel ikke alles frelse? Med hensyn til kapasitet tenker jeg....
    Og med lengere rekkevidde pr. basestasjon blir det flere brukere til å dele på Mbps-kapasiteten. :-?
    Det er netop den større dækningen med færre master, der skulle muliggøre en meget stor arealdækning, inkl. dækning over kysnære områder - en grunddækning.

Det er helt latterligt, når journalister og andre taler om 800 MHz bånden og 'lynhurtigt bredbånd' - det er dækning, dækning og dækning, det gælder.

Hvis der er stor belastning i et område, kan og skal man naturligvis anvende en frekvens i 1800 MHz, 2.1 GHz eller 2.6 GHz eller .... båndene. Med stor belastning i et område er der også økonomi i de flere basestationer.

Jeg tror fortsatt ikke en skal ha for store forhåpninger hvis man har hytte på fjellet i Nordland.
    Det kan jo nok komme for langt ud eller norpå, men det største problem, jeg ser, er faktisk ikke teknisk og ikke økonomisk, men at politikerne ikke forstår at stille og fastholde ultimative og benhårde krav til teleoperatørene - ordet 'SKAL' må helt klart være det gennemgående tema.

Lars

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •