TV2 starter HD sendinger fra 25 Juni - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 223
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Man kan fint bruke komponent og få 98% av bildekvaliteten til HDMI i HD.
    Ja, hvis dekoderen støtter komponent så stiller saken seg selvfølgelig annerledes. Da skal jeg ydmykt trekke tilbake min bekymring

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste boksene utenom den billigste grundig og thomson boksene har komponent.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    De fleste boksene utenom den billigste grundig og thomson boksene har komponent.
    De fleste godkjente boksene har ikke komponent. Mulig det er solgt mest bokser som har komponent da (f.eks. Sagem).

Ut av de 14 godkjente mottagerene er det kun Sagem, Humax og Grundig PVR som har komponent utgang i følge tekniske data lagt ut på rikstv.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Er litt usikker på dette men jeg lurer på om en evt. bruk av HDCP kopibeskyttelse en gang i framtiden kan bety at det kun vil tillates SD ut på analoge utganger ( som f.eks. komponent).
    Jeg la merke til at CD sin nyeste HD-dekoder ikke lenger har komponentutgang. Kanskje dette også er blitt et 'krav' CD må følge. I så fall regner jeg med at de deaktiverer komponentutgangen på tidligere dekoder i software, hvis denne noengang har virket da, er det noen som har prøvd?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte TV2 idag. Formatet/oppløsningen for TV2 HD er 1080i. Jeg er ihvertfall fornøyd med den beslutningen.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Ringte TV2 idag. Formatet/oppløsningen for TV2 HD er 1080i. Jeg er ihvertfall fornøyd med den beslutningen.
    Det er jeg helt enig med deg i når vi ser hvor bra dette kan være, selv på sport.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hvordan bildekvaliteten blir sett opp mot konkurentene?

Og ett par sidespørsmål anngående videre utvikling av bakkenettet.

Om RiksTV skulle få "hele spekteret" når det analoget nettet slettes, får de hvirkelig 4-dobblet båndbredden sin slik det ble påstått tidligere i tråden? Og hva er det som skal til for at de skal kunne benytte seg av disse frekvensene? Må de ut for å oppgradere alle senderene med ny HW igjen, eller er det bare å "slå på en bryter" på det de allerede har?

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også en mulighet for at RiksTV blir tvunget til å slippe til en annen aktør i bakkenettet, som gjør at det kommer 2 tilbydere på bakkenettet. Da har plutselig ikke RiksTV særlig med plass allikevel. MTG (eier av Viasat) har tidligere vist interesse.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men da blir det vel uansett til at de deler likt, og da vil vel RiksTV fortsatt dobble sin båndbredde om tidligere påstand stemmer. I tillegg har det vel også vert snakk om at MTG kan komme til å kjøpe opp hele skiten.

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten bør de pålegges å dele datastrøm, der vi som kunder kan dekode den samme datastrømmen enten med kort fra Riks-TV, eller ny tilbyder. Det er ingen vits i å sende Tv kanalene parallet, når spekteret er mangelvare. Da sparer man båndbredde og deler av spekteret kan brukes til mer fornuftige ting enn Tv, nemmlig kommunikasjon for nødetater eller trådløst internett. :-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superman
    Dessuten bør de pålegges å dele datastrøm, der vi som kunder kan dekode den samme datastrømmen enten med kort fra Riks-TV, eller ny tilbyder.
    Ja, det må jo være en selvfølge. Noe annet vil jo være helt bak mål.
    "Problemet" med en ny tilbyder vil være at denne antakelig vil komme med en rekke "egne" kanaler som spiser av båndbredden og begrenser antallet mulige HD-kanaler.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis bakkenettet kommer med 1 tilbyder til, så tror jeg det vil være døden for bakkenettet. Det er ikke plass til 2. Etter min mening vil det være meninsløst også. Bakkenettet har jo konkuranse idag mot parabol, kabeltv og fiberoptikk.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Positivt at TV2 HD skal sende i 1080i, da får jeg kanon bilde på den kanalen også.

For de som vil ha et godt utbud av HD kanaler, eller SD kanaler for den saks skyld, er der ingen vei utenom kabel eller satellitt.

Kan ikke fatte og begripe at noen folk som har mulighet for kabel eller satellitt, bruker RiksTV.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel kanskje ha noe med hvilke kanaler en ønsker til en gitt pris og hvor mange tv'r en har i huset? Når en sammenligner RiksTV med parabol var RiksTV mye billigere på tv nr 2 og en slipper å strekke en masse kabler til de forskjellige tv'ne. Og når det gjelder kanalene er de dyrest pr kanal, men den teller egentlig ikke da det er sinnsykt mange dritkanaler som følger med pakkene på parabolsiden. Spesielt kronglete var det hvis en stakkar hadde lyst til å se på både TV3 og f.eks. Discovery.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen02
    Bakkenettet har jo konkuranse idag mot parabol, kabeltv og fiberoptikk.
    Joda, men på f.eks parabol er det jo konkurranse mellom Viasat og Canal Digital. Ifølge konsesjonen som Norges Televisjon fikk, er det pliktet til å tillate konkurranse på bakkenettet, da pr. i dag så har RiksTV monopol. Det liker konkurransetilsynet dårlig.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis bakkenettet kommer med 1 tilbyder til, så tror jeg det vil være døden for bakkenettet. Det er ikke plass til 2. Etter min mening vil det være meninsløst også. Bakkenettet har jo konkuranse idag mot parabol, kabeltv og fiberoptikk.
    Så lenge alle personer ikke har ett alternativ i kabel/parabol/fiber så hjelper det ikke.

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Ja, det må jo være en selvfølge. Noe annet vil jo være helt bak mål.
    "Problemet" med en ny tilbyder vil være at denne antakelig vil komme med en rekke "egne" kanaler som spiser av båndbredden og begrenser antallet mulige HD-kanaler.

La oss si at det stemmer at kapasiteten 4-dobbles. Jeg tror da at disse kanalene vil da bli tilgjengelig for alle som betaler og gjennom felles datastrøm.

NRK1 (HD*)
    NRK2 (HD*)
    NRK3 (HD*)
    TV2 (HD)
    TV2 Nyhetskanalen
    TV3
    Viasat4 (HD*)
    TVNorge (HD)
    FEM

(HD* er kanaler jeg ønsker og tror kommer i HD)

Som dere ser så har jeg lagt ut ett par nye HD-kanaler. NRK vil nok komme, kanskje i første omgang med NRK1, men senere kommer nok også 2 og 3. I tillegg tror jeg både TVNorge ønsker HD også på DVB-T samt at Viasat4 ønsker HD da først og fremst med tanke på deres flaggskip Champions League (med mindre TV2 da snapper opp denne)

De resterende 3 kanalene har ihvertfall ikke jeg personlig noen grunn til å ønske i HD.

Så går vi over på andre kanaler som jeg er litt mer usikker på. Dette er snakk om kanaler som begge har tilgjengelige (ser da bort fra HD-taggen) i sine nett, men som f.eks. ikke er med i en "grunnpakke".

Discovery (HD)
    National Geographic (HD)
    Animal Planet (HD)
    SportN (HD*)
    BBC World
    TV2 Film
    TV2 Sport (bare en er felles, men om kapasiteten firedobbles så vil nok TV2 ha inn resten også på bakkenettet)

La oss ta utgangspunkt i at TV2s HD-prosjekt virker, og legge på litt ekstra båndbredde og si at en av disse HD-kanalene trenger dobbel kapasitet av det en SD-kanal har i dagens bakkenett. Da har vi 10 HD kanaler som tilsvarer 20 av dagens kanaler. Samt 5 SD-kanaler. Dette vil da få plass i dagens båndbredde.

Da vil vi ha plass til 75 SD-kanaler/32,5 HD-kanaler til. La oss si at Viasat og Canal+ ønsker 6 HD kanaler hver på sikt. så har vi plass til 20/40 kanaler til som fordeles rundt på kanaler som TV2Zebra, musikk-kanaler Viasat Sport o.l.

Så om kapasiteten virkelig 4-dobbles så kan det faktisk bli ganske bra tilbud selv med 2 aktører i samme nett.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zicoz
    Så lenge alle personer ikke har ett alternativ i kabel/parabol/fiber så hjelper det ikke.

La oss si at det stemmer at kapasiteten 4-dobbles. Jeg tror da at disse kanalene vil da bli tilgjengelig for alle som betaler og gjennom felles datastrøm.

NRK1 (HD*)
    NRK2 (HD*)
    NRK3 (HD*)
    TV2 (HD)
    TV2 Nyhetskanalen
    TV3
    Viasat4 (HD*)
    TVNorge (HD)
    FEM

(HD* er kanaler jeg ønsker og tror kommer i HD)

Som dere ser så har jeg lagt ut ett par nye HD-kanaler. NRK vil nok komme, kanskje i første omgang med NRK1, men senere kommer nok også 2 og 3. I tillegg tror jeg både TVNorge ønsker HD også på DVB-T samt at Viasat4 ønsker HD da først og fremst med tanke på deres flaggskip Champions League (med mindre TV2 da snapper opp denne)

De resterende 3 kanalene har ihvertfall ikke jeg personlig noen grunn til å ønske i HD.

Så går vi over på andre kanaler som jeg er litt mer usikker på. Dette er snakk om kanaler som begge har tilgjengelige (ser da bort fra HD-taggen) i sine nett, men som f.eks. ikke er med i en "grunnpakke".

Discovery (HD)
    National Geographic (HD)
    Animal Planet (HD)
    SportN (HD*)
    BBC World
    TV2 Film
    TV2 Sport (bare en er felles, men om kapasiteten firedobbles så vil nok TV2 ha inn resten også på bakkenettet)

La oss ta utgangspunkt i at TV2s HD-prosjekt virker, og legge på litt ekstra båndbredde og si at en av disse HD-kanalene trenger dobbel kapasitet av det en SD-kanal har i dagens bakkenett. Da har vi 10 HD kanaler som tilsvarer 20 av dagens kanaler. Samt 5 SD-kanaler. Dette vil da få plass i dagens båndbredde.

Da vil vi ha plass til 75 SD-kanaler/32,5 HD-kanaler til. La oss si at Viasat og Canal+ ønsker 6 HD kanaler hver på sikt. så har vi plass til 20/40 kanaler til som fordeles rundt på kanaler som TV2Zebra, musikk-kanaler Viasat Sport o.l.

Så om kapasiteten virkelig 4-dobbles så kan det faktisk bli ganske bra tilbud selv med 2 aktører i samme nett.
    Det var ganske optimistisk det. En HD kanal som sender 1080i trenger mye mer en dobbelt av en SD kanal, heller 4 ganger vil jeg si. I Sverige stengte man ned hele analognettet for over et år siden. Der finnes ennå ikke noen HD kanaler på bakkenettet. SVT HD prøves ut i Stockholmsområdet (Mälardalen), utover det, nada. Canal Digital derimot sender flust med HD kanaler både på parabol og kabel.

Så, sånn sett er det jo et paradoks, at her sitter jeg i Stavanger og nyter SVT HD mens mine slektninger nede i Skåne ikke får det inn på bakkenettet (Boxer.se)

PS. Når det er sagt, så kunne jo Boxer i Sverige med fordel kutta ut en masse "drittkanaler" og heller lage plass for et par HD kanaler ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til dette med HD sendinger, så kan jeg også si at SD materiale blir betraktelig bedre på 1080i.

TVNorge sender jo samme programmer på både HD og SD. Når HD logoen viser seg, så er det jo super. Men de programmer som er SD fremstår også som mye bedre på TVNorge HD, selvfølgelig grunnet bitrate.

TV2 har jo meget bra kvalitet som det er nå, men når de begynner og sende i 1080i, så har vi meget og glede oss til, for eksempel så er vel de fleste serier de har kjøpt inn innspilt i HD, så gled dere folkens :-D

PS. 1080i er like bra som 1080P, når du har skikkelig hardware. Når jeg ser på BBC HD - Planet Earth på min Pio LX5090, så blir det omtrent samme kvalitet som når jeg kjører platene fra Blu-ray boksen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Det var ganske optimistisk det. En HD kanal som sender 1080i trenger mye mer en dobbelt av en SD kanal, heller 4 ganger vil jeg si. I Sverige stengte man ned hele analognettet for over et år siden. Der finnes ennå ikke noen HD kanaler på bakkenettet. SVT HD prøves ut i Stockholmsområdet (Mälardalen), utover det, nada. Canal Digital derimot sender flust med HD kanaler både på parabol og kabel.

Så, sånn sett er det jo et paradoks, at her sitter jeg i Stavanger og nyter SVT HD mens mine slektninger nede i Skåne ikke får det inn på bakkenettet (Boxer.se)

PS. Når det er sagt, så kunne jo Boxer i Sverige med fordel kutta ut en masse "drittkanaler" og heller lage plass for et par HD kanaler ;-)
    Nå sender jo det svenske bakkenettet i mpeg-2 og det er ikke like lett å komprimere som mpeg-4.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sender jo det svenske bakkenettet i mpeg-2 og det er ikke like lett å komprimere som mpeg-4.

HD kanalene på Canal Digital sendes med videobitrater mellom 15-20Mbps. Dette er nok minst ca. 3-4 ganger mer bitrate enn hva en SD kanal i gjennomsnitt benytter i bakkenettet med MPEG4 komprimmering.

Ser forresten at TV2 HD nå er lagt ut i bakkenettet. Har målt bitrater høyere enn 7Mbps på et 20s opptak (Transedit osv.) så de sender sannsynligvis SD oppskalert til HD nå. Bør bli mye bedre enn SD sendingen til TV2 i bakkenettet som tidligere brukte 544x576 (dvs. SD oppløsning redusert med 25%).

Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •