RiksTV, Sagem ITD91HD, tvinge kanalvalg på antenne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RiksTV, Sagem ITD91HD, tvinge kanalvalg på antenne?

Hei.

Jeg har nylig flyttet til Bergen, nærmere bestemt Minde, og er her blitt påtvunget til å bruke RiksTV. Bor i ei blokk som har ei antenne på taket som er koblet slik at alle har uttak i veggen. Nærmeste/beste sender er iflg RiksTV Ulriken, som opererer på kanalene (33, 49, 39).

Der jeg bodde tidligere hadde jeg Canal Digital, og bildekvaliteten jeg får nå med RiksTV er dårlig i forhold. Den er ok på NRK-kanalene (men fortsatt merkbart dårligere), men absolutt mest tydelig på Canal+-kanalene. Når jeg ser fotball er det kornete/uskarpt bilde, og bildet kan hakke litt til tider (varer vel i 5-6 sekunder ca to ganger i løpet av en omgang fotball, 45 minutter). Hakkingen kan jeg leve med, men at bildet er så uskarpt vil jeg gjerne gjøre det jeg kan med.

Når man sjekker signalet på ITD91HD kan vi si at det er 10 mulige hakk/poeng som gis, altså, dette man får opp på skjermen når man sjekker signalet. Med kanal 33 får jeg 7-8, kanal 39 gir også 7-8, mens kanal 49 gir 9-10. Jeg har tastet inn kanal 49 manuelt, valgt "oppdater kanalliste" hvorpå jeg får bekreftelse på at "kanalliste er oppdatert". Om jeg så går ut i TV-bildet og tilbake til samme meny, er kanalen derimot hoppet tilbake til 33 (som tydeligvis er standard og som automatisk ble valgt ved første gangs oppkobling). Jeg forsøkte så å ta ut antennekabel, søke opp og få inn ingenting, så velge kanal 49 igjen, søke ny kanalliste og så søke opp kanaler igjen. Det samme hendte, den hoppet tilbake til kanal 33.

Så, kan jeg fremtvinge at boksen bruker kanal 49?

Andre tips til hvordan jeg kan forbedre kvaliteten tas også i mot med stor takk. Innkjøp av utstyr som koster litt (eksempelvis ny dekoder) er ikke aktuelt, da jeg kun skal bo her frem til nyttår for så å gå tilbake til Canal Digital.

En ting til jeg fant i menyene nå, under "antenne-innstillinger". Der har man "antenne-spenning", og valgene ja/nei. Den står på nei som standard. Har det noe for seg å gjøre noe her?

For øvrig kan nevnes at TV har oppløsning 720, som også er valgt i dekoderens innstillinger at signalet skal sendes i. Siste programvare er også lagt inn. Benytter en ny HDMI-kabel (har testet med to andre også), og en skjermet antenne-kabel på 3-4 meter med støyfilter.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror at alle 3 kanalene brukes, signalmåleren viser signal på den kanal du bruker før du går inn i menyen.
    "antenne-spenning" skal stå på nei, spenning fra mottaker brukes for å mate forsterker hvis du har egen antenne.
    Det er ikke sikkert at signalen har god kvalitet bare fordi måleren viser maks, sjekk med naboer hvis det er andre som har problemer med hakking.
    Kornete/uskarpt bilde er nok normalt hvis du har hatt CD før, opplever det samme her.
    For øvrig synes jeg at ITD91 er en dritmottaker (har en lik selv).
    Sitat Opprinnelig postet av zizou
    Hei.

Jeg har nylig flyttet til Bergen, nærmere bestemt Minde, og er her blitt påtvunget til å bruke RiksTV. Bor i ei blokk som har ei antenne på taket som er koblet slik at alle har uttak i veggen. Nærmeste/beste sender er iflg RiksTV Ulriken, som opererer på kanalene (33, 49, 39).

Der jeg bodde tidligere hadde jeg Canal Digital, og bildekvaliteten jeg får nå med RiksTV er dårlig i forhold. Den er ok på NRK-kanalene (men fortsatt merkbart dårligere), men absolutt mest tydelig på Canal+-kanalene. Når jeg ser fotball er det kornete/uskarpt bilde, og bildet kan hakke litt til tider (varer vel i 5-6 sekunder ca to ganger i løpet av en omgang fotball, 45 minutter). Hakkingen kan jeg leve med, men at bildet er så uskarpt vil jeg gjerne gjøre det jeg kan med.

Når man sjekker signalet på ITD91HD kan vi si at det er 10 mulige hakk/poeng som gis, altså, dette man får opp på skjermen når man sjekker signalet. Med kanal 33 får jeg 7-8, kanal 39 gir også 7-8, mens kanal 49 gir 9-10. Jeg har tastet inn kanal 49 manuelt, valgt "oppdater kanalliste" hvorpå jeg får bekreftelse på at "kanalliste er oppdatert". Om jeg så går ut i TV-bildet og tilbake til samme meny, er kanalen derimot hoppet tilbake til 33 (som tydeligvis er standard og som automatisk ble valgt ved første gangs oppkobling). Jeg forsøkte så å ta ut antennekabel, søke opp og få inn ingenting, så velge kanal 49 igjen, søke ny kanalliste og så søke opp kanaler igjen. Det samme hendte, den hoppet tilbake til kanal 33.

Andre tips til hvordan jeg kan forbedre kvaliteten tas også i mot med stor takk. Innkjøp av utstyr som koster litt (eksempelvis ny dekoder) er ikke aktuelt, da jeg kun skal bo her frem til nyttår for så å gå tilbake til Canal Digital.

En ting til jeg fant i menyene nå, under "antenne-innstillinger". Der har man "antenne-spenning", og valgene ja/nei. Den står på nei som standard. Har det noe for seg å gjøre noe her?

For øvrig kan nevnes at TV har oppløsning 720, som også er valgt i dekoderens innstillinger at signalet skal sendes i. Siste programvare er også lagt inn. Benytter en ny HDMI-kabel (har testet med to andre også), og en skjermet antenne-kabel på 3-4 meter med støyfilter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du trenger alle de 3 frekvensene. NRK-kanalene, SportN osv. ligger på 33. TV2, animal planet osv. ligger på 49, c+ m.m. på 39.
    Hakkingen kan skyldes enten for svak signal inn på din boks, eller for sterk signal pga av for høy forsterking i kabelanlegget (overstyring). Når du går inn i "diagnose", hvor mye bitfeil (CBR, VBR) har du for de mest utsatt frekvensene? Velg først kanalen du har mest forstyrrelser på før du gå inn i menyen.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zizou
    Hei.

Bortsett fra at digitalbakketv signaler er noe helt annet enn våre gamle analoge signaler, så er det foreløpig slik at RiksTv sender alle kanaler med lavere bit rate enn f. eks Canal Digital pr parabol. Dette skal visstnok oppgraderes når alt det analoge i nettet er slukket, slik at kvaliteten blir den samme, eller bedre?...Eneste som er bedre nå er jo TV2HD når det er HD sendinger...
    Ser tydelig forskjell når jeg svitsjer fra parabol til Riks TV.
    Ellers så kan det nevnes at alle (såvidt jeg vet, ihvertfall NRK Østlandssendingen som jeg ser mest på) distrikssendingene sendes med lavere bitrate på parabol, ser tydelig forskjell når man er ferdig med lokalsendingen kl. 18.59....men ikke på RIKS TV, da er det ingen merkbar oppgraderting av signalet....dette gjelder NRK1.

Så rundt juletider burde ting bli bedre på RIKSTV platformen...

mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •