Canal Digital innfører nå "Pairing" av kort og mottaker... - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 138
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Hvis disse CAM'ene blir tilgjengelige så gir "pairingen" egentlig ikke noen ulemper siden det er veldig vanlig at mottagere har common interface plass.
    Det samme gjelder også mange kort for HTPC. Derfor stiller jeg meg tvilende til om CD i Norge vil godkjenne noen pairing CAM. Da faller hele argumentet deres om krav til beskyttelse av innhold sammen siden det ikke vil være mulig å hindre at CAMen brukes i opptaksutstyr som gir mulighet for kopiering. Man greier selvfølgelig fremdeles å stoppe de som benytter cardsharing i stor stil (mellom flere brukere og/eller installasjoner med mange mottakere for å håndtere mange kanaler samtidig), men jeg tror ikke de er mange nok til at det er bryet verd for CD. Dessuten ødelegger en slik CAM for strategi som innbefatter at CD posisjonerer seg for å ta ekstra betalt for tilleggstjenester (opptak, timeshifting og alt annet 3.parts utstyr allerede er i stand til å utføre).

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phel21
    Det samme gjelder også mange kort for HTPC. Derfor stiller jeg meg tvilende til om CD i Norge vil godkjenne noen pairing CAM. Da faller hele argumentet deres om krav til beskyttelse av innhold sammen siden det ikke vil være mulig å hindre at CAMen brukes i opptaksutstyr som gir mulighet for kopiering. Man greier selvfølgelig fremdeles å stoppe de som benytter cardsharing i stor stil (mellom flere brukere og/eller installasjoner med mange mottakere for å håndtere mange kanaler samtidig), men jeg tror ikke de er mange nok til at det er bryet verd for CD. Dessuten ødelegger en slik CAM for strategi som innbefatter at CD posisjonerer seg for å ta ekstra betalt for tilleggstjenester (opptak, timeshifting og alt annet 3.parts utstyr allerede er i stand til å utføre).
    Adm.dir. i CD Norge har uttalt seg om at det vil komme løsninger for IDTV. Det ble opplyst på NRK nettmøte etter et forbruker program. http://avforum.no/forum/digitalt-bak...al-cam-tv.html

Jeg ville bli litt overrasket om CD ikke kommer med slike CAM'er for IDTV men det kan selvfølgelig dreie seg om CI+ CAM'er siden disse kan "parres" til en CI+ boks/IDTV innholdet CAM'en leverer ut vil være "scramblet". Det er ikke stort annet å gjøre enn å vente å se. CD i Danmark har uten tvil godkjent Technisat CAM'en men jeg tror ikke det finnes godkjente IDTV enda. Mener å ha sett på et Dansk forum at godkjente IDTV kommer i løpet av 2009.
    Digitalt.tv nyhed

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde meg på en mail til forbrukerrådet, men fikk bare et standardsvar som ikke sa noen ting som helst annet enn en henvisning til medietilsynet. Må nok en konkret sak til før de eventuelt tar affære. Og CD gir vel blaffen så lenge folk fortsetter å kjøpe abonnement...

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    Prøvde meg på en mail til forbrukerrådet, men fikk bare et standardsvar som ikke sa noen ting som helst annet enn en henvisning til medietilsynet. Må nok en konkret sak til før de eventuelt tar affære. Og CD gir vel blaffen så lenge folk fortsetter å kjøpe abonnement...
    Forbrukerrådet har nok en litt dårligere sak nå som CD og Viasat utveksler kanaler slik at TV2/TV3 kan fås hos begge leverandører. I tillegg har konkurransen blitt litt bedre ved at RiksTV også er på banen.

Avtalemessig har CD alt på sitt tørre ved at vilkårene krever at kunde kun bruker utstyr som er godkjent av de. Vurderingen blir da om dette er et urimelig avtalevilkår og om dette er noe som hindrer konkurranse. Er det rimelig at forbruker må ha to bokser hvis de ønsker å abonnere på både Viasat og CD?

Jeg tror vi kommer til å måtte leve med disse urimelige vilkårene en tid til internett endrer konkurransebildet helt. Den dagen vi fritt kan velge kanaler og filmer direkte fra internett med god kvalitet blir bildet et helt annet.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fantes mange steder å handle musikk på før iTunes saken også, så det er jo ikke konkurransen som er prinsippet her. Det er vel like urimelige avtalevilkår å bli låst til en type mottaker som å bli låst til en type musikkavspiller? Vel, vel. For min del lar jeg lommeboka tale... Noen som har tips til gode streaming/nedlastingstjenester? De skal gladelig få pengene mine...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Forbrukerrådet har nok en litt dårligere sak nå som CD og Viasat utveksler kanaler slik at TV2/TV3 kan fås hos begge leverandører. I tillegg har konkurransen blitt litt bedre ved at RiksTV også er på banen.

Avtalemessig har CD alt på sitt tørre ved at vilkårene krever at kunde kun bruker utstyr som er godkjent av de. Vurderingen blir da om dette er et urimelig avtalevilkår og om dette er noe som hindrer konkurranse. Er det rimelig at forbruker må ha to bokser hvis de ønsker å abonnere på både Viasat og CD?

Jeg tror vi kommer til å måtte leve med disse urimelige vilkårene en tid til internett endrer konkurransebildet helt. Den dagen vi fritt kan velge kanaler og filmer direkte fra internett med god kvalitet blir bildet et helt annet.
    Oddsen for at det skjer noe er nok rimelig lav siden det ikke har vært noen reaksjoner mot Viasat og GET som har brukt "pairing" nå i mange år nå. I bakkenettet er det også "pairing". Av samtlige operatører så er det vel kun CD som ikke har en eller annen form for "strengere pairing".

Når Viasat tok i bruk "pairing" så mener jeg å huske at myndighetene (eller var det post &teletilsynet?) vurderte at de ikke hadde hjemmel i lovverket for å gjøre noe ( tror begrunnelsen var at dette var regulert av EØS regler).

I Danmark ble også Viasat "pairing" klagt inn til konkurransemyndighetene mener jeg (klagen kom bl.a. fra CD) men saken ble avvist.

Egentlig er det heller ikke noe problem med "pairing" dersom "pairing" CAM'er blir tilgjengelig. Det spørs om ikke nøkkelen her er CI+ (common interface versjon 2) . Dersom CI+ blir mere utberedt så vil det kunne løse slike problemer en gang i framtiden. CI+ standarden ble ikke vedtatt før i April i år men nå er den en del av den Europeiske standarden for digital-tv og vil antagelig være helt sentral i DVB's standardiserte copy protection and content management system ( DVB-CPCM).

DVB-CPCM - Wikipedia, the free encyclopedia
    CI+ - Wikipedia, the free encyclopedia

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En CAM som kunne bli benyttet i mottakere/pc-tunere som støttet dette hadde vært en glimrende løsning. Men den holdningen CD (og andre) viser i forhold til dette gjør meg ikke spesielt optimistisk... Hvis jeg forstår ditt tidligere innlegg om CI+ CAM så vil denne kunne parres mot selve IDTVen? Isåfall betyr vel det at CD må støtte parring mot en PC DVB-tuner dersom man skal kunne bruke det i en HTPC?

Jeg blir litt oppgitt av hele denne greia (ikke spesielt parring, det var bare en utløsende faktor). Dette er et klassisk eksempel på hvordan det å motkjempe "pirater" (som jo er den offisielle årsaken) i stedet skaper flere...

For å sitere Jason Holtman i Valve Software:

There's a big business feeling that there's piracy. But the truth is: Pirates are underserved customers.
    Og de har førstehånds erfaring med problemet...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    En CAM som kunne bli benyttet i mottakere/pc-tunere som støttet dette hadde vært en glimrende løsning. Men den holdningen CD (og andre) viser i forhold til dette gjør meg ikke spesielt optimistisk... Hvis jeg forstår ditt tidligere innlegg om CI+ CAM så vil denne kunne parres mot selve IDTVen? Isåfall betyr vel det at CD må støtte parring mot en PC DVB-tuner dersom man skal kunne bruke det i en HTPC?

Jeg blir litt oppgitt av hele denne greia (ikke spesielt parring, det var bare en utløsende faktor). Dette er et klassisk eksempel på hvordan det å motkjempe "pirater" (som jo er den offisielle årsaken) i stedet skaper flere...

For å sitere Jason Holtman i Valve Software:

Og de har førstehånds erfaring med problemet...
    Jeg tror filmindustrien osv. er fornøyd så lenge det blir vanskelig og upraktisk for de fleste å kopiere. Hvis målet var å gjøre kopiering totalt umulig så kunne de ganske enkelt ikke distrubuere innhold.

Poenget med CI+ CAM er vel at den ikke vil gi ut descramblet video og audio slik vanlige CAM'er gjør. I DVB CPCM vil antagelig ikke en DVB dekoder kunne spille av opptak uten at en CI+ CAM'en installert ( som en slags "hardware dongle" ). Er usikker på om CAM'en låses til TV , TV modell eller liknende men skal det fungere etter hensikten så må det være en eller annen unik låsing mot TV,dekoder osv. ( som sikkert kan låses på nytt dersom man bytter TV osv.). Fordelen til CI+ vil være at det er en Europisk standard det gjør det sannsynligvis noe enklere for produsentene å produsere utstyr med CI+ støtte.

Jeg mener også å ha sett postinger her i AVForum fra hvor bla. Microsoft skriver noe om at det kan komme HTPC løsninger når (eller dersom) CAM'er for CI versjon 2 blir tilgjengelig.

Det har også eksistert Neotion CAM'er med HDMI(&HDCP) ut. Det skulle jo i teorien gi kopibeskyttelse hele veien fram til TV'n men jeg tror ikke disse Neotion CAM'ene ville fungert bra i praksis.

Newcomer Woodstock sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Poenget med CI+ CAM er vel at den ikke vil gi ut descramblet video og audio slik vanlige CAM'er gjør. I DVB CPCM vil antagelig ikke en DVB dekoder kunne spille av opptak uten at en CI+ CAM'en installert ( som en slags "hardware dongle" ). Er usikker på om CAM'en låses til TV , TV modell eller liknende men skal det fungere etter hensikten så må det være en eller annen unik låsing mot TV,dekoder osv. ( som sikkert kan låses på nytt dersom man bytter TV osv.). Fordelen til CI+ vil være at det er en Europisk standard det gjør det sannsynligvis noe enklere for produsentene å produsere utstyr med CI+ støtte.

Jeg mener også å ha sett postinger her i AVForum fra hvor bla. Microsoft skriver noe om at det kan komme HTPC løsninger når (eller dersom) CAM'er for CI versjon 2 blir tilgjengelig.
    Har best. en ny tv med CI+, er nok muligens lurt det nå da... De er jo bakoverkomp med vanlig CI også. Uansett hva CD skulle finne på. 8-)

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig så mye oppstyr dette skulle lage. Enkelte skal si opp abbonementet sitt og det er ikke måte på.

Bare til info så er samtlige CD godkjente bokser kjøpt fra 2006 til nå aktivert med pairing.

Det gjelder CDC-5050, CDC-7000ST, Digiality CX-CI 422TS, Grundig 6450, Grundig 6452, CD HD box (sagem et eller annet) og CD HD PVR box (også sagem et eller annet)

Er det noen som har andre bokser enn dette og trenger nytt kort så får man ikke det. Så enkelt er det.

Sånn har det vært i en årrekke nå så om folk fremdeles skal si opp abbonnementet sitt så tror jeg dere er litt sent ute for at det skulle ha gitt noen "effekt"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Bare til info så er samtlige CD godkjente bokser kjøpt fra 2006 til nå aktivert med pairing.
    Teknisk mulig: Antakelig. Aktivert: Neppe. Dette har blitt motbevist x antall ganger, med bytte av kort mellom dekodere + at flere bruker smartkort/CAM i DVB-C tunere i PC (meg inkludert). Derfor er det en del nervøse folk her. For det kan bli en del jobb for oss hvis vi kommer hjem en dag og finner 'no signal' på alle kanalene våre. Men den tid den sorg. Gidder ikke tenke så mye på det før det faktisk skjer :-) Og en løsning skal jeg finne, om det så koster tid/penger. CD skal ikke få meg bundet til deres tunere. Jeg betaler for innholdet, og så lenge innholdet kun brukes innenfor mitt hjem, eller av meg på tur, så gjør jeg akkurat hva jeg vil med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig så mye oppstyr dette skulle lage. Enkelte skal si opp abbonementet sitt og det er ikke måte på.

Det gjelder CDC-5050, CDC-7000ST, Digiality CX-CI 422TS, Grundig 6450, Grundig 6452, CD HD box (sagem et eller annet) og CD HD PVR box (også sagem et eller annet)

Er det noen som har andre bokser enn dette og trenger nytt kort så får man ikke det. Så enkelt er det.

Sånn har det vært i en årrekke nå så om folk fremdeles skal si opp abbonnementet sitt så tror jeg dere er litt sent ute for at det skulle ha gitt noen "effekt"
    Fint for deg at du syns det er upoblematisk å miste rettigheter og frihet som forbruker. Men det må da være lov å ikke være enig samt utrykke ønske om endring og litt frustrasjon? :-)

Jeg vet at vilkårene har ligget der lenge, men så lenge de ikke har vært praktisert har de jo ikke hatt noen betydning.

Dessuten. Det er aldri for seint. Det er mange måter å påvirke på. Forbrukermyndigheter, Politisk lobbyvirksomhet osv osv. De kommer helt sikkert til å ignorere kundene sine i første omgang. Men hovmod står for fall som det heter så fint.

Her er forresten en som har skjønt det, nemlig CEO i Sony.
    "Five years ago content companies were regarded as king in our industry, but that was wrong: the customer is king."

[NEA Interview] Sony Chairman, CEO Howard Stringer -- Nikkei Electronics Asia -- May 2009 - Tech-On!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Fint for deg at du syns det er upoblematisk å miste rettigheter og frihet som forbruker. Men det må da være lov å ikke være enig samt utrykke ønske om endring og litt frustrasjon? :-)

Jeg vet at vilkårene har ligget der lenge, men så lenge de ikke har vært praktisert har de jo ikke hatt noen betydning.

Dessuten. Det er aldri for seint. Det er mange måter å påvirke på. Forbrukermyndigheter, Politisk lobbyvirksomhet osv osv. De kommer helt sikkert til å ignorere kundene sine i første omgang. Men hovmod står for fall som det heter så fint.

Her er forresten en som har skjønt det, nemlig CEO i Sony.
    "Five years ago content companies were regarded as king in our industry, but that was wrong: the customer is king."

[NEA Interview] Sony Chairman, CEO Howard Stringer -- Nikkei Electronics Asia -- May 2009 - Tech-On!
    Sier ikke noe om at jeg ikke liker det. Sa bare at dette har eksistert en stund nå derfor ser jeg ikke helt poenget med at det skulle bli så mye oppstyr rundt dette nå. HD tunerene har vært på markedet en stund og man har aldri kunne fått kort fra CD til andre bokser enn til de boksene de leverer selv.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier ikke noe om at jeg ikke liker det. Sa bare at dette har eksistert en stund nå derfor ser jeg ikke helt poenget med at det skulle bli så mye oppstyr rundt dette nå. HD tunerene har vært på markedet en stund og man har aldri kunne fått kort fra CD til andre bokser enn til de boksene de leverer selv.
    Og det er derfor jeg har en del tunere fra både CD og Viasat liggende på loftet i sine original-emballasjer. Helt verdiløse møkkabokser, men de skal jo på død og liv prakke på oss disse boksene uansett hvor dårlige de er.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel ikke noe større problem at det på andre som har pairing? Hvis du har en egen boks hvor du kan legge inn boksid så skal det fungerere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er bare tull!!
    Har hatt CD's Sagem Hd-boks ifra oktober 2007, og kortet mitt kan jeg bruke i hvilken som helst tuner, det er INGEN form for pairing opp mot den tuneren. Har prøvd kortet i 7-8 forskjellige andre tunere, deriblandt noen satelitt tunere, og kortet fungerer umiddelbart i det jeg setter inn kortet.
    Dersom det hadde vært pairing, ville ikke kortet ha fungert i andre tunere enn min egen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde parringen var slik at boksen til CD kun skulle fungere med det ene kortet ment for den. men kortet kan vel allikevel fungere med hvilken som helst "generell" mottaker (ikke levert av CD)?

Mener det er slik hos meg i hvert fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Jeg har allerede kontaktet forbrukerombudet (og forbrukerrådet - men de sa at forbrukerombudet var riktig instans). Det er sikkert bra om flere sender dem en mail og ber dem se på saken.

wukka.
    Det tok litt tid før de svarte, men idag kom responsen fra forbrukerombudet:

Et kort utdrag:

"Vi er kjent med problemstillingen. Som du nevner har den klare likhetstrekk med bindingen mellom iTunes og iPod. Til din informasjon samarbeider vi med Medietilsynet, Forbrukerrådet, Konkurransetilsynet og Post- og teletilsynet på tv-området. På neste kontaktmøte mellom disse organene vil vi drøfte problemstillingen for å se hvilke mulige tiltak som kan treffes i saken."

Så da får vi se om det skjer noe.

Mvh
    Wukka.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du fikk iallefall et bedre svar enn det jeg fikk. Kanskje de har merket trykket?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torer
    Dette er bare tull!!
    Har hatt CD's Sagem Hd-boks ifra oktober 2007, og kortet mitt kan jeg bruke i hvilken som helst tuner, det er INGEN form for pairing opp mot den tuneren. Har prøvd kortet i 7-8 forskjellige andre tunere, deriblandt noen satelitt tunere, og kortet fungerer umiddelbart i det jeg setter inn kortet.
    Dersom det hadde vært pairing, ville ikke kortet ha fungert i andre tunere enn min egen.
    Merkelig at min Sagem HD tuner ikke godtar kortet som sitter i min andre Digiality 422TS eller omvendt. Eller i min kamerats Sagem boks eller min andre kamerats cdc-5050..

Høyst merkverdig...

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •