CA-modul for Riks-tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CA-modul for Riks-tv

Heisann.

Kjøpt meg ny TV som er klargjort for Riks-tv. Mangler bare den CA-modulen. Men hvorfor skal den være så himla dyr? Billigste jeg fant var rundt 8-900 kroner + frakt. Dvs at den ca modulen er like dyr som en vanlig tuner. Tunern her sitter jo inni tven. Modulen gjør vel bare så kortet får kontakt med tunern.

Kjenner jeg blei litt oppgitt nå. Dumt jeg ikke sjekka priser først hehe

Marius

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjusen
    Heisann.

Kjøpt meg ny TV som er klargjort for Riks-tv. Mangler bare den CA-modulen. Men hvorfor skal den være så himla dyr? Billigste jeg fant var rundt 8-900 kroner + frakt. Dvs at den ca modulen er like dyr som en vanlig tuner. Tunern her sitter jo inni tven. Modulen gjør vel bare så kortet får kontakt med tunern.

Kjenner jeg blei litt oppgitt nå. Dumt jeg ikke sjekka priser først hehe

Marius
    (Nesten) Monopol?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, det er dyrt. Men, gled deg over at du slipper en ekstra boks i stua med enda en fjernkontroll å holde styr på. Har selv veldig god erfaring med cam i min SonyTV.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    (Nesten) Monopol?
    Det er kun en distributør av disse i Norge tror jeg... Det er vel i grunn monopol, for du kan ikke kjøpe et utenlansk modul og få det godkjent hos RiksTV.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mentor1
    Det er kun en distributør av disse i Norge tror jeg... Det er vel i grunn monopol, for du kan ikke kjøpe et utenlansk modul og få det godkjent hos RiksTV.
    Hardwaren i en "pairing" CAM er trolig noe dyrere også enn en vanlig CAM som ikke støtter pairing.

Det er vel kun Technisat som produserer Conax "pairing" CAM'er i øyeblikket men det kan raskt endre seg. Prisen er egentlig ikke veldig høy. Dilog Conax CAM på komplett.no koster f.eks. ca. 600kr. Denne og evt. andre Conax CAM'er blir jo også relativt dyre tatt i betraktning at de aldri vil fungere med "pairing" .

Uansett så er det ofte slik at de billigste boksene vil være billigere enn en CAM (pga. større produksjons volum ).

Antar at det kommer andre produsenter av "secure CAM" for Conax etterhvert.
    SMIT ( ÉîÛÚ¹ú΢¼¼ÊõÓÐÏÞ¹«Ë¾ ) produserer allerede "secure CAMs" med "pairing" for Irdeto, Viaccess(bla. godkjent av Boxer bakkenett i Sverige&Danmark), NDS osv. Antar det bare er et tidsspørsmål før de kommer med Conax "pairing" CAM'er. SMiT Pass the Certification of ACS3.0 Boxer--shenzhen state micro techonlogy co.,ltd

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Hardwaren i en "pairing" CAM er trolig noe dyrere også enn en vanlig CAM som ikke støtter pairing.

Det er vel kun Technisat som produserer Conax "pairing" CAM'er i øyeblikket men det kan raskt endre seg. Prisen er egentlig ikke veldig høy. Dilog Conax CAM på komplett.no koster f.eks. ca. 600kr. Denne og evt. andre Conax CAM'er blir jo også relativt dyre tatt i betraktning at de aldri vil fungere med "pairing" .

Uansett så er det ofte slik at de billigste boksene vil være billigere enn en CAM (pga. større produksjons volum ).

Antar at det kommer andre produsenter av "secure CAM" for Conax etterhvert.
    SMIT ( ÉîÛÚ¹ú΢¼¼ÊõÓÐÏÞ¹«Ë¾ ) produserer allerede "secure CAMs" med "pairing" for Irdeto, Viaccess(bla. godkjent av Boxer bakkenett i Sverige&Danmark), NDS osv. Antar det bare er et tidsspørsmål før de kommer med Conax "pairing" CAM'er. SMiT Pass the Certification of ACS3.0 Boxer--shenzhen state micro techonlogy co.,ltd
    Prisen er vel egentlig ikke veldig høy nei, men det er ikke lenge siden prisen var mye lavere. Sett i forhold til annet her for eksempel:
    www.eldanmark.dk*» Satellit Udstyr*» CA-Moduler*» Conax CXV Canal Digital

Dette er jo samme CAM, men den selges der for pairing mot Canal Digital. Det kan jo hende den fungerer i Norge mot RiksTV, men jeg ville ikke satt pengene mine på det.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mentor1
    Prisen er vel egentlig ikke veldig høy nei, men det er ikke lenge siden prisen var mye lavere. Sett i forhold til annet her for eksempel:
    www.eldanmark.dk*» Satellit Udstyr*» CA-Moduler*» Conax CXV Canal Digital

Dette er jo samme CAM, men den selges der for pairing mot Canal Digital. Det kan jo hende den fungerer i Norge mot RiksTV, men jeg ville ikke satt pengene mine på det.
    Jeg ville heller ikke tatt risikoen. 800 Danske er forresten kr. 927 Norske. Det tyder på at RiksTV CAM'en ikke akkurat er overpriset. CAM'n i den Danske nettbutikken ville kostet minst 1200kr. ferdig levert i Norge pga. toll (=25% moms) og moms på frakt. Selv om CAM'en hadde vært eksportert på korrekt vis fra Danmark(dvs. ingen dansk moms) så ville CAM'n kostet godt over 1000 kr. levert i Norge. Nå snder Eldanmark tydligvis ikke varer til Norge så da er det ikke noe tema...

Den store fordelen med CAM'ene er ikke prisen (og stabilitet...) men at man slipper dekoder

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg ville heller ikke tatt risikoen. 800 Danske er forresten kr. 927 Norske. Det tyder på at RiksTV CAM'en ikke akkurat er overpriset. CAM'n i den Danske nettbutikken ville kostet minst 1200kr. ferdig levert i Norge pga. toll (=25% moms) og moms på frakt. Selv om CAM'en hadde vært eksportert på korrekt vis fra Danmark(dvs. ingen dansk moms) så ville CAM'n kostet godt over 1000 kr. levert i Norge. Nå snder Eldanmark tydligvis ikke varer til Norge så da er det ikke noe tema...

Den store fordelen med CAM'ene er ikke prisen (og stabilitet...) men at man slipper dekoder
    Poenget mitt var ikke at den var billigere der, postet linken slik at man kunne se hva den kostet i utlandet versus hva andre cams koster i samme nettbutikken. Det er jo samme distributør for denne i Danmark som i Norge, det gir jo ingen mening at de har interesse av å dumpe den billig i det ene landet.
    Den selges via Strong, Strong overtok agenturet for merkevarene Technisat og Force for en tid tilbake.
    Elektronikkbransjen - Strong + Technisat

For kort tid siden bestilte forhandlere direkte fra RiksTV, og da var CAM'en rimeligere enn den er nå. Jeg sier ikke den er overpriset, men hele poenget mitt er at den var mye rimeligere for kort tid siden. Da lå den i flere nettbutikker til 598,-. Det er ikke lett å finne den til en slik pris i dag. Men dette er litt meningsløst å diskutere. Den koster en del mer nå enn den gjorde før, men den er ikke dyr i forhold til andre lignende produkter etter den har økt i pris.

Og ja, CAM er gull å bruke i IDTV!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man inngår abonnement med Rikstv kan man få CA modul som en del av avtalen.De kjører forøvrig en vårkampanje nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cam

Jeg kjøpte CAM til PX81 på Expert. Fikk den til 200 kr da jeg skulle ha et ekstra abonnement (som jeg forøvrig får 70 % på 8) )

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Erfaringer?

Hei, vurderer å skifte til en flatskjerm som er riks-tv klar. På tide med oppgradering og det hadde vært fint å bli kvitt tuneren...

Er det noen som kan dele erfaringer med slik ca-modul løsning?
    -Hurtighet på kanalskifte, EPG, stabilitet?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er disse cam modulene billigst nå?