IDTV ikke like bra som separat mottager??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

IDTV ikke like bra som separat mottager??

Hei

Jeg har forstått det slik at IDTV med MPEG 4 dekodere i dag kun har HE-AAC nivå 2 dekodere som ikke er klar for dekoding av digital surround-lyd fra RiksTV.

Alle godkjente separate mottagere må ha HE-AAC nivå 2 og nivå 4 dekodere - dvs at de kan dekode utsendelse av digital flerkanals lyd.

Mine 2 Grundig DTR 8720 gir meg brukbar prologic surround-lyd fra RiksTV.

Vil en IDTV som kun har HE-AAC nivå 2 dekoder gi ingen eller dårligere prologic surround-lyd? Det er sikkert flere av dere som har sammenlignet dette.

Vet dere når RiksTV kommer til å sende digital flerkanals lyd?

Jeg har forstått det slik at IDTVer om en stund får HE-AAC nivå 4 dekodere. Er det da ikke bedre å satse på separate digitale tunere enn "umodne" dekodere i IDTVer i dag?

Synspunkter og erfaringer med dette mottas gjerne.

Mvh

Fjellfalck

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Surround-lyd går tapt fra Rikstv?

Sakset dette fra Teknofil (se under). Selv om RiksTV sier at surround Prologic II går tapt i utsendingen/dekodingen fra dem, opplever jeg likevel surround lyd fra min Grundig 8720 via AV-receiver. Skjønner ikke helt dette.

Kan RiksTV gjengi surroundlyd (Teknofil 18.09.08 )?

I ditt svar på et tidligere leserbrev skriver du at ingen RiksTV-kanaler foreløpig sender multikanallyd, og at heller ikke bakkenett-TV-ene har støtte for multikanallyd.
    Selv om RiksTV ikke sender multikanal, er det fullt mulig å ta imot matrise-surround som Dolby Pro Logic.
    Matrise-surround er surroundlyd kodet inn i stereosignalet (http://en.wikipedia.org/wiki/D...).
    Jeg anbefaler at du korrigerer svaret ditt for ikke å spre forvirring.

Hilsen
    Geir Hagen
    Svaret på leserbrevet www.teknofil.no/wip4/surroundl... er basert på opplysninger fra RiksTV.

Matriselyd eller "Prologic" er som du sier, kodet inn i det stereosignalet. Det ligger gjerne i det originale lydsporet fra filmprodusentene. Matriselyden kan plukkes opp med en Dolby Prologic-dekoder hvis det analoge signalet blir videreført uforandret.

Svein Ove Søreide hos RiksTV forteller imidlertid at Prologic-informasjonen delvis går tapt med MPEG1L2 kodingen som brukes i MPEG2, og helt tapt i den moderne lyd-kodeken HE-AAC V2 som RiksTV benytter i MPEG4.
    - Følgelig vil ikke Prologic-dekoderen fungere uansett hvilken bakkenettmottaker som brukes, sier Søreide.

- Alle RiksTV-godkjente mottakerbokser kan motta HE-AAC L4 (5.1-multikanal lyd i HE-AAC format), og omforme den til DTS på digital lydutgang, samt "passthrough" av Dolby Digital (AC3). De første bakkenett-TV-ene mangler HE-AAC-omformer, men det kommer i løpet av de nærmeste årene. De nye formatene blir gradvis tatt i bruk over hele Europa, og vi er rimelig sikre på at TV-kanalene også vil sende multikanal-lyd, sier Svein Ove Søreide.

Svaret på det første leserbrevet er altså riktig. RiksTV sender foreløpig ikke surroundlyd, men det kommer.

Beste hilsen
    Bjørn B. Brøndbo
    Teknofil.no

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fjellfalck
    Sakset dette fra Teknofil (se under). Selv om RiksTV sier at surround Prologic II går tapt i utsendingen/dekodingen fra dem, opplever jeg likevel surround lyd fra min Grundig 8720 via AV-receiver. Skjønner ikke helt dette.
    Jeg har også lest dette men det kan umulig stemme. Jeg sjekket nå og sammenliknet CANAL+FIRST på satellitt og i bakkenettet ( Die Hard 4.0).

Sammenlikner da med CANAL+FIRST sin stereolyd på satellitt. Det er bedre Prologic II gjengivelse på satellitt lyden som er kodet i MPEG1 layer II 256kbps stereo. Virker som det er litt mer dynamikk og klarere lyd i surroundhøyttalerene. Detr betyr ikke at det er dårlig Prologic II kodet 5.1 surround lyd på CANAL+FIRST i bakkenettet. Egentlig er det overraskende bra tatt i betraktning at lydbitraten er 64kbps.

På satellitt,kabel, osv. så har CANAL+FIRST også Dolby Digital 5.1 lyd. Den er selvfølgelig bedre men Prologic II 5.1 er fortsatt et ekstremt mye bedre alternativ enn stereo.

Håper det ikke er mange som har gjort som meg for jeg oppdaget at min gamle Denon 3805 hadde brukt feil Prologic II modus i årevis. Jeg oppdaget det ikke før jeg kjøpte "ny" brukt Denon AVR 4308. Ikke rart Prologic II fungerte dårlig...

Det er selvfølgelig å håpe på at RiksTV begynner å sende HE-AAC surroundlyd. DTS har sammen med coding technologies utviklet et system hvor dekoderen transkoder HE-AAC surroundlyden til DTS slik at AVreceiveren kan mates med et format den forstår.
    Slik jeg har forstått det så gir 128kbps HE-AAC 5.1 lyd surroundlyd på høyde med Dolby Digital 5.1. Dolby Digital krever typisk 384-448kbps mens DTS krever ca. 1.5Mbps. Der hadde Coding Technologies og DTS en fordel og kanskje det er årsaken til at Dolby likegodt har kjøpt Coding Technologies...
    Dolby & Coding Technologies info fra google

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar fra RiksTV kundestøtte

Produsentene bestemmer selv hvilket lydformat IDTV'ene skal støtte og hvilke utganger IDTV'ene skal ha. Spørsmål angående dette må derfor rettes til produsenten.
    Per idag sendes HE-AAC stereo 64 kbit/s.

Det sendes ikke multikanals lyd ennå fordi kringkasterene ikke har det i sine sendinger. Dette er noe som diskuteres med kringkasterene og som kan bli mulig dersom kringkasterene begynner å sende mulitkanals lyd.
    En forsterker med professor med støtte for Dolby Pro Logic skal dekode et vanlig stereo signal til 4 kanals lyd.

Ha en god dag.

Med vennlig hilsen

RiksTV AS
    Kundeservice
    Telefonnummer: 09595
    RiksTV - Digital-tv for alle

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine