Har nettopp oppgradert mitt MediaCenter til DigitalTV, og hadde litt problemer med å finne entydig informasjon rundt hva som trengs. Tenke å bare skrive om min prosess.

Hadde tidligere Vista Media Center / VCE, med analog tuner-kort som jeg brukte mot Canal Digital kabel.
Var møkk lei dårlig kvalitet, så jeg ville prøve å få inn digitalt.
Jeg bor i Oslo i en blokk med Canal Digital kabel, og ganske gode RiksTV-mottak. Kravet mitt var fortsatt 2 tunere. Så valgene var:
- Canal Digital
- RiskTV

Satellitt er utelukket i blokka mi i Oslo.

Canal Digital krever at jeg kjøpte 2 forferdelige tunere, og 2 fulle abonnement. Dette blir dyrt.
RiksTV krever også 2 abo, men der får jeg 70% på abo nr 2. Med RiksTV kan jeg slikke å kjøpe dekoder, og kjøpe kun CAM istedet. Dette kostet 999 kr på Expert. RiksTV har pr idag mye dårligere kanalutvalg, og mye mindre HD-kanaler.

Endte med ett RiksTV-abo uten bindingstid bare for å teste å se hvordan det fungerte.

Installerte Windows 7 RC, siden dette støtter DVB-T uten noe som helst hacking eller dilldall.

Kjøpte FloppyDTV-kort for bakkenett (T), installerte i maskinen. Lastet ned siste BETA-drivere fra Digital Everywhere. Alt fungerte etter installasjonen.

For RiksTV-abo dro jeg til Expert, og kjøpte Technicrypt CXV med et RiksTV-abo, og en liten utendørsantenne (OneForAll) på Elkjøp til 499,-.
Antennen ser ut som en liten grå haifinne på størrelse med et A5-ark. Liten og lett å skjule. Mottaksforholdene for meg viste mørk grønn på RiksTV sine sider, og det stemte bra.
Antennen krevde at den pekte nogenlunde mot Tryvann eller ble det ikke noe bra signal. Alle kanaler ligger stort sett på 98% i signalkvalitet.
RiksTV-kortet ble plassert i Technicrypt CAM og deretter inn i FloppyDTV.

Scannet kanaler i MCE og fant både de analoge fra Canal Digital analog kabel. Og de digitale fra RiksTV.
Gikk deretter inn å koblet kanalene sammen, slik at MCE skjønner at frekvens x for analog CanalDigital er samme TV-kanal som frekvens Y hos RiksTV digital.
En ganske omfattende jobb, men når det er på plass fungerer det utmerket. Da kan jeg sette på opptak på NRK1, og MCE vil forsøke å ta opp digitalt fra RiksTV. Er dette tuneren allerede ibruk, vil den bruke analog fra CD istedet.
Så nå har jeg da MCE med 3 tunere (2 analoge og en digital).

Windows 7 MCE virker veldig stabilt så langt, selv om det har en tendens til av og til å ta en pause, og ikke lystre fjernkontrollen. Men etter 10-15 sekunder er den oppe å kjører igjen. Skjer ikke oftere enn et par ganger om dagen, så lever med det inntill videre.
Sett noen innlegg på et annet forum, at det kan være noen drivere som bør oppdateres, så får vel forsøke å feilsøke engang.

Totalt sett er det vel et ganske dyrt prosjekt, men å få alle kanalene digitale gir mye bedre kvalitet. Ideelt sett hadde det vært bedre med signal fra CD da de har mye flere HD-kanaler, men jeg nekter å kjøpe grusomme dekodere, som jeg ikke skal bruke.
Kommer kanskje til å bytte til CD hvis de kommer etter å støtter CAM / IDTV. (Selv om jeg da må skaffe meg et nytt FloppyDTV-kort for kabel i stedet for bakkenett)