TV2 starter HD sendinger fra 25 Juni - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 223
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fotball på TV2 HD

Hovedampen på søndagene skal ifølge TV2 sendes i HD f.o.m. 2. august.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AsleP
    Har en HUMAX CXHD3000T som skal være klar for HD-sendinger, men her hos meg tar det minst et par minutter med stillbilder og hakking før bildet har "gått seg til" etter at jeg setter på TV2 HD.
    Først i går kom oppdatering av sw på HMAX'en som fikset problemet.

Utrolig at RiksTV påstår at systemet for HD-sendiger var utprøvd/testet før det ble igangsatt!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utrolig at RiksTV påstår at systemet for HD-sendiger var utprøvd/testet før det ble igangsatt!
    Du tror vel ikke at TV2 startet opp HD sendingene uten å ha utført grundige tester? Det har de selvfølgelig gjort. Men det er umulig å teste ut alle eventualiteter, spesielt når SW er involvert. Det er en grunn til at de fleste moderne teknologienheter får FW oppdateringer også etter at de er sluppet på markedet, dvs etter at de har vært gjennom mer eller mindre grundige alpha- og beta-tester.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Du tror vel ikke at TV2 startet opp HD sendingene uten å ha utført grundige tester?
    Nei, det tror jeg ikke.

Men at RiksTV ikke har testet TV2 HD grundig nok før oppstarten, er vel derimot bevist? I hvert fall har de ikke testet signalene på alle godkjente dekodere, noe som jeg mener burde inngå i en beta-test!
    (Beta-testingen er i dette tilfelle utført av betalende kunder, bl.a. undertegnede.)

Det tok ca 5 sekunder med HD-signaler før det var åpenbart at det ikke virket på HUMAX-dekoderen, derfor tør jeg påstå at dette ikke var tilstrekkelig utprøvd før igangsetting.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det tror jeg ikke.

Men at RiksTV ikke har testet TV2 HD grundig nok før oppstarten, er vel derimot bevist? I hvert fall har de ikke testet signalene på alle godkjente dekodere, noe som jeg mener burde inngå i en beta-test!
    (Beta-testingen er i dette tilfelle utført av betalende kunder, bl.a. undertegnede.)

Det tok ca 5 sekunder med HD-signaler før det var åpenbart at det ikke virket på HUMAX-dekoderen, derfor tør jeg påstå at dette ikke var tilstrekkelig utprøvd før igangsetting.
    RiksTV har nok ikke tid til å teste alt mot alle dekodere som finnes. De begynner å bli en del forskjellige nå, når man også tar med alle TVene med innebygde dekodere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    RiksTV har nok ikke tid til å teste alt mot alle dekodere som finnes. De begynner å bli en del forskjellige nå, når man også tar med alle TVene med innebygde dekodere.
    Det er ikke snakk om å teste "alle dekodere som finnes", men om å teste de som RiksTV har godkjent.

Det er heller ikke snakk om "ikke tid til", men de har ikke tatt seg tid til å teste ut systemet FØR igangsetting, hvilket jeg altså syns at de burde ha gjort! Andre kan mene det de vil....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mine foreldre har Humax tuneren på hytten og TV2 har hengt siden HD sendingene. Helt utrolig at man kan lansere noe før det fungerer skikkelig med alle de godkjente dekoderne.
    Men bra hvis det nå er løst.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke snakk om å teste "alle dekodere som finnes", men om å teste de som RiksTV har godkjent.

Det er heller ikke snakk om "ikke tid til", men de har ikke tatt seg tid til å teste ut systemet FØR igangsetting, hvilket jeg altså syns at de burde ha gjort! Andre kan mene det de vil....
    Jeg snakker nå kun om de som RiksTV har godkjent.

Jeg vet ikke hvor mange rene dekodere det er, men de har også godkjent hauger at TVer fra Sony, Samsung, og en del andre, og flere blir det. Dermed skal de etter hvert ha ett ganske stort lokale for å huse alle.

At de burte teste de mest populære burte være en selvfølge. Men mange opplever å ha feil på utstyr som andre ikke har feil eller merker feil på.

At ting ikke funker som det skal er noe vi kun må bli vant med, ting fikses i firmware oppgraderinger. Og når det blir sånn, så er det også viktig å kjøpe riktig utstyr, og ikke det billigste fra ukjente leverandører. Kjøper man kjent, så kommer også firmwaren mye oftere. Kjøper man fra ett like ukjent merke, som egentlig kun rebrander ett annet produkt, så kan det hende at det aldri kommer ny firmware.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rettelse for de som ikke har oppfattet dette.

Nr.1 Tv2 gikk over til å ha HD sending, ikke RiksTV.
    Nr.2 Mottakerene er godkjente av NTV, for mottak av RiksTV og NRK.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Jeg snakker nå kun om de som RiksTV har godkjent.

Jeg vet ikke hvor mange rene dekodere det er, men de har også godkjent hauger at TVer fra Sony, Samsung, og en del andre, og flere blir det. Dermed skal de etter hvert ha ett ganske stort lokale for å huse alle.

At de burte teste de mest populære burte være en selvfølge. Men mange opplever å ha feil på utstyr som andre ikke har feil eller merker feil på.

At ting ikke funker som det skal er noe vi kun må bli vant med, ting fikses i firmware oppgraderinger. Og når det blir sånn, så er det også viktig å kjøpe riktig utstyr, og ikke det billigste fra ukjente leverandører. Kjøper man kjent, så kommer også firmwaren mye oftere. Kjøper man fra ett like ukjent merke, som egentlig kun rebrander ett annet produkt, så kan det hende at det aldri kommer ny firmware.
    Jeg satset på et "kjent" merke da jeg ble RiksTV-kunde.

Jeg har hatt dekoder fra Grundig, med innebygde problemer helt fra starten.
    Tok kvelden etter noen få uker og flere SW-oppdateringer.
    Jeg fikk som erstatning en dekoder fra Sagem, samme historie, men den holdt i over ett år før den sloknet for godt.

Da valgte jeg Humax, som er et vesentlig bedre produkt etter min mening/erfaring bl.a. på tekst-tv og EPG.

Humax'en "rebrander" (?) hverken Grundig eller Sagem, men den ER godkjent for mottak av RiksTV, og burde selvfølgelig, populær eller ikke, vert med i testene av TV2 HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle mottakere som til dags dato er godkjent for det digitalebakkenettet, var godkjente før TV2 HD ble lansert, Grundig og Sagem var godkjent i 2007, Humax i 2008. Derfor kan de ikke være testet opp imot TV2 HD, "HD testingen" som har blitt utført Kan kun ha blitt SIMULERT i en test lab. Da ville det være vanskelig å vite hvordan det vil fungere i realiteten når HD sendingen først kom. Komprimerings tekniken forandrer seg også, da må det blir tatt forbehold om at mottakere kan få software problemer, softwaren må jo takle å jobbe med det materialet som kommer inn, gjør den ikke det, vil den trenge en software oppdatering. Syntes egentlig dette skulle være ganske enkelt å forstå:-D

There`s always rom for improvement i any software ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er morsomt å lese påstander fra liksom forståsegpåere. For det første, ja kodingen kan bli mer effektiv, men det geniale med disse standardene er at det ikke krever mer av mottageren, hverken SW-messig eller annet. Koderen må fortsatt forholde seg til standarden, men gjør altså en bedre jobb.

For der andre, RiksTV godkjenner boksene på markedet. Alle. De som har innebygget tilgangskontroll fra Conax. Alle kort skal nemlig parres med mottageren. Sitter ikke kortet i en mottager som RiksTV kjenner chip id til, vil kortet slutte å virke når den parres. Unntaket er mottagere og IDTVer som trenger CAM. Der har ikke RiksTV kontroll over hva for slags enhet den godkjente CAMen sitter i. I starten var nok NTV og NRK med og godkjente bokser for å sikre tilgang til mottageren for de som kun ville ha NRK.

Konklusjonen er altså denne. RiksTV har kontroll over boksene i markedet, noen IDTV'er unntatt. Derfor veldig merkelig at en såvidt åpenbar og graverende feil på HUMAX boksene ble oppdaget først etter lansering av TV2 HD. Husk, NRK var først ute med Hd sendinger fra Beijing, dette burde vært oppdaget.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arness
    Konklusjonen er altså denne. RiksTV har kontroll over boksene i markedet, noen IDTV'er unntatt. Derfor veldig merkelig at en såvidt åpenbar og graverende feil på HUMAX boksene ble oppdaget først etter lansering av TV2 HD. Husk, NRK var først ute med Hd sendinger fra Beijing, dette burde vært oppdaget.
    Feilen er selvfølgelig alvorlig for dem som rammes. Men hva vet vi egentlig om hvor mange som er rammet? Gjelder dette alle Humax-boksene? Eller gjelder det kun et fåtall? Gjelder det uansett signalstyrke? Eller inntreffer feilen kun under et visst nivå? Kan det finnes flere revisjoner av Humax-boksen? Kan det være toleranser som gjør at noen batcher av boksene havner utenfor spec? Det er mange ukjente her.
    Som jeg har skrevet tidligere; Når det gjelder testing av sw-baserte produkter er det svært vanskelig å teste for alle eventualiteter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Feilen er selvfølgelig alvorlig for dem som rammes. Men hva vet vi egentlig om hvor mange som er rammet? Gjelder dette alle Humax-boksene? Eller gjelder det kun et fåtall? Gjelder det uansett signalstyrke? Eller inntreffer feilen kun under et visst nivå? Kan det finnes flere revisjoner av Humax-boksen? Kan det være toleranser som gjør at noen batcher av boksene havner utenfor spec? Det er mange ukjente her.
    Som jeg har skrevet tidligere; Når det gjelder testing av sw-baserte produkter er det svært vanskelig å teste for alle eventualiteter.
    Så vidt jeg har forstått av min kontakt med RiksTV pr. mail og tlf, gjaldt dette alle Humax-boksene. Signalene er hos meg ypperlige både på styrke og kvalitet, som jeg har redegjort for i en annen sammenheng.

Den midlertidige "fix-en" som de anbefalte var å, hver gang man ville se på TV2, ta ut antenneledningen og så vente til det kom melding på skjermen om "manglende eller svakt signal", for deretter å sette ledningen på plass igjen.

Dette virket ikke (hos meg).

Da var det folk her på forumet som visste bedre råd; ta ut, og så sette inn ant.-leningen FØR det kom melding på skjermen.
    Det virket, men var jo meget irriterende å måtte fikle med ant.-leningen hver gang man skulle se på TV2.

Uansett (bort)forklaringer fra forståsegpåere og eventuelle fagfolk her på forumet, så har jeg min subjektive mening basert på hvordan JEG opplevde problemet.

Fasit har jo bevist at systemet IKKE var nok testet/utprøvd før det ble iverksatt.

Det virker som om enkelte har spesiell interesse av å forsvare RiksTV her på forumet, og derfor er dette mitt siste innlegg her.

Takk for meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    RiksTV er en nødløsning som aldri bør benyttes dersom Parabol eller kabel er et mulig alternativ. RiksTV leverer en gjennomgående dårligere tjeneste enn konkurrentene sine og har dessverre kun noe for seg dersom andre alternativer ikke er teknisk mulige.
    RiksTV er de eneste som sender NRK gratis :-)

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av al-burak
    RiksTV er de eneste som sender NRK gratis :-)
    Det er egentlig ikke RiksTV som sender NRK men det er
    selvfølgelig litt flisespikking

NRK er egen operatør i bakkenettet på lik linje med RiksTV. For å si det på en annen måte så behøver man ikke RiksTV for å se NRK i bakkenettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har forstått av min kontakt med RiksTV pr. mail og tlf, gjaldt dette alle Humax-boksene. Signalene er hos meg ypperlige både på styrke og kvalitet, som jeg har redegjort for i en annen sammenheng.
    [...]
    Fasit har jo bevist at systemet IKKE var nok testet/utprøvd før det ble iverksatt.
    Vel, dette beviser heller at Humax dekoderene ikke har vært gode nok. Ikke at verken RiksTV eller TV2 har gjort noe feil.

Men, hovedproblemet ligger nok egentlig i urealistiske forventninger til hvor omfattende RiksTVs godkjennelsesprosess er.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser på tv2 sin hjemme side at flere serier denne uken skal sendes i HD. Bra at vi endelig får mye HD på tv2.

Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle sammen,

Skulle gjerne ha hørt noen bruker erfaringer fra nå om dagen jeg.

Jeg jobbet på Amanda prisen på fredag å dette var for min del den første direkte sendte 1080i sendingen, det så i alle fall bra ut på min grad 1 monitor, men skulle gjerne ha hørt litt fra noen av dere om hvordan det så ut etter å ha vært en tur over satelitt og igjenom MCR i Bergen.

mvh

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Saito
    Hei alle sammen,

Skulle gjerne ha hørt noen bruker erfaringer fra nå om dagen jeg.

Jeg jobbet på Amanda prisen på fredag å dette var for min del den første direkte sendte 1080i sendingen, det så i alle fall bra ut på min grad 1 monitor, men skulle gjerne ha hørt litt fra noen av dere om hvordan det så ut etter å ha vært en tur over satelitt og igjenom MCR i Bergen.

mvh
    Beklageligvis har ikke TV2 kommet til enighet om distribusjon av Norsk TV2 HD via Canal Digital. Dette er svært skuffende. TV2 HD burde vært like selvfølgelig på CD som TVN HD.
    Så som CD kunde kan jeg ikke hjelpe deg. Skulle gjerne gjort det...

Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •