Er RiksTVs MPEG4-dekoding dårlig på fotball

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er RiksTVs MPEG4-dekoding dårlig på fotball

Etter at RiksTV ble tilgjengelig her i nord i fjor høst, skaffet jeg meg først en Grundig DTR 8740 dekoder og en Panasonic TH42 PX80 tv. Jeg har vært godt fornøyd med RiksTV, og synes sendingene har vært både stabile og av god kvalitet i vinter. Derfor kjøpte jeg nylig jeg en Grundig 8740 dekoder til, og en Philips 42PFL7403 (for å unngå krangel om kanalene...).
    Men så begynte fotballsendingene, og da ble skuffelsen stor. Hver gang det vises en oversikt over banen der det er mange spillere i bildet, blir spillerne uklare i kantene og gresset uskarpt. Av og til er det som om dekodingen "henger igjen" på deler av bildet når kameraet panorerer. Nærbildene er helt fine, og raske bevegelser er generelt ikke noe problem.
    Panasonicen er plasma og Philipsen LCD, og begge er 100hz, men fotball er like dårlig på begge. Jeg har forsøkt med å slå av og på alle forskjellige bildeforbedringsinnstillinger og 100hz, og har eksperimentert med 1080, 720 og 576 i oppløsning på dekoderne, men det er svært liten forskjell på bildet. Programvaren i dekoderne er også oppdatert til siste versjon.
    Jeg har spurt kjente som ser på parabol eller kabel, men de sier de ikke opplever dette problemet. Så derfor lurer jeg på om det er MPEG-dekodingen til RiksTV (eller at de sender på en lavere båndbredde) som er årsaken til problemet. Noen som vet noe om slike ting, og som kan komme med tips om noe som kan hjelpe?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oskaalb
    Etter at RiksTV ble tilgjengelig her i nord i fjor høst, skaffet jeg meg først en Grundig DTR 8740 dekoder og en Panasonic TH42 PX80 tv. Jeg har vært godt fornøyd med RiksTV, og synes sendingene har vært både stabile og av god kvalitet i vinter. Derfor kjøpte jeg nylig jeg en Grundig 8740 dekoder til, og en Philips 42PFL7403 (for å unngå krangel om kanalene...).
    Men så begynte fotballsendingene, og da ble skuffelsen stor. Hver gang det vises en oversikt over banen der det er mange spillere i bildet, blir spillerne uklare i kantene og gresset uskarpt. Av og til er det som om dekodingen "henger igjen" på deler av bildet når kameraet panorerer. Nærbildene er helt fine, og raske bevegelser er generelt ikke noe problem.
    Panasonicen er plasma og Philipsen LCD, og begge er 100hz, men fotball er like dårlig på begge. Jeg har forsøkt med å slå av og på alle forskjellige bildeforbedringsinnstillinger og 100hz, og har eksperimentert med 1080, 720 og 576 i oppløsning på dekoderne, men det er svært liten forskjell på bildet. Programvaren i dekoderne er også oppdatert til siste versjon.
    Jeg har spurt kjente som ser på parabol eller kabel, men de sier de ikke opplever dette problemet. Så derfor lurer jeg på om det er MPEG-dekodingen til RiksTV (eller at de sender på en lavere båndbredde) som er årsaken til problemet. Noen som vet noe om slike ting, og som kan komme med tips om noe som kan hjelpe?
    Det kan nok være rimelig hardt komprimmert ja men hvilken kanal ser du dette på ? Går ut fra at det kan være Viasat4 siden det har vært Champions League i kveld ?

Hvis Tippeligaen på NRK ser bra ut i forhold så er det nok MPEG komprimmeringen på de andre kanalene som kan være problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå var det Viasat4 som var problemet, men jeg synes ikke det har vært noe bedre å se Tippeligakampene på NRK eller TV2.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå var det Viasat4 som var problemet, men jeg synes ikke det har vært noe bedre å se Tippeligakampene på NRK eller TV2.
    Pass på at du har slått av absolutt alt som har med støyreduksjon å gjøre i TV'n. Det er vanlig at støyreduksjon og MPEG støyreduksjon fører til slike problemer som du har sett. De fleste flat-tv'er har slike funksjoner og de er ofte "default" satt til på.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Pass på at du har slått av absolutt alt som har med støyreduksjon å gjøre i TV'n. Det er vanlig at støyreduksjon og MPEG støyreduksjon fører til slike problemer som du har sett. De fleste flat-tv'er har slike funksjoner og de er ofte "default" satt til på.
    Joda, jeg har prøvd det også (dvs jeg har dem avslått som standard, men har prøvd å slå dem på også).
    Det er det som er problemet - at ingen ting hjelper. Derfor lurte jeg på om noen hadde erfaring med at RiksTV virkelig var dårligere enn kabel/parabol.
    I så fall måtte jeg slå meg til ro med det, og evt. klage til RiksTV (ikke at jeg tror det har noen hensikt, men likevel.)

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har prøvd det også (dvs jeg har dem avslått som standard, men har prøvd å slå dem på også).
    Det er det som er problemet - at ingen ting hjelper. Derfor lurte jeg på om noen hadde erfaring med at RiksTV virkelig var dårligere enn kabel/parabol.
    I så fall måtte jeg slå meg til ro med det, og evt. klage til RiksTV (ikke at jeg tror det har noen hensikt, men likevel.)
    Om bildet henger igjen i bakkenettet har jeg ikke lagt merke til men jeg velger som regel å se sendigene via Canal Digital siden jeg syns det ser bedre ut. Problemene du ser er antagelig etterslep når kamera panorerer.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har panasonic TH-42PZ81 som er koblett til både kabel og rikstv. Jeg prøvde på Liverpool kampen tirsdag og switche mellom intern dekoder for rikstvc og ekstren dekoder for kabel, Syntes faktisk intern dekoder på rikstv er best, men nå er jo generelt fotball sendingene på viasat ikke særlig bra.

Mvh

Morten

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen02
    Hei!

Jeg har panasonic TH-42PZ81 som er koblett til både kabel og rikstv. Jeg prøvde på Liverpool kampen tirsdag og switche mellom intern dekoder for rikstvc og ekstren dekoder for kabel, Syntes faktisk intern dekoder på rikstv er best, men nå er jo generelt fotball sendingene på viasat ikke særlig bra.

Mvh

Morten
    Sjekket Tippeliga kampen på NRK på Lørdag. Sammenliknet NRK i bakkenettet med NRK via satellitt. Syns ikke bakkenettsignalet var noe dårligere enn satellitt signalet. Det var mindre MPEG støy i bakkenettet.

Nå har sannsynligvis NRK mye bedre kvalitet enn de fleste andre kanalene i bakkenettet. Glemte å sammenlikne kampene som ble sendt på TV2 Sport & TV2. Får teste TV2 Zebra kampen i kveld.

EDIT: VIF-FFK på TV 2 Zebra ser bedre ut på satellitt enn i bakkenettet (Pioneer 507XA).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •