Bildeforstyrrelse på digitalt bakkenett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildeforstyrrelse på digitalt bakkenett

Har Riks-tv, med utendørs antenne, mottakerforholdene er hva som er definert som "Middels", altså ikke fri sikt til sender. Antennen er bare av middels størrelse, men er aktiv, og i tillegg har jeg en signalforsterker innendørs. Signalstyrken er 80%, altså "God", men allikevel får jeg mosaikk i bildet ca annet hvert minutt...har prøvd å snu på antennen, men til lite hjelp. Noen som har peiling på dette?

Mvh Mørkets Fyrste

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Antenneforsterker.

Når du har dårlig signal i utgangspunktet er det ikke sikkert en forsterker hjelper. Den kan gjøre det verre faktisk. Er ikke de signalene som du forsterker helt støyfrie, forsterker du bare støyen videre fra antennen.

Mulig du må ha en større antenne som mottar mer rene signal fra senderen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lever sagem dekoderen din til service så får du ny

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Signalforsterker

Hallo, Mørkets fyrste!

Bakkenettdekoderen kan forsyne ei aktive antenne med strøm (5V) gjennom å aktivisere valget for aktiv antenne i menyen. Har du gjort det?

Du har, skriver du, signalforsterker innendørs. Hvilken type er dette, og hvor er denne plassert i signalkjeden?

Hvilken bakkenettmottaker har du?

Mvh
    Brumlebass 8)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grundig 8740.

Sitter med 100% signal og 100% kvalitet.
    Med en inne antenne med forsterker.
    Selv med det er det ikke 100% bilde pga bakkenetets begrensninger :-/

Er det Sagem dekoder er det for kravstor til og bli fornøyd med signalet.

Glemte at jeg i tilleg bruker 220v strømnettet i huset som antenne også ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakkenettmottakeren jeg har er en Grundig DTR 8720. Jeg har ikke aktivert strømforsyningen til den aktive antennen på denne, da det fulgte med en egen strømforsyning.

Antenneopplegget er slik: Utendørs antenne-ca 24m coaxialkabel (Dobbeltisolert, 80Ohm) som går i flexirør i veggene via sikringskapet, her står strømforsyningen til den aktive antennen (12V). Signalforsterkeren står mellom vegguttaket bak TVen og bakkenettmottakeren, tenkte jeg skulle prøve en slik før å kjøpe større antenne. Signalforsterkeren gjorde at styrken på signalene steg fra 40-80%, -en "non-mark" sak som jeg kjøpte på Clas Ohlson til 149,-. Den har justerbar forsterkning 10-20dB. Bakkenettmottakeren viser at kvaliteten på signalene er 100%...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mørkets fyrste
    Bakkenettmottakeren jeg har er en Grundig DTR 8720. Jeg har ikke aktivert strømforsyningen til den aktive antennen på denne, da det fulgte med en egen strømforsyning.

Antenneopplegget er slik: Utendørs antenne-ca 24m coaxialkabel (Dobbeltisolert, 80Ohm) som går i flexirør i veggene via sikringskapet, her står strømforsyningen til den aktive antennen (12V). Signalforsterkeren står mellom vegguttaket bak TVen og bakkenettmottakeren, tenkte jeg skulle prøve en slik før å kjøpe større antenne. Signalforsterkeren gjorde at styrken på signalene steg fra 40-80%, -en "non-mark" sak som jeg kjøpte på Clas Ohlson til 149,-. Den har justerbar forsterkning 10-20dB. Bakkenettmottakeren viser at kvaliteten på signalene er 100%...

Kanskje du burde prøve 75 Ohms kabel?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at bakkenettet egner seg veldig godt å motta basert på reflekterte signaler.

I Asker prøvde jeg å ta inn Tryvann ved å sikte i den retningen fra ulike posisjoner på huset med en liten yagi antenne, 10m kabel og en Pinncle Nano USB mottaker.
    Det ble aldri bra, brukbart signalnivå, lav signalkvalitet.

Leste på sidene til NTV at man ofte kunne basere seg på reflektert signal hvis man rettet antennen vekk fra senderen. Det funket ! Ved å rette den rett mot Vardåsen er tydeligvis reflektert signal kraftig nok til feilfritt bilde og lyd.

Prøv derfor et fullt 360 graders sveip med antenna.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •