Media Center på PC - plug and play på TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Media Center på PC - plug and play på TV

Endelig - en HTPC løsning som gjør det mulig å nyte TV (på TV-en) rett ut av boksen! Selv etter 4-5 år som aktiv HTPC-bruker er det mulig å bli positivt overrasket. Her følger en liten stemningsrapport ...

Amerikanske SageTV lanserte en settop boks som skulle kunne fungere som klient for SageTV Media Center i 2007 (kallenavn HD100). Høsten 2008 kom neste versjon (kallenavn HD200), en mindre enhet med raskere CPU og som løste barnesykdommene til den første versjonen. HD200 kan benyttes som standalone Network Media Player (innhold via kablet nettverk eller enhetens to USB porter kan leses) i tillegg til å fungere som klient for SageTV.

Det fine med enheten er at den er liten, vifteløs, kjapp og har støtte for en fenomenal liste av formater (bare se selv). Alt herket med å få løsningen opp å stå i stua er historie - konfigurer SageTV media center på en PC som kan gjemmes bort, kople HD-spilleren til TV og nettverk og få HTPC-løsningen tilgjengelig nær sagt plug-and-play. Hva som er enda bedre er at Frey Technologies (SageTV leverandør) jobber aktivt med å bedre HD-spilleren. Bare i år er det sluppet 4 nye beta firmware. Installasjonen er plankekjøring, taste fire sifre på fjernkontrollen (tallene som utgjøre "BETA") og la enheten ordne resten selv. De mer interessante nyhetene i år er støtte for HE-ACC, undertekster og blue ray mappestrukturer. Det siste er et godt eksempel på spillerens fleksibilitet: I SageTV konfigurerer man de nettverksmappene som ønskes overvåket (media bilbliotek av ymse art). Ved å definere DVD (eller nå også Blue Ray) spilleren for overvåking kan media som settes inn i en PC også spilles av direkte på TV-en. Det veier jo opp litt for at enheten mangler DVD spiller selv, et typisk ankepunkt for dem som vurderer dette som del av sitt media center ...

Nå har jeg sett løsningen fungere med samtidig kombinasjon av analog tuner, DVB-S2 og DVT-T. Riktignok med en liten plugin for å merge de ulike EPG-ene inn i en (LM Gestion - XMLTV Importer for Sage). Og spilleren kverner alt med største letthet - ikke noe kodek-behov, ingen tweaks, ingen fine-tuning og ingen troubleshooting. Play and enjoy ...

Nå vel. Må innrømme at det må skrus litt på server innen alt er oppe... Og sikkert bare jeg som ikke kan det - men jeg syntes ikke det er enkelt å få satelittantennen stilt riktig. Digital Everywhere's DVB-T tunere virker videre nokså kresne på antennesignalene (:-| når jeg trodde den skulle løftes så plasket WAF i stedet i bakken med et brak). Og i motsetning til de fleste konkurrerende løsninger er SageTV ikke freeware. SageTV Media Center koster USD 79,95. HD enheten (SageTV® HD Theater) koster USD 199. Kjøper man begge deler samtidig koster dette USD 249,95. Verdt hver eneste cent (herunder også frakt og norsk moms som selvsagt kommer i tillegg) om du spør meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der så spennende ut.
    Aldri hørt om SageTV før, hvordan fungerer det i forhold til windows mce, kan man spille av mp3, divx og annet i tilegg til tv? Har planer om å sette opp et mediacenter nå, og har floppy dtv i bestilling. Men hadde tenkt å kjøre MCE.

Med SageTV kan du da ha pcn og antenne et helt annet sted enn ved tv`n og det er jo en fordel. Men det kan man kanskje med MCE også om man bruker Xbox som extender?

Hvorfor har du to kort/db-t kort, er det for å kunne se på og ta opp på forskjellige kanaler, eller for å kjøre to stk sage theaters?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror den enkle sammenlikningen med MCE er at SageTV er mer funksjonsrikt men mindre sexy.

Eksempler på "mer funksjonsrik" er eksempelvis full støtte for Hauppauge HD PVR (Component videoopptak fra STB med sanntidskonvertering til H.264 - i motsetning til "klassisk" capture over S-Video eller composite video), ubegrenset antall tunere (herunder støtte fpr alle DVB varianter med videre).

Basis GUI er enkel og effektiv. Basis GUI kan imidlertid enkelt byttes ut med mer sofistikerte og brukerutviklede alternativer.

Når det gjelder spørsmålet om støtte for lyd- og bildeformater er dette først og fremst et spørsmål om å ha rett kodek på klienten. Etter noen år med SageTV der jeg hadde samlet "alt" i en HTPC (en "pen" PC for stuen med masse disk og kraft som selvsagt skulle være nær lydløs og brukervennlig) la jeg om løsningen i fjor. SageTV ble flyttet til en ny PC med plass til nok harddisker og godt med vifter - dette er nå serveren. Som klienter har jeg kjøpt extendere fra SageTV. Den vesentligste årsaken er å få en HD kapabel enhet uten å måtte bry meg med blant annet kodeker for lyd og bilde. Se selv hva denne lille, vifteløse sorte boksen støtter:

File formats supported: AVI, ASF, MKV, MOV, MP4, MPEG-1, MPEG-2 PS, MPEG-2 TS, M2TS, DVD ISO, DVD VIDEO_TS, VOB, M4A, MP3, FLAC, OGG, WAV, WMA

Video formats supported: MPEG1, MPEG2, MPEG4, XVID, H.264 up to 1080p, WMV9/VC-1 up to 1080p

Audio formats suppported: MP2, MP3, AAC, WMA, PCM, Vorbis (stereo only), AC3 (stereo down-mix/pass-through), FLAC, DTS (pass-through)

Media sources supported: Online Video, external USB Mass Storage Devices, NAS or Mac/PC over SMB/CIFS, UPnP, SageTV Media Center

Eneste grunn til å ha mer enn en tuner er å kunne se (eller kunne ta opp) to forskjellige kanaler på samme tid. Og det er det jo behov for fra tid til annen.

SageTV har ALDRI "Live TV". SageTV vil ALLTID kjøre et opptak til harddisk og la klienten lese derfra. Slik sett er det ingen sammenheng mellom antall extendere og antall tunere.

Jeg er en strålende fornøyd SageTV bruker. Når du setter opp løsning foreslår jeg du går frem slik jeg gjorde for noen år siden - prøv flere løsninger og velg den du liker. SageTV kan du prøve 21 dager fritt, ikke kjøp uprøvd!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres interessant ut dette.
    Men jeg stusset på en ting, du skriver at det ikke er noen sammenheng mellom antall tunere og extendere. Vil det si at jeg kan ha 3 extendere og se på forskjellige kanaler for alle disse mot kun ett rikstv abonnement i et dvb-t kort? eller vil jeg kunne ha 3 extendere, men alle vil kun se samme kanal?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er "nei, og ja". Antall samtidige visninger av ulikt innhold som sendes live (må tunes) avgjør antallet tunere. Skal du se (eller gjøre opptak fra) mer enn en kanal i samme tidsrom trenger du mer enn en tuner. Men - flere klienter kan selvsagt se samme opptak samtidig (alle klientene leser jo fra disk).

Jeg har tre TV-er med hver sin SageTV boks hjemme. Det vil høre til sjeldenhetene at alle tre TV-er benyttes samtidig, mens to samtidige er mer sannsynlig. Så kan man spørre seg om hvor ofte man faktisk ser på "live TV" etter å ha fått HTPC-løsningen i hus. Min erfaring er at det er ytterst sjeldent. Sportssendinger er vel mest aktuelt, og sønnen min pleier å se TV2 Junior i helgen mens sendingen pågår (men han følger ikke sendingen, spoler bare frem og tilbake til de seriene han selv liker). Tettheten av "gode programmer" er avgjørende. Utover julen pleier to tunere å rekke svært langt - hos meg. Og den viktigste grunnen er vel at jeg "merker" (i EPG-en) det jeg liker å se på som "favoritter", og så ligger det klart for meg når jeg har tid til å se i pent strukturerte mapper. Selve TV-sendingen (med hensyn til dag, tid og kanal) er nær sagt uinteressant. Hos oss er det ingen "samling" til bestemte tider for å få med seg Dagsrevyen eller andre milepæler. Brukere av HTPC og PVR endrer vanene ganske raskt.

Nå er det jo HTPC løsninger som har støtte for å ta opp flere programmer fra en og samme tuner - begrenset av at kanalene må ligge på samme frekvens. SageTV klarer ikke dette, men Media Portal er vel et eksempel på programvare som du bør ha med i vurderingen din. Jeg prøvde MediaPortal (og GBPVR, BeyondTV, Sceneo med mere) for noen år tilbake og forkastet det til fordel for SageTV - men stol ikke min vurdering. MediaPortal er sikkert mye bedre (forhåpentligvis mer stabilt i alle fall) nå enn den gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp software stiller jeg meg veldig åpen til, der kommer jeg nok til å prøve litt forskjellig. Men det som er viktig er at det skal være stabilt og lettvint, slik at samboeren "godkjenner" det hehe. Sagetv koster jo en god del da jeg både må ha software og hardware. Så i førsteomgang blir det vel WinMCE, Mediaportal, og MythTV.
    Venter bare på floppydtv kortet nå, så er det å manne seg opp til en tlf til rikstv for å si at jeg skal parre kortet med Cam til min fiktive idTv.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld - slik at jeg ikke blir misforstått: Du ikke kjøpe hardware av SageTV. SageTV kan kjøres full og helt på en PC (server/klient på en maskin). Klienter kan ellers kjøres på diverse Windows, Linux og Mac. Jeg har selv gjort dette i årevis.

Når det er sagt er det utvilsomt den siste løsningen (server som er gjemt bort - små, sorte bokser ved TV-en) som har høyest WAF. Og det er enklere for husets HTPC-mekker å lykkes...8).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •