Problemer med Riks TV og TV2-kanalene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med Riks TV og TV2-kanalene

Hei.

Har bestilt Riks TV, men sliter med å få inn TV2 kanalene (og de andre kanalene på Tryvann kanal 58 ).

Bor i en blokk i Oslo Sentrum og har først prøvd med en innendørsantenne (typ OneForAll SV9360).
    Får inn signaler på kanal 52 (NRK osv.) og kanal 61 (Canal+ osv.), men den finner ingen kanaler på
    kanal 58 (TV2 osv.). Bruker en Sony W4500 med CAM (men ikke si det til Riks TV... .

Signalstyrke og kvalitet er grønn og mellom 75-90% på kanal 52 og 61.

Vil det hjelpe å sette opp en utendørsantenne (noe som kan bli trøblete pga. blokk)?
    Andre som bruker W4500 med CAM som dekoder som får inn kanalene på kanal 58 (Tryvann)?
    Hva er sjansen for at det vil virke med en godkjent Riks TV dekoder?

Mvh
    Robert

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robert_1237
    Hei.

Har bestilt Riks TV, men sliter med å få inn TV2 kanalene (og de andre kanalene på Tryvann kanal 58 ).

Bor i en blokk i Oslo Sentrum og har først prøvd med en innendørsantenne (typ OneForAll SV9360).
    Får inn signaler på kanal 52 (NRK osv.) og kanal 61 (Canal+ osv.), men den finner ingen kanaler på
    kanal 58 (TV2 osv.). Bruker en Sony W4500 med CAM (men ikke si det til Riks TV... .

Signalstyrke og kvalitet er grønn og mellom 75-90% på kanal 52 og 61.

Vil det hjelpe å sette opp en utendørsantenne (noe som kan bli trøblete pga. blokk)?
    Andre som bruker W4500 med CAM som dekoder som får inn kanalene på kanal 58 (Tryvann)?
    Hva er sjansen for at det vil virke med en godkjent Riks TV dekoder?

Mvh
    Robert
    Antar at du bør ha nogenlunde fri sikt til Tryvann (eller den aktuelle senderen) dersom en innendørs antenne skal fungere bra. Murbygg med armering har vel en tendens til å dempe signalene ganske mye.

Kanskje du kan forsøke med en sjøtekabel og flytte antennen til et vindu som har fri sikt mot senderen for å se om det blir bra signal på K58 da ?

Er antennen din aktiv ?

Du er sikker på at TV'n kun har signal fra antennen ? Dvs. at du ikke har koblet sammen kabeltv og bakkenettantennen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nah, er dårlig med fri sikt til Tryvann, vinduet der antenna står peker inn mot bakgården og der er det murvegger rundbaut. Antenna skal være aktiv og det er kun denne som er koblet i TV'en.

Jeg har hatt problemer med at når jeg har høy signalstyrke på kanal 52 så har kanal 61 vært uten signal og vica versa, men i går klarte jeg endelig å justere antenna slik at jeg fikk bra signal på begge 2. Men selv da så var det lite liv på kanal 58. Merkelig at den ikke finner spor etter noe som helst, kanalene på 52 og 61 fant den selv om signalkvaliteten var laber.

Så ser ut som om det er dårlig signal som er problemet, spørsmålet er om det vil hjelpe å sette opp en utendørsantenne (og om jeg får lov av styret til å sette opp dette på verandaen). Veldig synd egentlig da kanalene på både kanal 52 og 61 er veldig skarpe.

Er det noen vits i å prøve med en Grundig dekoder?

Mvh
    Robert

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nah, er dårlig med fri sikt til Tryvann, vinduet der antenna står peker inn mot bakgården og der er det murvegger rundbaut. Antenna skal være aktiv og det er kun denne som er koblet i TV'en.

Jeg har hatt problemer med at når jeg har høy signalstyrke på kanal 52 så har kanal 61 vært uten signal og vica versa, men i går klarte jeg endelig å justere antenna slik at jeg fikk bra signal på begge 2. Men selv da så var det lite liv på kanal 58. Merkelig at den ikke finner spor etter noe som helst, kanalene på 52 og 61 fant den selv om signalkvaliteten var laber.

Så ser ut som om det er dårlig signal som er problemet, spørsmålet er om det vil hjelpe å sette opp en utendørsantenne (og om jeg får lov av styret til å sette opp dette på verandaen). Veldig synd egentlig da kanalene på både kanal 52 og 61 er veldig skarpe.

Er det noen vits i å prøve med en Grundig dekoder?

Mvh
    Robert
    Vet ikke om det vil hjelpe med Grundig dekoder. Det spørs om du ikke sliter med refleksjoner som forstyrrer for K58. Kan det være trådløst nettverk eller andre sendere nær den aktive antennen ? Aktive innendørsantenner er trolig veldig følsomme for forstyrrelser fra omgivelsene. Det kan oppstå problemer dersom du har trådløs nett, DECT trådløs telefon osv. Hvis du har slikt så kan du først forsøke å slå de av for testens skyld. Dersom K58 fungerer da så må du forsøke å plassere de trådløse senderene lengre bort fra den aktive antennen (helst i et annet rom vil jeg tro).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått testet litt forskjellig i helgen uten at det ble så mye bedre (det ble vel heller til det verre). Så faktisk at det trådløse nettverket hadde en innvirkning på signalet, men den fant fortsatt ikke TV2-kanalene etter at jeg skrudde av den trådløse ruteren.

Så jeg blir nok nødt til å skrinlegge Riks-TV prosjektet for denne gang og heller mase på borettslaget slik at de får fikset det heller dårlige kabel-anlegget.

Takk for hjelpen Bobben.

Robert

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil uansett anbefale en liten yaggi antenne framfor innendørs antenne.

Les mitt innlegg på: http://avforum.no/forum/digitalt-bak...ml#post1186155

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRKmann: Jeg har forstått det riktig at man da må montere antennen utendørs? (noe styret i blokka er mindre happy for).

Robert

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRKmann: Jeg har forstått det riktig at man da må montere antennen utendørs? (noe styret i blokka er mindre happy for).

Robert
    Sterkt signal i bystrøk med (for)mye refleksjoner kan være for vanskelig for boksene. En antenne som er litt direktiv hjelper. Hvis du ikke kan sette opp en yaggi selv liten (det finnes en del som er 20cm lange) kan du kanskje test en innendørs som ikke er bare rundstrålende. gjerne som har en reflektor bak seg. Innendørs antenner blir dessverre mer følsom for størning, sørlig mobiltelefon (øvre delen av UHF-båndet) og Ice (nedre delen av UHF båndet). Trådløs router "burde" ikke fortyrre da det ligger på 2,4Ghz. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Prosjektet er avsluttet, fikk kansellert abonnementet uten problemer og returnert utstyret til leverandør. Får mase litt på borettslaget slik at de får på plass en ordentlig kabelleverandør i stedet.

Robert

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •