Kanalfrekvenser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kanalfrekvenser

Hei, jeg har kjøpt en Sagem DTR 94250 HD. Til denne har jeg koblet en bordantenne som står ved vinduet. Jeg bor på Nordstrand i Oslo og her skal det være topp signal. Problemet er at etter at denne ble kjøpt har signalet begynt å bli dårligere, spesielt TV2, TV3, TVNorge og noe ymse. Jeg har prøvd å gjøre nye automatiske kanalsøk uten at det blir bedre. Så jeg lurer på om jeg må gå over en og en kanal manuelt og sjekke. Signalstyrken og kvaliteten er som regen godt under 50%.

Når jeg går på manuelt kanalsøk får jeg opp 3 bånd: UHF, VHF 7Mz og VHF 8Mz. Til disse er det kanaler som begynner med s- og med k-. Som har hver sin spesifikke frekvens. Jeg lurte på om det var noen her som har no peiling på dette greiene som kan gi en hjelpende hånd?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sludge
    Hei, jeg har kjøpt en Sagem DTR 94250 HD. Til denne har jeg koblet en bordantenne som står ved vinduet. Jeg bor på Nordstrand i Oslo og her skal det være topp signal. Problemet er at etter at denne ble kjøpt har signalet begynt å bli dårligere, spesielt TV2, TV3, TVNorge og noe ymse. Jeg har prøvd å gjøre nye automatiske kanalsøk uten at det blir bedre. Så jeg lurer på om jeg må gå over en og en kanal manuelt og sjekke. Signalstyrken og kvaliteten er som regen godt under 50%.

Når jeg går på manuelt kanalsøk får jeg opp 3 bånd: UHF, VHF 7Mz og VHF 8Mz. Til disse er det kanaler som begynner med s- og med k-. Som har hver sin spesifikke frekvens. Jeg lurte på om det var noen her som har no peiling på dette greiene som kan gi en hjelpende hånd?
    Alle kanalene i bakkenettet sendes i UHF båndet. Det er ikke åpnet for digitaltv sendinger i VHF båndene.

Nå om dagen så kan det oppstå forstyrrelser pga. det ekstremt varme været. TV signaler fra andre land kan da i teorien forstyrre men det ser ikke ut som problemet er stort enda. Det finnes en side som viser "forecast" for slike fenomener. Tropospheric Ducting Forecast for VHF & UHF Radio & TV
    I gule/røde områder kan signalene rekke veldig langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ok, det kan være noe i det, men hvorfor blir det bedre når jeg bytter til standard riksTv boksen igjen da? Er ikke den like utsatt for slik støy?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sludge
    Ja ok, det kan være noe i det, men hvorfor blir det bedre når jeg bytter til standard riksTv boksen igjen da? Er ikke den like utsatt for slik støy?
    Er standard RiksTV boksen din en Grundig kanskje ? Det har vært en del tråder på AVforum som kan tyde på at Grundig har bedre følsomhet enn Sagem boksene men om Sagem PVR'n har samme problem med følsomhet som Sagem basis boksen vet jeg ikke. Sannsynligvis er Sagem PVR og Sagem basisboks ganske like.

Kanskje angrefristen din har gått ut men Grundig har en PVR for bakkenettet som også har dobbelt så stor harddisk ( 500Gbyte). Den heter DTR8860 VOD RiksTV - Mottaker med opptaksmulighet (PVR)

Dersom problemet ditt er dårligere følsomhet i Sagem så kan det muligens hjelpe å benytte aktiv innendørs antenne men de kan antagelig plukke opp mer støy fra telefoner,wlan osv. Det beste er antagelig en mere retningsbestemt utendørs antenne som peker mot senderen. Se også RiksTV - Antenne

Hvis du ikke benytter aktiv antenne så bør du også passe på at dekoderen ikke sender spenning i antennekabelen. Det kan gi dårlig signal. Slå av aktiv antenne eller hva det nå heter i Sagem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg skal se hva jeg får gjort, tusen takk for hjelpen!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktiv antenne? har Cd sine bokser dette?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •