Elendig lyd på Riks-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elendig lyd på Riks-TV

Enda en ting som har irritert meg siden jeg fikk Riks-tv er den sykt dårlige lyden!!
    Nytter ikke å se på The Voice og høre på musikk uten å dra anlegget til volumnivåer jeg skjeldent besøker, iallefall dersom det er partytime..
    Også dårlig lyd på de fleste andre kanaler.
    Har koblet Sagem-tuneren via HDMI til Yamaha RX-v861.

Andre som opplever tilsvarende eller kjenner til problemet?

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke disse sagem tunerne noe skvip da? Den føles og ser ut som skvip....

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Enda en ting som har irritert meg siden jeg fikk Riks-tv er den sykt dårlige lyden!!
    Nytter ikke å se på The Voice og høre på musikk uten å dra anlegget til volumnivåer jeg skjeldent besøker, iallefall dersom det er partytime..
    Også dårlig lyd på de fleste andre kanaler.
    Har koblet Sagem-tuneren via HDMI til Yamaha RX-v861.

Andre som opplever tilsvarende eller kjenner til problemet?
    Pass på at du ikke har skrudd ned volumet på Sagem boksen for da blir det selvfølgelig dårlig lyd (dårlig signal/støy forhold m.m.).

Det beste er å la Sagem'en sende ut max lydvolum videre til AVreceiver.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står på fullt volum og ja de er noe skvip, møkk, dritt, lort, bråte eller hva man velger å kalle det. Henger seg opp i tide og utide også.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sender du ut lyden til 861 analogt eller digitalt?

Bruker optisk utgang på Grundig hos meg (er vel koaksial på Sagem) og lyden er OK forsåvidt uten at det er noe å juble for.

Edit, så at du brukte HDMI nå ja....

Bruker du noen speselle lydmodus/surroundmodus når du ser TV?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker både Grundig 8740 med optisk lyd ut og 8720 med HDMI lyd ut (to forskjellige oppsett og rom). Min subjektive vurdering av lyden er at den er god i begge tilfeller. Tror du bør vurdere å bytte ut andre moduler i ditt oppsett og tror heller ikke du skal skylde på RiksTV for dårlig lyd.

Litt OT, men derimot har jeg lagt merke til at NRK har helt mistet kontrollen på lydproduksjonen sin. Det går opp og ned i hytt og gevær og de mister lyden fra nærmeste mikrofon i studio, støy og forstyrrelser+++

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Bruker både Grundig 8740 med optisk lyd ut og 8720 med HDMI lyd ut (to forskjellige oppsett og rom). Min subjektive vurdering av lyden er at den er god i begge tilfeller. Tror du bør vurdere å bytte ut andre moduler i ditt oppsett og tror heller ikke du skal skylde på RiksTV for dårlig lyd.

Litt OT, men derimot har jeg lagt merke til at NRK har helt mistet kontrollen på lydproduksjonen sin. Det går opp og ned i hytt og gevær og de mister lyden fra nærmeste mikrofon i studio, støy og forstyrrelser+++
    Jeg syns også lyden er forholdsvis bra (Grundig 8720). Ikke så bra som via parabolen men ikke dårlig. Faktisk fungerer også Dolby Prologic II 5.1 ganske bra selv om det har vært uttalt fra RiksTV at dette ikke fungerer med HE-AAC lyd.

HiFi er det ikke men det kan man jo ikke forvente med komprimmert lyd. Er ikke værre enn iPod og MP3.

Skal ikke utelukke at Sagem boksen har feil (de er jo ikke å foretrekke) men med Grundig boks fungerer det greit.

Newcomer Chief_R-W sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Sagem boksen henger seg opp har jeg hørt kan skyldes enkelte basestasjoner.
    Men tilbake til lyden. Så kan det også være lurt å kjøre en software oppdatering. På min ble endel oppdatert både til lyd og bilde.
    Om hvordan lyden ut er bra eller dårlig har jeg ikke merket noe til. Har bare koblet HDMI til TVen også optisk fra tv til reciever og lytter til radio i blandt og høres helt greit ut det.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man må velge mellom to onder, Sagem og Grundig
    Så er Grundig bedre på alle punkter når det kommer til Riks-TV...

Så vurder da å bytt ut sagemdrittn til Grundig...
    Standard Grundig 8720 = 1390kr
    Grundig DTR 8860PVR = 4000kr (opptak, PVR)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er min tredje Sagem så er jo ikke veldig imponert over kvaliteten.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir gass med 8740 jeg.

Lyden er bra men ikke noe mere en det.
    Drar på med reciver opp til -10 db på Voice tv på enkelte låter uten at det høres noe galt ut.

Har satt min 8740 til 5.1 lyd ut.
    Syns det ble mere dybde i lyden en når den står i 2.0.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1

HiFi er det ikke men det kan man jo ikke forvente med komprimmert lyd. Er ikke værre enn iPod og MP3.
    Vel, det finnes komprimering og det finnes KOMPRIMERING. På min iPod og alle andre lydkilder har jeg stort sett 256kbps AAC eller bedre, noe også ukomprimert/lossless, men RiksTV sender tro det eller ei 64 kbps HE-AAC i følge min Mac. Jeg tar inn RiksTV med ElGato-utstyr og den "rå" datastrømmen er rundt 3-4 mbps på bildet hvilket er forholdsvis OK, men altså 64 kbps lyd. Jeg synes det er HELT skandaløst, og ja, det høres ikke bra ut på et normalt lydanlegg.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaulHarald
    Vel, det finnes komprimering og det finnes KOMPRIMERING. På min iPod og alle andre lydkilder har jeg stort sett 256kbps AAC eller bedre, noe også ukomprimert/lossless, men RiksTV sender tro det eller ei 64 kbps HE-AAC i følge min Mac. Jeg tar inn RiksTV med ElGato-utstyr og den "rå" datastrømmen er rundt 3-4 mbps på bildet hvilket er forholdsvis OK, men altså 64 kbps lyd. Jeg synes det er HELT skandaløst, og ja, det høres ikke bra ut på et normalt lydanlegg.

iPOD støtter vel ikke HE-AAC v2 som RiksTV benytter. Støtter MAC'n HE-AAC v2 eller dekoder den kun AAC delen (dvs. halv sampling) ?

Ser det skrives rundt om kring at 64kbps HE-AAC v2 skal gi CD likende kvalitet. Det er selvfølgelig en sannhet med store modifikasjoner men lyden er overraskende bra til å være 64kbps. I bakkenettet er jo kapasiteten veldig dårlig så å benytte 256kbps AAC ville vært en dårlig ide. Det skal være mulig å sende HE-AAC 5.1 lyd med 128kbps og oppnå bedre lydkvalitet enn Dolby Digital ( gjenstår å høre da). Forhåpentligvis kommer det HE-AAC 5.1 lyd i bakkenettet etterhver.

Alle dekodere godkjent for bakkenettet kan transkode HE-AAC v2 5.1 lyd til DTS format:
    Kan RiksTV gjengi surroundlyd? - teknofil.no

Dolby kommer med Dolby Puls systemet som også er basert på HE-AAC v2 som transkodes til Dolby Digital.

HE-AAC v2 er vel egentlig AAC med halv sampling frekvens mens full samplingfrekvens gjenskapes av SBR data (spectral band replication). En dekoder/kodek som kun støtter AAC vil gjengi lyden med halv samplingfrekvens og det vil selvfølgelig låte dårlig (telefon lyd...).
    Se High-Efficiency Advanced Audio Coding - Wikipedia, the free encyclopedia

sitat:
    Only MPEG 2 AAC (MPEG-4 Audio - part 3) is supported, so the only players for Mac OS X are FStream, VLC (without metadata/title streaming), Songbird, and recent development versions of Audacious Media Player. iTunes will play HE-AAC files, but ignores the spectral-band replication, and parametric stereo information, playing them as though they were standard AAC-LC files.

Kan høre Grundigen min kjører med halv samplingfrekvens i et kort øyeblikk etter kanalbytte inntil den får tak i SBR data. Hvis du kun hører AAC delen så skjønner jeg godt at du syns lyden er dårlig.

Newcomer Chief_R-W sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har eneste problemer med signalet men det kan jeg takke antennen for.
    Lange Yagi antenna men koblingsboksen var rusta også. Så blir vel å bytte den til sommeren da det er enkelt å få gjort noe med det
    Men hadde jeg velget hadde nok vært bedre med Grundig istedetfor.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HE-AAC v1 i 64kbps er bra nok

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    En dekoder/kodek som kun støtter AAC vil gjengi lyden med halv samplingfrekvens og det vil selvfølgelig låte dårlig (telefon lyd...).
    Dette er et veldig riktig og viktig poeng! Det går nemlig an å lytte på HE-AAC (v1 eller v2) med en dekoder som kun støtter AAC, men kvaliteten blir veldig dårlig.

Ellers må jeg tillegge at på bakkenettet sendes kun HE-AAC v1 (dvs. AAC med SBR). Boksene er ikke spesifisert for HE-AAC v2 (AAC+SBR+PS, se hjemmeside til coding technologies) som for så vidt kun gir effekt for bitrater under 48 kbps. Egentlig for lavt for bakkenettet og mer egnet til smalbånd radio som feks DRM.
    Kan nevne at dersom vi skulle i HE-AAC v2 skulle lyden kun være mono i stedet for stereo på mottakere som kun støtter v1.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •