Valg av antenne og kabel RiksTV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av antenne og kabel RiksTV

Prøver meg her på forumet for å å være sikker på at jeg velger riktig utstyr

Jeg bor i Bærum og befinner meg i et område som er definert med "god signalstyrke" på RiksTV sitt dekningskart. Har i dag en forhistorisk antenne fra slutten av 60-tallet som jeg må bytte ut på grunn av svakt signal.

Jeg har sett på denne antennen fra Triax. Dette er en antenne med 100 elementer og bør vel sikre optimale mottakerforhold?

Jeg skal legge ca 20 utendørs kabel (ned til stua) og har forstått at jeg må bruke koaksialkabel av god kvalitet for å tåle UV-påvirkning etc. Har da sett på en RG-6 kabel fra Elfa. Vil denne gjøre nytten eller må jeg ha noe kraftigere?

Videre har jeg forstått at det er F-kontakter som egner seg best med tanke på signaltap, så får jeg heller kjøre en overgang inn i tv'en. I tillegg til kabelen ned til stua skal jeg også ha en tv på soverommet. Dette betyr at jeg må splitte signalet veldig nær antennen. Har dette negativ konsekvens for signalet? Er det noen som har gode forslag til splitter, jeg har ikke så god greie på hvilken type (frekvens, dempning etc) som må til for best mulig signal. Det beste er om denne også kan plasseres utendørs.

Dette ble et langt innlegg, men håper det er noen behjelpelige sjeler som kan komme med innspill :-D

Mvh Oddefanten

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i Bærum bor du? Hvordan er utsikten mot Tryvann?

Har en anelse om at du her skyter spurv med kanoner. Det burde antagelig holde med en mye mindre antenne, og jeg ville ikke vært så kritisk kabler og kontakter heller. Her burde Biltama eller Clas holde i massevis...

Randulf Småfix

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Funke antenne som jeg skal koble opp, men den krever 5V til den innebygde forsterkeren. Regner med den ryker visst jeg sender mer enn 5 volt til den? Har nemlig en power supply til en gammel forsterker som sender 12-24 volt, men nå trenger jeg jo ikke den lenger. Signalet er fordelt over flere rom, så det blir ikke rett å bruke 5 volt fra TV/Tuner. Jeg bør vel gå for en ny power supply som bare sender 5 volt? Litt synd, for da funker ikke FM forsterker. :/

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superman
    Hvor i Bærum bor du?
    Har en anelse om at du her skyter spurv med kanoner.
    Randulf Småfix
    Enig. En Triax 52 er billigere, mindre og holder plenty i Bærum. Til og med en Triax 10W burge holde, avhengig om du har god sikt eller ikke.

Gode tips om antenner, retninger og mottak finner du på:
    Antenneguide - www.ntv.no
    Les gjerne de tekniske vedleggene (PDF)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Riks tvb Oslo

Hei kan jeg ta inn riks tv, jeg har balkong som peker mot tryvann. men må antenne være høy kan jeg feste det på balkongen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •