Splitte kabel-tv til flere rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Splitte kabel-tv til flere rom

Hei. Postet opprinnelig dette spørsmålet på byggebolig.no, men prøver meg her også, regner med det er noen som har stålkontroll på dette her.

Skal dele kabel-tv signalet til litt flere rom enn bare stua (foreløpig holder det med 4 uttak).

Har satt opp følgende handleliste:

30m RG6 kabel
    4-veis digital splitter (Hva er forskjellen på denne digitale splitteren kontra de andre splitterne på elhandel.no?)
    2x Antennekontakt for serieanlegg 14db (utvides til 4 senere)
    4x Endemotstand 75 ohm

Også må jeg vel ha noen F-plugger og et par bnc plugger.

Forslag til forsterker? Har Clas noe slikt kanskje, finner ikke på elhandel.

Har jeg fått med meg alt da? Noe mer jeg må tenke på?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt feil dette.

Twist on konektorne er triste saker. Lån/kjøp deg en tang og bruk compresion.

De vanlige 4 veisene fra pct holder i massevis, så ingen grunn til å kjøpe noe det står digital på.

Vet ikke hvor mye signal du har inn, men med en 4 veis og 4 stk 7dB kontakter, IKKE 14dB som du foreslår, så er det mulig du klarer deg uten forsterker.

Ellers har pct alt du trenger her PCT Scandinavia AS Kabel TV materiell til markedets beste priser

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står i ELKO boka at for enebolig tilknyttet kabelanlegg, skal det benyttes antennekontakter med min 7dB demping. Maks 2 stk 7dB pr kurs. Dersom man må legge opp kurser med mer enn 2 antennekontakter, må en antennekontakt med høyere demping brukes, f.eks 14dB kontakter(maks 6 stk).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    Det står i ELKO boka at for enebolig tilknyttet kabelanlegg, skal det benyttes antennekontakter med min 7dB demping. Maks 2 stk 7dB pr kurs. Dersom man må legge opp kurser med mer enn 2 antennekontakter, må en antennekontakt med høyere demping brukes, f.eks 14dB kontakter(maks 6 stk).

Men du skal vel bare ha 1 kontakt per "kurs" ? Hvis man har mange kontakter i serie, begyner man med en kontakt med høy dempning, og trapper dereter ned på dempingen, slik at signalet ut av hver kontakt er omtrent det samme. Du lager 4 slike kurser, med en kontakt på hver.

xxdB på en kontakt er hvor mye av signalet som tappes av til utaket, og hvor mye som sendes videre på gjennomgangen inne i kontakten. Jø høyere dB jo mer sendes videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har misforstått dette med kurs. Det jeg tenkte var å ha en kabel fra inntak til splitter, som grener ut til 4 kontakter. Hvordan bør jeg gjøre det da for optimalt signal til alle kontakter?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra kabeltv selskapets "stjernepunkt" går det en kabel til deg. Denne deler du med en 4-veis som har 4 kabler ut med 1 kontakt i enden av hver kabel. Dette blir da å regne som 4 kurser, og det er optimalt å ha 7dB antennekontakt og endemotstand. For å få mere signal kunne du også brukt 1dB kontakt, men da har du ikke mulighet til å bruke endemotstand, og du vil muligens få refleksjoner i et analogt signal og dårligere mer/ber i et digitalt signal.
    Du kan bruke 14dB kontakt også, men da må du nesten helt sikkert ha en forsterker, noe du kanskje slipper med 7dB kontakt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •