Linjeflimmer på HD-kanaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Linjeflimmer på HD-kanaler

Hei,

Lurer på om det er flere som har linjeflimmer på Canal Digital sine HD-kanaler?

Mener da flimmer/støy som oppstår rundt markante konturer (eks stripete slips, persienner etc).

Har en LG 42LB2R som er koblet med HDMI til Canal Digital sin HDPVR-tuner.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommyno
    Hei,

Lurer på om det er flere som har linjeflimmer på Canal Digital sine HD-kanaler?

Mener da flimmer/støy som oppstår rundt markante konturer (eks stripete slips, persienner etc).

Har en LG 42LB2R som er koblet med HDMI til Canal Digital sin HDPVR-tuner.
    Det er ikke unormalt mye linjeflimmer. Siden TV'n din ikke er full HD TV så må TV'n skalere ned HD kanalene til 1366 x 768 som din tv støtter. Da er det ikke unormalt at uønskede effekter lik de du beskriver kan oppstå. Min Pioneer 507 (1366 x 768)
    viser og linjeflimmer. Ser live FA cup via satelllitt på ITV HD og det er også linjeflimmer der (med TopField boks). Det hadde nok kanskje blitt bedre med en full HD TV men så lenge HD signalet sendes interlaced så tror jeg vi må leve med linjeflimmmer.

Det er muligens noe mindre linjeflimmer på filmer og drama/serier siden disse som regel ikke er produsert interlacet slik f.eks. sport osv. er produsert.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Toshiba 47Z3030 har jeg ved enkelte anledninger sett linjeflimmer ved sterke røde farger i HD-sendinger. Men det er alt. Jeg har ikke lagt merke til det ellers. På min BenQ W9000 har jeg ikke lagt merke til det i det hele tatt. Men den har jeg heller ikke brukt så veldig mye opp mot HD PVR'en.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    På min Toshiba 47Z3030 har jeg ved enkelte anledninger sett linjeflimmer ved sterke røde farger i HD-sendinger. Men det er alt. Jeg har ikke lagt merke til det ellers. På min BenQ W9000 har jeg ikke lagt merke til det i det hele tatt. Men den har jeg heller ikke brukt så veldig mye opp mot HD PVR'en.
    Både TV'n din og projektoren har 1920x1080 pixler så da slipper du jo nedskalering :-D Det kan godt være grunnen til at linjeflimmer problemet er mindre hos deg . Ikke noe stort problem på min Pioneer 507XA heller men det kan lett sees på HD sport ( f.eks. Premier League og Ishockyen og en del av de andre klippene på Canal+Sport HD).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er ikke unormalt mye linjeflimmer. Siden TV'n din ikke er full HD TV så må TV'n skalere ned HD kanalene til 1366 x 768 som din tv støtter. Da er det ikke unormalt at uønskede effekter lik de du beskriver kan oppstå. Min Pioneer 507 (1366 x 768)
    viser og linjeflimmer. Ser live FA cup via satelllitt på ITV HD og det er også linjeflimmer der (med TopField boks). Det hadde nok kanskje blitt bedre med en full HD TV men så lenge HD signalet sendes interlaced så tror jeg vi må leve med linjeflimmmer.

Det er muligens noe mindre linjeflimmer på filmer og drama/serier siden disse som regel ikke er produsert interlacet slik f.eks. sport osv. er produsert.
    -----------------------

Takker for tilbakemeldingen. Problemet forsvant da jeg stilte tuneren til 1080i.
    Da jeg fikk HD-PVR tuneren tenkte jeg at det var best å stille den til 720p som er den høyeste verdien min tv støtter progressivt istedet for den defaulte verdien på 1080i. Nå i ettertid kan jeg se at dette ikke var så lurt.

Mulig det er skaleringen i Canal Digitals tuner som sliter når man stiller den til 720p, ikke vet jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •