antennesplitting, hvor langt strekke en kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

antennesplitting, hvor langt strekke en kabel?

Hei!

Etter og ha testet 3 innendørsantenner, som ikke var kraftige nok, så har jeg funnet ut at jeg må legge en kabel inn til rommet mitt.

Rommet mitt ligger i andre etage. og planen er og splitte antennemottaket nede i stuen og strekke en ledning opp til rommet mitt. jeg må da strekke en 15 meter lang koaksialkabel... lengden ifra antennen på huset til splitteren vil være 4 meter..

det jeg lurer på er om signalet vil bli veldig svakt eller ødelagt på grunn av den store lengden?

Newcomer Jobby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En koaxialkabel mister litt av styrken på signalet for hver meter, så det kan være det ikke fungerer etterpå. Hvis det blir for lavt signal så er det bare å kjøpe inn en forsterker som forsterker signalet opp, hvis ikke du har en i fra før av.

Det finnes mange formler osv som man kan regne dette lett ut med, men boka ligger på skolen, dessverre.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tap i kabler som er så korte er ikke mer enn 1-2dB på høye frekvenser. Bare å splitte signalet gir mer tap (minst 3dB for en 2way split, dvs. halvparten av signalet). En forsterker (med lav støytall) kan hjelpe å motvirke tap, men husk å sette den så nær antennen som mulig for å kompensere kabeltap.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og pass deg for splitter som kutter 5v-spenningen som kommer ut av boksen! Fikk oppleve en slik under en installasjon i påsken. Det står oftest ikke på splitteren, men du kan se om du får forskj. signalstyrker i signal meter menyen etter å ha slått av/på "aktiv antenne" (el. lig.)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •