Hvem kan jeg klandre!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvem kan jeg klandre!

Må bare få ut litt frustrasjon!

Først: Jeg har Canal Digital kabelTV og har lenge brukt en HD-dekoder. Da jeg har et strekk på ca. 5 meter fra kabel-TV uttaket til dekoderen bestemte jeg meg for å kjøpe en forholdsvis dyr antennekabel for å få et godt signal fram til dekoderen. Grunnet en del støy i hjemmekinoen kjøpte jeg meg et galvansik skille som jeg satte mellom antennekabelen og dekoderen. Dette fjernet støyen og jeg hadde et fint HD-bilde på på mine HD-kanaler. Alt vel så langt!

Så: Jeg planlegger nå å utvide med en TV-til i huset. Løsningen ble 2 Canal Digital dekodere. Kjekt med HD-PVR tenkte jeg, så jeg bestilte en slik med ekstra kort og byttet ut den gamle HD-dekoderen i stua (slik at jeg kunne ta denne i bruk til TV nr. 2). Uten å endre noe på kablingen, så funker plutselig ikke HD-kanalene lenger. Bare hakking og skurring! Ringte umiddelbart kundeservice og fikk beskjed om at HD-PVR'en faktisk skulle takle et dårlig signal bedre enn dan gamle. Men..saken ble uansett feilmeldt. Fikk en kar på døra i dag som skulle måle signalet. Han målte i uttaket og fikk signal godt innenfor rammene. Så dro han fram sin egen kabel og testet. Flott bilde, men uten galvanisk skille ble det støy. Så koblet han på mitt galvansike skille. Da kom hakkingen igjen. Så byttet han ut mitt galvaniske skille med sitt eget. Alt funka! Så prøvde jeg min kabel med hans skille, hakking igjen. Altså ser det ut til at både min kabel og mitt skille var for dårlig?

Han hadde handlet galvanisk skille på biltema og kabelen han brukte var en skjøtet kabel med rufsete kontakter og alve tykkelsen av min. En "billig"-variant sa han selv også. Min kabel kostet da i alle fall 400 kr (monster-kabel). Nå må jeg ut å kjøpe ulike merker kabel for å finne og skiller for å prøve å finne en kombinasjon som funker med den nye HD-PVR'en. Sukk utrolig frustrerende! Mister i allefall lysten på å kjøpe en dyr kabel etter dette!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har googlet rundt på en drøss av nettsider og kanskje blitt litt klokere, men status er fortsatt den samme. Jeg har nå to ulike galvaniske skiller som jeg tester med. Har også prøvd å flytte HD-PVR'en til loftstua.

Problemet har vel egentlig kokt ned til at HD-PVR'en ikke funker på HD-kanalene med et galvansik skille tilkoblet. Den gamle HD-dekoderen fungerer fint uavhengig av hvilke galvanisk skille jeg bruker. Kabelstrekket ser ikke ut til å ha så stor betydning.

Er det noe galt med HD-PVR'en min? eller bør jeg fortsette mitt søk etter et bedre galvanisk skille?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Har googlet rundt på en drøss av nettsider og kanskje blitt litt klokere, men status er fortsatt den samme. Jeg har nå to ulike galvaniske skiller som jeg tester med. Har også prøvd å flytte HD-PVR'en til loftstua.

Problemet har vel egentlig kokt ned til at HD-PVR'en ikke funker på HD-kanalene med et galvansik skille tilkoblet. Den gamle HD-dekoderen fungerer fint uavhengig av hvilke galvanisk skille jeg bruker. Kabelstrekket ser ikke ut til å ha så stor betydning.

Er det noe galt med HD-PVR'en min? eller bør jeg fortsette mitt søk etter et bedre galvanisk skille?
    Det skjer muligens en splitting i HDPVR'n siden den har twin tuner. Hvis det er passiv splitting internt i HDPVR'n så blir signalstyrken minst halvert (3dB demping, sannsynligvis noe mer). Signalet kan ha vært i grenseland også med den gamle boksen men akkurat nok til at det fungerer.

Det galvaniske skillet demper også sannsynligvis de høye frekvensene mer enn de lave. Antar at alle HD kanalene sendes på de høyeste frekvensene i kabelnettet.

Det har vært andre tråder her hvor folk har hatt samme erfaring med at noen galvaniske skiller gir mye signaltap. Antagelig er det mere tap jo billigere det galvaniske skillet er. Kan dessverre ikke anbefale noe spesielt galvansisk skille siden jeg ikke har erfaring med dette (har parabol og slikt slipper man med parabol).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter runde 2 med folk på døra fra Relacom ser problemet ut til å være løst. Denne gangen satte de inn et galvanisk skille i boksen utenfor huset. Disse er litt annerledes enn de som man monterer inne i uttaket sa han som var her.

Nå har problemet vært større på kveld enn på dag, så jeg får krysse fingrene for at det fortsatt funger i kveld, men foreløpig ser i allefall problemet ut til å være løst!

Kjekt med 30 dagers returrett på el-kjøp. I kveld blir det tilbakelevering av signalforsterkere, galvansik skille og antennekabel som jeg har testet med

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •