Hjelp: Installatør for ekstra kabel-TV (koaks)-uttak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp: Installatør for ekstra kabel-TV (koaks)-uttak

Hei!

Jeg har kabel-TV fra Canal Digital, oppgradert anlegg 2007, trippelskjermet koaksialkabel, en plugg i stuen som er en "multimedia"-plugg med tre uttak (TV, radio og internett).

Jeg hadde fra før en plugg i kjelleren også, men de oppgraderte ikke denne fordi jeg drev og pusset opp - jeg ville vente med det. Nå vil jeg imidlertid ha en plugg her...

Jeg har kjøpt og trukket kabelen selv - men jeg må få koblet den FRA den boksen som nå er i stuen, og TIL en ny boks i kjelleren som jeg eventuelt må kjøpe. Easy peasy å gjøre selv, eller ringe Canal Digital eller noen andre? Standard boks? Kjøpes hvor?

Takker for innspill!

Newcomer Nex sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Jeg hadde installatør fra CD her 3 ganger. Han skulle strekke kabel til kjellern og legge uttak der. Han ga opp. hehehe

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nex
    Hehe... Jeg hadde installatør fra CD her 3 ganger. Han skulle strekke kabel til kjellern og legge uttak der. Han ga opp. hehehe

Lykke til
    Vel vel - kabelen er allerede strukket, der den gamle gikk, og ender opp gjennom et veggrør og ut av en boks som sitter i veggen, der den gamle kontakten var. Det er "bare" snakk om å koble kabelen fra pluggen i stuen og til en ny plugg i kjelleren.

Jeg har avisolert og koblet koaks mange ganger, men ikke trippelskjermet super-duper-koaks, og aldri til eller fra veggkontakt. Innspill?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontakten du har oppe må være en type som har mulighet for gjennomgang.
    Nede må du bruke et endeuttak, eventuelt et uttak med gjennomgang hvor du setter på en termineringsmotstand.

Det er enkelt å terminere kabelen i uttaket, bare avisoler den som vanlig slik at du har et åpent parti med senterlederen og et med skjerm.
    Senterlederen skal inn i et hull i kontakten, og skjermen skal klemmes fast.
    Du ser det lett når har kontakten foran deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flytte uttak til canal digital kabeltv

Vekker til live denne tråden som handler om ca akkurat det samme som jeg lurer på. Har nylig overtatt et rekkehus i et borettslag, hvor det som hos trådstarter er canal digital kabeltv.

Hos meg er det en ekstern boks på veggen, som ser ut som følger:

Det jeg ønsker er da å flytte dette punktet ned i kjelleren, nå som jeg har veggen åpen for å trekke rør til alle mulige tekniske dingsdongser.

Så spørsmålet blir: Er det mulig å ta bort boksen på veggen der den er, skjøte på en ny kabel som leder ned i kjelleren til det ønskede stedet, og koble på boksen igjen der?

Hva slags kabel trenger jeg i tilfelle?

Ringte canal digital, og de kunne fortelle at det koster 700 å få en montør til huset, pluss 700 for å flytte uttaket, og 1200 for å montere et nytt uttak. Ventetid er 2-3 uker.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontakter og bokser får du på Clas eller Biltema. Kan du ikke bare bruke boksen som et koblingspunkt og kjøpe noen meter 75 ohm kabel og en ny boks ? Det sitter trolig en endemotstand i den boksen du har avbildet. Den tar du bare med deg til neste boks. Boksen du har avbildet kan vel sitte der den satt ?

Pga dårlig signal i huset kablet jeg om hele huset for noen år siden. Ingen problem. I dag er det imidlertid fiber som fører signalet hos meg 8) .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aller helst vil jeg ha bort boksen derfra, for den er fryktelig malplassert slik den sitter.

Er 75 ohm betegnelsen på slike kabler som canal digital bruker?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scotsman
    Aller helst vil jeg ha bort boksen derfra, for den er fryktelig malplassert slik den sitter.

Er 75 ohm betegnelsen på slike kabler som canal digital bruker?
    Hvis du går til ELFA.SE kan du velge koaksialkabler i bøtter og spann. Velg noe med litt tversnitt så spiller det trolig ikke så mye hva du velger. Prøvde å linke men det er litt kronglete på Elfa. Mulig de har det andre steder også. Boksen kan du vel bare legge bak panelet.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis jeg tar løs boksen fra kabelen er det ikke noe problem å lage en monteringsboks skjult inne i veggen. Må bare manne meg opp til å ta steget og risikere både tv og bredbånd i ukesvis om jeg driter på draget!

Er følgende varenummer fra elfa.se noe å satse på?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scotsman
    Ja, hvis jeg tar løs boksen fra kabelen er det ikke noe problem å lage en monteringsboks skjult inne i veggen. Må bare manne meg opp til å ta steget og risikere både tv og bredbånd i ukesvis om jeg driter på draget!

Er følgende varenummer fra elfa.se noe å satse på?
    F.eks 55-911-69 eller en annen i samme serie.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 Tveer

Må man ha et ekstra uttak hva koster det?
    da skal man betale masse ekstra da?
    trenger ikke være Digitalt dette..

kjenner en som vil ha tv på rommet sitt men, han splittet signalet med en T det gikk dårlig
    er det noe man kan gjøre selv uten at det koster skjorta

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •