Trenger man CAM for å se NRK?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer leifindr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Trenger man CAM for å se NRK?

Jeg vurderer å kjøpe en Samsung LE32B350EG TV med innebygget DVB-T for å kunne se NRK på hytta. Hos Lefdal sier de at jeg også trenger en CAM for å se Riks-TV. Denne skal de ha 995,- for.

Jeg er veldig forvirret. Etter hva jeg vet er ikke NRK en del av Riks-TV, men deler båndbredde med Riks-TV hos NDTV. NRK er pålagt å sende ukryptert (man betaler tross alt lisens). Trenger jeg da egentlig CAM og/eller kort fra Riks-TV for kun å se på NRK?

Er temmelig fersk på digital-TV, derfor takknemlig for gode råd fra dere som er litt bedre informert.

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Hei

Nei du trenger ikke cam for å se NRK 1 2 og 3 på denne TV

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da kjøper jeg TV og antenne, that's it?

Hytta ligger i litt marginal dekning, en nabo sier at han ser NRK1 helt fint mens de andre NRK-kanalene er litt bob-bob. Siden alle kanaler er muxet inn på en (?) carrier trodde jeg at man skulle motta alle med lik kvalitet.

Er det forskjellig koding på de enkelte kanalene slik at NRK1 har bedre mulighet for feilkorreksjon?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Hvorfor ikke gi 500 kr mer og gå for Philips 32" LCD-TV som også Riks Tv klar + at den har media støtte via USB? Spesielt siden dekning er bob bob som du sier så hadde det sikkert vært kjekt å ha med en minnepinne med et par gode filmer.

Dessuten er den Philips 32PFL5404H/12 TV fra den siste Philips 5000 serie mens den Samsung kan i hvertfall ikke jeg finne noe info om hos Samsung (3 serie?)
    Har bestilt denne Philips tv-en og venter den inn i løpet av neste uke. Det var litt dumt at både Lefdal og Elkjøp hadde det kun på nettet, men 169 i posten er ikke så gale, spesielt hvis man tenker at Siba tar 495 for å sende en liten Weber Grill.

Kommer tilbake med mer info etter at jeg får TV-en.

Hilsen
    Staljin

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifindr
    Så da kjøper jeg TV og antenne, that's it?

Hytta ligger i litt marginal dekning, en nabo sier at han ser NRK1 helt fint mens de andre NRK-kanalene er litt bob-bob. Siden alle kanaler er muxet inn på en (?) carrier trodde jeg at man skulle motta alle med lik kvalitet.

Er det forskjellig koding på de enkelte kanalene slik at NRK1 har bedre mulighet for feilkorreksjon?
    Jepp men kjøp en god UHF ute antenne, også kalt TV2 antenne av noen. Plasser antennen på hytta der du har best utsyn mot det senderen du skal bruke er.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av staljin
    Hvorfor ikke gi 500 kr mer og gå for Philips 32" LCD-TV som også Riks Tv klar + at den har media støtte via USB?
    God idé, det skal jeg følge opp. Helt perfekt hadde det vært om en kunne få innebygget en dvd-spiller, men da er en begrenset til 22" (Daewoo).

En 16GB minnepinne rommer fort 4 spillefilmer, og det er da saktens nok

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 16GB minnepinne rommer fort 4 spillefilmer, og det er da saktens nok
    Her kunne en vel også bruke en liten portabel HDD med USB-tilkoling og strømforsyning over USB. Da har man plutselig flere 100 GB tilgjengelig. Ser at en film får grei kvalitet selv om den komprimeres til 2GB, med 160GB HDD kan man da ta med seg 80 filmer. Nok til en hel påske

En annen stor fordel med å ha det meste integrert i TV'en er at en slipper unna med én fjernkontroll!

Uff, nå ble dette litt off-topic, det startet med CAM og NRK. Tror jeg setter strek her og takker for greie svar!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Nå er TV-en i huset. Har ikke hatt så mye tid å teste den men her er hva jeg fant ut så langt.

Fin bilde på analog signal fra kabel TV, selv med 15m kabel fra Hama. Faktisk bedre bilde enn på en CRT TV med 2 m Biltema kabel. Ikke så veldig blasse farger dog litt verre enn på den CRT TV-an, men til denne prisen absolutt godkjent.

Media støtte virker OK. Kjørt bare en Xvid Mr. Bean episode fra 128MB USB pinne. Ginn ganske greit dog avspillingen ikke var 100% "smoot".

Har en 200GB USB disk på vei så skal jeg gå grundigere til verks når den kommer.

Er interessert i å få tilgang til de digitale kanaler fra Canal Digial som er kabel TV leverandør i borettslaget.

Ser at MPX selger Triax CA-modul til Canal Digital kabelTV , men jeg klarer ikke å finne noe liste over godkjente TV-er for Canal Digital.

Tar kontakt med Canal Digital på mandag.

Hilsen
    Staljin

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppløftende!

Har du forsøkt å ta inn NRK digitalt fra luften (ikke kabel)? Er litt interessert i å få verifisert at det går greit uten tilleggsutstyr (CAM) før jeg også bestiller et slikt TV :-?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, har ikke søkt digitale kanaler. har ikke antenne og har ikke tenkt å skaffe det med det første heller. kan prøve uten antenne etterpå.

staljin

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt å ta inn NRK digitalt fra luften (ikke kabel)? Er litt interessert i å få verifisert at det går greit uten tilleggsutstyr (CAM) før jeg også bestiller et slikt TV :-?
    Jeg har ikke akkurat denne TVen, men jeg har en TV med DVB-T tuner og mpeg4-støtte. Med vanlig antenne får jeg helt fint inn NRK1, 2 og 3. Hvis jeg vil se TV2 og noen av de andre kanalene fra RiksTV, så må jeg ha CAM, men NRKs kanaler fungerer som sagt utmerket med kun antenne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •