Noen nybegynnerspørsmål om kabel-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen nybegynnerspørsmål om kabel-TV

Etter å ha studert Canal Digitals pakker, har jeg noen nybegynnerspørsmål om kabel-TV og bildekvalitet, som jeg både håper dere kan leve med, og eventuelt også svare på.

1) Jeg ser at noen kanaler sendes analogt, og andre digitalt (eventuelt begge deler). Hva er forskjellen rent bildekvalitetsmessig sett mellom disse? Går det an å skille mellom bestemt oppløsning eller oppdateringsfrekvens, eller er det noe annet det går på?

2) Jeg ser også at Canal Digitals HD dekoder maks støtter 1080i, og går derfor ut ifra at kanalene som sendes med HD kvalitet, sendes i 1080i. Finnes sending i det hele tatt i 1080p, eller eksisterer dette ikke ennå?

3) Er det noen ulemper med å gå over fra Canal Digitals grunnpakke uten dekoder (kabel-TV rett fra stikket i veggen) til den samme pakken med HD-dekoder til 1990kr, eller er det her bare fordeler?

4) Nå vet jeg at Canal Digital ikke selger kort uten dekoder, men hadde det teoretisk vært mulig å bruke deres kort på andre dekodere som man får kjøpt i Norge? Hvor kan man eventuelt gjøre det?

Takk på forhånd!

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoyS
    Etter å ha studert Canal Digitals pakker, har jeg noen nybegynnerspørsmål om kabel-TV og bildekvalitet, som jeg både håper dere kan leve med, og eventuelt også svare på.

1) Jeg ser at noen kanaler sendes analogt, og andre digitalt (eventuelt begge deler). Hva er forskjellen rent bildekvalitetsmessig sett mellom disse? Går det an å skille mellom bestemt oppløsning eller oppdateringsfrekvens, eller er det noe annet det går på?
    Det er uten tvil bedre kvalitet på de digitale kanalene. De analoge kanalene kommer fra det samme digitale mpeg signalet men vil inneholde analog støy i tillegg til evt. mpeg artifakter. Oppløsningen som øye oppfatter er også i praksis lavere på analogsendt tv.

2) Jeg ser også at Canal Digitals HD dekoder maks støtter 1080i, og går derfor ut ifra at kanalene som sendes med HD kvalitet, sendes i 1080i. Finnes sending i det hele tatt i 1080p, eller eksisterer dette ikke ennå?
    Det er ingen sendinger i 1080p. I praksis så bør film (og mange serier) sendt i 1080i bli deinterlacet perfekt til 1080p i TV'n (eller i AVreceiver eller videoprosessor om man har noe slikt).

Jeg tror det vil ta lang tid før vi ser 1080p sendinger på HDTV. Det er i alle fall ikke noe som eksisterer nå så vidt jeg vet. Da måtte det i tilfellet være film som har lav framerate(24 eller 25 bilder pr. sekund).

De HDTV dekoderene som nå er ute i Europa skal klare 1080p med maksimalt 30 bilder pr. sekund i følge spec'n. Det er i tilfellet egnet til rene filmkanaler men disse blir sannsynligvis like bra med 1080i . Sport osv. vil behøve 1080p med 50 bilder pr. sekund. TV kanaler har behov for 50 bilder pr. sekund dersom det sendes progressivt. BlueRay film er vel alltid 24 bilder pr. sekund.

1080p med 50 bilder pr. sekund er langt fram i tid. Tror ikke det finnes utstyr for å produsere slike TV bilder en gang. Ingen TV kanaler leverer slike signaler og kommer trolig ikke å gjøre det på mange år. Når evt. en TV kanal vil sende 1080p med 50 bilder pr. sekund så vil de få ekstremt få seere siden det store antallet HDTV dekoderene kun vil støtte 720p og 1080i. TV kanalene er jo avhengig av seerene. Derfor tror jeg 1080p 50fps er langt,langt.langt fram i tid. Det er i alle fall ingen grunn til å utsette kjøp av HDTV dekoder i påvente av 1080p.

3) Er det noen ulemper med å gå over fra Canal Digitals grunnpakke uten dekoder (kabel-TV rett fra stikket i veggen) til den samme pakken med HD-dekoder til 1990kr, eller er det her bare fordeler?
    Det er flere kanaler og bedre kvalitet. Det er også en drøss digitale radiokanaler. Selv grunnpakken har mange flere kanaler enn analog grunnpakke. Mulighet for Dolby Digital 5.1 lyd på noen Canal+ kanaler og en del av HDTV kanalene. Det er selvfølgelig også mulig å gjøre opptak.

Fordelen med det analoge signalet er at det lett kan fordeles til flere TV'er. En dekoder kan kun gi ut en kanal. Dersom dekoderen kobles til flere TV'er så vil alle TV'er vise samme TV kanal.

Nå går jeg kanskje ut fra at det analoge signalet ligger i kabelen selv om du benytter digital dekoder. Da burde du evt. kunne fritt velge blandt analoge kanaler på de andre TV'ene i huset.

4) Nå vet jeg at Canal Digital ikke selger kort uten dekoder, men hadde det teoretisk vært mulig å bruke deres kort på andre dekodere som man får kjøpt i Norge? Hvor kan man eventuelt gjøre det?

Takk på forhånd!
    Det er usikkert på om dette vil fungere i framtiden pga. at det er varslet at det skal tas i bruk "pairing".

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk! Fint å få klarhet i forvirringen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •