Hakking på Canal Digital HD kanaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hakking på Canal Digital HD kanaler

Jeg har nettopp anskaffet en CD HD-PVR dekoderi kabel-TV nettet mitt samt en Sony W5500 40" LCD TV.

Dekoderen er i og for seg grei, selv om det svakheter ved den som kommentert i andre tråder. TV'en er veldig bra og den er jeg svært fornøyd med.

Jeg begynte imidlertid å lure da jeg oppdaget at enkelte av HD kanalene hakket hele tiden. Det gjaldt ikke kanaler som Discovery HD, Eurosport HD, men History Channel HD, SVT HD etc. Jeg forsto ingenting da signalstyrken lå mellom 130-140 (midt på det grønne).

Jeg prøvde innstillinger både på dekoder og TV, men ingenting hjalp på hakkingen. Så prøvde jeg å endre på kabeloppsettet mitt ved å kople ut alt jeg ikke hadde brukt for til HD (slik som Bluray spiller, PC etc.). Det gjaldt heller ikke.

Tilslutt prøvde jeg å ta bort det galvaniske skillet mellom kabel-TV pluggen i veggen og dekoderen. Voila, nå var all hakkingen borte. Jeg satte det galvaniske skillet tilbake og hakkingen dukket opp igjen.

Jeg leste et sted at galvanisk skille kun er nødvendig når både strømkabel og støpsel til TV'en er jordet. Jeg har et jordet støpsel, men strømkabelen til TV'en er ikke jordet. Dessuten har jeg jordfeilbryter som vil både lyse og lage lyder om noe er galt.

Jeg snakket med Canal Digitals kundeservice og de fortalte at mange andre også har slitt med at det galvaniske skillet demper signalet så mye at de HD kanalene høyest i frekvens i kabelnettet vil begynne å hakke.

Er det noen andre som har opplevd det samme og ville dere brukt TV'en UTEN galvanisk skille gitt mine forutsetninger (jordet støpsel, IKKE jordet TV-strømkabel samt jordfeilbryter som uler og lyser ved feil)?

Canal Digitals dekoder har ofte fått skylden for at HD kanaler hakker etc., men i mitt tilfelle så var det galvaniske skillet årsaken. Eller mener dere at dekoderboksen burde ha klart å vise HD kanalen uten hakking selv om den får signal via et galvanisk skille?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paladin
    Canal Digitals dekoder har ofte fått skylden for at HD kanaler hakker etc., men i mitt tilfelle så var det galvaniske skillet årsaken. Eller mener dere at dekoderboksen burde ha klart å vise HD kanalen uten hakking selv om den får signal via et galvanisk skille?

Har ikke erfaring med dette selv men et galvanisk skille utfører pr. definisjon et kabelbrudd. Det er IKKE til å unngå signaltap. Hvor mye er jeg usikker på men det stemmer nok bra at høyere frekvenser dempes mer enn de lavere frekvensene.

Det kan være at det galvaniske skillet du benytter gir mer demping enn
    litt bedre (og kanskje mere kostbare) galvaniske skiller.

Det er noe info i en tråd på Forum > Galvanisk skille spørsmål - Diskusjon.no

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ditt er, fra et elektroteknisk synspunkt, at du ved en feil i TV apparatet kan risikere at antenneledningen din blir jordingspunkt og dette er veldig uheldig.

Skjer dette vil jordfeilvarsleren din (ikke bryter i ditt tilfelle) kanskje ikke registrere dette engang siden feilen går over antenneanlegget ditt og ikke gjennom det "normale" jordingssystemet.
    (Handler om potensialforskjeller og indre motstand i antenneanlegget ditt)

Skal du være helt sikker i ditt tilfelle må du enten skaffe en strømledning med jordleder, dette betinger selvfølgelig at apparatet ditt har jord i uttaket.
    Eller så må du skaffe et galvanisk skille som fungerer...

Newcomer Musashi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd akkurat det samme som deg, med at det hakket, og bare på enkelte av HD-kanalene. Det tok en stund før jeg skjønte at det var det galvaniske skillet som skapte problemer. Hos meg tror jeg det var dårlig kontakt i skillet, siden jeg kunne få bildet på skjermen til å forsvinne ved å bevege litt på kapslingen til skillet. Etter å ha kjørt uten galvanisk skille en stund, har jeg nå satt inn et nytt av en annen modell. Jeg har ikke opplevd problemer med hakking så langt. Det kan være verdt et forsøk å prøve med en annen type.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom med Noe hjelp her da .
    sliter med det samme jeg oco

hvilke skille har dere brukt?=

Newcomer Musashi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som lagde problemer hos meg, var av denne typen Elkjøp - Hama Antenneadapter/Strømskille

Nå har jeg denne Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag Den fungerer utmerket hos meg, men det kommer sikkert an på hvor kraftig signal du har i utgangspunktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har galvanisk skille mellom coaxial uttak på HD-boksen og TV; siden boksen ikke er jordet, tror jeg at det trenges ikke å bli installert mellom uttaket på veggen og boksen.

Men uansett har jeg problemer med hakking på HD kanaler. Har prøvd å omstarte boksen, å endre output fra 1080i til 720p. Jeg har CD HD-boksen fra Sagem 103C (uten disken), versjon av firmware 3.0.5.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jku
    Jeg har galvanisk skille mellom coaxial uttak på HD-boksen og TV; siden boksen ikke er jordet, tror jeg at det trenges ikke å bli installert mellom uttaket på veggen og boksen.

Men uansett har jeg problemer med hakking på HD kanaler. Har prøvd å omstarte boksen, å endre output fra 1080i til 720p. Jeg har CD HD-boksen fra Sagem 103C (uten disken), versjon av firmware 3.0.5.
    Det trengs ikke galvanisk skille mellom uttaket og HD-Boksen, men mellom boksen og en eventuelt jordet TV.
    Hadde det samme problemet som deg, og det oppsto når de omrokkerte på frekvensene til HD-Kanalene i oktober/november.
    De HD kanalene som ligger på 290MHz som er den laveste frekvensen, og 490MHz som er den høyeste frekvensen ble hakkete selv om signalkvaliteten var bra.
    Oppdaget at det var dårlig kontakt i pluggene som gjorde det.
    Klemte pluggene litt "flatere", så de ble litt deformert, og presset hardere på motspluggen. Signalkvaliteten forble den samme, men all hakking forsvant.

Hos meg gjaldt det disse kanalene:
    TVNorgeHD, AnimalPlanetHD, HistoryChannelHD på 290MHz
    NatGeoHD, SilverHD, VoomHD på 490MHz.
    Mens de som ligger på 426Mhz og 298MHz ikke var noe problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paladin
    Jeg leste et sted at galvanisk skille kun er nødvendig når både strømkabel og støpsel til TV'en er jordet. Jeg har et jordet støpsel, men strømkabelen til TV'en er ikke jordet. Dessuten har jeg jordfeilbryter som vil både lyse og lage lyder om noe er galt.
    Det stemmer, galvanisk skille er kun påkrevd ved bruk av en TV som er jordet.
    Er det noen andre som har opplevd det samme og ville dere brukt TV'en UTEN galvanisk skille gitt mine forutsetninger (jordet støpsel, IKKE jordet TV-strømkabel samt jordfeilbryter som uler og lyser ved feil)?
    Hadde ikke hatt betenkeligheter med å gjøre det. Og om det er en jordet TV kan du montere det galvaniske skillet mellom boksen og tv'en, ikke mellom boksen og veggen.
    Det virker som om HD kanalene er superfølsomme for svakt signal, og at ett galvanisk skille/dårlig kontakt gjør seg lett gjeldende på de.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki så ddu klemte på SKillen?
    jeg bruker tv kabel til en dvdopptager så til tv ..
    Javel jeg kan sikker gjøre det så lenge du granterer at det ikke er Brannfarlig..
    Finnes det noen bedre Galvaniske skiller da?
    Takk for hjelpen torer.-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sånn et galvanisk skille til kabeltv ser ut? http://www.eidolon.no/display.aspx?menuid=40&prodid=136 - Galvanisk Skille 7KV ø24x56 F-female to F-female

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    toeeeeer trur det virket takk for hjelpen..
    stor påskekylling i sjokolade er sendt i posten :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

glavanisk skille

Sitat Opprinnelig postet av Dark
    ja hyperguy finnes en med kabel på oxo bedre den
    hadde no alle den du beskrev fra Hama.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dark
    Var det å fjerne det galvaniske skillet mellom veggen og boksen som hjelpte, eller var det å klemme på pluggene??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Galvanisk skille

Jeg byttet sikringen helt, må kansje klemme litt mere.
    CD sier at vi bør bruke en trippel skjermet som følger dekoderen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •