Digital lyd (og bilde) fra kabel TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital lyd (og bilde) fra kabel TV?

Det er en ting jeg ikke forstår: I manualen fra min kabel-TV leverandør (Canal Digital) står det at jeg kan koble til digitalt fra dekoderen, og således få digital lyd. Det er også en HDMI utgang, samt en coaxial utgang (SPDIF).

Men fra ledningen (og uttaket) fra boksen på veggen til dekoderen er det jo bare en god gammeldags TV-ledning plugg (AV-kabel?). Kan en slik føre digitale signaler?

(For øvrig fikk jeg ikke noen lyd da jeg koblet til coaxial fra dekoderenb til receiveren min, men jeg har nettopp fått denne receiveren, slik at det er mulig jeg ikke klarer å finne signalet.)

Fint om noen kan svare på dette.

Mvh LOL

(Hmpfff...) Nå fikk jeg lyd fra dekoderen via coaxial kabelen. Og det står på receiveren at signalet er digitalt, så da må jeg jo forutsette at det stemmer (eller viser den bare at lydkilde-inngangen er digital?)

Men: Hvis det er mulig å få digital lyd (og bilde?) med en god gammeldags TV-kabel, hva skal man da med alle andre typer digitale kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det er en vanlig antenneledning så er det et digitalt signal.
    En parabol har jo og samme kabel men med andre termineringer/plugger.

Prinsippet er nesten som med parabol. Du kjører signalet digitalt via koaksial kabel. Men frekvensene er annerledes. (er litt flere forskjeller, men skal ikke gå inn på de her.)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitalt er bare 1 og 0. Det kan overføres via hvilken som helst kabel. Poenget med f.eks. HDMI er at den har større båndbredde, dvs at den kan overføre mer informasjon på én gang til f.eks. HD-lyd fra en BD-spiller.

Andre digitalkabler er laget til forskjellige formål og har derfor forskjellige typer kabler og plugger tilpasset det formålet. Enkelte er bedre skjermet og noen har annen motstand.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LOL
    Men fra ledningen (og uttaket) fra boksen på veggen til dekoderen er det jo bare en god gammeldags TV-ledning plugg (AV-kabel?). Kan en slik føre digitale signaler?
    Egentlig er det veldig enkelt. Tenk på de gode gamle telefonlinjene (2 stk kobberledninger) vi har. De ble investert og lagt til de flest hus i Norge. Så kommer ny teknologi og ideer. Dvs datakommunikasjon + Internet. Istedenfor å hele tiden måtte legge opp nye optimale kabler (ethernet/optiske), så tilpasser man ny teknologi til gamle fysiske leveransemekanismer. Så på våre 2 stk kobberledninger som egentlig bare var tiltenkt analog telefoni (voice). Har vi nå analoge data modemer, digitale datamodemer (ISDN) og nå til slutt ADSL osv. Fordi det er så inn i "#€% dyrt å legge opp nye mer optimale kabler til alle husstander. Rasjonelt og billig.

Samme måte på de TV-ledningene du snakker om (coax kabel). Egentlig bare tiltenkt analoge TV signaler i utgangspunktet. Men så kommer ny teknologi som gir nye muligheter over gamle ledninger. I dette tilfelle blir de digitale TV signalene kodet som DVB-C (Digital Video Broadcasting over Cable). Internet delen over coax gis via en standard kalt DOCSIS (Data Over Cable Service Interface Specification). Alltid billigere å bruke teknologiske nyvinninger over eksisterende infrastruktur/kabler.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LOL
    Det er en ting jeg ikke forstår: I manualen fra min kabel-TV leverandør (Canal Digital) står det at jeg kan koble til digitalt fra dekoderen, og således få digital lyd. Det er også en HDMI utgang, samt en coaxial utgang (SPDIF).

(For øvrig fikk jeg ikke noen lyd da jeg koblet til coaxial fra dekoderenb til receiveren min, men jeg har nettopp fått denne receiveren, slik at det er mulig jeg ikke klarer å finne signalet.)

Fint om noen kan svare på dette.

Mvh LOL

(Hmpfff...) Nå fikk jeg lyd fra dekoderen via coaxial kabelen. Og det står på receiveren at signalet er digitalt, så da må jeg jo forutsette at det stemmer (eller viser den bare at lydkilde-inngangen er digital?)

Men: Hvis det er mulig å få digital lyd (og bilde?) med en god gammeldags TV-kabel, hva skal man da med alle andre typer digitale kabler?
    Mulig du må inn i menyen til tuneren å aktivere "Dolby digital ut" eller noe i den duren.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du en digital inngang på din receiver, (én kabel) og du får lyd, da får receiveren selvfølgelig tilført et digitalt signal, ellers ville du ikke få lyd.
    Du kan dog ikke lytte til et "digitalt" signal i seg selv, dette er jo bare støy. Signalet må dekodes til analog lyd, noe din receiver gjør via sine innebygde digital til analog konvertere.
    I Canal Digital boksen sitter også konvertere, når du bruker den analoge lyd utgang (rød og hvit) setter du denne til en LINJE inngang på din receiver, ikke til en digital.
    Fra Canal Digital sin digitale utgang til din receivers digitale utgang kan du bruke en hvilken som helst kabel, selv vanlig rca til 15 kr fra Expert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da vet jeg det... Takker så mye for hjelpen. Har fått alt til å virke, men hadde jeg lest siste svaret her først, hadde jeg nok spart noen hundre i "digitale" kabler....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg er ikke fornøyd med skarpheten i bildet på min Samsung LCD flatskjerm. Får analoge signaler via kabel fra Canal Digital. Naboen min har samme tv, men bruker utvendig antenne, og digitale signaler fra Riks TV. Vil det hjelpe om jeg koblet signalkabelen til f.eks en Blue Ray spiller? Vil jeg da få digitale signaler fra spilleren? Eller må jeg gjøre om abonnementet og betale for en digital boks, for å få bedre bilder?

Hilsen Tom, Kolbotn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lynga
    Jeg er ikke fornøyd med skarpheten i bildet på min Samsung LCD flatskjerm. Får analoge signaler via kabel fra Canal Digital. Naboen min har samme tv, men bruker utvendig antenne, og digitale signaler fra Riks TV. Vil det hjelpe om jeg koblet signalkabelen til f.eks en Blue Ray spiller? Vil jeg da få digitale signaler fra spilleren? Eller må jeg gjøre om abonnementet og betale for en digital boks, for å få bedre bilder?
    Kort svar: Du må kjøpe en digital boks fra CD med tilhørende abonnment & kort.

Disse digitale signalene fra CD som kommer over kabelen din er kodet i DVB-C, samtidig som de fleste kanaler er kryptert (som du trenger kortet til). Derfor trenger du en boks med DVB-C tuner (dekoder). Dette har ikke Blu-Ray spillere. I tillegg er det snakk om at CD i fremtiden kommer til å paire/låse deres digitale bokser til kortene du får utdelt. Så i praksis er de fleste bundet til å bruke CD sin bokser og løsninger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •