RiksTV og bruke annen sender enn anbefalt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RiksTV og bruke annen sender enn anbefalt

Jeg skal være en uke på en hytte i son, og tenker da å bruke rikstv der. Når jeg søker på adressen på rikstv.no ser jeg at hytta ligger i et lysegrønt område med tryvann som anbefalt sender.
    På grunn av siktforhold passer det dårlig med tryvann, men det er godt sikt over fjorden mot senderen på hvitingen.

Har tidligere brukt bordantenne mot analoge sendinger som jeg antar har kommet derfra ettersom jeg fikk inn distriktssendinger fra det området.

Tanken nå er å bruke en yagiantenne opprinnelig ment for analoge sendinger.

Noen som vet om dette kan gå bra og om det kanskje hadde vært mer lønnsomt med en yagi som er beregnet for digitale sendinger?

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du godt analogt mottak av TV2 kan du fint bruke den posisjonen på antenna på mottak av digitale sendinger. Det er enkelt å gå i oppsettet på mottakeren og skifte frekvens på mottakingen.
    Jeg har gjordt det både hjemme og på hytta til en kamerat uten noen problemer.

Vi droppa yagien da vi hadde gode nok signal på en liten antenne med forsterker, kjøpt på Expert på Økern. Ser ut som en liten boks og brukes enten som bordantenne inne eller ute på veggen.
    Expert.no / TV og DVD/Digital TV/Bakkenett/TRIAX DVT-B 300i ANTENNE
    ligna på denne men kapslet for utendørs bruk. kosta under 400 kroner.

her er et annet alternativ
    Expert.no / TV og DVD/Digital TV/Bakkenett/TRIAX ANTENNE UFO HOME DIGITAL

her er også et alternativ
    METRONIC DVB-T UHF INNE/UTE ANTENNE - ULTRAFLAT kjøp billig sammenligne pris tilbud METRONIC DVB-T UHF INNE/UTE ANTENNE - FLAT

Uansett vil en yagi gi et overlegent bedre signal, men det er ikke alltid nødvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene om antenner. Hvis jeg først kjøper noe blir det nok en OFA SV9355. Med en følsomhet på 28 dB burde jeg få inn det meste.

Jeg kommer til uansett til å bruke enten ovennevnte eller den yagien jeg har, ettersom jeg ikke lenger vet hvor bordantennen er blitt av.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man stole på det dekningskartet til RiksTV?
    Det forteller meg at jeg skal ha "god dekning", men jeg VET at jeg ikke ligger i siktesonen til senderen.

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Kan man stole på det dekningskartet til RiksTV?
    Det forteller meg at jeg skal ha "god dekning", men jeg VET at jeg ikke ligger i siktesonen til senderen.
    Fordelen med digitale TVsignaler er at reflekser gir like godt mottak som direkte signaler så det er godt mulig at du ligger på et sted hvor refleksene er sterke og derfor er i "god dekning" sonen.
    RiksTV hadde ute målebiler og sjekka, men jeg tror nok at dekningskartet mye er basert på teoretiske verdier, så hvor mye man kan stole på dem...........

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •