TV på hytta 12 v for solcelleanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV på hytta 12 v for solcelleanlegg

Noen som har funnet en god løsning for parabol / Riks-TV ?

Mitt ønske er 24" skjerm som sammen med tuner drar under 100 W.

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle Grundig sine RiksTV-mottakere har 12 Volts inngang. Grundig har også en 19" LCD som går på 12 Volt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å finne en 230V tv med lavt strømforbruk og bruke en inverter (helst med ren sinus) ?
    Inverteren gjør at tven vil trekke ca 10% mer, men utvalget av tver blir jo større.

Det er en fordel om inverteren kan fjernstyres dersom du velger en slik løsning da inverteren plasseres ved batteriene og ikke ved tven.

EDIT:
    Fant noen fine alternativer fra Sony her:
    Produktsammenligning : TV og projeksjon : Oversikt : Sony
    Dette er 3 stk 26" som alle skal trekke 69W.

Newcomer Troutmaster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LCD-TV 19" 12 volt Innebygd DVB-T Mpeg4

I slutten av mai ventes en slik model inn hos http://www.norwaydisc.no. Merke er Sovos. Den har CI-slot så at cam modul kan monteres hvis man vil ha kanaler utover de frie kanalene. Den har også DVD-avspiller. Forbruket er 48W. PDF med specs kan leses her. Hadde det det vært 16:9 og ikke 16:10, så hadde det vært enda bedre. Men dette er den eneste LCD-TV'en som er å få tak i, som oppfyller det å være i størrelsen 19-22", ha innebygd DVB-T tuner og som er klargjort for 12 volts drift. Denne modellen finnes også som 20", men det er ikke avklart om den skal tas inn ennå. Større skjermer enn dette, er lite hensikts messig med tanke på hvor mye strøm LCD-TVer bruker. Så fram til oled skjermer til fornuftige priser, og med 12 volt og innebygd DVB-T dukker opp, mener jeg at dette er det beste alternativet for øyeblikket.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troutmaster
    I slutten av mai ventes en slik model inn hos http://www.norwaydisc.no. Merke er Sovos. Den har CI-slot så at cam modul kan monteres hvis man vil ha kanaler utover de frie kanalene. Den har også DVD-avspiller. Forbruket er 48W. PDF med specs kan leses her. Hadde det det vært 16:9 og ikke 16:10, så hadde det vært enda bedre. Men dette er den eneste LCD-TV'en som er å få tak i, som oppfyller det å være i størrelsen 19-22", ha innebygd DVB-T tuner og som er klargjort for 12 volts drift. Denne modellen finnes også som 20", men det er ikke avklart om den skal tas inn ennå. Større skjermer enn dette, er lite hensikts messig med tanke på hvor mye strøm LCD-TVer bruker. Så fram til oled skjermer til fornuftige priser, og med 12 volt og innebygd DVB-T dukker opp, mener jeg at dette er det beste alternativet for øyeblikket.
    Det er en Tv beregnet for FreeView i England ser det ut til. Den fungerer sannsynligvis ikke med Norsk DVB-T som er MPEG4 basert. FreeView i England benytter MPEG2.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er en Tv beregnet for FreeView i England ser det ut til. Den fungerer sannsynligvis ikke med Norsk DVB-T som er MPEG4 basert. FreeView i England benytter MPEG2.
    Nei. Den for DVB-T MPEG4. Bekreftet av Norwaydisc.no per mail. Det er derfor de har tatt inn akkurat denne modellen.

Edit; les også beskrivelsen på selve siden til Norwaydisc.no.

Sovos 19 LCD TV m/DVD spiller og digital-TV [O-SVOTV19-4] - kr *3,899.00 : Norwaydisc, Velkommen til vår nettbutikk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sovos 22"

Jeg gikk inn på Sovos : Home Page : portable TV, LCD TV, portable DVD player, digital TV sin hjemmeside.
    Der fant jeg også en 22" TV med DVD spiller med MPEG4 bakkenettuner. Den bruker heller ikke mer en <60 W.

Pdf link: http://www.sovos.co.uk/pdf/AW_Sovos_...eet_22inch.pdf

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, mente å skrive 22" og ikke 20". Det er ikke avklart om de skal ta den inn også. For de mest vanlige solcelleanlegg som finnes på hytter rundt omkring, så er faktisk 60 watt mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse Sovos TVene var jo freeveiw, men med mulighet for innkobling av cam-modul via CI (common interface).
    Titta etter cam-moduler, vil for eksempel en GRUNDIG Viaccess CAM modul fungere? Eller må jeg passe på å få tak i en det står CI på, for eksempel en Dilog Viaccess CAM.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne passer; TechniSat TechniCrypt CXV Så hvis andre merker har samme spes. og er billigere, er det jo bare å velge de. Men den jeg har linket til er den som er "godkjent" av RiksTV, og passer til Sovos.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troutmaster
    Denne passer; TechniSat TechniCrypt CXV Så hvis andre merker har samme spes. og er billigere, er det jo bare å velge de. Men den jeg har linket til er den som er "godkjent" av RiksTV, og passer til Sovos.
    Det kan være lurt å teste med NRK før man kjøper CAM & RiksTV abbonement.

NRK skal fungere uten CAM siden NRK ikke inngår i RiksTV pakkene. Jeg ville forsøkt NRK først. Fungerer NRK bra så ville jeg evt. gått for en CAM og RiksTV abbonement. TV'n er ikke godkjent av RiksTV men det kan jo være at den fungerer likevel.

Hvis TV'n ikke direkte er ment for det Norske markedet så er det stor fare for at den ikke fungerer med HE-AAC lyd som benyttes i det Norske
    bakkenettet. Derfor kan det være greit å teste det på NRK før man svir av penger på CAM og abbonement. Det er også mulig å få gratiskort til TV2,lokaltv og åpen kanal dersom man ikke ønsker å abbonere på RiksPakken til 282kr./måned.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med ditt forbehold. Jeg har ikke tenkt å bruke dette TV for annet enn de åpne kanalene. Men svarte bare på hvilken CAM som vil passe og som er godkjent. Har sendt en mail med en forespørsel om de kan garantere at den vil fungere med CAM modul, og HE-AAC lyd spesielt. Skal komme med en oppdatering på hva de svarer.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er testet av en av de ansatte hos Norwaydisc.no. Han flyttet CAM fra sitt Sony TV til Sovos, og han fikk bedre signal med samme antenne. Så denne fungerer mot de frie signalene og RiksTV's betal kanaler. Så dette er et fullverdig alternativ for alle som kun har 12v, og fremdeles har lyst til å se TV på hytta til aua blir firkanta. Dvs. til batteriet går flatt8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra funn! Jeg har letet i over et år etter et lignende alternativ. Prøvd meg på alibaba.com også for å 'importere' tv'er med lignende spesifikasjoner. Har selv ei hytte med 12V anlegg og prøver å finne den optimale settingen. Å sette inn en ekstra dekoder er helt uaktuelt både pga forbruk, ant. fjernkontroller og plassmangel.

Nå ser jeg at endelig kommer også Samsung, LG og Philips med 19" tv'er med innebygd MPEG-4, men jeg ser ikke at noen av disse har 12V. Dessuten har de ikke DVD.

Jeg er litt skeptisk til for meg ukjente SOVOS, men dette er jo faktisk det eneste alternativet slik jeg ser det.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsen
    Bra funn! Jeg har letet i over et år etter et lignende alternativ. Prøvd meg på alibaba.com også for å 'importere' tv'er med lignende spesifikasjoner. Har selv ei hytte med 12V anlegg og prøver å finne den optimale settingen. Å sette inn en ekstra dekoder er helt uaktuelt både pga forbruk, ant. fjernkontroller og plassmangel.

Nå ser jeg at endelig kommer også Samsung, LG og Philips med 19" tv'er med innebygd MPEG-4, men jeg ser ikke at noen av disse har 12V. Dessuten har de ikke DVD.

Jeg er litt skeptisk til for meg ukjente SOVOS, men dette er jo faktisk det eneste alternativet slik jeg ser det.
    Jeg vurderer også å kjøpe denne TVen til bruk i båt. Fordelene er akkurat de samme som for bruk på hytte.

Jeg er også litt skeptisk til ukjente merker, og også for meg ukjente nettbutikker. Men Norwaydisc er registrert i Brønnøysundregistrene så forhåpentligvis er det ihvertfall en seriøs person bak dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt lengre opp kan det være en gunstig løsning å benytte en inverter (omformer) som transformerer spenningen fra 12V til 230V sammen med en vanlig 230V TV med innebygd dekoder med lavt strømforbruk.

Dette trekker normalt mindre strøm enn 12V TV+ ekstern dekoder.

Husk bare å bruke en inverter som gir ren sinus ut og å slå av inverteren når TV ikke er i bruk (en del invertere har remotemulighet som gjør at den kan skrus av med en bryter på veggen nær TV - inverteren skal kobles direkte til batteriet, ikke via solcelleregulatoren)

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsen
    Jeg har letet i over et år......

Me too, og nesten 3000 andre. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denver 12 V - 19" 22" 24 " mpeg4

Fra: Morten Pannen [mailto:Morten.Pannen@intersales.dk]
    Sendt: 21. april 2009 09:01
    Til: dankje
    Emne: SV: 24" LCD TV

Hej Kjell

Vi har fået 19”, 22” og 23” med MPEG-4 tuner nu. Men desværre indtil videre kun i private label til en kunde.
    Der går dog ikke lang tid før vi kommer med dem i Denver brand også.

Med venlig hilsen/Best regards
    INTER SALES A/S
    DENVER ELECTRONICS A/S

M orten P annen
    Sales/technical support & quality control
    Website: Denver Electronics - DVD, Audio, Telecom & TV
    Visit our webshop if you need remote controls, batteries, link cables etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile 230v

Jeg har skaffet meg litt erfaring med 12V solcelleanlegg og digital TV. Det som fungerer best og problemløst hos meg er å benytte en Mascot 230V inverter (300W sinusform) koblet rett på batteriet, den har innebygd sikring. Jeg har en Sagem dekoder (til 599 kr på Expert) mens en Grundig 8720/8740 er sikkert det samme: Tar nesten ikke strøm, rundt 15 W ? TV'en er den gode 'gamle', 14" Grundig med Scart inngang (ca 2005 modell rør) som tar rundt 50W. Mindre enn mange LCD tv'er. Tilsammen fungerer dette helt flott og har aldri sett flatt batteri av denne grunn. Da går disse to følgelig på 230V, og inverteren svetter ikke engang.

Begge deler har 12V inngang også. Men det er en 4-5 meter mellom batteribanken/fordelingsboksen og stikket der TV står. Min observasjon: Hverken dekoder eller TV virker på 12V over 5m kabel. Settes de i stikket 0,5m fra batteri, går det bra - men der kan det ikke stå. Så kan sikkert kabelen legges tykkere (men styggere) og KANSKJE bedre problemet, men dette er helt på pottekanten uansett. Spenningstapet gjør at det blir litt mindre enn 12,00V og da kutter det ut. Mens Mascot inverteren regulerer så flott som bare det og gir 230V nok ut uansett om man gir den 11 eller 13 volt.:-D
    Noen ekstra kroner i inverter lønner seg, den må ha sinusform og god regulering. Så har man pen 230V til PC (men ta ut batteriet i laptopen), Ipod, mobilladere og alskens greier også.

En slik Denver eller lign med CAM kan sikkert bli bra det, men jeg blir ikke overrrasket dersom mange enheter har det samme problemet som jeg hadde med at de kutter dersom de ikke kobles med kort og tykk kabel rett på batteriet (men husk sikring). Faren for å kutte på 11,9V er til stede :?

Og antagelig koster en 230V vanlig LCD TV mindre enn en tilsvarende størrelse 12V og betaler fort en inverter med differansen, og kanskje en "sikrere" kvalitet / kjent merke-TV ? Her er sikkert mange meninger, men tenk over alle aspektene ihvertfall.

(edit : har de siste uker brukt en 22" Benq PC skjerm til ca 1500 kr med 1920x1080 oppløsing og ca 35W tror jeg. TV2 HD via HDMI på den er helt flott, om enn skranglete lyd. 24" koster ikke mye mer. Lurer bare på om den tåler å stå ukesvis i kuldegrader over vinteren, slik den gamle rørTV jo har klart fint...)

Jeg anbefaler inverter som optimal løsning, det funker bra og er fleksibelt mht plassering og almenn bruksnytte. Glem 12V TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

12V/converter

Har selv prøvd TV via converter og rett fra 12V. Uproblematisk konklusjon: Kjør rett fra batteri og til TV, uten konverter. De konvertere som jeg har testa har en sikkerhetsfunksjon slik at når batterispenningen synker under en viss spenning kobler den ut for å unngå å tappe batteriet. Erfaringsmessig så kan fort innput til konverteren komme ned til dette nivået, pga overføringstap i plugg, ledninger, koblinger og da ikke et helt topp batteri. Så vil gjerne konverteren ha et egetforbruk som ikke er helt ubetydelig. En del av dette slipper man om man kan kjøre TV'n rett fra betteriet (12V TV). Jeg har testet slik TV godt under denne spenningsgrensen som konverteren kobler ut og slipper dermed å ergre meg over at den kobler ut så tidlig. Men husk,,,kjører du rett fra bilbatteriet (til bilen) så vær klar over at du kanskje trenger litt startstrøm også :-)

Grundig kommer nå (29. Sept.) med en splitter ny 12V 19" med innebygget dekoder (MPEG4), ca. 3495.-. Forbruket blir ca. 37W og det er helt ok synes jeg. Betegnelse: Vision 2 19-2940 T. Lykke til

Hilsen Rune

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •