RiksTV, tunere og problemer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RiksTV, tunere og problemer.

Skaffet utstyr fra RiksTV så snart det ble tilgjengelig i Kongsberg høsten -07.
    "Fikk" en Grundig tuner ved kjøp av en kanalpakke, monterte utstyret og etter det har jeg hatt problemer. (til tross for fri sikt til Jonsknuten og altså ypperlige signaler...)

Grundig'en hadde flere feil: hakking og helt eller delvis "frys" av bildet, samt usynkron lyd. Etter et par uker kom det oppdatering av sw som rettet opp feilen med lyden, men bildet hakket fremdeles. Ikke verdt den krona jeg betalte!
    Til slutt så låste hele boksen seg, og jeg fikk ny, denne gangen en Sagem.

Hele historien gjentok seg; hakking/frys i bilde, oppdatering av sw, og til slutt låsing av hele boksen. Æsj! (Denne boksen varte riktignok i ca ett år...)

På'n igjen.... denne gangen ble det en Humax CXHD-3000T. Det lå en oppdatering av sw og ventet ved installasjon.

Humax'en likte jeg umiddelbart bedre enn de to foregående tunerne, bl.a. måten EPG fungerer på, timer-funksjonen og bedre tekst-tv.

Men.... også denne boksen begynte ganske raskt å få nykker, og snart levde den sitt eget liv... Bl.a. fikk den stadige "flash-back's", det vil si at det plutselig dukket opp et bilde som opprinnelig hadde blitt vist for 30-120 sekunder siden.
    Dette samme bildet fortsatte så å dukke opp med litt ujevne mellorom helt til jeg slo av (med nettbryteren) og re-startet hele boksen. Det hendte også at den plutselig re-bootet uten noen rimelig årsak/forklaring.

Jeg klaget, selvfølgelig, og fikk ny boks. Maken denne gangen, og jaggu har jeg ikke fått akkurat de samme feilene på denne også!

Re-booting etter eget forgodtbefinnende og flash-backs i bildet er fremdels et problem, samt at denne har en ny feil; Fra stand-by hender det ganske ofte at den ikke vil re-starte ved hjelp av fjernkontrollen, og i de tilfellene blir displayet stående å blinke, dvs. vise dato/tid med vekslende lysstyrke. Jeg må da pent bruke nettbryteren og ta en "kald-start" før den slipper igjennom så mye som ett eneste tv-bilde.

Skal innom å klage på denne fjerde boksen også, og nå skal jeg ta med dokumentasjon på både startproblemer og flash-backs i håp om at det skal hjelpe både meg og andre.

Jeg mener jo generellt at dersom jeg skal være beta-kunde og hjelpe RiksTV med å prøve ut mottakere, så burde jeg fått ganske stor rabatt på regningen!?

Noen med samme eller lignede problemer?

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på min tredje Sagem-tuner nå. Er møkk lei Riks-Tv som ikke en gang sender i widescreen på mange av programmene sine har jeg merket. Lovet oss jo HD og greier uten at jeg kan si jeg har sett noe til det ennå. Kommer til å bytte til CD igjen så snart bindingstiden går ut..

Newcomer zesnok sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke gjøre annet enn å hive meg på den klagesangen...
    Ganske synd, for RiksTV sitt tilbud dekker TVbehovet mitt.
    Men slik er det nå desverre blitt...Jeg sier som en klok mann i Hæren sa til meg...: "Husk at om du kommer i strid, så bærer du en rifle som vant anbudet. Det betyr ikke at det nødvendigvis er den beste...." Og slik er det.
    Og om det er noen som vet at "Du får det du betaler for", er et ordtak som stemmer, så er det jo forumbrukere her inne...Sånn sett møter jo jeg meg litt i døren, for RiksTV er jo ikke veldig billig. MEn det er definnitivt tunerene deres...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klagde på Get når jeg hadde det. Men nå som jeg har Riks-tv, så ser jeg kor godt jeg hadde det hos Get. Men siden Get ikke finnes der jeg bur, så må jeg holde ut me Riks-tv til me flytter tilbake til hjem byen våres.

Men jeg syns det er sykt at me må betale for Riks-tv pakken, kort avgift og Nrk lisens. Nå som me MÅ ha Riks-tv for å kunne se tv, så burde me slippe Nrk lisensen syns jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Men jeg syns det er sykt at me må betale for Riks-tv pakken, kort avgift og Nrk lisens. Nå som me MÅ ha Riks-tv for å kunne se tv, så burde me slippe Nrk lisensen syns jeg.
    Det synes ikke jeg, RiksTV og NRK er to forskjellige leverandører av digital-tv, du kan se NRK uten å ha RiksTV, så hvis at du ikke vil ha hatt RiksTV, og bare NRK, så hadde det vært mulig.

Du betaler for å få tilgang til RiksTV, og tv-lisensen er en avgift på å motta TV-sendinger, men som også finansierer NRK, og gjør det mulig for å NRK å sende ukryptert i bakkenettet.

Stortinget har fastsatt hvilke regler NRK som allmenkringkaster skal rette seg etter (NRK-plakaten). Noe som alle andre kringkastere som ligger i RiksTV-pakkene slipper (TV2 slipper etter 2009, når det analoge bakkenettet er slått av)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RiksTV AS og Norges televisjon as (NTV) er to uavhengige selskaper med ulike ansvarsområder. Begge selskapene eies av NRK, TV 2 og Telenor.
    Er delvis enige med deg. Men du må ha Riks-tv boks for å se Nrk også. Ja du slipper kort avgift hvis du bare skal ha Nrk. Reklamen på tv sier jo, hvis du vil ungå sort tv i påsken, kjøpt Riks-tv boks nå. Sånt som jeg forstår det då, så MÅ du kjøpe boks for å se Nrk, og ska du ha flere kanaler så må du betale for kort avgift også.

Og siden Nrk også er medeier i NTV, så tjener de penger på at du MÅ kjøpe boks. Derfor mener jeg at då burde fks, Nrk lisensen gått ned også.

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry Teksten detter ut!

Etter jeg oppgraderte Grundig-boksen min med siste SW, så detter teksten ut! :evil: Teksten kommer på igjen når jeg slår av og på, men går jo ikke ann å se TV på den måten! Noen flere som har opplevd det samme? Tenkte å spørre dere gutter og jenter før jeg klager til de som sender singalene.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Er delvis enige med deg. Men du må ha Riks-tv boks for å se Nrk også. Ja du slipper kort avgift hvis du bare skal ha Nrk. Reklamen på tv sier jo, hvis du vil ungå sort tv i påsken, kjøpt Riks-tv boks nå. Sånt som jeg forstår det då, så MÅ du kjøpe boks for å se Nrk, og ska du ha flere kanaler så må du betale for kort avgift også.

Og siden Nrk også er medeier i NTV, så tjener de penger på at du MÅ kjøpe boks. Derfor mener jeg at då burde fks, Nrk lisensen gått ned også.
    På esken til mottageren min står det at den er godkjent av NTV for bruk med NRK og RiksTV. En mottager som godkjent av NTV vil også fungere med evt. nye operatører som måtte komme i bakknettet.

Til NRK kan du benytte en hvilken som helst mottager/dekoder. Den trenger ikke være godkjent men da får du selv jobben med å finne ut om det fungerer. For NRK trenger man ikke smartkort så til og med et enkelt USB DVB-T kort og PC vil motta NRK helt fint. Har et slikt et selv og det fungerer helt greit.

Tror neppe det er lagt opp til at de to operatørene i bakkenettet (RiksTV og NRK) eller NTV har 5-øre i fortjeneste på salg av dekodere. Det er heller stikk motsatt i og med at RiksTV betaler store deler av dekoderen for deg dersom man abbonerer på en av pakkene i bakkenettet.

De billigste dekoderene har vært solgt helt ned til 600kr på Expert eller Elkjøp (uten Rikstv abbonement ,dvs. tilgang til NRK,TV2,lokaltv og åpen kanal).

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om undertekster

Fikk denne mailen fra RiksTV om feil med undertekst;

"Takk for din henvendelse

Det du kan gjøre er å ta en fabrikkinstilling. Dette gjør du ved å trykke på meny knappen. Deretter inn på installasjonr. Marker fabrikkinstilling. Trykk deretter OK. Så trykker du til høyre for å gjøre om kollonnen til høyre for fabrikkinnstilling der det står NEI, til JA. Når det står 'JA' i kollonnen, trykk ok.
    Nå vil mottakeren skru seg av og starte igjen i førstegangsinstallasjon. Velg norsk og rask installering, samt formatet du ønsker å bruke. Etter et kort kanalsøk, vil mottakeren si ifra når den har søkt seg ferdig.
    Prøv dette og se om det hjelper.

Ha en fin dag."

Hmm, hva er vitsen med oppgradere da når selskapet anbefaler å gå tilbake til utgangspunktet da? Håper det kommer en ny oppgradering, mer bugs-fri enn denne :?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hypnotize
    Fikk denne mailen fra RiksTV om feil med undertekst;

"Takk for din henvendelse

Det du kan gjøre er å ta en fabrikkinstilling. Dette gjør du ved å trykke på meny knappen. Deretter inn på installasjonr. Marker fabrikkinstilling. Trykk deretter OK. Så trykker du til høyre for å gjøre om kollonnen til høyre for fabrikkinnstilling der det står NEI, til JA. Når det står 'JA' i kollonnen, trykk ok.
    Nå vil mottakeren skru seg av og starte igjen i førstegangsinstallasjon. Velg norsk og rask installering, samt formatet du ønsker å bruke. Etter et kort kanalsøk, vil mottakeren si ifra når den har søkt seg ferdig.
    Prøv dette og se om det hjelper.

Ha en fin dag."

Hmm, hva er vitsen med oppgradere da når selskapet anbefaler å gå tilbake til utgangspunktet da? Håper det kommer en ny oppgradering, mer bugs-fri enn denne :?
    Da har du nok misforstått dette litt. En reset til fabrikkinnstilling legger ikke tilbake den gamle softwaren. Du har fortsatt den nye softwaren også etter reset til fabrikkinnstilling.

Reset til fabrikkinstilling sletter kun kanallister og andre settinger som er endret i mottageren.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Undertekst-bug´en kom med den nye programvaren. Kan jo prøve å resette innstillingene, men det er neppe der problemet ligger...

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er faktisk akkurat der problemet ligger. jeg hadde også problemer med underteksten på nrk... den forsvant i tide og utide

fikk beskjed om å fabrikkgjenopprette boksen...og etter det har jeg ikke hatt ett problem med underteksten!!!

Marius

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde som dere sa, resatte til fabrikkinnstillingene. Satt og så på Höök på NRK1 i kveld og teksten datt ut igjen, så dette løste ingenting :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

,

sry tryka lit tildleg.
    Si i fra viss dere får det til, sliter med det samme

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Deaktiver skjermspareren!

En aller annen luring sa at man skulle deaktivere skjermspareren som kommer opp når man hører på radio. Det funka på underteksten! Satt og så på "Insp. Lynley" og hadde ikke noe problem!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Grundig boks. Men jeg fant ikke den fjerne skjermspare greiene i menyen

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykk på Meny-knappen på fjernkontrollen, velg "Dine valg", velg "Vis valg"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykk på Meny-knappen på fjernkontrollen, velg "Dine valg", velg "Vis valg"

Jøss, fant det med engang nå, litt flau nå jaops:

Takk for hjelpen Mr:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter jeg oppgraderte Grundig-boksen min med siste SW, så detter teksten ut! :evil: Teksten kommer på igjen når jeg slår av og på, men går jo ikke ann å se TV på den måten! Noen flere som har opplevd det samme? Tenkte å spørre dere gutter og jenter før jeg klager til de som sender singalene.
    Jeg har samme problemet med en Grundig boks. Etter en stund faller teksten ut. Dette gjelder filmer på NRK 1.Jeg har oppdatert Grundigboksen men problemet er der fremdeles. Noen som har en løsning på dette?
    På forhånd takk!

Kristian A i Bergen

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •