Canal Digital innfører nå "Pairing" av kort og mottaker... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 138
    Newcomer Kurt'en sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sif
    Sitat: "Merk at vi ikke kan godkjenne at programkortene våre brukes i alle typer mottakere, men at vi kun kobler kort til mottakere godkjent av Canal Digital."

Det står jo ikke noe om at det bare er CD sine egne mottakere som er godkjent men at den skal være godkjent av CD.

Noen som vet om CD har kommet opp med en liste over godkjente mottakere eller har planer om dette?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viasat har hatt pairing i flere år uten at det har hindret folk i å bruke Dreambox.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke med Viasat sine HD-kanaler...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    Ikke med Viasat sine HD-kanaler...
    Synes fustrasjonen er litt vel stor jeg, siden som det ble sagt Viasat har hatt det i mange år, men forstår fustruasjonen. Viss en gjør noe ulovelig :twisted:

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var, at viasat sine HD-kanaler kun virker med viasat sine egne dekodere, uansett hva du skulle finne på av "alternative" løsninger. Det ville være synd om CD finner på noe lignende.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Canal Digita Suger Lut

Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Det kommer jeg til å gjøre, dersom de innfører dette på parabol også.

Jeg er lovlydig, og betaler 500,- / mnde for å motta tv-signalet. Men jeg vil bruke det utstyret jeg ønsker. Alternativt får jeg bare si opp abonnementet mitt og begynne å laste ned serier "ulovelig" fra nett. Plate/TV/Filmbransjen må snart skjønne at de ikke kan fortsette å herje med kundene sine.

Så btw en debatt på FBI her omdagen, der de fikk spørsmål om hvorfor de "tvang" brukere til å bruke spesielt utstyr, og om dette ikke var lock-in.

De svarte undvikende og sa at det var teknisk umulig for folk å bruke det samme utstyret hos forskjellige leverandørene. Det stemmer jo iofs mellom kabel og parabol, men ikke mellom forskjellige parabol-leverandører.

- wukka

Heng deg på den du, søk på Topicen min.. wukka

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Hva med de som kjøpte kort/Force tuner når den var CD godkjent? Den har ikke mulighet for pairing etter det jeg vet. Kan CD tvinge oss til å kjøpe ny tuner?
    viasat gjorde det med meg sist de la om systemet til slik pairing greier.
    Ble så forbanna at jeg sa opp hele dritten!
    For de som har bindingstid, tru med forbrukerrådet... gjorde jeg, vips så var 18mnd vekke...
    Noe jeg anbefaler folk å gjøre med CD om de skal være sånn.
    Blir for drøyt når ikke forbrukeren selv får velge hvilke boks han vil benytte.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenno4
    Synes fustrasjonen er litt vel stor jeg, siden som det ble sagt Viasat har hatt det i mange år, men forstår fustruasjonen. Viss en gjør noe ulovelig :twisted:
    er omtrent som å si at man ikke får lov å kjøre over denne broen for man har mercedes.
    Denne broen er bare for de som benytter Volkswagen / Audio som fremkomstmiddel.

Så om du har kjørt boble i mange år, fint for deg. men for oss som vil ha noe bedre... da er det kjedelig å rett og slett bli nektet å kjøre...=P

Var litt ut av det blå sammenligning, men blir så forbanna på slike stunt som CD gjør nå

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens offtopic:

Er det mulig å selge Canal Digital HD dekoderen?
    Altså, hvis jeg endag får nok av CD, og ønsker å si opp abonnementet, kan jeg da selge HD dekoderen min privat? muligens med kortet, vet ikke hvordan dette fungerer.
    Eller har dekoderen 0 bruks/salgsverdi?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Muligens offtopic:

Er det mulig å selge Canal Digital HD dekoderen?
    Altså, hvis jeg endag får nok av CD, og ønsker å si opp abonnementet, kan jeg da selge HD dekoderen min privat? muligens med kortet, vet ikke hvordan dette fungerer.
    Eller har dekoderen 0 bruks/salgsverdi?
    Jeg vil tro at du kan selge den videre. Den er jo en godkjent mottaker.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av svennand
    er omtrent som å si at man ikke får lov å kjøre over denne broen for man har mercedes.
    Denne broen er bare for de som benytter Volkswagen / Audio som fremkomstmiddel.

Så om du har kjørt boble i mange år, fint for deg. men for oss som vil ha noe bedre... da er det kjedelig å rett og slett bli nektet å kjøre...=P

Var litt ut av det blå sammenligning, men blir så forbanna på slike stunt som CD gjør nå
    Jeg tror ikke det hjelper å bli forbanna.CD gjør akkurat det samme som Viasat, Sky og andre signaldistributører gjør i hele Europa.Dette skyldes HD innholdet og rettighetshavernes redsel for kopiering.Dette er ikke bare CD skyld.Men-jeg har et spørsmål.Dersom vi ikke vil ha Viasat og CD p.g.a.pairing,hva skal vi da se på??? Hva kommer til å skje den dagen TV 2 og NRK begynner å sende HD og forlanger akkurat samme beskyttelse???
    Jeg tror vi skal ha litt realisme i vår argumentasjon og ha litt is i magen.
    Stølen

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg tror ikke det hjelper å bli forbanna.CD gjør akkurat det samme som Viasat, Sky og andre signaldistributører gjør i hele Europa.Dette skyldes HD innholdet og rettighetshavernes redsel for kopiering.Dette er ikke bare CD skyld.Men-jeg har et spørsmål.Dersom vi ikke vil ha Viasat og CD p.g.a.pairing,hva skal vi da se på??? Hva kommer til å skje den dagen TV 2 og NRK begynner å sende HD og forlanger akkurat samme beskyttelse???
    Jeg tror vi skal ha litt realisme i vår argumentasjon og ha litt is i magen.
    Stølen
    Ikke personangrep.

Men det er nettopp slik holdning som gjør at "De store" leverandørene tørr å gjøre sånne ting. Som sagt, i mange andre sammenhenger så ville det blitt masseprotester mot sånne restriksjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er bra at CD gjør dette, fordi de skyter seg selv i foten og kommer på sikt til å tape kunder. Det er garantert at noen finner en vei rundt dette, og så snart det skjer så kommer folk til å gå for den alternative løsningen.

Det er også fullstendig mangel på konkurranse når det kommer til store leverandører i Norge, og det er bra når CD gjør feil som dette, fordi det vil føre flere kunder over til andre løsninger. Men desverre er det ikke alle som er aktive forbrukere og skjønner at de har stor makt over hva som tilbys.

En annen ting er at tv begynner å bli latterlig dyrt, og der må mange ta sin del av skylden, alt i fra tjenesteleverandørene, soft- og hardware leverandører, og tv-kanalene. Og hvis det først ska koste så mye som det gjør, hvorfor skal jeg som forbruker betale for kanaler som jeg overhodet ikke er interessert i? Hvis jeg ønsker å lese Aftenposten så må jeg ikke kjøpe Nordlys, VG, Dagbladet, Tidens Krav, Bergens tidende, Budstikka osv, må jeg? Gi meg et godt tilbud så er jeg villig til å betale for det!

Sakte men sikkert går tv-bransjen i akkurat samme felle som platebransjen. De må forstå at brukerne velger den enkleste og billigste løsningen som passer for dem. Så inntil leverandørene og tilbyderne anpasser seg markedet så kommer nedlasting og piratløsninger bare bli mer vanlig. Så får de sitte der med skjegget i postkassa.

Pr i dag så er deres største målgruppe en generasjon som er generellt lite kunnige om hvilke alternative løsninger som finnes, men når 70-talls generasjonen, og de som kommer etter tar over, så vil man ha forbrukere som er mye mer bevisste om hvilke alternativer som finnes.

Som regel så virker det som at svaret er å konstant tilby ny teknologi for å forsvare høyere pris og mindre valgmuligheter, men den finten har ihvertfall ikke jeg tenkt å gå på en gang til. Jeg nekter å betale dyrevis av penger for f.eks en HD-pakke hvor 9 av 10 kanaler er helt uinteressante for meg. Når jeg i tillegg må betale for en grunnpakke (hvor også minst halvparten av kanalene er uinteressante) for å i det hele tatt få de vanlige kanalene, så sier det seg selv at jeg ser etter, og velger, en annen løsning.

Det morsomme er at et av hovedargumentene for å innføre digital-tv var at valgmuligheten skulle bli større, men det er blitt helt motsatt. Hvorfor skal jeg betale for at TV2 ønsker å bli FOX med en komplett udugelig nyhetskanal? TV2-reality (også kjent som zebra) og TV2-reprise (også kjent som TV2) kunne jeg også klart meg uten. For å ikke snakke om TVN. Hvis de skal forsvare en konstant høyere pris pga at de utvider tilbudet sitt så må de vel for pokker gi kunden et valg om han ønsker det eller ikke? Hvis jeg kjøper en Volvo så er det vel ingen som sier at ja ok, du vil ha en V50 men da MÅ du ta en V70 i tillegg!

Jeg har aldri skjønt det her med rikspakken heller. Hvorfor betaler man lisens for "vanlig" tv samtidig som man må betale ekstra for å se nrk? Hva hvis jeg driter i TVNorge og all møkka som tv2 serverer, hvorfor skal jeg da være nødt å betale ekstra for å bare se NRK når jeg allerede har betalt lisensen?

Så det er opp til forbrukerne og leverandørene å aktivt velge hvilken løsning de vil ha. Selv ønsker jeg å kunne velge de kanalene som er interessante for meg, og selvsagt betale for det. Jeg vil også kunne ta opp og dele det fritt i huset uten å være nødt å kjøpe flere dekodere og programkort. Muligheten for å få til dette ligger i teknologien, men så lenge ingen gidder å tilby dette så velger jeg å velge bort det jeg ikke vil ha, og bruker pirat-løsninger som det å laste ned fra nett og streame programmer jeg vil se live.

Jeg betaler i dag rundt 500,- i måneden + tv-lisens for Get sin grunnpakke, et par HD-kanaler og canal plus. Alt for mye spør du meg, og hvis jeg i tillegg ønsker å se norsk fotball, eller f.eks golf og andre sporter som tilbys hos viasat så blir det vel en god slump hundrelapper til. Til slutt kan jeg ende opp med å betale rundt 1.000,- kr for tv i måneden?!? Hvor er logikken?

Allerede i dag finnes det nett-tv leverandører som tilbyr deg å velge akkurat de kanalene du vil ha, uten at du trenger noe annet enn en internett-tilkobling. Når båndbredden blir stor nok til å også send i HD så er vel valget allerede tatt for de fleste? Desverre er dette ikke tilgjengelig i lille Norge ennå, til det har tjenesteleverandørene alt for stor makt, og inntil vi som forbrukere gjør noe med det så forandrer de seg ikke. Det er bare å se på hvor lurt man har blitt av Telenor i alle år. Husker dere ISDN, som Telenor så enkelt forklarte med at "dette må du ha til vi får bygd ut nettet inn til huset/leiligheten din". Bullshit, og jeg spiser det ikke!

Kanskje løsningen for prising av produktene etterhvert blir sånn som internett-løsninger er i dag? At du betaler for hvor mye du vil se (båndbredde)?

Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    426
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Solaar
    Jeg synes det er bra at CD gjør dette, fordi de skyter seg selv i foten og kommer på sikt til å tape kunder. Det er garantert at noen finner en vei rundt dette, og så snart det skjer så kommer folk til å gå for den alternative løsningen.

Det er også fullstendig mangel på konkurranse når det kommer til store leverandører i Norge, og det er bra når CD gjør feil som dette, fordi det vil føre flere kunder over til andre løsninger. Men desverre er det ikke alle som er aktive forbrukere og skjønner at de har stor makt over hva som tilbys.

En annen ting er at tv begynner å bli latterlig dyrt, og der må mange ta sin del av skylden, alt i fra tjenesteleverandørene, soft- og hardware leverandører, og tv-kanalene. Og hvis det først ska koste så mye som det gjør, hvorfor skal jeg som forbruker betale for kanaler som jeg overhodet ikke er interessert i? Hvis jeg ønsker å lese Aftenposten så må jeg ikke kjøpe Nordlys, VG, Dagbladet, Tidens Krav, Bergens tidende, Budstikka osv, må jeg? Gi meg et godt tilbud så er jeg villig til å betale for det!

Sakte men sikkert går tv-bransjen i akkurat samme felle som platebransjen. De må forstå at brukerne velger den enkleste og billigste løsningen, og inntil de anpasser seg markedet så kommer nedlasting og piratløsninger bare bli mer vanlig, og tilsvarende verre for leverandørene. Pr i dag så er deres største målgruppe en generasjon som er generellt lite kunnige om hvilke alternative løsninger som finnes, men når 70-talls generasjonen, og de som kommer etter tar over, så vil man ha forbrukere som er mye mer bevisste om hvilke alternativer som finnes.

Som regel så virker det som at svaret er å konstant tilby ny teknologi for å forsvare høyere pris og mindre valgmuligheter, men den finten har ihvertfall ikke jeg tenkt å gå på. Jeg nekter å betale dyrevis av penger for f.eks en HD-pakke hvor 9 av 10 kanaler er helt uinteressante for meg. Når jeg i tillegg må betale for en grunnpakke for å i det hele tatt få de vanlige kanalene, hvor også minst halvparten av kanalene er uinteressante så sier det seg selv at jeg velger en annen løsning. Det morsomme er at et av hovedargumentene for å innføre digital-tv var at valgmuligheten skulle bli større, men det er blitt helt motsatt. Hvorfor skal jeg betale for at TV2 ønsker å bli FOX med en komplett udugelig nyhetskanal? TV2-reality (også kjent som zebra) og TV2-reprise (også kjent som TV2) kunne jeg også klart meg uten. For å ikke snakke om TVN. Hvis de skal forsvare en konstant høyere pris pga at de utvider tilbudet sitt så må de vel for pokker gi kunden et valg om han ønsker det eller ikke? Hvis jeg kjøper en Volvo så er det vel ingen som sier at ja ok, du vil ha en V50 men da MÅ du ta en V/70 på kjøpet!

Jeg har aldri skjønt det her med rikspakken heller. Hvorfor betaler man lisens for "vanlig" tv, men må i tillegg betale ekstra for å se nrk? Hva hvis jeg driter i TVNorge og all møkka som tv2 serverer, hvorfor skal jeg da være nødt å betale ekstra for å bare se NRK når jeg allerede har betalt lisensen?

Så det er opp til forbrukerne og leverandørene å aktivt velge hvilken løsning de vil ha. Selv ønsker jeg å kunne velge de kanalene som er interessante for meg, og selvsagt betale for det. Jeg vil også kunne ta opp og dele det fritt i huset uten å være nødt å kjøpe flere dekodere og programkort. Muligheten for å få til dette ligger i teknologien, men så lenge ingen gidder å tilby dette så velger jeg å velge bort det jeg ikke vil ha, og bruker pirat-løsninger som det å laste ned fra nett og streame programmer jeg vil se live.

Jeg betaler i dag rundt 500,- i måneden + tv-lisens for Get sin grunnpakke, et par HD-kanaler og canal plus. Alt for mye spør du meg, og hvis jeg i tillegg ønsker å se norsk fotball, eller f.eks golf og andre sporter som tilbys hos viasat så blir det vel en god slump hundrelapper til. Til slutt kan jeg ende opp med å betale rundt 1.000,- kr for tv i måneden?!? Hvor er logikken?

Allerede i dag finnes det nett-tv leverandører som tilbyr deg å velge akkurat de kanalene du vil ha, uten at du trenger noe annet enn en internett-tilkobling. Når båndbredden blir stor nok til å også send i HD så er vel valget allerede tatt for de fleste? Desverre er dette ikke tilgjengelig i lille Norge ennå, til det har tjenesteleverandørene alt for stor makt, og inntil vi som forbrukere gjør noe med det så forandrer de seg ikke. Det er bare å se på hvor lurt man har blitt av Telenor i alle år. Husker dere ISDN, som Telenor så enkelt forklarte med at "dette må du ha til vi får bygd ut nettet inn til huset/leiligheten din". Bullshit, og jeg spiser det ikke!
    Nå er det jo snakk om å åpne kabelnettene for alle tilbydere, akkuratt som telenettet. Håper det skjer og at konkurransen gjør tilbudet bedre og billigere som på telefon.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp, det er det som må til. Men hvor lang tid tar det før det skjer tror du? Det irriterer meg grønnjævlig at vi alltid må gå veien via unødvendige løsninger før man velger den riktige løsningen. Hva er det som er så vanskelig for leverandørene å forstå med dette? Har de ikke lært leksa fra platebransjen?

Selv tror jeg det har med å gjøre at de som styrer disse firmaene er for gamle og grå, og derfor ikke henger med i timen.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jævlig kjipt for meg som nettopp har kjøpt meg HTPC for å se på TV via den istedenfor den kjipe PVR-en til CD.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Solaar

Jeg har aldri skjønt det her med rikspakken heller. Hvorfor betaler man lisens for "vanlig" tv samtidig som man må betale ekstra for å se nrk? Hva hvis jeg driter i TVNorge og all møkka som tv2 serverer, hvorfor skal jeg da være nødt å betale ekstra for å bare se NRK når jeg allerede har betalt lisensen?
    Nei det skal mye til at du må betale abbonement for NRK dersom du
    benytter deg av gratistilbudet.

NRK er ikke en del av Rikspakken og har ikke noe med denne pakken å gjøre. Det kan man sikkert komme i skade for å tro i farten. Kanalene til NRK ligger ukodet i bakkenettet og krever ikke noe abbonement. Jeg ser de fint med USB stick i laptop'n.

NRK har også en ordning med at man kan få gratis NRK kort til satellitt mottak men det gjelder kun i områder uten for dekning av bakkenett,kabelnett eller IPTV. Definisjonen på at det ikke er dekning fra bakkenettet tror jeg er dersom du ikke kan få signaler med en antenne inntil 100m fra huset og med 5 meters mast.

I kabelnett ligger NRK ute analogt og krever ikke noe abbonement. I de fleste områdene der det er kabelnett er det også bra dekning fra bakkenett. Det er derfor ingen(?) som må betale abbonement hvis de kun ønsker å se NRK men de fleste må benytte NRKs ukodede sendinger i bakkenettet (gjelder minst 95% av befolkningen ).

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sa farvel til Viasat pga pairing. Nå gjør jeg det samme med Canal Digital om det blir tilfelle. Bye bye norsk tv for alltid!! Nå skal jeg gå på tysk-kurs så jeg får nytte av gratiskanalene på 19,2 øst :-|

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Sa farvel til Viasat pga pairing. Nå gjør jeg det samme med Canal Digital om det blir tilfelle. Bye bye norsk tv for alltid!! Nå skal jeg gå på tysk-kurs så jeg får nytte av gratiskanalene på 19,2 øst :-|
    Hehe ja...

Vil CD sine HD kanaler blir borte pga. pairingen?

Er vel liten vits at jeg nettopp kjøpte ipbox910HD hvis så er tilfelle.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Jeg tror faktisk at Viasat økte antall abbonenter
    etter at de innførte pairing. Trolig pga. at det ble mye vanskeligere å være "gratis passasjer". Viasat mistet nok mange "gratis passasjererer" men det var sannsynligvis også noe av hensikten

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •